Dakar

Voor alle mogelijke klap en achterklap over races en circuits, motorkoers en motorcross.
duibhce Kaelann

Re: Dakar

Post by duibhce Kaelann »

Interessanter dan "poo"?!?? :pillepalle:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Muug

Post by Muug »

Volgens mij toch

Stefke

Post by Stefke »

duibhce Kaelann wrote:Interessanter dan "poo"?!?? :pillepalle:
ajemoe kakk'n moe je kakk'n... :mrgreen:

duibhce Kaelann

Tenzij er morgen nog echt dramatische dingen gebeuren ziet het ernaar uit dat Lyndon de 2e plaats zal pakken bij de Malle Moto. En bovendien een beter plaats in het algemene klassement als in 2013 toen hij het nog deed met een support team! :w00t:
Maar vooral heeft hij mega veel aandacht gekregen in de pers! Elke dag op FranceTV, RedbullTV, NBC en Eurosport, dagelijks op de Dakar website en FB, dagelijks in Dakar Heroes, ... Motorex, Dave Lomax van Adventure-Spec en Rick Attwater (die nog een aantal anderen hier ook persoonlijk kennen) hebben meer dan hun sponsorgeld terugverdiend.

Laia heeft het niet slecht gedaan. Vrij consistent verbeterd elke dag, maar niet genoeg om haar 9e plaats van 2015 te evenaren.

Het is in elk geval een zeer interessante en eventvolle Dakar geweest. Erg leuk om te zien dat er onder de leiding van Coma weer meer aandacht gaat naar de uitdaging van de navigatie.

Muug

Post by Muug »

Maar velen vinden dat Bolivia gerust mag worden over geslagen wegens het rotte weer elke keer. En er wordt ook gezegd dat er dit keer echt teveel geannuleerd is geworden.

duibhce Kaelann

Ik heb geen exacte telling bij gehouden, maar ik heb de indruk dat er vorig jaar meer specials zijn gecanceld. En in minder zware omstandigheden dan dit jaar.

Muug

Post by Muug »

Wat teksten van Jenny Morgan:

"Stage 8 (yesterday) was run almost in it's entirety for the bikes, with just a short section removed in the middle before the race started again once the bikes and cars has crossed into Argentina - the Truck race having finished at CP1 as previously arranged ........
The whole Assistance entourage (together with the racing trucks one presumes) were taking the road route down and out of the Andes, when progress was abruptly halted near the village of Volcan due to burst rivers and landslides - blocking what was seemingly the only (and certainly main) route out of the mountains............
The Orga took the decision to wait overnight and help ensure the local people were safe and cared for, with the intention of moving their cavalcade the following morning.
Ultimately a contingency plan was put in place overnight to redirect the stranded team vehicles, with the intention of reuniting the rally in Salta later today, before the whole circus embarks on a 660+km liaison to this evening's bivouac in Chilecito - where hopefully the racing can restart tomorrow (Stage 10) in far drier and more manageable conditions.

Harsher critics than I have pointed out this means 25% of the total competitive stage mileage has already been cut from this year's Dakar, .......

No doubt this year has seen some unprecedented storms and excessive flooding in the area compared to previous editions - something that realistically the Orga can only ever have a limited contingency for... however, it does beg the question (from the position of a world class competitive motor-sport event) if running the Dakar at high altitude, in an area know for dramatically changing weather is really ideal? Of course with limited other options further south in Argentina, they really have no choice until countries such as Chile and Peru are in a position to come back on board.

"Stage 9: Another day on Dakar 2017, and another stage cancelled..."

"Dakar Day 10: It's lonely at the top... After another day of enforced cancellation (what would have been the longest stage of the Dakar this year at 977kms - the 'Super Belen' would also have been where the Orga had decided to mix up the starting order with the top ten bikes, then cars, then trucks starting together - why? goodness only knows really... like this event needs any more chaos this year! ) - finally the rally is back on track... with just two full [length] stages plus the final showboat left to go..."

Maar, zoals ge zegt : ik heb geen vergelijk met vorig jaar.

duibhce Kaelann

Muug wrote:Maar, zoals ge zegt : ik heb geen vergelijk met vorig jaar.
Jups, moeilijk om in te schatten zo. Maar vorig jaar zijn er toch specials gecanceld geweest in de eerste week voor veel minder zware omstandigheden dan dit jaar. Als je de beelden gezien hebt van Volcan (waar een graafmachine tot halverwege de bestuurderscabine onder het modderpeil stond) en van de stromen water nog in de dagen erna, is het moeilijk om te argumenteren dat ze de stages gewoon hadden moeten laten doorgaan.
Maar het blijft natuurlijk wel erg jammer voor de race.