Nicky Hayden

Voor alle mogelijke klap en achterklap over races en circuits, motorkoers en motorcross.
Post Reply
User avatar
FransST
Posts: 67
Joined: 20 Aug 2016 00:06

Nicky Hayden

Post by FransST »

Nicky Hayden is de zoveelste sportman die tijdens een fiets- / trainingstocht in Italië door een automobilist is aangereden. Na enkele dagen in coma in een Italiaans ziekenhuis is hij helaas overleden.
Zal er ook mee te maken hebben dat de wegen daar niet echt ingericht zijn voor fietsers en mogelijk dat veel automobilisten er geen rekening mee houden dat er wel eens een fietser zou kunnen rijden.
Dit jaar had hij nog niet echt succes in de Superbikes.

Frans.
Nog steeds met een sprint ST 1050 en Zumo XT.

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Nicky Hayden

Post by zappa »

http://www.motornieuws.be/be/nieuws/tek ... ayden-4505

triest, dat zulke "stomme" ongevallen moeten gebeuren, en dan vooral de gevolgen.

zijn er bestuurders die nog nooit een fietser gezien hebben en daar dan geen rekening mee houden? :dontknow:
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Nicky Hayden

Post by Muug »

Moment.
Wie zegt dat de bestuurder in fout was? Ik heb nog nergens een verslag van het ongeval gevonden.

User avatar
Mick
Posts: 50
Joined: 25 Apr 2015 16:22
Location: Hageland

Re: Nicky Hayden

Post by Mick »

Ik volg sowieso de Italiaanse kranten wat voor de motorsportpagina's. Om de voornaamste feiten en de hardnekkigste geruchten zo neutraal mogelijk op een rijtje te zetten:
  • De bestuurder van de auto had niet gedronken, de resultaten van tests voor andere middelen dan alcohol zijn nog niet bekendgemaakt voor zover ik weet.
  • Op de plaats van het ongeval zou een MP3-speler of telefoon zijn teruggevonden die nog aan stond, met oortelefoon aangesloten.
  • Er bestaat video van het ongeval, blijkbaar zelfs uit twee camerastandpunten, dankzij het videobewakingssysteem van een huis dichtbij het kruispunt.
  • De auto reed op een voorrangsweg.
  • Op de video zou duidelijk te zien zijn dat Hayden zijn stopteken negeerde.
  • De snelheid van de auto zal zeker te bepalen zijn aan de hand van de beelden, maar hierover is nog niks bekend.

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Nicky Hayden

Post by zappa »

Muug wrote: 28 May 2017 15:17 Moment.
Wie zegt dat de bestuurder in fout was? Ik heb nog nergens een verslag van het ongeval gevonden.
wel, moet toegeven, dat ik vandaag bijna " in 't gootje" moest gaan rijden met m'n motoke, omdat iemand vol petrol naar beneden met zijn fiets van de tegenovergestelde richting achter ne ardeense bocht kwam gestoven, gelijk of hij ne grote camion bestuurde :(

Als motor rijder moet je heel de tijd, rekening houden met andere (verstrooide & co) weggebruikers, waarom doen die fieters dat dan niet? hebben die bij de aankoop van hun fiets 9 levens gekregen ofwa ? :dontknow:
sig nature

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: Nicky Hayden

Post by Harald »

Ik fiets tegenwoordig redelijk veel, zowel met de koersfiets als met een stadsfiets naar de winkel of cafe.
Ik sta er versteld van hoeveel mensen met auto er u voorrang geven waar het niet hoeft. Ik neem die dan ook graag aan.
Op 200km fietsen is er wel 1-ne die zich schaamrood excuseert omdat hij uit een straat komt of van een oprit en dan t fietspad oprijdt al kijkend naar de andere richting en u niet gezien heeft, maar daar kan ik met leven. Ik heb dat ook wel is voor als ik met de auto ben.
Ook ik fiets af en toe met muziek in de oren. En schrik dan wel eens van een tijdrijder die mij langs de vaart passeert tegen een hogere snelheid dan ik zelf kan trappen.
Ik durf ook wel eens op de baan gaan rijden om een kruispunt dat "vrij" is over te steken ipv de fietsoversteek te volgen.
Al bij al vind ik dat het nog redelijk goed meevalt als ge wat oplet en de wegcodes wat respecteert als er andere weggebruikers zijn.

Ongevallen zijn spijtige zaken, en meestal zijn er geen "schuldige", maar pechvogels op de verkeerde moment op de verkeerde plaats.
[emoji17]

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Nicky Hayden

Post by Blackbert »

Harald wrote: 28 May 2017 23:04
Al bij al vind ik dat het nog redelijk goed meevalt als ge wat oplet en de wegcodes wat respecteert als er andere weggebruikers zijn.
Da's eigenlijk de kern van de zaak, eender hoe je je verplaatst. Vooral dat opletten dan, altijd. Het werd hier ook al een paar keer benadrukt door de mannen van de rijschool. Waar ik dankbaar gebruik van maakte wanneer 1 van de tieners hier kwam klagen over 'hun voorrang niet krijgen' met de fiets. Dat ze er niks aan hebben als ze platgereden worden, aan die voorrang.

Erg jammer voor al die mensen zoals Hayden die de regels een beetje te ver plooiden op het verkeerde moment.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Nicky Hayden

Post by F M »

Harald wrote: 28 May 2017 23:04Ik sta er versteld van hoeveel mensen met auto er u voorrang geven waar het niet hoeft. Ik neem die dan ook graag aan.
Dat gevoel heb ik ook. Maar ik blijf er toch bij mezelf op inhameren dat ik dat zeker niet mag verwachten. Je bent met de fiets nog minder beschermd dan op de moto. Dus 'neem' ik ook nooit mijn voorrang. Ik wacht af tot ik die krijg, en let dan nog goed op.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Nicky Hayden

Post by Muug »

Mijn ma heeft ooit met haar wagen op een auto gereden die van rechts kwam, zomaar, zonder dat de bestuurder ervan naar links had gekeken. Die madam beweerde hautain dat zij helemaal niet naar links hoefde te kijken!
Ik heb mij ma dan later gezegd dat ze zoiets best voor de rechtbank had kunnen proberen uitvechten, want "12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen" ... ongeacht van welke kant ge komt....

Online
User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Nicky Hayden

Post by Stefke »

Harald wrote: 28 May 2017 23:04 Ik sta er versteld van hoeveel mensen met auto er u voorrang geven waar het niet hoeft. Ik neem die dan ook graag aan.
Blijkbaar fietsen wij in een ander milieu... :roll: Ik vind dat fietsen nog gevaarlijker dan motorrijden...

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: Nicky Hayden

Post by Mario »

ik ben daar toch even niet goed van geweest al ben ik nooit een echte fan geweest van hem als rijder ; die riskeert grofweg enkele decennia lang zijn lijf en leden bij races, tegen vaak erg hoge snelheden, maar doorgaans onder gecontroleerde omstandigheden en heeft eigenlijk weinig serieuze ongevallen met lichamelijk letsel gehad en dan op zo'n manier overlijden

ik herinner me nog goed hoe het seizoen 2006 eindigde en zijn (terechte) woede tijdens de voorlaatste en vreugde/ontlading bij de laatste GP van dat jaar ; ontroerende beelden, toen al en nu nog steeds
bon, hij was wat op z'n retour maar heeft vorig jaar toch nog een WSBK-race gewonnen, vooral dankzij z'n ervaring en kunde ; was meer aan hem dan aan z'n motor te danken

erg spijtig voorval

Post Reply