Hulp met aangifte motorfiets.

Eerlijke truken van de foor om ons eerlijk verdiend geld te behouden of terug te krijgen
Jopet
Posts: 815
Joined: 22 May 2014 09:27

Hulp met aangifte motorfiets.

Post by Jopet »

Gunter wrote:Kan er niet helemaal aan uit maar het zal wel goed komen. Toch bedankt voor de reacties... :grin:
Eigenlijk is het simpel, wanneer er voor de belastingen geen verwijzing is naar je perte total voor dit jaar (documenten waaruit ze dit zouden kunnen afleiden zoals uitbetaling van verzekering of dergelijke), dan heb je die perte total gereden op 1 januari, verkoop je het wrak op 2 januari en koop je de nieuwe motor op 3 januari, oude motor is op deze manier nog af te schrijven voor 2014 en nieuwe vanaf 2015.
Zijn beide datums wel gekend, dan kun je het wrak dit jaar niet meer afschrijven, want een voertuig dat verkocht is of buiten verkeer gesteld is in hetzelfde jaar niet meer af te trekken, en dan kan je ook beter de nieuwe nu beginnen af te schrijven.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

Hulp met aangifte motorfiets.

Post by Gunter »

Terug een 990 adv in de garage :rayof: , morgen inschrijven, belastingaangifte komt wel in orde. Bedankt voor de reacties.

petervdc
Posts: 3442
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Hulp met aangifte motorfiets.

Post by petervdc »

Gunter wrote:Terug een 990 adv in de garage :rayof: , morgen inschrijven, belastingaangifte komt wel in orde. Bedankt voor de reacties.
Proficiat !
Nieuw, occasie ?
Keep going

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Hulp met aangifte motorfiets.

Post by TimS »

Ik heb een vraagje hiermee gerelateerd. Ik was van plan om in (begin :whistling: ) 2015 vervanging te zoeken voor de Tiger, maar ik vrees dat het nu toch wel heel hard begint te kriebelen.

De Tiger is 2.5 jaar oud en ik wilde hem dus volgend jaar wegdoen zodat ik hem drie keer zou hebben ingebracht.

Nu is mijn vraag: wat is eigenlijk een aanvaardbare termijn (voor de fiscus?) om een andere moto aan te schaffen dus de die beginnen af te schrijven? Of trekken ze zich daar niets van aan, zolang je per moto maar uitgaat van een redelijke termijn van afschrijven (dus niet te kort). Als je er dan vroeger mee stopt, evengoed voor hen.

Enfin, op zich nog maar iets minder dan 2 maand te gaan, maar wil me toch wat informeren...
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

Hulp met aangifte motorfiets.

Post by Gunter »

petervdc wrote:
Gunter wrote:Terug een 990 adv in de garage :rayof: , morgen inschrijven, belastingaangifte komt wel in orde. Bedankt voor de reacties.
Proficiat !
Nieuw, occasie ?
occasie, zo'n blauwe 2011, perfecte staat, 10000km met terug alle koffers bij. Vandaag voor het eerst mee op de baan, de hoogt tov mijn eerste adv (S 2008) is echt giga en voelt zelfs wat raar, maar ik vind wel dat het blok precies beter draait en dat de injectie ook beter is. Maar heb echt nog maar weinig gereden.

Jopet
Posts: 815
Joined: 22 May 2014 09:27

Hulp met aangifte motorfiets.

Post by Jopet »

TimS wrote:
Nu is mijn vraag: wat is eigenlijk een aanvaardbare termijn (voor de fiscus?) om een andere moto aan te schaffen dus de die beginnen af te schrijven?
De afschrijvingstermijn is niet wettelijk bepaald, je moet er van uit gaan wat een aanvaardbare termijn is t.o.v. de econimische levensduur.
Voor een nieuwe auto/moto is dat door de band 5 jaar, maar stel je bent van plan om 7 jaar met het voertuig te rijden dan mag dat over 7 jaar afschrijven. Hou er rekening mee dat je wel elk jaar hetzelfde percentage moet afschrijven.
Minder lange termijn zal afhangen van de kostprijs, ouderdom en wat je van plan bent met het voertuig te doen.
Ze zullen bijvoorbeeld nooit aanvaarden dat je om de 2 jaar een nieuwe motor in schrijft en 50 % per jaar af trekt als je maar 5.000 km per jaar rijdt, zou je bijvoorbeeld 100.000km per jaar rijden dan zullen ze dat waarschijnlijk wel aanvaarden. Na 10.000km is de economische waarde van je motor nog zeer hoog, terwijl een motor met 200.000 km nauwelijks nog iets waard zal zijn.
Stel dat je nu een nieuwe motor op 5 jaar afschrijft, dan mag je 20% per jaar afschrijven, wissel je nu na 3 jaar al van motor is dit op zich geen probleem maar je hebt dan maar 3 x 20 % afgeschreven, je mag dus niet 2 x 20 % + 1 x 60 % afschrijven.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Hulp met aangifte motorfiets.

Post by TimS »

Bedankt. Ik begrijp dat de afschrijftermijn redelijk moet zijn (ik neem voor de Tiger momenteel 5 jaar degressief). Maar de fiscus vindt het dan niet erg als je na 2.5 jaar (en dus maar 2 jaar afschrijven) een andere koopt?

Er staan er momenteel 30.000 km op.
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Hulp met aangifte motorfiets.

Post by F M »

Neen, je kan ten aller tijde een andere motor kopen.
I am confused. Oh no, maybe not!

Jopet
Posts: 815
Joined: 22 May 2014 09:27

Hulp met aangifte motorfiets.

Post by Jopet »

TimS wrote:Bedankt. Ik begrijp dat de afschrijftermijn redelijk moet zijn (ik neem voor de Tiger momenteel 5 jaar degressief). Maar de fiscus vindt het dan niet erg als je na 2.5 jaar (en dus maar 2 jaar afschrijven) een andere koopt?

Er staan er momenteel 30.000 km op.
Inderdaad zo is dat, wat ik wel niet juist weet hoe het zit met de restwaarde...
Ik als zelfstandige mag dus bvb na 2 jaar afschrijven een ander motorfiets kopen maar dan moet ik wel de restwaarde terug inbrengen, ik schrijf lineair af, dus na 2 jaar heb ik nog 60 % restwaarde, degressief zal die restwaarde minder zijn, ik weet wel niet hoe dit dan ivm woon-werk als particulier zit of je dan ook de restwaarde moet aangeven.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Hulp met aangifte motorfiets.

Post by F M »

Voor een particulier speelt de restwaarde niet. Moet je nergens in rekening brengen.
I am confused. Oh no, maybe not!

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Hulp met aangifte motorfiets.

Post by TimS »

Ok, dan denk ik dat het plaatje compleet is (wat het fiscale toch betreft). Afschrijven op een termijn die redelijk is en als je vroeger stopt, geen probleem.

Bedankt allemaal!
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

hla
Posts: 3
Joined: 25 Aug 2015 00:32

Hulp met aangifte motorfiets.

Post by hla »

Gunter,
Ik ben lang niet meer op deze site geweest, heb zojuist zelfs een nieuwe login moeten aanvragen om op het forum te geraken!
En heb dus Uw vraag daarom niet op tijd gezien vrees ik.
Bij deze toch even een rechtzetting, onder het moto "beter laat dan nooit"!

Wat de meesten hier schrijven klopt wel.
Alleen, met uw per total vorig jaar.

Wat je toen had moeten doen is:
1) een nieuwe kopen en verder rijden, en deze beginnen inbrengen op de normale manier.
2) het vrak had nog een restwaarde, dus een totaalwaarde min wat je al afgetrokken had aan afschrijving.
Dan heb je misschien ook nog geld getrokken van de verzekering? Die moet je van de restwaarde aftrekken.
Bij verkoop van het vrak aan de handelaar of aan de schoothandelaar heb je ook geld gekregen.
Dat moet je ook aftrekken.
Wat overblijft is Uw "verlieswaarde".
Die mag je NIET gaan afschrijven over zoveel jaren.
Wat normaal wel mag is:
3) de restwaarde van uw wrak als een eenmalige verliespost inbrengen, dus als een kost.
Je doet dus juist hetzelfde alsof je een nieuw stuur hebt gekocht.
Dat ze je bij de eenjaarlijkse kosten en reken je verder af op de normale manier.

Als Uw wrak dus na aftrek van alle zaken nog 2000? aan verlieswaarde had, dan kon je die ingrengen.
Had je op dat ogenblik op de gebruikelijke manier vb 5500? kosten voor 2014, dan had je er dus eigenlijk 7500? gehad.

Als het al te laat is, dan kun je nog altijd een rechtzetting aanvragen, of bij ontvangst van de afrekening een bezwaar aantekenen, en dat dan laten aanpassen.

Groeten,
Hugo.

Post Reply