Zumo XT

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

TuttoTerreno wrote: 06 Apr 2021 16:53 de veld- en boswegeltjes op de topo kaart vd XT hebben bij mij 2 soorten grijs : lichter en donkergrijs. Weet er iemand het verschil tussen beide?

ik heb al naar iets gelijk een legende gezocht voor die Garmin kaarten, maar niks bruikbaars gevonden.
Niet direct ... maar als je de XT aan de PC hangt, kan je in BaseCamp op een plaats waar dat verschil in de Topo-kaart duidelijk is, gewoon eens schakelen tussen die kaart en bv. de Freizeitkarte of OSM. (als die tenminste beschikbaar zijn in jou BaseCamp).
Daaruit valt misschien iets af te leiden. OSM toont hier hetzelfde streepjespatroon waar de Topo-kaart onderscheid maakt, dus die gaat je niet verder helpen, maar de FreizeitKarte maakt ook een duidelijk, met de Garmin Topo-kaart overeenkomstig onderscheid, tussen "klein" wegskes. Je zou dan ergens ten velde in je buurt waar die verschillende streepjes-soorten voorkomen, proefondervindelijk kunnen gaan vaststellen wat het verschil is.
Natuurlijk blijft dan altijd de vraag of de daar vastgestelde verschillen ook voor alle andere plaatsen consequent gevolgd worden ... :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

't wel simpel om tijdens het rondrijden legale allroad baantjes te "ontdekken" met die topo kaart actief.

ge ziet ze goed afkomen op het televieseke, ge ziet ook meteen dat het geen doodlopende weg is, en als er dan geen verbodsbord staat....

ik heb er zelfs een paar overgeslagen omdat ik er met de Guzzi toch geen goed oog in had. :?

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

Zomaar om te melden dat ik zojuist de CN 2021.30 NTU, nieuwe Topo, iOverlander en Flitspalen op de Zumo XT heb ginstalleerd.
Ook nieuwe toestelsoftware 6.20.
Er was zelfs een CN 2021.10 NT kaartupdate voor m'n oud beestje, de 550 8-) :grin:
Ging allemaal heel vlotjes en zonder enig probleem....

Behalve natuurlijk de nieuwe NTU-kaarten op de PC installeren :x
Dat heeft Garmin namelijk een tijdje geleden uit Garmin Express gehaald voor de XT. :pillepalle:
Kurieus genoeg lukt het nog voorbeeldig voor de 55O :krabje:
Gelukkig hebben de mensen van Waypoint de dankbare service gecreëerd om via JavaWa-GMTK dat via een omwel wel te kunnen. :thumbsup: :headbang: :bowdown:

Voor diegenen voorwie bovenstaande allemaal Chinees is : nevermind ... niet belangrijk ;) :lol: :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Ik doe bewust geen update van de firmware. Ik ben blij zoals de XT nu is.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

Is dat iets geheel nieuws? Of heb ik dat ook automatisch gekregen toen ik de Zumo een maand geleden alles heb laten updaten? de update via wifi heeft toen 2 uur geduurd of zo.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

TuttoTerreno wrote: 20 May 2021 10:16 Is dat iets geheel nieuws? Of heb ik dat ook automatisch gekregen toen ik de Zumo een maand geleden alles heb laten updaten? de update via wifi heeft toen 2 uur geduurd of zo.
Nee, Tutto ... niks nieuws dat belangrijk genoeg is om de update naar toestelsoftware 6.20 te doen. Tenzij je absoluut de kaartschaal, of inzoom-schaal als je wil, (300km tot 50m) terug wil die verdwenen was met de vorige update. De functie om kaarten op ook PC zetten, of tout-court te kiezen waar je ze wil zetten, heeft met Garmin Express te maken, en daar helpt een toestelsoftware-update gene ene moer aan ... weet ik nu ook dus ;)
Kaartupdate doetem idd ook via WiFi (duurt met PC-verbinding ook lang ;) ), maar voor de toestelsoftware-update moetem aan de PC hangen dacht ik ...
Zoals FM zegt :arrow: alst allemaal werkt zoals het moet werken en/of ge zijt content met hoe het werkt : stillekes laten zoals het is :ugeek:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

shit, ik heb de update gedaan, er ging iets mis en nu ben ik al mijn kaarten kwijt!

enkel een soort van wereldkaart is nog geinstalleerd??!!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

na het installeren van Garmin express heb ik de kaarten terug (overnight download/update).
Oef.

maar nu herkent Basecamp mijn XT niet meer, terwijl de verbinding met Garmin express wel lukt.


de tracks die ik gekregen heb voor volgende week, heb ik wel nog Just op tijd kunnen laden, en converteren naar route in de XT zelve.

MAAR, 1 track moet aangevuld worden met (coördinaten van) waypoints. Daar heb ik dus Basecamp voor nodig, right?

of kan ik in de XT zelf wat waypoints intypen en daaruit een route maken?

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Werk je met een Mac of een PC?

Bij een Mac mogen Basecamp en Garmin Express niet tegelijk open staan.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

F M wrote: 16 Jun 2021 10:27 Werk je met een Mac of een PC?

Bij een Mac mogen Basecamp en Garmin Express niet tegelijk open staan.
ja, een ietwat verouderde macbook.

Merci! dat ga ik rap effe checken!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

F M wrote: 16 Jun 2021 10:27 Werk je met een Mac of een PC?

Bij een Mac mogen Basecamp en Garmin Express niet tegelijk open staan.
:shock:
Respect, FM, nog niet overwogen om bvb part-time Garmin consultant te worden? :thumbsup:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

het marcheert van geen kanten, diene Basecamp.

Maar ik ben erachter gekomen dat in de files die ik op 1 of andere manier per ongeluk in de XT gekregen heb... alle informatie in zit die ik nodig heb! :ricky:

Elke file bestaat uit meerdere tracks, waypoints, POI whatever. Ik heb de tracks allemaal kunnen herberekenen als "route", in het XT kastje zelve.
Ditmaal zonder probleem.

En ik heb gecheckt dat de "manuele" Waypoints al onder de juiste naam opgeslagen zijn.

Het zal wel geen toeval zijn dat Garmin als sponsor optreedt.


Als backup OSMand , en ik zal de rest wel volgen mocht het misgaan 8-)

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

TuttoTerreno wrote: 16 Jun 2021 12:24
Als backup OSMand , en ik zal de rest wel volgen mocht het misgaan 8-)
in OsmAnd gaat het ook super vlot. Tracks bekijken, alle waypoints overzichtelijk op de kaart, prachtig eigenlijk.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 15 Jun 2021 21:52 shit, ik heb de update gedaan, er ging iets mis en nu ben ik al mijn kaarten kwijt!

enkel een soort van wereldkaart is nog geinstalleerd??!!
Het lijkt dat de kaarten zijn vergrendeld na de update. Dat is een issue bij de laatste update bij Macs.

Probeer dit eens:

Ontgrendelen van kaarten 2022.10 in Basecamp:
- start het programma Basecamp op
- bij de melding "vergrendelde kaarten gevonden" klik je op de knop "kaarten ontgrendelen"
- klik in het volgende schermpje bovenaan op de tab "ontgrendelbare regio's" : je krijgt nu een leeg scherm te zien
- klik op de knop "toevoegen"
- vul in het eerste invulveldje het woordje DEMO in en klik op OK. Plots zullen al je ontgrendelcodes tevoorschijn komen in het schermpje met de "ontgrendelbare regio's".
Van zodra je het bovenstaande gedaan hebt, zou al je kaartmateriaal ontgrendeld moeten zijn. Maar 't is nog niet gedaan, nu moeten we die DEMO-code terug verwijderen.
- in de lijst met ontgrendelcodes ga je op zoek naar de lijn met de ontgrendelcode DEMO.
- klik één keer met de linkermuisknop op de DEMO-lijn, en klik dan rechts op de knop "verwijderen"
- sluit alle schermpjes af, en klaar !
Mogelijks moet je nog één ding doen, namelijk het programma Basecamp afsluiten en terug opstarten. Zo "forceer" je het programma om de opnieuw geactiveerde ontgrendelcodes in te lezen.

Heb ik van het nederlandse gps-forum.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

wel, bij het updaten had ik de mac niet aangesloten gehad aan de XT:

de XT wist dat er updates waren en haalde die via wifi binnen.


ttz. tot het fout ging en bijna alle kaartmateriaal weg was.


Ik heb dan garmin express gebruikt om alle software & kaarten up-to-date te brengen, dat was vanochtend in orde.

nu ga ik er ni meer aankomen :mrgreen:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

de XT doet soms rare dingen, berekent graag vanalles (hoewel herberekenen af staat) en dan toont het een route/track die afwijkt van de geladen track.


Soit, OsmAnd eerst gebruikt en dan wat trial and error met de XT tot ik een doenbaar beeld op het televisieke kreeg.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 21 Jun 2021 23:01 de XT doet soms rare dingen, berekent graag vanalles (hoewel herberekenen af staat) en dan toont het een route/track die afwijkt van de geladen track.
Ik heb het net nog aan Muug uutgelegd bij zijn 345. Route maar activeren als je al op de route bent en dan het eerstvolgende waypoint kiezen om naar te navigeren. Bij een route die door de XT uit een track geconverteerd werd, is dat volgende waypoint altijd het eindpunt. De XT mag op dat moment niets meer berekenen. Als hij dat wel doet, betekent dat dat je niet op de route bent op dat moment, en berekent hij zelf een nieuwe route naar het eindpunt.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

F M wrote: 22 Jun 2021 01:12
TuttoTerreno wrote: 21 Jun 2021 23:01 de XT doet soms rare dingen, berekent graag vanalles (hoewel herberekenen af staat) en dan toont het een route/track die afwijkt van de geladen track.
Ik heb het net nog aan Muug uutgelegd bij zijn 345. Route maar activeren als je al op de route bent en dan het eerstvolgende waypoint kiezen om naar te navigeren. Bij een route die door de XT uit een track geconverteerd werd, is dat volgende waypoint altijd het eindpunt. De XT mag op dat moment niets meer berekenen. Als hij dat wel doet, betekent dat dat je niet op de route bent op dat moment, en berekent hij zelf een nieuwe route naar het eindpunt.
Yup, simpel toch :?: :ugeek: ;) .... NOT, dus :roll:
Dat pakt een TomTom veel beter aan (navigeer naar begin route of dichtsbijzijnde punt op de route) ... en ook vorige Zumo-generaties (de 550 inallegeval) stelden, als je (nog) niet op de route zat, trouwens de vraag of "u naar het begin van de route wilt navigeren". Heb het al dikwijls gezegd : de ideale GPS zou eentje zijn die het beste van Garmin en TT samenbrengt.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

F M wrote: 22 Jun 2021 01:12
TuttoTerreno wrote: 21 Jun 2021 23:01 de XT doet soms rare dingen, berekent graag vanalles (hoewel herberekenen af staat) en dan toont het een route/track die afwijkt van de geladen track.
Ik heb het net nog aan Muug uutgelegd bij zijn 345. Route maar activeren als je al op de route bent en dan het eerstvolgende waypoint kiezen om naar te navigeren. Bij een route die door de XT uit een track geconverteerd werd, is dat volgende waypoint altijd het eindpunt. De XT mag op dat moment niets meer berekenen. Als hij dat wel doet, betekent dat dat je niet op de route bent op dat moment, en berekent hij zelf een nieuwe route naar het eindpunt.
nope, dat is niet het probleem. ik heb de routes op voorhand "gemaakt" en bij sommige tracks weigert hij hardnekkig de route erop te leggen. ook al is het openbare (asfalt) weg.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

en o wee als je het beginpunt vd route met enkele meters '"mist" , dan doet ie heel gek.

Post Reply