Zumo XT

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

:mrgreen:
Marsman,
Je hebt toch wel een fantastisch scherp geheugen om zo uit de losse pols die datums uit de mouw te kunnen schudden. :thumbsup:
En uw taalgebruik is in de loop der jaren ook nog even scherp en breed gebleven, net als uw rijlijnen ongetwijfeld. Ah, het is alweer veel te lang geleden dat ik nog motorrijders in vlees en bloed heb mogen aanschouwen. Hoewel, bij voorkeur niet teveel bloed aub. En, bij nader inzien, dat bloot vlees daar wil ik ook niet teveel of te lang naar kijken. :laugh3:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

Daarnet fietstochtje gepland in Mapsource op de OpenFietsMap Benelux. Track van gemaakt in BC en die naar de smartfeun gestuurd. Hem aan Osmand te eten gegeven. Zit voor de moment nog in de living. Startpunt ligt 120m verder links in de straat, eindpunt op 30m, ook links. Osmand berekent een route ... recht naar het eindpunt : nl 31meter van mijnen oprit :pillepalle: Zijn die in de leer geweest bij Garmin :shock: :? :?: :lol:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 07 Jul 2021 13:06 Daarnet fietstochtje gepland in Mapsource op de OpenFietsMap Benelux. Track van gemaakt in BC en die naar de smartfeun gestuurd. Hem aan Osmand te eten gegeven. Zit voor de moment nog in de living. Startpunt ligt 120m verder links in de straat, eindpunt op 30m, ook links. Osmand berekent een route ... recht naar het eindpunt : nl 31meter van mijnen oprit :pillepalle: Zijn die in de leer geweest bij Garmin :shock: :? :?: :lol:
OsMaa gaat content zijn met zo'n kort ritje! :lol:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

:lol: :lol: :sweeet:
Muug wrote: 07 Jul 2021 16:27
OzzePaa wrote: 07 Jul 2021 13:06 Daarnet fietstochtje gepland in Mapsource op de OpenFietsMap Benelux. Track van gemaakt in BC en die naar de smartfeun gestuurd. Hem aan Osmand te eten gegeven. Zit voor de moment nog in de living. Startpunt ligt 120m verder links in de straat, eindpunt op 30m, ook links. Osmand berekent een route ... recht naar het eindpunt : nl 31meter van mijnen oprit :pillepalle: Zijn die in de leer geweest bij Garmin :shock: :? :?: :lol:
OsMaa gaat content zijn met zo'n kort ritje! :lol:
:laughing: :lol: :lol: :lol: :sweeet: Nog 15km vanaf dees leste terras seh ... nog wat blijven hangen, hapke eten straks ... :rayof:
En vrijdag noggis toerke Kauntenbach, maar dan met de perfect gesynchroniseerden FJR ... Life is good :!: ;) :thumbsup:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

OzzePaa wrote: 07 Jul 2021 00:11
F M wrote: 06 Jul 2021 21:50 Euhhh, dat heeft hij altijd gevraagd :dontknow:
Je legde bovendien ook al uit dat het probleem met het starten van de route enkel een issue is als je "ergens" wil inpikken op een route gegenereerd vanaf een track (slechts 2 routepunten).
Het "Dichtstbijzijnde tussenpunt" is in dat geval ofwel de start ofwel het eindpunt.
Klopt niet. De XT zou ook hiermee overweg moeten kunnen, ook al zijn er geen viapunten of tussenpunten in de route.

Maar ik schrijf 'zou'. Want mijn ervaring is dat het meestal goed gaat als je een route hebt van A naar B, maar dat het meestal fout loopt als je een rondrit hebt, zelfs al heb je ervoor gezorgd dat begin- en eindpunt iets van mekaar liggen. Hij heeft dan de neiging om in te pikken op het stuk naar het eind van de route.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Koeno wrote: 07 Jul 2021 10:56
Marsman wrote: 07 Jul 2021 10:42 Zo was er ooit een briljante mechanieker bij mijn vorige dealer die slechts één motto had: don't try to fix it if it ain't broken. En hij heeft altijd overschot van gelijk gehad
:thumbsup:
En welke motor rij jij alweer?
Verzekerst eentje met trommelremmen voor & achter?
Stereovering?
Carburatoren?
kickstarter ook natuurlijk?
Koeno, Marsman zegt toch niet dat hij enkel met stokoud materiaal rondrijdt? Hij stelt alleen dat er aan wat goed werkt niets moet 'verbeterd' worden, omdat je het risico loopt dat de verbeteringen op een andere plaats iets kapot maken. En dat is ook mijn redenering, zeker bij Garmin producten.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Zumo XT

Post by Koeno »

maar trommelremmen, stereovering en kickstarters werken ook gewoon. Why fix it if it ain't broken.
Mijn schoonbroer zijn motor die aan bovenstaande normen voldoet start gewoon altijd, remt altijd en rijdt als hij moet rijden... waarom heb ik dan een CB 1000 R met injectie, abs, schijfremmen...

Die upgrades zijn de vooruitgang, want stilstaan is achteruitgaan...
Dat niet elke upgrade een success is, logisch, hoe groter een klantenbestand hoe moeilijker om iedereen blij te maken.
En ja er zullen ook fouten gemaakt worden.

Maar op die manier gaan ze hun software kunnen aanpassen tot ze aan de technische limieten van de hardware zitten.
en dan komt het nieuwe model...
en zo zal het leven doorgaan...

Vandaar mijn vergelijking met een oudere motor.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

Koeno wrote: 08 Jul 2021 10:34 maar trommelremmen, stereovering en kickstarters werken ook gewoon. Why fix it if it ain't broken.
Hm, altijd mee opletten, met zo'n uitspraken.
Tegen mensen die tegen vooruitgang zijn, zeg ik altijd: zonder vooruitgang zouden we onze wagen nog altijd in gang draaien met zo'n zwengel.... ;) Als wagens überhaupt zouden zijn uitgevonden.
Uitvindingen zijn wel degelijk nuttig, als ze tenminste nuttig zijn. :peepwall:
Zo ontgaat het mij totaal waarom je een motorblok zou ontwerpen dat 200+ pk's kan produceren. Zéker in onze wereld van trajectcontroles en speedbumps, asverschuivingen, verborgen camera's en dashcams. Dat is verspilling van tijd, geld, energie en intelligentie. Ze zouden zich beter focussen op motorblokken van bvb karton, of blokken die maar één liter fossiele brandstof op 100km verbruiken, of op betere accu's of zo. Idem met die TFT-schermen van tegenwoordig. En dus blijkbaar ook bij Garmin-updates :mrgreen:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Maar als we het terug bekijken op Garmin Zumo's:
Als je nieuwe features wil installeren op nieuwe apparaten, dan heb ik er geen probleem mee. Waarom zou je anders een nieuw apparaat op de markt brengen?
Als er fouten zijn bij een bestaand apparaat, dan heb ik er geen probleem mee dat ze die verhelpen met een software-update.

Maar als het apparaat werkt op een voor mij voldoende wijze, en er komt een update die mij niets bijbrengt, dan hanteer ik zoals Marsman het principe van don't fix it when it's working.

Als er bij Marsman iets kapot is op zijn toestel, dan brengt hij het ook binnen om te laten maken. Hij is geen uil, nietwaar? :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

F M wrote: 08 Jul 2021 15:00 Marsman ....... Hij is geen uil, nietwaar? :mrgreen:
Soms is hij geen uil, af en toe wel een kieken, van tijd nen steenezel, en al vele tientallen jaren een zot konijn. :laugh3:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

F M wrote: 08 Jul 2021 09:12
OzzePaa wrote: 07 Jul 2021 00:11

Je legde bovendien ook al uit dat het probleem met het starten van de route enkel een issue is als je "ergens" wil inpikken op een route gegenereerd vanaf een track (slechts 2 routepunten).
Het "Dichtstbijzijnde tussenpunt" is in dat geval ofwel de start ofwel het eindpunt.
Klopt niet. De XT zou ook hiermee overweg moeten kunnen, ook al zijn er geen viapunten of tussenpunten in de route.

Maar ik schrijf 'zou'. Want mijn ervaring is dat het meestal goed gaat als je een route hebt van A naar B, maar dat het meestal fout loopt als je een rondrit hebt, zelfs al heb je ervoor gezorgd dat begin- en eindpunt iets van mekaar liggen. Hij heeft dan de neiging om in te pikken op het stuk naar het eind van de route.
Right you are, FM ... Dat was idd het probleem bij de vorige generatie Zumo's.
Want de XT geeft nu dus 3 mogelijkheden, ook bij een route zonder (harde en/of zachte) tussenpunten : Begin, Eind of Dichtsbijzijnde punt.

Zonet met een 3-tal routes, telkens gegenereerd van een track, en zowel rondritten als A-B-trajecten, getest : als de laatste optie gekozen wordt, berekent de XT telkens netjes de kortste weg naar het dichtstbijgelegen punt op de route en volgt die vandaar 100% zoals bedoeld, en dus tevens conform aan de onderliggend geprojecteerde track. Dat hij daarbij altijd inpikt op "het stuk naar het eind van de route" is mijgedacht logisch.
Al naar gelang waar je je bevindt als je de route activeert, zal dat inderdaad soms maar een kort stuk meer opleveren dat je gaat rijden want hij brengt je naar het dichtstbijzijnde punt. Als je startplek zich ergens binnen de "lus" bevindt, in de buurt van het start- en eindpunt, maar dichter bij de route "op de terugweg", dan ga je snel klaar zijn. Andersom, dichter bij de route "op de heenweg", heb je het grootste deel van de km's nog voor de boeg.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Zumo XT

Post by den Bullet »

Van https://silodrome.com. Da's meer mijn ding :mrgreen:
This is a wrist top “Route Finder” for motorists used in the 1920s.
It’s essentially similar to a Dakar racers rolling road book, giving landmarks and turn offs as you scroll.
The maps are quickly interchangeable and they can be rolled forward as required with a quick twiddle of the fingers.
The Route Finder bares a passing resemblance to the modern Apple iWatch, which is of course fitted with GPS and a maps app which can fulfil this same function for drivers.
Image

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Zumo XT

Post by zappa »

Nu dat ik terug goed materiaal heb om de zumo op te gebruiken, merk ik dat ik er al een tijdje uit ben en wreed zit te sukkelen. :? Maar al doende zal ik wel terug op gang geraken. :mrgreen:

Maar nu krijg ik regelmatig de boodschap om te updaten, kaartmateriaal ? Of iets anders? niet goed opgelet :oops: Er zijn wel hele stukken baan ergens anders gaan liggen in 't echt maar nog niet op de XT, misschien is een kaart update dan wel nuttig? (ook waar er vroeger 70 mocht gereden worden en nu 50, geeft de gps nog steeds 70 als je dat ene bordje mist, op het verkeerde tijdstip, kan dat duur uitvallen :| )

Zitten daar addertjes onder het gras, want na een update slaat alles tilt? En ik ben niet de bekwame persoon om dat weer in orde te krijgen? :(

a ik zie dat venster nog openstaan :" er is een nieuwe versie van garmin express 7.8.1.0 beschikbaar " en 't venster daaronder : " updates beschikbaar , installeer alles"
sig nature

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

zappa wrote: 03 Sep 2021 09:56 Nu dat ik terug goed materiaal heb om de zumo op te gebruiken, merk ik dat ik er al een tijdje uit ben en wreed zit te sukkelen. :? Maar al doende zal ik wel terug op gang geraken. :mrgreen:

Maar nu krijg ik regelmatig de boodschap om te updaten, kaartmateriaal ? Of iets anders? niet goed opgelet :oops: Er zijn wel hele stukken baan ergens anders gaan liggen in 't echt maar nog niet op de XT, misschien is een kaart update dan wel nuttig? (ook waar er vroeger 70 mocht gereden worden en nu 50, geeft de gps nog steeds 70 als je dat ene bordje mist, op het verkeerde tijdstip, kan dat duur uitvallen :| )

Zitten daar addertjes onder het gras, want na een update slaat alles tilt? En ik ben niet de bekwame persoon om dat weer in orde te krijgen? :(

a ik zie dat venster nog openstaan :" er is een nieuwe versie van garmin express 7.8.1.0 beschikbaar " en 't venster daaronder : " updates beschikbaar , installeer alles"
De Express update 7.8.1.0 heb ik zonet geïnstalleerd, Zappa ... dat kan je dus alvast ook al doen. Zo te zien heb je een XT ... die is nog niet zo oud, dus het kaartmateriaal dat er op staat gaat ook niet uit de jaren stillekes zijn : meest recent is CN NTU 2022.1
Echter : naar die versie updaten (als ze al niet op je toestel staat) zal daarom niet veel verandering brengen ... de snelheden staan natuurlijk ook op borden naast de weg, daar heb je de Zumo niet persé voor nodig. Een weg die er niet meer is of nu juist wel, ja, dat is wat lastiger ... maar helaas bij Garmin dikwijls iets van lange duur eer alles weer overeenstemt met de werkelijkheid :roll: De Atlas-kaarten van TomTom, Google Maps en OSM bv. worden naar mijn gevoel sneller aangepast aan veranderingen. Natuurlijk moeten die veranderingen ook doorgegeven worden door de betreffende overheden/diensten ... in Olathe, Kansas USA of Schaffhausen in La Suisse kunnen ze dat niet vandaar ruiken ;)
"Installeer alles" kun je naar mijn ervaring met de huidige meest recente versies wel doen : staan hier ook allemaal geïnstalleerd, en er zijn tot nu tot geen onverwachte dingen mee aan de hand (in tegenstelling tot een paar maanden geleden , toen er wél issues waren ;) ).
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Zumo XT

Post by duibhce Kaelann »

Garmin Express 7.9.0.0 is uit. Gelieve pas te upgarden wanneer FM de ok heeft gegeven :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Dat heb je niet goed begrepen, Duibdinges. Allen zo snel mogelijk upgraden !

Kwestie dat ik rap te horen krijg of en welke bugs erin zitten. En wanneer die eruit zijn, zodat ik ook kan upgraden :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

als ik Calimoto een route laat maken, kan ik die als gpx exporteren.

ik dacht: "hé, da's praktisch, ik doe die gpx dan op het televieseke en rij de track achterna. Spaart smartphone batterij enzovoort."


Awel, dat gaat dus niet met dat klote garmin onding.

De XT ofwel accepteert zo'n track van in't begin niet,
ofwel zegt dat er teveel punten of zoiets zijn, en vraagt om te splitsten,
maar maakt niet uit wàt je kiest of wat het ding allemaal doet: het kaske begint te "berekenen". Tot je het opgeeft en het kaske terug opbergt.


dikke rommel, voor de zoveelste keer bevestigd.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

Trouwens, OsmAnd pakt die track meteen op en toont hem , en kan ermee navigeren zelfs. en dat kost niks :thumbsup:

het probleem zit dus alweer bij de verschrikkelijk slechte software van Garmin

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Ik heb daar een goede oplossing voor. Ik gebruik geen Calimoto dinges. :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

Ik heb die track onderussen bekeken, er zitten eerst route punten in de gpx file,
en garmin kan daar niet mee omgaan.

Als ik die manueel verwijder, werkt het wel.

Maar dat is nogal omslachtig/onmogelijk als ge dat onderweg allemaal moet doen.


Calimoto had een geweldige route gemaakt, overigens.

Post Reply