Knoppeke abs en tc

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
Tom Triple
Posts: 240
Joined: 05 Oct 2010 07:06

Post by Tom Triple »

Op mijn Tiger staat abs en tractiecontrole. Die dingen zijn in te stellen via een ingewikkeld menu en je moet stil staan om de instellingen aan te passen. Na het starten gaan die instellingen altijd terug naar default, abs dus terug aan en tc in watjes mode.

Een andere optie is om de zekering die beide systemen en enkel deze systemen van stroom voorziet uit te trekken. Dat blijft, ook na het herstarten maar om deze laatste handeling uit te voeren, moet je ook stilstaan. En dan ga ik weer naar het werk vertrekken zonder zekering en heb ik geen abs.

Ik zou nu graag tijdens het rijden, dus zonder te stoppen, die dingen op of af kunnen zetten. Mijn idee is om onmiddellijk na de zekering een stroomonderbreking te voorzien met een schakelaar aan het stuur waardoor ik de stroom aan en af kan zetten en zo de abs en tc snel, zonder te stoppen, ook aan en af kan zetten. Is dat een goed idee of is er iets dat ik over het hoofd zie?

ps, een tweede reden waarom ik die knop zou willen, is dat ik altijd opnieuw vergeet hoe dat weer moest, die instellingen veranderen...
Me gusta la moto, me gustas tu.

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Knoppeke abs en tc

Post by petervdc »

Ne maat met een super tener? heeft ergens een abs on/off knopke besteld dat nu op zijn stuur staat. Zal wrsch ook wel bestaan voor jouw model ?
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Knoppeke abs en tc

Post by Muug »

En ga je dat dan aanzetten a zo vlak voor die onvoorziene noodstop? Image

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Knoppeke abs en tc

Post by Tom Thumper »

En ga je dat dan aanzetten a zo vlak voor die onvoorziene noodstop? Image
Dat zou natuurlijk wel handig maar technisch niet helemaal haalbaar vrees ik. Image

Als het uitstaat gaat er een volldige kerstboom lichtjes branden en met zo een knopje kan je dan wel iets doen en is de kans ook groter dat ik ook effectief iets ga doen, om op een mooi stuk asfalt na missere op onverhard ga ik niet stoppen om 5 minuten met de knoppekes te spelen. Of als je een zekering terug moet plaatsen is het helemaal miserie. Zelfs de volgende weken voor woonwerk. Ik denk er gewoon niet aan om die zekering terug te plaatsen behalve als ik onderweg ben en de lampkes zie branden.

Maar mijn vraag ging eerder over de technische haalbaarheid van zo een schakelaar. Bij Triumph hebben ze mooie knopjes die perfect integreren in het dashboard en het nut van zo een knopje is voor mij ook duidelijk.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: Knoppeke abs en tc

Post by Harald »

Hmmm ...
Dat is toch snel in te stellen? En de instelling blijft zolang je het contact hebt opstaan.
En als ik het goed voorheb, kunt ge het menu laten staan zodat ge met 2 klikken bij de instellingen zijn voor TC en ABS.

Ma ik begrijp u, zo een schakelaartje binnen handbereik, klik en alles uitgeschakeld (zou dat al rijdend kunnen Image )

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Knoppeke abs en tc

Post by Tom Thumper »

...(zou dat al rijdend kunnen Image )
En dan stopt ge als het interessant wordt? Waarom twijfelt ge er aan?

Ik heb zelf ook een paar bedenkingen maar ik die nog niet vertellen, eerst eens horen wat die van jou zijn? Dat maakt het interessanter. Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: Knoppeke abs en tc

Post by Harald »

Ik vraag me gewoon af wat er zou gebeuren als je aan het rijden bent en je onderbreekt de voeding van je ABS. Ik zou denken dat er dan gewoon nen hoop verlichting begint te knipperen, verder niks. Het ABS zal niet spontaan beginnen af te remmen ofzo.

TC daarentegen, dat grijpt in op uw gas. De sturingselektronica van dat pittig blokje (dat geen 150 paardjes nodig heeft Image ).
Dus, als ge daar met foetert, kan het wel eens zijn dat het dan naar een "save" modus gaat en ge minder plezier beleven vrees ik.

Image

Post Reply