Tripy

Zolang er maar knopjes aan zitten
Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Tripy

Post by Tom Thumper »

@ Zappa: Voor alle duidelijkheid, ik post hier echt wel niet met de bedoeling om mensen zo een Tripy aan te smeren. Als dat mijn bedoeling zou zijn, zijn er wel fora waar meer volk komt. Ik verkoop trouwens geen Tripy's maar ik kan je wel een adres geven waar je uw Tripy aan de beste voorwaarden kan kopen. Image

Nee, ik wil gewoon mijn ervaringen met de Tripy hier neerschrijven omdat ik denk dat er hier wel mensen komen lezen die dat interessant vinden.

Over de bevestiging van de Tripy: aan de achterkant zit zo een Ram-bolleke. Bijgeleverd heb je ram klem en een tweede bolleke met beugel om dat op een motorstuur te bevestigen. Men een supplementaire zuignap voor die Rambevestiging kan je dat dus perfect in de auto gebruiken. Maar natuurlijk is dat niet het belangrijkste doel van een Tripy. Een goedkoop Tomtommeke voor in de auto zal wel handiger zijn, al denk er wel aan om de Tripy toch ook in de auto te gebruiken. De tweede houder van mijn Tomtom Rider voor in de auto is afgebroken en ik heb weinig goesting om daar weer eens geld aan uit te geven. Dus zo een zuignap met ram-bolleke in de Tripy in de Skoda zie ik wel zitten, ik kan dan tenminste denken dat ik nog met iets plezant bezig ben als ik met de auto rij.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Tripy

Post by zappa »

Ik vind het goed dat ge info geeft Image Image (Tom Thumbsup Image ), niet gedacht dat je wou smeren Image maar begon al te twijfelen of ik met de zumo wel 't juste gekocht had, blijkbaar is niet iedereen er tevree over, maar ik wel. Kan z'n kwaliteiten niet vergelijken met andere toestellen wegens ervarings gebrek Image
sig nature

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Tripy

Post by Tom Thumper »

Ik heb mensen al dikwijls horen zeggen dat je een Tripy niet mag vergelijken met een Zumo want dat het een heel ander toestel is. Ik vind dat dikke zever. Je betaalt voor die dingen een 600 euro en die kan je natuurlijk maar 1 keer uitgeven dus moet je die dingen wel met elkaar gaan vergelijken.

In hardware termen denk ik dat vergelijking gaat tussen een Zwitsers zakmes en een Leatherman, allebei kwaliteitsdingen die dienen om op vakantie een stuk van uwen saucisse te snijden maar wel heel anders van opzet zijn. Sommigen kiezen voor dat Zwitsers mes omdat er nog een tandenstoker in zit (altijd handig na een stukje saucisse) anderen kiezen dan weer voor de leatherman omdat ze dan ook nog de luchtfilter van de moto kunnen vervangen tijdens de middagstop.

Kwa vrouwenklap zou ik gaan voor Delveaux of Kipling. Ze dienen allebei om jalourse blikken van de buurvrouw uit te lokken. In de ??n kan je heel gemakkelijk een reeks kredietkaarten kwijt, en de andere kan je nog ongegeneerd een Raider (of hoe heten die dingen tegenwoordig Image ) kwijt voor als je honger krijgt onderweg. Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Tripy

Post by F M »

Dus zo een zuignap met ram-bolleke in de Tripy in de Skoda zie ik wel zitten, ik kan dan tenminste denken dat ik nog met iets plezant bezig ben als ik met de auto rij.
Weegt zo een Tripy veel, Tom ? Is een zuignap voldoende ?
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Tripy

Post by Tom Thumper »

De weegschaal een keer boven gehaald en mijn Tripy II weegt 450 gr. tegenover 400 gr. voor de Tomtom rider met luidspreker voor in de auto. De zuignap van de Tomtom is nog niet losgekomen dus ga ik er van uit dat zo een degelijke Ram-mount zuignap dat toch wel zal kunnen houden?

In de Tripy accesoirenlijst is een zuignap opgenomen die je met een klem stevig vastdraait. Moet lukken Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Tripy

Post by Blackbert »

Mooi mooi, we zullen dat eens live moeten bestuderen.
Alleen spijtig van die bijna 700? (ook nooit zoveel uitgegeven aan een Garmin trouwens).
Ik probeer nu om een 60CSx onder de knie te krijgen, kwestie van mijne SP 2610 niet helemaal naar de zak te helpen in de modder en het stof.
Dan, stel dat ik 1000? op de trottoir zie liggen straks, kan zo'n Tripy ook overweg met andere kaarten (digitale) dan de bijgeleverde?
grease up your baby for a ball on the hill

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Tripy

Post by Tom Thumper »

Mooi mooi, we zullen dat eens live moeten bestuderen.
Alleen spijtig van die bijna 700? (ook nooit zoveel uitgegeven aan een Garmin trouwens).
Ik probeer nu om een 60CSx onder de knie te krijgen, kwestie van mijne SP 2610 niet helemaal naar de zak te helpen in de modder en het stof.
Dan, stel dat ik 1000? op de trottoir zie liggen straks, kan zo'n Tripy ook overweg met andere kaarten (digitale) dan de bijgeleverde?
Van die prijs mag je gerust wat afdoen, met een beetje geluk vind je er nu nog een laatste aan "salonvoorwaarden". Ik dacht iets van een ?625 inclusief topokaart van Belgi?. Maar daar moet je wel snel voor zijn, het zijn de laatste. Zonder topokaart is die prijs altijd haalbaar. Dus als je ?1000 op de stoep vind kan je ?n een Tripy kopen ?n uw vakantiebudget verhogen! Image

Het is geen probleem om een route te maken in gpx-formaat en die dan te laden in uw Tripy. Je gaat dan op track rijden. Met een beetje meer werk maak je ook waypoints en kan je op die manier navigeren in pakweg Verwegistan, Labia of Utopia. Als je op de Tripykaarten uw routes kan voorbereiden is het natuurlijk wel gemakkelijker. De eerste versie van de Tripy had in het toestel helemaal geen kaartmateriaal zitten. Je werkte dus gewoon met de route-info die geladen was in het toestel. Nadeel is wel dat je dan een beetje beperkt bent tot de vooraf uitgestippelde wegen. Je kan ook alle papieren kaartmateriaal laten scannen en kalibreren door Tripy.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Tripy

Post by Blackbert »

Ben net eens gaan wandelen. Niks zien liggen. Image
grease up your baby for a ball on the hill

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Tripy

Post by Tom Thumper »

Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Tripy

Post by duibhce Kaelann »

helpt 'm ook tegen death by GPS?
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Drummer
Posts: 673
Joined: 23 Oct 2009 17:11
Location: IN HET BOS

Re: Tripy

Post by Drummer »

Image Image Image

Mijn inziens, is nen Tripy meer gemaakt om ook veel buiten de verharde paden te gaan rijden. En ne Garmin word veelal gebruikt om macadam en zo te gaan opzoeken Image Ik twijfel zeker niet aan het gebruiksgemak van een tripy en kan niet vergelijken, maar ik ben h??l tevreden van mijne Zumo. Ook in den oto.

grtz Drummer

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Tripy

Post by Tom Thumper »

Ik zou niet echt een onderscheid verhard/onverhard willen maken voor het gebruik van de Tripy. De kaart die op het toestel zit voldoet echt wel voor gebruik op de weg maar om naast de weg te gebruiken is ze niet goed genoeg en was ik blij dat ik mijn GPSmap 60 bij had met wel een gedetailleerde kaart in kleur. Op de weg ga je van dit probleem geen last hebben, dat is de kaart denk ik wel goed genoeg.

Een Tripy is volgens mij wel eerder gemaakt om op voorhand geplande toeren te maken. De andere vormen van navigatie, zoals de apotheker van wacht 3 dorpen verder vinden, komt op de 2de plaats.
Me gusta la moto, me gustas tu.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Tripy

Post by petervdc »

Da kan toch nie moeilijk zijn om op de zumo het bolleke pijlke scherm te tonen zoals het op de tripy staat ?
Dan hebben ze direct een stuk van de (niche)markt van de tripy afgesnoept.
Keep going

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Tripy

Post by Tom Thumper »

Da kan toch nie moeilijk zijn om op de zumo het bolleke pijlke scherm te tonen zoals het op de tripy staat ?
Dan hebben ze direct een stuk van de (niche)markt van de tripy afgesnoept.
De Zumo, dat is Amerikaners, dat denkt voor jou. De Tripy verwacht dat je zelf ook nog denkt. Dat bolleke-pijl ding valt misschien wel in de Zumo te krijgen, maar dat denken in de plaats van, krijg je er niet uit. Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Tripy

Post by F M »

Da kan toch nie moeilijk zijn om op de zumo het bolleke pijlke scherm te tonen zoals het op de tripy staat ?
Dan hebben ze direct een stuk van de (niche)markt van de tripy afgesnoept.
Waarom zou een GPS-fabrikant ooit in zo iets investeren ? Bolleke-pijl is immers een surrogaat voor een route op een kaart.

Het is net andersom: Tripy heeft op de Tripy2 bijkomend een routeweergave op kaart geplaatst, om beter te kunnen concurreren met een volwaardig gps-toestel.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Tripy

Post by Blackbert »

Ik ken geen bal van Zumo's, maar op mijn ouderwetse Streetpilot moet ik 1 keer op een knop drukken en ik heb een bolleke-pijl ipv een kaart van de actieve route.

Surrogaat? Ik ben het eens met Tom. Denk zelf nog een beetje na, en gebruik de GPS (Klassiek of Tripy) als hulpmiddel, niet als entertainmentcenter. Want dat worden de meeste moderne GPS toestellen blijkbaar: 3D-kaarten m?t gebouwen, MP3's, foto's, blablabla. Allemaal rommel die de aandacht doet verslappen.
Dat ne mens zich begint af te vragen hoe onze voorouders 10 jaar geleden van Hasselt tot aan de kust geraakten. Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Tripy

Post by duibhce Kaelann »

op de Zumo kan je ook roadbook-stijl instructies krijgen. Maar de pijltjessymbolen zijn een stuk minder duidelijk en verfijnd dan die op een Tripy. Als je het eens wil proberen: route inladen en als je op het kaartscherm zit op de groene balk bovenaan klikken. Je krijgt dan een lijst te zien van alle instructies in die route. De GPS gaat het lijstje instructies af terwijl je rijdt en toont ook de afstand nog te gaan tot de afslag. (allez, zo werkte dat op mijn 2720, op de Zumo heb ik nog niet geprobeert zo te rijden, maar aangezien het dezelfde lijst is ga ik ervan uit dat die hetzelfde werkt.)
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Tripy

Post by zappa »

Dat ne mens zich begint af te vragen hoe onze voorouders 10 jaar geleden van Hasselt tot aan de kust geraakten. Image
toen ik nog heel piepjong en klein (en braaf Image ) was, gingen we ieder jaar op vakantie naar Luxemburg (groot Hert ig dom) ottostrades dat lag daar nog niet (doet moet nogal ne zalige tijd geweest zijn Image ) dus dat ging dan over de steenweg, eerst naar brussel dan namen en daar nog ne keer vragen zeker Image
Mijn vader was toen kamionchauffer, bij (nu mammoet) en heeft de meeste bruggen die over de te leggen autostrades, terplaatste gebracht, zowel in Belgi? als in Frankrijk, hij wist dus zijn bane Image

op de magallan explorist is er ook ne knop om met pijlkes uw route te zien, blijkbaar ook ne soort tripy dan?
sig nature

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Tripy

Post by petervdc »

op de Zumo kan je ook roadbook-stijl instructies krijgen. Maar de pijltjessymbolen zijn een stuk minder duidelijk en verfijnd dan die op een Tripy. Als je het eens wil proberen: route inladen en als je op het kaartscherm zit op de groene balk bovenaan klikken. Je krijgt dan een lijst te zien van alle instructies in die route. De GPS gaat het lijstje instructies af terwijl je rijdt en toont ook de afstand nog te gaan tot de afslag. (allez, zo werkte dat op mijn 2720, op de Zumo heb ik nog niet geprobeert zo te rijden, maar aangezien het dezelfde lijst is ga ik ervan uit dat die hetzelfde werkt.)
Kweetet, maar tis nie zo handig/groot op de tripy h
Keep going

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Tripy

Post by Tom Thumper »

op de Zumo kan je ook roadbook-stijl instructies krijgen. Maar de pijltjessymbolen zijn een stuk minder duidelijk en verfijnd dan die op een Tripy. Als je het eens wil proberen: route inladen en als je op het kaartscherm zit op de groene balk bovenaan klikken. Je krijgt dan een lijst te zien van alle instructies in die route. De GPS gaat het lijstje instructies af terwijl je rijdt en toont ook de afstand nog te gaan tot de afslag. (allez, zo werkte dat op mijn 2720, op de Zumo heb ik nog niet geprobeert zo te rijden, maar aangezien het dezelfde lijst is ga ik ervan uit dat die hetzelfde werkt.)
Kweetet, maar tis nie zo handig/groot op de tripy h?.
Ik veronderstel dat het om dezelfde symbooltjes gaat die ook om mijn GPSMap60 getoverd worden als ik er om vraag? Die zijn echt wel niet te vergelijken met de Tipy tekeningen! Om te beginnen gaat Tripy II zelf al veel fijner tekeningen genereren. Met een route volledig gemaakt door Road Tracer, zijn nog verfijnder. Maar zoals ik al zei, de Tripy laat toe dat je zelf creatief bent en dan begint de echte pret. Je kan zelf tekeningentjes gaan maken. Je kan dan heel erg accurate tekeningen invoegen die er een echt roadbook van maken. Je kan aanduidingen maken zoals achter de kerk naar links, over de brug naar rechts, eerste naar rechts en dan 2de links... de mogelijkheden zijn onbeperkt. Van een heel andere orde dus dan de pijltjes die wel onder de een of andere vorm in elke gps zitten.
Me gusta la moto, me gustas tu.

Post Reply