gps voor motorrijden/fietsen op weg en onverhard gezocht

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Post by Muug »

ik heb hier wat zitten lezen, dacht eerst van de 60csx te kopen, maar nu blijkt de oregon 450 ook interessant te zijn???

- ik ga met de KTM 950 Adventure zowel op asfaltreizen als op off-roadreizen. Bij die laatste zijn tracks zeer belangrijk. Ik moet dus routes kunnen uploaden, maar ook tracks. Tracks moeten bovendien reversibel zijn zodat ik langs dezelfde weg kan terugkeren als een pad hier of daar afgesloten of onbegaanbaar is. De antenne moet ook altijd weten waar ik ben, ook als ik in Roemeni? met de moto onderaan in een dichtbeboste vallei sta terwijl het reservelampeke brandt

- met de fiets idem.

- auto is minder belangrijk.

- touchscreen of toetsen is minder belangrijk.

- superwaterdicht is zeer belangrijk.

Momenteel heb ik een Quest en dat ding begint op mijn systeem te werken : te weinig mogelijkheden mbt tracks en een veel te klein geheugen om de routes/tracks/kaarten van een grote reis in op te slaan. Bovendien is de antenne van de quest ondermaats.

De zumo lijkt me minder interessant. Heel duur en te groot om in een zak weg te steken.

Kan iemand efkes meedenken wat de meest interessante garmin zou zijn? Thanks ! Image

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: gps voor motorrijden/fietsen op weg en onverhard gezocht

Post by F M »

Als je ook nog gebruik wil maken van moderne, gedetailleerde topokaarten of wegenkaarten, dan zou ik eerder gaan naar de gpsmap62 (opvolger van de 60). Heeft een snellere kaartopbouw dan de 60.

Gezien het mogelijk 'zware' werk wat jij vooropstelt, zou mijn voorkeur minder uitgaan naar de Oregaons, vanwege het touchscreen. Aanraakschermen als je in het vuil rijdt, vind ik niet echt samengaan. Daarnaast is de afleesbaarheid van een touchscreen in openlucht ook minder. Als je die in je hand houdt, kan je hem nog kantelen om de beste afleesbaarheid te krijgen, maar op de fiets of motorfiets zal dat niet lukken.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: gps voor motorrijden/fietsen op weg en onverhard gezocht

Post by Blackbert »

Hmm, als je wat testverslagen leest lijkt de Csx toch gebruiksvriendelijker, terwijl de Oregon wat meer track- route- en waypoints kan opslaan.
Je kan blijkbaar allebei op de accu aansluiten.
TT heeft een houder voor allebei.

Ne keer gaan vastpakken bij een dealer die er verstand van heeft? En dan zien wat je uit de brand kan slepen (prijs, bijgevoegde kaarten, ...)?

Zoals FM zegt, een touchscreen is niet optimaal naast de weg. Er kruipt stof/modder tussen het scherm en de behuizing, wat op termijn zorgt dat het scherm aan zelfbevrediging begint te doen. Onder de kraan steken en tussen scherm en huis uitkuisen (stukje fotonegatief) helpt. Tot je de beschermende folie beschadigd. Er komt lucht onder, de folie wordt hard en breekt. Nieuwe folie kopen. (zoals bij mijn SP 2610)
grease up your baby for a ball on the hill

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: gps voor motorrijden/fietsen op weg en onverhard gezocht

Post by Tom Thumper »

en ga voor de Cx uitvoering, die is 50 euro goedkoper en het enige wat je 'mist' is een kompas bij stilstand (2 meter verderrijden en probleem is opgelost, je vindt het noorden terug) en een barometrische hoogtemeter. De hoogtemeter op de cx is gestuurd door de gps en kan er eens een meter of 10 naast zitten, big deal.

Die nieuwe is natuurlijk aantrekkelijk maar eens rondsurfen leert dat je de oude aan interessante prijzen kan vinden!
[url]
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: gps voor motorrijden/fietsen op weg en onverhard gezocht

Post by Muug »

62 versus 60 ... Image de prijs zal dan wellicht de doorslag geven. Mooie promoties, Tom! De 60csx is trouwens ook heel gemakkelijk 2dehands te vinden. ook rond de 200 euro (vraagprijs).

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: gps voor motorrijden/fietsen op weg en onverhard gezocht

Post by Tom Thumper »

62 versus 60 ... Image de prijs zal dan wellicht de doorslag geven. Mooie promoties, Tom! De 60csx is trouwens ook heel gemakkelijk 2dehands te vinden. ook rond de 200 euro (vraagprijs).
Dan zou ik toch voor een nieuwe gaan! Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: gps voor motorrijden/fietsen op weg en onverhard gezocht

Post by Muug »

hm
misschien kan ik een 60csx kopen voor 150 euro, m?t topo van benelux.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: gps voor motorrijden/fietsen op weg en onverhard gezocht

Post by duibhce Kaelann »

ik weet niet of je op die 60csx ook ander kaartmateriaal kan installeren, maar openfietsmap BeNeLux (een uitbreiding op openstreetmap) heeft ook een topo overlay en ik heb daar toch al leuke off-road routekes mee uyitgestippeld.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: gps voor motorrijden/fietsen op weg en onverhard gezocht

Post by Tom Thumper »

Kaartmateriaal mag niet echt een probleem zijn ...

Voor een
Image
kan er veel!
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: gps voor motorrijden/fietsen op weg en onverhard gezocht

Post by Muug »

zou de 62s zo robuust zijn als de 60cx? Hij is ?cht pas nieuw op de markt...

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: gps voor motorrijden/fietsen op weg en onverhard gezocht

Post by Tom Thumper »

Ik denk het wel, hij ziet er op zijn minst heel robust uit.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: gps voor motorrijden/fietsen op weg en onverhard gezocht

Post by Muug »

even de rekening maken:

het zoekertje van de 60csx :
- 60csx + fietssteun + topo benelux + 1 jaar garantie = 200 euro

normale prijs 60csx + fietssteun + topo benelux , zoals in de link van tom: 407.84 euro !

nieuwe 62s + fietssteun + topo benelux = 477.96 euro.

Hm
dan lijkt dat zoekertje plots wel heel aantrekkelijk ! 'k moet er dan wel nog een rammount en een microsdcard bijkopen.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: gps voor motorrijden/fietsen op weg en onverhard gezocht

Post by TRooPER »

ik heb hier ook al es zitten denken om de quest te vervangen,

uw voorwaarden voor een degelijke vervanger komen zo beetje overeen met mijn eisen als GPS toestel,
voor mijn camionet moet ik het niet meer doen, daar zat al een vaste gps in.

dus belangrijk is:
-battery life
-waterdicht
-goeie ontvangst
-voldoende geheugen voor routes en tracks
-niet te groot
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: gps voor motorrijden/fietsen op weg en onverhard gezocht

Post by Muug »

had ik al gezegd dat mijn gps60csx al te koop staat? Het klikt niet tussen ons twee?n... geen idee of het aan ontbrekende software ligt of aan te hoge verwachtingen van mij.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: gps voor motorrijden/fietsen op weg en onverhard gezocht

Post by Tom Thumper »

@ McBoy: ge zijt zot! Ik zou die van mij voor geen geld van de wereld willen missen.
@ Trooper: kopen dat ding!
Image
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: gps voor motorrijden/fietsen op weg en onverhard gezocht

Post by zappa »

hmm ik lig zo met ne magallan explorist in ergens? een schuif, buiten naar de tracklog kijken weet ik niet hoe ik er mee moet omgaan Image
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: gps voor motorrijden/fietsen op weg en onverhard gezocht

Post by F M »

had ik al gezegd dat mijn gps60csx al te koop staat? Het klikt niet tussen ons twee?n... geen idee of het aan ontbrekende software ligt of aan te hoge verwachtingen van mij.
Ge zijt hem dus al 'muug' ? Image

Tja, dat van dat altijd herberekenen wist ik wel , maar ik had het daar niet over gehad omdat ik dacht dat dit algemeen bekend was, en ook omdat ik niet verwachtte dat dit voor je een probleem zou zijn.

I'm sorry, ik had wat meer info vooraf moeten geven. Maar ja, je had zelf al 2 opties gegeven, en beiden hebben de eigenschap van altijd te herberekenen, dus was het eigenlijk niets om over te beginnen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: gps voor motorrijden/fietsen op weg en onverhard gezocht

Post by Muug »

tja ...

en ik dacht dat ik er iets van wist... Image maar ge moet toch toegeven dat men op basis van de productinfo op de site van Garmin niet kan weten dat dit of dat model routes altijd gaat herberekenen? STerker nog, dat blijkt zelfs niet uit de manual die bij de 60 zit...

afin, FM, "tell me" : ik wil ne waterdichte gps waarin ik routes kan uploaden die op de gps niet meer herberekend moeten worden. En ene die niet gaat zagen als er zogenaamd teveel waypoints zijn ... Image

voorbeeldje :
- african stuurt me ne gpx door van den IST4, is er een gps die dat kan uploaden en die daar dan routeaanwijzingen bijgeeft?
- ik maak een route (gdb), of ik heb met wingdb zelf een track omgezet naar een route, ik wil dat uploaden zonder dat de gps dat vanzelf gaat herberekenen want ik heb teveel schrik dat de gps een ander resultaat gaat hebben dan wat ik met zoveel zorg heb samengesteld.

Wat raad je me aan? Ne Zumo, veronderstel ik? Image

Post Reply