m'n ex...

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Post by zappa »

zumo (voor alle duidelijkheid Image ) 660 is binnen gedaan, nadat die weigerde op te starten, ook na een harde reset ( waar ik even wat uitleg over waar de rechter hoek zich precies bevond nodig had Image )

De man van de winkel (in Geeent ) dacht dat vlug te kunnen fixen... nope dus.

Binnen sturen bij de "technische dienst" van garmin.

En vandaag naar de winkel om geweest, maar zappazumo is rip Image het is zumo660 nief geworden. Wat ik langs de eene kant nie slecht vind, maar toch een slecht gevoel heb dat zo'n zumo toch wel gemakkelijk naar de knoppen kan geholpen worden? (alhoewel er nog dingen zijn die het in mijn handen niet lang uithouden Image alleen de sterke overleven Image )

Volgens de man van de winkel, hebben ze van de tech. dienst van garmin gebeld naar hem, dat had hij nog nooit mee gemaakt dat die hem belden? En de tech. dienst van garmin hadden nog nooit een gps gezien met zoveel visrussen op Image Image Image Image M'n oorspronkelijke sd kaart is zeep.
Ik was dus de route van M&T (roadbookrit 4) aan't downloaden toen ex zumo uitsloeg en nooit meer heropstartte?

Daarvoor was het misschien maanden geleden dat ik nog routes op de zumo geplaatst heb, de IST 's , ritten van Fore en nog vroeger de marquisroute. Ik veronderstel dat moest er daar ne virus in zitten, ik al vroeger last zou gehad hebben?

Ik ben nu bang om de routes die ik nu nog in mapsource staan heb om de nieuwe maagdelijke zumo te zetten en 't zelfde probleem voor te hebben? ? ? ? ? ?

Daarjuist opgestart, en ja hoor aanpassing van de nieuwe (op en af rit) verkeersituatie hier in de buurt staat erop, waar ik op m'n ex zumo, gewoon door 't veld aan 't rijden was Image

Wat doe ik nu verder? ? ? ? Om niefke zumo aan't werk te zetten waar hij voor dient zonder dat hij daar gaat onder lijden (als ik hem aansluit op de pc ga ik dan nog veel zoek en ander werk hebben? hij zou al geregistreed zijn als vervanging van m'n vorige)
sig nature

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: m'n ex...

Post by Blackbert »

Al ne keer beginnen met een goeie, up-to-date virusscanner uwe pc te laten onderzoeken.
... (in te vullen, afhankelijk van wat die gaat vinden)
Alle bestanden die ge binnenhaalt eerst scannen alvorens ze te openen.

Die ex ... die had alleen last van beestjes? Daar kunnen ze niks aan doen? Da's toch software die je opnieuw kan installeren? Of werd het dan duurder dan een nieuwe?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: m'n ex...

Post by zappa »

hertellen ging duurder uitkomen dan ne nieuwe ( volgens de winkelmeneer )
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5046
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: m'n ex...

Post by F M »

En hertellen doen ze nog minder graag dan herstellen ? Image

Ik peins dat die gast van de winkel u een schoon interessant verhaaltje verteld heeft. Gewoon blijven downloaden. Virussen op gps-toestellen, nog niet veel van gehoord.
I am confused. Oh no, maybe not!

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: m'n ex...

Post by fore »

Image ... Image ...

'k geloof dat ze U blaaskes aan het wijsmaken zijn, zodat ze 1 of ander mankement/onkunde willen maskeren. Image
Virussen zijn uitvoerbare programma's ... die vind je niet in GPX-data-files of tomtom-files of mapsource-files ...

Alleen als je 1 of andere software update (geen kaart-update) installeerd op Uw zumo, dan kun je virussen in je zumo droppen.


- een virus-scanner, JA als het zumo-Operating systeem op windows is gebaseerd (iemand???) ... anders zal die niet veel detecteren.
- als je GPS werkt ... gewoon gebruiken en niet te snel willen 'upgraden' naar nog iets rapper/beter/mooier ...
- Gewoon verder werken met je nieuwe zumo.

Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: m'n ex...

Post by zappa »

En her[color=#FF4000:1bwg1nb9]S[/color:1bwg1nb9][/size:1bwg1nb9]tellen doen ze nog minder graag dan herstellen ? Image

Ik peins dat die gast van de winkel u een schoon interessant verhaaltje verteld heeft. Gewoon blijven downloaden. Virussen op gps-toestellen, nog niet veel van gehoord.


[color=#FF4000:1bwg1nb9]S[/color:1bwg1nb9][/size:1bwg1nb9]orry, niet herlezen (alsof ik dat anders doe Image )

Die winkelman is ne rare draaier, ge zou met schrik er heen gaan, op M&T ook al enkele draadjes over zijn manier van doen en andere winkels gezocht om gpssen te kopen. (Paal is te ver) Kan dus gerust aan nemen dat z'n virus verhaal, dwaze praat is.
Nog tips dat hij mee gaf, na rijden van een route moet ik die verwijderen, mag niks in geheugen blijven staan (ik laad die op de sd kaart dat kan toch geen invloed hebben op de zumo?)

Maar wat moest ik nu bij instellingen instellen Image herberekenen? Vlugste route? te vermijden (staat iets tussen van verkeersinfo???) ....

Ozzepaa had de eerste keer ik die zumo op de moto had (en ik alleen rechte lijnen ipv een route zag) daar 't een en 't ander op aan of uit gevinkt, maar ben dat al lang vergeten wat Image



@ Fore, upgraden ? ? ? zou niet weten hoe.... ik doe gewoontjes das al erg genoeg. Image Image
sig nature

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: m'n ex...

Post by duibhce Kaelann »

- een virus-scanner, JA als het zumo-Operating systeem op windows is gebaseerd (iemand???) ... anders zal die niet veel detecteren.
Neen, de Zumo draait niet op Windows. Dat wil zeggen dat je er zoveel virussen kan opzetten als je wil, het heeft geen invloed op de werking van het toestel.
Aan de andere kant is het scannen wel zinvol om verspreiding van het virus naar toestellen die w?l Windows gebruiken te voorkomen.
Alleen als je 1 of andere software update (geen kaart-update) installeerd op Uw zumo, dan kun je virussen in je zumo droppen.
Dat klopt niet. Er zijn virussen zat die een windows pc infecteren en zichzelf dan kopieren naar elk extern opslagmedium dat je aan die PC koppelt. Dus gewoon je zumo aan je PC koppelen is dan al voldoende om er een virus op te krijgen. Zoals gezegd heeft dat geen invloed op de werking van het toestel zelf. Maar als je het later aan een andere PC koppelt, of het SD-kaartje ergens anders insteekt kan het virus zich wel verspreiden.

Dat het toestel niet meer werkt door virussen is dus wel een hoopje onzin.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5046
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: m'n ex...

Post by F M »

Maar wat moest ik nu bij instellingen instellen Image herberekenen? Vlugste route? te vermijden (staat iets tussen van verkeersinfo???) ....
Waarschijnlijk zal OzzePaa gezien hebben dat bij jou toen 'directe route' of 'niet langs wegen' aangevinkt stond. Ik weet niet exact hoe dit genoemd is in de 660. Best is om in te stellen op 'snelste route', als je op de snelste manier ergens naartoe geleid wil worden door de Zumo zelf. Als je de voorkeur hebt om altijd via de kortste route (en dus dikwijls langs kleine weggetjes) geleid te worden, dan kies je best daarvoor. Dat is dus persoonlijke voorkeur.

Let op, deze instellingen gelden in 2 situaties:
1. je laat de Zumo zelf de weg uitrekenen naar een bestemming.
2. Je hebt een route geladen, maar je laat die om de ??n of andere reden herberekenen.

Wanneer zal een route herberekend worden ?
Als je van de route afwijkt, en je hebt navigatie ingesteld op 'automatisch herbekenen', of op 'vragen' en je antwoordt 'ja'.

En er zal ook herberekend worden als je op een bepaalde manier een route ingeladen hebt. Maar ik weet niet 100% hoe het zit met een 660. Ik volg dat niet helemaal. De situatie is ook gewijzigd bij opeenvolgende firmware-updates.

Als de route in hetzelfde kaartmateriaal gemaakt is, en je zendt de route via de knop 'zenden naar apparaat' naar de Zumo zelf, dan gaat ie in elk geval NIET herberekenen.

Maar dat herberekenen is ook maar negatief als je iemand bent die een route absoluut ongewijzigd wil kunnen narijden (zoals ik Image ), of als er veel te weinig viapunten gebruikt werden in het maken van de route, want dan kan ze er pas helemaal anders gaan uitzien in je Zumo.
I am confused. Oh no, maybe not!

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: m'n ex...

Post by TRooPER »

@ zappa,
dat gps center in gent heet toch toevallig niet MOTO2000.

ik durf dat hier gerust neerzetten, als het goed is mag het gezegd worden, en als het slecht is ook.

mij zien ze bij moto2000 ook niet meer.

Die mens heeft een grote mond en kan zodus heel veeel BLAASKES maken.

tis al effe geleden dat ik daar geweest ben en tzal nog langer duren eer ik daar nog ga.
Dus mocht het ondertussen iemand anders zijn. Negeer mijn boodschap en let vooral zelf goed op.


en virussen dat uw GPS doen falen..... very strange.
hij heeft u een "refurbished" toestel laten aankopen met inruil van het oude....?
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: m'n ex...

Post by zappa »

.

Let op, deze instellingen gelden in 2 situaties:
1. je laat de Zumo zelf de weg uitrekenen naar een bestemming.
2. Je hebt een route geladen, maar je laat die om de ??n of andere reden herberekenen.

En er zal ook herberekend worden als je op een bepaalde manier een route ingeladen hebt. Maar ik weet niet 100% hoe het zit met een 660. Ik volg dat niet helemaal. De situatie is ook gewijzigd bij opeenvolgende firmware-updates.
Ik heb hem vandaag in de auto gebruikt om naar een adres te rijden, doet dat perfect, behalve dat er soms alleen de route lijn te zien is en de kaart weg is, gedurende 1sec, misschien omdat hij op dynamisch staat en soms inzoomt? Het is niet storend, maar de ex deed dat niet.

Ik ga hem straks aan de pc leggen en opnieuw wat routes inladen, na plaatsen van de sd kaart.
Wanneer zal een route herberekend worden ?
Als je van de route afwijkt, en je hebt navigatie ingesteld op 'automatisch herbekenen', of op 'vragen' en je antwoordt 'ja'
als ik een route aan't rijden ben, maar ik wijk daarvanaf ( onlangs omdat er een brug afgesloten was en een volledige toer moest rond rijden) dan wil die je persee naar die route terug sturen op het punt je 't verlaten hebt, in een streek die je niet kent en met een grote hoeveelheid baantjes, kom je ineens op een punt waar je dan toch uw kar mag keren (denk daarbij vooral aan de goldwing Image )
@ zappa,
dat gps center in gent heet toch toevallig niet MOTO2000.

ik durf dat hier gerust neerzetten, als het goed is mag het gezegd worden, en als het slecht is ook.

mij zien ze bij moto2000 ook niet meer.

Die mens heeft een grote mond en kan zodus heel veeel BLAASKES maken.

en virussen dat uw GPS doen falen..... very strange.
hij heeft u een "refurbished" toestel laten aankopen met inruil van het oude....?
affirmatief! Nog steeds die zelfde Image

Probleem is dat 't eenige gps center in de omgeving is, die tijdens 't motosalon een scherpe prijs geeft.

refurb... Image google! Image nee ik denk het niet, ziet er nieuw nieuw uit, weet wel niet hoe dat aan de binnenkant zit? De aansluitingspunten en het bakje zelf zien er echt maagelijk uit.
Staat nu een knop ( op 't aanraakscherm) om boeken te laten voorlezen Image dat had ex toch niet. Maar is wel een nutteloos pluske Image

Het eenigste dat we moeten betalen hebben is de aankoop van een nieuwe sd kaart.

Mijn man zegt ook dat virussen op een gps krijgen, niet binnen de garantie valt, omdat 't eigen schuld is en niet een fout aan toestel, dus waarschijnlijk is dat virus verhaal een sprookje van een gek meneertje Image
sig nature

Post Reply