Zumo 210/220

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo 210/220

Post by Muug »

troost u, ik heb ook een haat-liefde-verhouding met die gpssen Image

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Zumo 210/220

Post by Blackbert »

Ja, 't is een beetje dubbel. 'Ze' zijn al jaren bezig met 't ons af te leren, maar zelf blijven denken is goud waard.
Bon, ik ben helemaal mee, in een vreemde stad is een perfect werkende gps een zegen, veiliger en sneller dan zelf moeten zoeken. Tot het signaal wegvalt ... Image
Mijn ouwe 2610 heeft mij nooit echt in de steek gelaten, toch niet nadat ik 'herberekenen' permanent uitzette en de kaart gebruikte bij omleidingen of foutrijden om de weg terug te vinden. Nu, hopelijk kan datzelfde ook in die nieuwe machientjes. Ik zou ook zenuwachtig worden van een apparaat dat met minder hersens in mijn plaats begint te denken en niet voor rede vatbaar is. (zoals die grap als je ergens halfweg een route aanpikt)
de Csx is beperkter en complexer, maar ik geraak toch waar ik wil zijn, langs waar ik verkies.
de Tripy is een ander verhaal. Routeert perfect wat ik er via de pc heb ingestoken, kan al eens een steekje laten vallen qua aanwijzingen in routes die hij zelf aanmaakte.
Kaarten meenemen is een must, al is 't maar omdat je anders na een halve dag geen flauw idee meer hebt waar je ergens bent, in het grote geheel.

Soit, zit er nog een reisverslag in of niet? Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo 210/220

Post by Muug »

Het ENIGE wat ik ervan verwacht is dat ik er een voorafbepaalde route mee kan afrijden zoals [u:13wxuno6]IK[/u:13wxuno6] ze op de PC bepaald heb. Het toestel zelf MAG zich niet bemoeien met de route die ik neem want [u:13wxuno6]IK[/u:13wxuno6] heb ze zelf samengesteld EN gecorrigeerd. Waarom zou de GPS of GARMIN dat zelf ook nog eens doen????
Goeie vraag, h?le goeie vraag. Je hebt 7.000 % gelijk. Het is d? reden bij uitstek waarom ik geen routes meer rij, maar tracks. Veel simpeler. Gewoon het lijntje volgen. En het verlegt zichzelf nooit.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Zumo 210/220

Post by duibhce Kaelann »

ah, was het hiervoor dat ge mijn proberen bellen hebt, Andre?
(sorry, ik zat op de Deutsche Autobahn onderweg naar Beieren)
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo 210/220

Post by F M »

Ik blijf er ook bij dat je te veel verwacht van zo een ding. Dat moet voor jou precies doen wat jij ervan verwacht. Maar in feite doet dat ding wat mensen van Garmin DENKEN dat een gebruiker ervan verwacht. En dan nog alleen als ze alles juist geprogrammeerd hebben. Want het is ingewikkelde software die wel degelijk al eens de mist in gaat, en ook de hardware is niet onfeilbaar.
welwel, dat verwacht jij van je auto toch ook? Dat hij je brengt naar waar JIJ dat wil zonder dat hij zich met je rijkunsten bemoeit.
Of van je televiesietoestel. Stel dat hij plots, midden in een bedscene met een lekker wijf, naar VT4 verspringt. Of erger nog: naar WijfTV...
Of van je frigo. Ik vermoed dat je nogal tekeer zou gaan moest die plotseling zelf beslissen om al de drank in je frigovak te gaan invriezen...
Maar dat is iets anders. Een gps doet een heel soort 'denkwerk' in jouw plaats als je hem een route of een omleiding laat berekenen. En dan kan je niet vragen dat hij dat precies doet op de manier dat jij dat ook zou doen. Denk er maar eens aan dat je met je vrouw naast je in de auto zit (eigenlijk 'mijn' vrouw is een beter voorbeeld, maar daar zit jij niet mee in de auto natuurlijk), en je neemt een bepaalde weg, en zij vraagt waarom je zo rijdt en niet een andere weg ? Er zijn altijd vele alternatieven, waarom zou dat toestel net hetzlfde kiezen als wat jij normaal vindt ? Ik gebruik dat toestel trouwens heel zelden om zelf een weg te zoeken, want dat vertrouw ik niet zo goed...
Het niet opstarten op een bepaald ogenblik is duidelijk niet normaal. Hopen dat je dat niet meer overkomt. Mijn Zumo 550 heeft toch ook al een keer of 5 op zwart gegaan. Gelukkig meestal vanzelf terug aan, 2 keer heb ik de batterij er moeten uithalen.
Van een Zumo vind je dat blijkbaar aanvaardbaar, maar ik vermoed dat je helemaal anders zou piepen moest dat met je auto of je motor gebeuren. Of je fototoestel. Of whatever...
Heb ik dat gezegd ? Neen dat is heel vervelend als die niet start. Net als bij mijn auto of mijn motor (maar dat is een BMW, ik heb dat nog niet voorgehad Image ).
Dat de route plots verlengd werd, opnieuw tot punt B, dat is zo gewild door Garmin. Ze gaan ervan uit dat als je op een rondrit ergens middenin de route opstart, dat je dan de bedoeling hebt om op die plek de rondrit te starten, en je dus ook opnieuw daar wil aankomen. Een rare logica, die me in het begin ook een paar keer verbaasd heeft doen opkijken.
D?t is volgens mij larie en apekool. [u:3qqti3rz]IK[/u:3qqti3rz] bepaal een BEGINPUNT en een EINDPUNT en daartussen zet ik een paar vlaggetjes waarlangs ik graag eens zou voorbij komen. En het ENIGE wat ik vraag is dat dat toestel zich aan die afspraak houdt. Punt aan de lijn. Anders kan je ONMOGELIJK van een navigatiesysteem spreken.
Dat is dus inderdaad een domme logica, dat vind ik ook. Maar daar is een mouw aan te passen door nooit rondritten te plannen. Als ik een rondrit rijd, zorg ik er altijd voor om die ofwel in meerdere deelritten te splitsen, ofwel door het eindpunt wat te verschuiven zodat het geen rondrit meer is. Op die manier ben ik dat spul weer de baas.
De mogelijkheid 'omrijden' heb ik nooit gebruikt en zal ik ook nooit gebruiken.
Dus, omdat jij dat niet gebruikt vind je het belachelijk indien iemand anders dat w?l zou doen. Ik had verwezen naar een onverwachte omleiding (die NIET aangegeven werd met de gebruikelijke omleidingsborden). Trouwens, dat omrijden vind ik nu net een prachtige optie in een navigatiesysteem.
Zoals ik al zei, ik vertrouw een gps niet als die zelf een weg gaat berekenen. Dat omrijden vind ik dus absoluut nutteloos en onbetrouwbaar.
Hoe kan je als een logisch denkend mens nu verwachten dat een gps een juiste omleiding kan vinden. Het heeft geen enkel benul van welke weg onderbroken is. Als er een omleiding is, volg je toch gewoon de borden met 'omleiding' ? Nu weet ik wel niet of je op een Zumo 220 het automatisch herberekenen kan uitschakelen. Want dat vind ik wel een vereiste om de geplande route niet om zeep te helpen.
Eerst en vooral: automatisch berekenen staat ALTIJD uit bij mij. En zo'n toestel weet inderdaad niet welke wegen er onderbroken worden, maar daar kan je prachtig op anticiperen door de 'omrijden' knop. Zo kom je binnen de kortste keren weer op je oorspronkelijke route terecht. Tenminste, dat zou zo moeten zijn.
Nogmaals, hoe kan zo een toestel nu weten hoe ver de weg onderbroken is ? Ik vind dat je hier veel te veel verwacht van zo een toestel, en op die manier zal je inderdaad nooit tevreden ermee zijn.
Verwacht ik teveel van deze machinerie?n? Neen, ik denk het niet. Het ENIGE wat ik ervan verwacht is dat ik er een voorafbepaalde route mee kan afrijden zoals [u:3qqti3rz]IK[/u:3qqti3rz] ze op de PC bepaald heb. Het toestel zelf MAG zich niet bemoeien met de route die ik neem want [u:3qqti3rz]IK[/u:3qqti3rz] heb ze zelf samengesteld EN gecorrigeerd. Waarom zou de GPS of GARMIN dat zelf ook nog eens doen????
Hier spreek je jezelf wat tegen. Het toestel mag zich niet bemoeien met de ingegeven route (ben ik 100 % mee akkoord), maar het moet je wel perfect omleiden...
Infeite is zo'n prul niet meer dan een veredelde rekenmachine, maar het probleem is dat ze niet eens kan tellen.....
Het 'rekenmachientje' rekent wel, maar komt niet op dezelfde uitkomst uit als jij. Klopt, ik zal ook heel dikwijls een andere route kiezen dan dat toestel. Vandaar dat ik dit zo veel mogelijk vermijd. Ik verwacht NIET van zulk een toestel dat het dat kan.
Nog zoiets: we vertrekken deze week met de motor naar Frankrijk en ik heb daarnet geprobeerd om de aanrijroute op te laden. Dat lukte wel, maar bij het importeren van de route ging er blijkbaar (WEERAL) iets fout: de route is te lang en hij krijgt het niet geknabbeld.....
GRMBL!!!!!!![/size:3qqti3rz]

Yep, miserie... Is nog zo iets waar Garmins problemen mee hebben. Een lange rit, met wegen binnendoor... Ofwel erger je je daar dood aan, ofwel los je het op door de route in 2 te delen. Ofwel erger je je er dood aan EN deel je de route in 2.

Mij zul je niet horen zeggen dat een (Garmin) gps een 100 % betrouwbaar toestel is. Ik heb je hier trouwens ook NIET aangeraden er een nieuwe aan te schaffen, wetende wat jij ervan verwacht.

Maar ik gebruik het met de wetenschap wat er problematisch aan is, en ik pas me aan met het gebruik van work arounds (zoiets als omleidingen Image )
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo 210/220

Post by F M »

Het ENIGE wat ik ervan verwacht is dat ik er een voorafbepaalde route mee kan afrijden zoals [u:1goz1ry0]IK[/u:1goz1ry0] ze op de PC bepaald heb. Het toestel zelf MAG zich niet bemoeien met de route die ik neem want [u:1goz1ry0]IK[/u:1goz1ry0] heb ze zelf samengesteld EN gecorrigeerd. Waarom zou de GPS of GARMIN dat zelf ook nog eens doen????
Goeie vraag, h?le goeie vraag. Je hebt 7.000 % gelijk. Het is d? reden bij uitstek waarom ik geen routes meer rij, maar tracks. Veel simpeler. Gewoon het lijntje volgen. En het verlegt zichzelf nooit.
Dat is inderdaad het grote voordeel van tracks. Maar je mag dan wel geen gesproken aanwijzingen verwachten.

En de 220 van Andre kan geen tracks aan...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo 210/220

Post by Muug »

Maar je mag dan wel geen gesproken aanwijzingen verwachten.
Dat doe ik ook niet. Als er ??n ding is dat ik niet wil onder het rijden, dan is het wel getetter aan mijn oren.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Zumo 210/220

Post by Stefke »

Ik ben z??r content van mijne 660!!!. Doet alles wat ik vraag! Image
(namelijk schoon in de kast blijven liggen..)[/size:100ivsi3]

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo 210/220

Post by F M »

Ik ben z??r content van mijne 660!!!. Doet alles wat ik vraag! Image
(namelijk schoon in de kast blijven liggen..)[/size:1vewx0lj]

Cadeau gekregen ?

Of gewoon geld te veel ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: Zumo 210/220

Post by laouen »

Ik ben z??r content van mijne 660!!!. Doet alles wat ik vraag! Image
(namelijk schoon in de kast blijven liggen..)[/size:3alzdxwy]

Cadeau gekregen ?

Of gewoon geld te veel ?


eerlijk en met verve gewonnen tijdens een triatlonneke Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Zumo 210/220

Post by zappa »

Ik ben z??r content van mijne 660!!!. Doet alles wat ik vraag! Image
(namelijk schoon in de kast blijven liggen..)[/size:1ba7is5h]

Cadeau gekregen ?

Of gewoon geld te veel ?


ik ben ook ??????l content van mijne 660, zorgt voor natuurlijke haar verkleuring, juist spijtig van da kleur Image
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo 210/220

Post by F M »

Ik ben z??r content van mijne 660!!!. Doet alles wat ik vraag! Image
(namelijk schoon in de kast blijven liggen..)[/size:1ot3pvkb]

Cadeau gekregen ?

Of gewoon geld te veel ?


eerlijk en met verve gewonnen tijdens een triatlonneke Image


Och ja, omdat em zo traag kan rijden ! Image
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Zumo 210/220

Post by bompa »

Eigenlijk ben ik zeer tevreden over mijne 550 en 660 tegenwoordig rij ik zonder dat het gps gekoppeld is aan mijne helm
niet met bluetooth of niet met een kabeltje Image geen gesemmel ni meer in mijne helm Image 'k heb het geleerd van met de tripy te rijden en dat gaat perfect , ik dacht dat moet met mijn gps ook gaan, en da gaat even vlot, en ik heb elke route toch al kunnen uitrijden zonder problemen die ik ingeladen heb, meer moet da ni zijn bij mij ,is er een omleiding waar ik ni door kan, klik ik op het scherm komt er een kaartcursor op het scherm , dat pijltje zet ik een stuk verder op de route als tussenpunt en dan druk ik op GA en dat is toch al elke keer goedgekomen Image
Met de Csx rij ik gewoonlijk tracks met de fiets of enduro en dat werkt prima

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

Re: Zumo 210/220

Post by fore »

Andre, manman ...

Ne GPS (elk merk) is gelijk een vrouw ... zoek daar geen logica achter, ge kunt daar noch kop noch staart aan krijgen.
Ge vloekt daar op (in uw eigen) en volgt dat met hangende pootjes.
Dus, betrouw op uw ervaring en zeg ... Ja sjoeke ... en ge doet uw goesting. Image

Image


Veel plezier ginderachter in Frankrijk ... met uw nieuw speeltje ... Image
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

Online
petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Zumo 210/220

Post by petervdc »

zeg ... Ja sjoeke ... en ge doet uw goesting. Image
De raad van een wijze man Image
Keep going

Post Reply