Zumo 400... pijl ipv route?

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Post by Koeno »

Hoihoi,

Gisteren de kastelenroute van de ronkende toepers gaan rijden (route uit 2006).
Ik had daar een gps bestandje van gevonden,
en samen met mijn schoonbroer op zijn cl 250 s de route afgehaspeld...

Echter, normaal geeft mijn gps (zumo 400) de route aan met de exacte straten om te rijden...
(dus letterlijk links/rechts, blablabla)...

Deze keer.... werden x-aantal punten verbanden met lijnen,
en moest ik gewoon een pijl volgen...
Maakte het allemaal wat spannender, maar soms ook moeilijker...
(doodlopende baantjes herkennen, of veldbaantjes ontwijken -> cl 250 S kan daartegen, sevenfifty heeft het wat lastiger :p )

weet iemand hoe dit komt?
hangt dit van het bestand af? of moest ik op computer nog een bewerking doen?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Zumo 400... pijl ipv route?

Post by duibhce Kaelann »

als het kaartmateriaal waarmee de route gemaakt wordt niet exact overeen komt met de route in je toestel kan je altijd rare dingen tegenkomen.

dus altijd de route in mapsource/basecamp dupliceren, herberekenen en dan het herberekende duplicaat controleren op afwijkingen van de originele route. Waar nodig corrigeren. Die route kan je dan naar je zumo sturen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Re: Zumo 400... pijl ipv route?

Post by toeternietoe »

Heb je soms een track ingelezen ipv een route?
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo 400... pijl ipv route?

Post by Muug »

als het kaartmateriaal waarmee de route gemaakt wordt niet exact overeen komt met de route in je toestel kan je altijd rare dingen tegenkomen.

dus altijd de route in mapsource/basecamp dupliceren, herberekenen en dan het herberekende duplicaat controleren op afwijkingen van de originele route. Waar nodig corrigeren. Die route kan je dan naar je zumo sturen.
LOL, welkom in de wondere wereld van de GPSsen, beste Koeno. Want 1) dat kaartmateriaal zal BIJNA ALTIJD afwijken van hetgeen jij op je gps hebt staan ! en 2) "de route in mapsource/basecamp dupliceren, herberekenen en dan het herberekende duplicaat controleren op afwijkingen van de originele route" kost mij altijd zo mottig veel tijd dat ik er mottig van ongeduld van word. Daardoor rij ik de laatste jaren simpelweg op track. En tot mijn groot genoegen is dat altijd een pak correcter dan de GPS van de mensen in mijn buurt. Image Zo heeft de track ons bvb "gered" toen riding man en ik begin januari een toerke gingen doen dat oa door Holland ging maar er waren wat weinig waypoints. Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Zumo 400... pijl ipv route?

Post by duibhce Kaelann »

Daardoor rij ik de laatste jaren simpelweg op track. En tot mijn groot genoegen is dat altijd een pak correcter dan de GPS van de mensen in mijn buurt.
Als je geen behoefte hebt aan gesproken instructies en indicaties van afstanden/tijd tot de volgende afslag of het einde van de rit is een track inderdaad wel heel handig. Je GPS toestel moet wel het visualiseren van tracks zonder die om te zetten naar een route supporteren.

Voor off-road ritjes doe ik het sowieso op track. Voor op de weg laad ik beide in. Dan zie je vlugger als er wat mis is en heb je toch nog gesproken instructies.

Maar gisteren heb ik voor de route van de lenterit die gesproken instructies toch uit gezet. Er waren zoveel waypoints gezet en zoveel afslagen dat die constant zat te zagen... Image
Ik ga dat denk ik zo blijven doen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo 400... pijl ipv route?

Post by F M »

LOL, welkom in de wondere wereld van de GPSsen, beste Koeno. Want 1) dat kaartmateriaal zal BIJNA ALTIJD afwijken van hetgeen jij op je gps hebt staan ! en 2) "de route in mapsource/basecamp dupliceren, herberekenen en dan het herberekende duplicaat controleren op afwijkingen van de originele route" kost mij altijd zo mottig veel tijd dat ik er mottig van ongeduld van word.
Tja; een type als ik vindt er dan net weer genoegen in om dat allemaal goed te flikkeren in Mapsource, de route nog eens te doorlopen in ITNConvertor om te zien welke mooie wegeltjes gevolgd gaan worden, eventueel de route naar mijn zin nog wat bij te spijkeren,... Zalig gewoon ! Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo 400... pijl ipv route?

Post by Muug »

Tja; een type als ik vindt er dan net weer genoegen in om dat allemaal goed te flikkeren in Mapsource, de route nog eens te doorlopen in ITNConvertor om te zien welke mooie wegeltjes gevolgd gaan worden, eventueel de route naar mijn zin nog wat bij te spijkeren,... Zalig gewoon ! Image
Gij hebt grote kinders, en dus veel tijd voor uzelven . Image

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Zumo 400... pijl ipv route?

Post by Koeno »

als het kaartmateriaal waarmee de route gemaakt wordt niet exact overeen komt met de route in je toestel kan je altijd rare dingen tegenkomen.

dus altijd de route in mapsource/basecamp dupliceren, herberekenen en dan het herberekende duplicaat controleren op afwijkingen van de originele route. Waar nodig corrigeren. Die route kan je dan naar je zumo sturen.
Even omhoog halen,
probleem is, dat ik gebruik maak van Mac en basecamp (dacht ik toch) maar daar zie ik enkel de "grote banen", niet echt details.
GPS is 2de handsgekocht, en dus geen cd/dvd erbij gehad...

dus durf niet zo goed laten herberekenen op computer,
ben nen it'er, maar 0,0 verstand van gps-software...

meestal bekijk ik de route is Tyre (om details te zien)
en via basecamp zet ik deze dan op de gps :p

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Zumo 400... pijl ipv route?

Post by petervdc »

Tja; een type als ik vindt er dan net weer genoegen in om dat allemaal goed te flikkeren in Mapsource, de route nog eens te doorlopen in ITNConvertor om te zien welke mooie wegeltjes gevolgd gaan worden, eventueel de route naar mijn zin nog wat bij te spijkeren,... Zalig gewoon ! Image
Sjapo dat je dat doet, maar ik heb daar ?cht geen tijd & geduld voor...
Ik laad dat gewoon in mapsource, herberekenen, en dan naar de gps.
Keep going

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo 400... pijl ipv route?

Post by F M »

als het kaartmateriaal waarmee de route gemaakt wordt niet exact overeen komt met de route in je toestel kan je altijd rare dingen tegenkomen.

dus altijd de route in mapsource/basecamp dupliceren, herberekenen en dan het herberekende duplicaat controleren op afwijkingen van de originele route. Waar nodig corrigeren. Die route kan je dan naar je zumo sturen.
Even omhoog halen,
probleem is, dat ik gebruik maak van Mac en basecamp (dacht ik toch) maar daar zie ik enkel de "grote banen", niet echt details.
GPS is 2de handsgekocht, en dus geen cd/dvd erbij gehad...

dus durf niet zo goed laten herberekenen op computer,
ben nen it'er, maar 0,0 verstand van gps-software...

meestal bekijk ik de route is Tyre (om details te zien)
en via basecamp zet ik deze dan op de gps :p
Op de PC heb je dan ook geen kaarten ge?nstalleerd. Je ziet daar enkel de Basemap, een rudimentaire kaart met enkel hoofdwegen.

Hang je gps-toestel eens aan de PC, en bekijk Basecamp dan. Normaal gezien heb je na een beetje geduld uit te oefenen in Basecamp dan de kaart van je toestel in beeld, en kan je daar mee werken.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply