Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Zolang er maar knopjes aan zitten
Tom Triple
Posts: 240
Joined: 05 Oct 2010 07:06

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by Tom Triple »

Wat ik nog altijd niet snap is dat als je een route hebt, die op verschillende kaartversies anders berekend gaan worden. Garmin gedraagt zich op dit vlak alsof je door een upgrade van uw kaart, plots in een ander sterrewegstelsel terecht komt. Hte is een kaart verdorie, die een weergave zou moeten zijn van de realiteit. Een aanpassing van een kaart zou geen invloed mogen hebben op een berekende route.
Dat getuigt wel van erg veel optimisme en vertrouwen in de kwaliteit van kaarten. Je moet voor de lol zo eens in een programma als SASPlanet een route maken met een bepaald kaartmateriaal en dan in het programma gaan vergelijken met de andere ondersteunde kaarten (Google Maps, Bing Maps, Yandex, Mapnik, Yahoo, OSM, Kosmosnimki, Navitel, ...) geen enkele komt overeen. En toch zouden het allemaal weergaves van de realiteit moeten zijn.
Dat andere bedrijven andere data hebben en ander methodes gebruiken om hun berekingen te maken, dat lijkt me normaal maar kaarten van Garmin zijn allemaal van dezelfde cartograaf en de methodes om de berekingen te maken zijn allemaal van Garmin. Iets meer compatibiliteit in hun producten zou toch wel netje zijn.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by Muug »

Image

Tux
Posts: 56
Joined: 30 Jan 2013 20:59

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by Tux »

[color=#FF0000:1f6lvxfw]En ik wil geen gepruts met een PC. [/color:1f6lvxfw]Die moet voor mij doen wat ik wil, zonder iets te moeten uitzoeken. En dan krijg je een Windows8 voor je ogen... Image
Koop dan nen Apple Image

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by F M »

Een aanpassing aan een kaart heeft voor een doorsnee Garmin identiek dezelfde gevolgen als wat bij een TomTom ALTIJD met een route gebeurt, ongeacht of het dezelfde of een nieuwe kaart is: de route wordt herberekend volgens de aanwezige viapunten.

Maw, dit is volkomen normaal gedrag voor de 'simpele' gebruiker. Ik zie dus het probleem niet.

Wat Garmin voor heeft, is dat als de kaarten wijzigen, je toch de route kan behouden, maar dan moet je al iets beter weten waarmee je bezig bent.

En een Zumo 550 bv zal zelfs bij ander kaartmateriaal toch de route uit zichzezlf zo berekenen dat de route ongewijzigd blijft, tenzij er ergens zulke nieuwe of gewijzigde wegen liggen dat het gewoonweg niet mogelijk is dezelfde weg aan te houden. Maar dan zal de Zumo er langer over doen om de route te importeren, en dan roepen jullie waarschijnlijk dat 'hij niet met ander kaartmateriaal overweg kan, want hij is de route aan het herberekenen' ... Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by Muug »

FM, in al uw scenario's blijft het gewoonweg absurd dat een met liefde opgestelde route die geupload werd naar een GPS weer helemaal opnieuw herrekend wordt, met alle mogelijke nare gevolgen vandien.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by F M »

Een aanpassing van een kaart zou geen invloed mogen hebben op een berekende route.
Is het niet gewoon de berekening die anders is ?
De kaarten zouden hetzelfde moeten zijn toch, een straat ligt waar ze ligt h?.
Dit is nu eens absolute nonsens.

1. Garmin is niet de fabrikant van de kaarten.
2. Navteq is de fabrikant. Die verbetert constant zijn kaarten. Aloude bestaande wegen worden toch nog 'verschoven' als ze van oordeel zijn dat de originele ligging niet volledig correct is.
3. Garmin kent het begrip 'route'. Dit is een opeenvolging van duizenden kort bij mekaar gelegen routepunten.
4. Van zodra ergens een routepunt niet meer op een weg ligt, zal het toestel sowieso de route opnieuw moeten berkenen. Het toestel weet immers niet of er effectief grote wijzigingen zijn in de wegen, of dat het gaat om kleine aanpassingen. 'Een straat ligt waar ze ligt', maar een gps-toestel moet afgaan op wat de kaartbouwer hem aanlevert.

Bijgevolg MOET een aanpassing van de kaart leiden tot herberekening van een route. En nogmaals een Zumo550 gaat daar eigenlijk heel intelligent mee om. En Muug , het is absoluut NIET absurd dat een route opnieuw berekend wordt als er ander kaartmateriaal is. Het zou buitengewoon absurd zijn om dat NIET te doen.

Tenzij dat je ofwel van de wegen af wil, of dat je zelf de wegen kiest in functie van een oude route, en dan werk je met een track. En dat kan ook met een Garmin, zij het dat je je wel vooraf best informeert hoe een bepaald toestel ermee omgaat. Maar kijk, dan moet je er weer tijd insteken, en dat willen jullie niet.

Er zijn veel simpelere toestellen. Een TomTom is veel simpeler. Daar geef je gewoon de routepunten waar je wil passeren, en die rekent ALTIJD zelf de route van punt naar punt. Dus koop je die best. Of nee, wacht, jullie wilden een route die nooit wijzigt... Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by Muug »

Wete, FM, ik heb hier kaarten liggen van 20 jaar oud ondertussen. Ik ga gewoon die gebruiken peis ik. V??l handiger.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by F M »

En ik durf te wedden dat als er ergens een weg gewijzigd is, dat je zelf spontaan je route herberekent zodat je op de weg blijft rijden. Image

Of ga je toch de oude kaart volgen ? Image
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by Blackbert »

Toen ik lang geleden mijn eerste 2dehandse SP2610 kocht heb ik mapsource en de kaart geinstalleerd en geregistreerd (het lastigste stuk) en daarna een route gemaakt en naar de GPS gestuurd zonder ooit de handleiding open te doen. Werkte mijns insziens volledig intuitief. Een route van iemand anders werd redelijk snel overgetekend om te werken met mijn kaart, klaar. Ging die toch zonder in 't apparaat, dan vroeg die of hij moest herberekenen. Nee dus, en dat werkte ook prima.

Nu al een tijdje aan 't knoeien met Basecamp. Veel toeters en bellen, zoekwerk. Zo bvb een backup van alles op de 60csx in BC, daarna alle routes, tracks en WP's in 't toestel gewist. Dan wil ik een paar WPs terugzetten, en TELKENS staan ze er allemaal terug.

Conclusie: 't is lastiger geworden. Ik zal precies toch eens de handleiding moeten lezen. Herberekenen van routes in het toestel zou overbodig moeten zijn. Dat werkt normaal gezien toch met dezelfde kaarten als die op je PC (of je PC werkt met de kaarten van het toestel). Een route dupliceren, herberekenen en eventueel corrigeren is toch makkelijker op de PC. En je hebt tenminste controle op het resultaat. Toen de SP's nog het topmodel waren, voor de Zumo's, kwam 't mijn gedacht veel minder voor dat een forumrit verschillende kanten opging bij verschillende deelnemers. Zegt genoeg denk ik.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by Muug »

En ik durf te wedden dat als er ergens een weg gewijzigd is, dat je zelf spontaan je route herberekent zodat je op de weg blijft rijden.:
Ja, ter plekke. En niet thuis. Image

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by F M »

Toen de SP's nog het topmodel waren, voor de Zumo's, kwam 't mijn gedacht veel minder voor dat een forumrit verschillende kanten opging bij verschillende deelnemers.
Dat was natuurlijk ook de tijd dat misschien 1 op 10 met een gps reed. Nu zal dat eerder 9 op 10 zijn. Image

Maar met Basecamp heb je een punt. Dat heeft veel meer mogelijkheden dan Mapsource, maar de leercurve is er ook veel groter.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by F M »

En ik durf te wedden dat als er ergens een weg gewijzigd is, dat je zelf spontaan je route herberekent zodat je op de weg blijft rijden.:
Ja, ter plekke. En niet thuis. Image
Ik ben in een discuteermode precies. Papieren kaarten vs. gps. Je hoort telkens weer dat als er een groep met gps'en rijdt, dat er dikwijls verschillende wegen gekozen worden. Wat maakt dat in se uit, in groep volg je toch de eerste. Met papieren kaatren ? Ook daar volg je de eerste. Tot die ergens zijn kaatr moet consulteren. Stoppen dus, kaart boven halen, 10 man komt er rond staan, en beginnen te discuteren over hoe het nu verder moet. Links, rechts, rechtdoor, of eerst terugrijden ?

Wat is nu het verschil ? Niks toch ? Maar als het over een gps gaat, dan wordt dit automatisch negatief aangehaald door de non believers. Terwijl het bij de papieren kaart als 'charmant' bestempeld wordt.

Wel; ik vind het veel charmanter om dat vooraf knus voor de PC te bedissen ipv in wind en regen op de hoek van de N694 en de N412631 of zoiets.

En mijn ultieme argument: mijn hobby is motorrijden, niet om de haverklap stoppen om de papieren kaart uit de koffer te halen. Image

Maar soit. Dat iedereen doet wat hij het leukste vindt. Image
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by petervdc »

Wat is nu het verschil ? Niks toch ? Maar als het over een gps gaat, dan wordt dit automatisch negatief aangehaald door de non believers. Terwijl het bij de papieren kaart als 'charmant' bestempeld wordt.
FM, ik geef je gewoonweg gelijk s? !
N
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by Muug »

Ik ben in een discuteermode precies. Papieren kaarten vs. gps. Je hoort telkens weer dat als er een groep met gps'en rijdt, dat er dikwijls verschillende wegen gekozen worden. Wat maakt dat in se uit, in groep volg je toch de eerste. Met papieren kaatren ? Ook daar volg je de eerste. Tot die ergens zijn kaatr moet consulteren. Stoppen dus, kaart boven halen, 10 man komt er rond staan, en beginnen te discuteren over hoe het nu verder moet. Links, rechts, rechtdoor, of eerst terugrijden ?

Wat is nu het verschil ? Niks toch ?[u:3n3uonat] Maar als het over een gps gaat, dan wordt dit automatisch negatief aangehaald[/u:3n3uonat] door de non believers. Terwijl het bij de papieren kaart als 'charmant' bestempeld wordt.
In eerste instantie zou ik u gelijk willen geven, maar toch is het moeilijk Image Ergens staan discussi?ren over een kaart waarop je niet kan inzoomen en waarbij je afhankelijk bent van de aanwezige plaatsnaamborden en je ter plekke herwerkte kruispunten moet evalueren, lijkt mij logisch. Ik kan dat vatten. Maar bij uw Garmin LifeTime GPS die altijd en steeds voorzien is van de allerlaatste kaarten en software blijf ik het onbegrijpelijk en dus onaanvaardbaar vinden dat die eens ter plekke mensen plots verschillende richtingen gaat uitsturen! Je verwacht dat niet van een toestel van 600+. Ik krijg het gewoon niet correct in mijn dikke kop. Het vloekt met mijn eenvoudig boerenverstand en met mijn gevoel voor logica. Daarom dat ik mijn 60CSX tegenwoordig simpelweg als "kaart" gebruik: ik zet er een track op en volg het lijntje. Groot voordeel tov een kaart : het is waterdicht, verlicht, je kan enorm inzoomen, het moet nooit herberekenen en het lijntje is ALTIJD JUIST ! Image

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by petervdc »

Daarom dat ik mijn 60CSX tegenwoordig simpelweg als "kaart" gebruik: ik zet er een track op en volg het lijntje. Groot voordeel tov een kaart : het is waterdicht, verlicht, je kan enorm inzoomen, het moet nooit herberekenen en het lijntje is ALTIJD JUIST ! Image
Aaaah, d?t is iets anders, een track.
Zet dat op een zumo, en dat gaat even goed h?, want g??n berekende route...
Toch ?
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by Muug »

inderdaad

maar da's ook maar een "workaround" van me. Omdat ik al dat gedoe beu was : African stuurt een route, ik zet die op mijn pc, die pc herberekent dat, dat verschilt van african zijn route (waarschijnlijk omdat zijn kaartmateriaal verschilt van het mijne), na veel chipoteren komt dat na herberekenen toch weer overeen met African zijn route, dan steek ik dat op mijn gps, die begint dat spontaan weer te herberekenen en komt iets anders uit dan de oorspronkelijke route van African !!!! Tja, zo blijfde bezig eh Image

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by Harald »

Mijne update is ondertussen al 42min aan t lopen terwijl ik in de zetel aan t uitzieken ben. Image
Michelin kaarten vind ik tof om routes te zoeken volgens de groen lijntjes.
Mapsource tekende ik die wegen aan elkaar.
GPS moest mij de weg aanduiden.
Routes van anderen, klopte vrij goed, als ik pijltje-bolletje moest rijden, had ik ongetwijfeld veel staan zoeken.
Elke manier van rijden heeft zijn charmes, zelfs achter de foremobiel. Image
Swat, soms rij ik gewoon mijn voorwiel achterna, GPS is meestal mee om flitsers aan te duiden en thuis te raken in geval van ...
S?g Muug, wanneer is uw route klaar om is gezellig gaan te rijden? Wij zeveren hier veel te veel ipv te toeren Image

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by petervdc »

S?g Muug, wanneer is uw route klaar om is gezellig gaan te rijden? Wij zeveren hier veel te veel ipv te toeren Image
Image Image
Keep going

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by bompa »

Ik vind het in ieder geval een mooie uitvinding Image ik zet onderweg herberekenen af, sluit het gps ook niet aan in mijnen helm,
rij ik is mis is dat niet erg het is toch maar voor mijn plezier dat ik rondrij, maar na een paar omwegentjes kom ik elke keer toch terug op de route.
Vroeger met de bolletje pijltjes ritten was het ook niet altijd gemakkelijk onderweg , toch zeker niet als de meters of kmters niet overeen kwamen met de dagteller van uwe moto , dan was het toch dikwijls zelf rekenen om ergens juist te kunnen afdraaien .
Ik vind een gps een mooie hulp onderweg neem nu allroad ritjes,laatst nog een mooie gereden samen met OzzePaa Image het zou niet makkelijk zijn om die te rijden zonder gps zo ergens tenvelde.
En je kan je er de avonden voordien al mee amuseren om de rit uit te stippelen op je pc

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Garmin Zumo 660 aan 399,95 alleen vandaag 25/4

Post by F M »

Maar bij uw Garmin LifeTime GPS die altijd en steeds voorzien is van de allerlaatste kaarten en software blijf ik het onbegrijpelijk en dus onaanvaardbaar vinden dat die eens ter plekke mensen plots verschillende richtingen gaat uitsturen!
Maar dat is het gevolg van het niet weten hoe zulk een gsp werkt, en het feit dus dat je geen moeite wil doen om het te begrijpen.

Hoe meer verschillende kaartversies er zijn, hoe gemakkelijker er verschillen zijn. Zoals ik al gesteld heb, als er kaartverschillen zijn, MOET een toestel herberekenen. Dat doet dat aan de hand van de instellingen van het toestel (kortste, snelste,...). Of je hebt dat herberekenen al op je PC gedaan, waar er nog veel meer instellingen zijn. Daardoor kunnen altijd verschillen ontstaan.

Ik heb er wel wat tijd ingestoken, en ik kan je verzekeren dat ik er wel voor kan zorgen dat mijn route gelijk blijft aan die van wie ik de route ontvangen heb.

Maar jij hebt voor jezelf al een methode gevonden om een route ongewijzigd te houden: het gebruik van een track. Met jouw oplossing wijzigt er gegarandeerd niets. Maar je krijgt wel geen gesproken aanwijzingen, want je track volgt helemaal geen kaart.

Och , het heeft eigenlijk geen zin om hierover verder te discuteren.
Of je koopt een simpel toestel, zoals een TomTom. Je hoeft nagenoeg niets in te stellen, maar je hebt geen garantie op identieke routes.
Of je koopt ??n va de Garmins, waarbij er meer mogelijkheden zijn, maar waar je moet weten wat je doet.
Of je koopt een TripY, want dat doet wel alles automatisch goed, volgens de adepten ervan.
Of je rijdt op papieren kaarten.

Maar vermits jij zonder moeite altijd een identieke route wil, ben je eigenlijk slecht af met een Garmin. En zeker met het type dat jij gekocht hebt. Want dat is een terreintoestel, en werkt voor op de weg zoals een TomTom.

De Zumo550 doet eigenlijk perfect wat je wil: een track omzetten in een route. Maar die was dan weer te duur...
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply