TomTom of Garmin ?

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

Garmin ken ik.
- complexe Mapsource-software die allesbehalve intu?tief is
- na uploaden van je zorgvuldig samengestelde route wordt die in je toestel compleet herrekend en het resultaat daarvan kan afwijken van de initi?le route!
- erg veel mensen gebruiken het en je vindt erg veel informatie terug en kan routes uitwisselen en zo
- enkel op track durf ik dat ding te gebruiken

Tomtom ken ik niet
- maar ik hoor veel goeds over de kronkelwegenoptie, iets wat me wel fun lijkt om te gebruiken als je bvb naar Aachen moet en je hebt niet echt zin om dat in detail te gaan uitwerken of je hebt geen zin om de autostrade te volgen.
- is minder verkocht dus er zullen ook wel minder routes van bestaan
- om van A naar B te gaan is het gew?ldig goed en heel intuitief heb ik al veel gehoord en gelezen


Wat zeggen de heren specialisten over de Tomtom Rider?

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

TomTom of Garmin ?

Post by Mario »

in het boekske van de VAB-VTB van deze maand stond een heel beknopte bespreking van beide systemen
maar daar heb jij wellicht niets aan, want er zal voor jou wel niets nieuws in staan

TRooPER
Posts: 1975
Joined: 19 Oct 2009 11:57

TomTom of Garmin ?

Post by TRooPER »

als je de kronkelwegen optie specifiek voor motorrijden wil uitbreiden met nog meer hebbedingetjes , kijk dan ook efkes naar "tripy", deze kan ook van A- naar B, zonder teveel aan informatie
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M »

Muug wrote:Garmin ken ik.
- complexe Mapsource-software die allesbehalve intu?tief is
Mapsource wordt al een paar jaar niet meer onderstuend; Basecamp is nu de norm voor nieuwe toestellen. Maar is zeker even complex
- na uploaden van je zorgvuldig samengestelde route wordt die in je toestel compleet herrekend en het resultaat daarvan kan afwijken van de initi?le route!
Dat hangt af van welk soort toestel. Met een motorspecifiek toestel (Zumo) kan je er perfect voor zorgen dat de route identiek blijft. Bij de outdoortoestellen zal de route opnieuwe berekend worden. LET WEL, dat is bij de TomTom ook zo !
- erg veel mensen gebruiken het en je vindt erg veel informatie terug en kan routes uitwisselen en zo
- enkel op track durf ik dat ding te gebruiken
De Zumo's kan je perfect voeden met een track. Zij zetten die om in een route, en dat is in 99,9% van de gevallen een 1 op 1 omzetting !

Tomtom ken ik niet
- maar ik hoor veel goeds over de kronkelwegenoptie, iets wat me wel fun lijkt om te gebruiken als je bvb naar Aachen moet en je hebt niet echt zin om dat in detail te gaan uitwerken of je hebt geen zin om de autostrade te volgen.
Kronkelwegen zit ook in de nieuwst Zumo's
- is minder verkocht dus er zullen ook wel minder routes van bestaan
Routes kunnen perfect geconverteerd worden van de ene naar de andere
- om van A naar B te gaan is het gew?ldig goed en heel intuitief heb ik al veel gehoord en gelezen
Tja, wij hebben thuis ??n Zumo en 2 TomToms, en ik kan maar slecht overweg met de TomToms... Is een kwestie van gewoonte.


Wat zeggen de heren specialisten over de Tomtom Rider?
De TomTomRider is een goed toestel, als je ertegen kan dat hij zelf elke route herberekent. En dat je acties moet ondernemen als je een waypoint gemist hebt.
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3442
Joined: 23 Oct 2009 11:45

TomTom of Garmin ?

Post by petervdc »

De nieuwe tomtom rider zou ook overweg kunnen met gpx, heeft kronkenwegen ?n bergwegen (zoekt hoogteverschillen dus).
Prijs 399 en 499. Komt binnen een paar maand uit lees ik.
Is een kandidaat om mijn 7j oude zumo 550 op te volgen, moest die ooit kapot gaan...

Mijne maat heeft een TT, en die kronkelwegen zijn ?cht wel goed hoor.
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

ah
niet dat er hier rap ene gaat komen
al kosten genoeg gemaakt sinds januari. :ricky: :ricky: :ricky:
maar het zou wel zomaar eens kunnen gebeuren dat ik een tomtom voor de wagen koop bvb. In Noorwegen heeft de ingebouwde gps ons een paar keer ferm in de steek gelaten, zonder duidelijke reden. In Bergen in Noorwegen bvb was madam echt gigantisch neig het Noorden kwijt, en alle andere windrichtingen ook. Een geluk dat ik de 60csx bij had, maar de ervaring was niet tof. De autogps heeft trouwens nog een "oud" bolleke-pijlke display, wat we van tijd toch ook wel mankeren.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M »

Muug wrote:In Bergen in Noorwegen bvb was madam echt gigantisch neig het Noorden kwijt
In Bergen dan nog... In die doolhof heb ik ook ooit gigantisch veel rondgereden om mijn weg te vinden.

Denk wel dat TomTom nog altijd zelf rekent van punt tot punt. Als je zulk een probleem hebt met verschillen tussen wat je gemaakt hebt van route, en wat het toestel berekent, moet je hiermee rekening houden.

Nu zou de nieuwe Rider wel beter kunnen omgaan met ingeladen tracks. Hij zou die ook gaan omzetten naar routes, door viapunten strategisch te plaatsen na elke afslag die de route zal volgen.

Maar daarvoor moeten best de eerste testen afgewacht worden; er zouden zo wel eens heel veel viapunten gemaakt kunnen worden, en als die TomTomgewijs allemaal moeten bezocht worden, dan loop je kans bi omleidingen heel wat manueel te moeten skippen...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

TomTom of Garmin ?

Post by duibhce Kaelann »

FM heeft het volgens mij allemaal heel goed samengevat.

Volgens mij had Garmin ook een absolute killer op de markt kunnen zetten met de Garmin Monterra, maar ze zijn daar een beetje de mist in gegaan door:
- er een zeer duur toestel van te maken, waar je nog eens apart kaarten moet gaan bij kopen.
- het te baseren op een ondertussen volledig gedateerde versie van Android en geen indicatie te geven van plannen voor upgrades
- dat er -zeker bij de eerste toestellen- nogal problemen waren met de stabiliteit.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

F M wrote: Denk wel dat TomTom nog altijd zelf rekent van punt tot punt.
Gelijk Garmin dan toch?
Als je zulk een probleem hebt met verschillen tussen wat je gemaakt hebt van route, en wat het toestel berekent, moet je hiermee rekening houden.
Garmin mist toch ook? 'k heb zo in Duitsland ne keer een paar ferm schone bochten gemist omdat mijne Quest om ??n of andere duistere reden de korste weg wou nemen en mij zo dwars door een druk dorp stuurde, om me aan de andere kant ervan terug die schone weg op te steken.
Nu zou de nieuwe Rider wel beter kunnen omgaan met ingeladen tracks. Hij zou die ook gaan omzetten naar routes, door viapunten strategisch te plaatsen na elke afslag die de route zal volgen.

Maar daarvoor moeten best de eerste testen afgewacht worden; er zouden zo wel eens heel veel viapunten gemaakt kunnen worden, en als die TomTomgewijs allemaal moeten bezocht worden, dan loop je kans bi omleidingen heel wat manueel te moeten skippen...
Stuurt hij u niet automatisch naar 't volgende viapunt dan???

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M »

Muug wrote:
F M wrote: Denk wel dat TomTom nog altijd zelf rekent van punt tot punt.
Gelijk Garmin dan toch?
Paul, lees mijn eerste post eens goed: gelijk de Garmin outdoortoestellen, zoals jij er ??n hebt. De Zumo's rekenen NIET van punt tot punt, die volgen een route die er volledig in zit. Mis je een punt, geen probleem, de route blijft intact (als je automatisch herberekenen uitzet, en je voor de 390/590 werkt met softe viapunten)

Als je zulk een probleem hebt met verschillen tussen wat je gemaakt hebt van route, en wat het toestel berekent, moet je hiermee rekening houden.
Garmin mist toch ook? 'k heb zo in Duitsland ne keer een paar ferm schone bochten gemist omdat mijne Quest om ??n of andere duistere reden de korste weg wou nemen en mij zo dwars door een druk dorp stuurde, om me aan de andere kant ervan terug die schone weg op te steken.
Ik durf te wedden dat je je route niet goed had nagekeken op je PC... Of dat je route herberekend was in het toestel om dat je automatisch herberekenen niet had uitgezet...

Nu zou de nieuwe Rider wel beter kunnen omgaan met ingeladen tracks. Hij zou die ook gaan omzetten naar routes, door viapunten strategisch te plaatsen na elke afslag die de route zal volgen.

Maar daarvoor moeten best de eerste testen afgewacht worden; er zouden zo wel eens heel veel viapunten gemaakt kunnen worden, en als die TomTomgewijs allemaal moeten bezocht worden, dan loop je kans bi omleidingen heel wat manueel te moeten skippen...
Stuurt hij u niet automatisch naar 't volgende viapunt dan???
Altijd naar het eerste routepunt dat je nog niet bezocht hebt. Mis je er eentje door wegenwerken, wil hij je toch daar naartoe terugsturen. tenzij dat je dat punt manueel skipt, dan stuurt hij je naar het volgende, waarvan je waarschijnlijk niet weet of dat op de afgesloten weg ligt of niet...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

F M wrote:Paul, lees mijn eerste post eens goed: gelijk de Garmin outdoortoestellen, zoals jij er ??n hebt. De Zumo's rekenen NIET van punt tot punt, die volgen een route die er volledig in zit.
ja jong... :oops: ne zumo op ne moto zit ook buiten eh... :mad:
ik en gpssen... :sweeet:

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M »

Ach, ik denk dat ik het zelfs nog niet juist geformuleerd heb. Volgens mij rekenen de outdoor-Garmins de route zelf uit van punt tot punt, maar doen ze dat bij het laden van de route. Ik weet niet 100 % zeker wat ze doen als je de route verlaat. Gaan ze automatisch herberekenen, of kan je dat uitschakelen? Dat weet ik eigenlijk niet.

Maar bij de TomTom is het sowieso nog anders: pas wanneer je een viapunt bereikt, rekent hij de route naar het volgende punt uit. Vandaar dat je bij Tomtom normaal gezien alle viapunten MOET passeren, tenzij je ze manueel uitschakelt.

De Garmin outdoors laden dus niet de gehele route in, zoals de Zumo's dat doen. Waarschijnlijk omdat een outdoortoestel in de eerste plaats bedoeld is voor 'langzame' gebruikers (wandelaars, fietsers), die mogelijk offroad gaan (in de betekenis van 'weg van de wegen op de kaart'), en dus normaal gezien werken met tracks. Routes zijn voor die toestellen eigenlijk bijzaak.
I am confused. Oh no, maybe not!

TRooPER
Posts: 1975
Joined: 19 Oct 2009 11:57

TomTom of Garmin ?

Post by TRooPER »

als ge ne keer met een garmin montana wilt testrijden op ne zondag moet ge maar ne keer roepen....
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

goed idee, misschien doe ik dat wel eens van 't jaar !

Tux
Posts: 56
Joined: 30 Jan 2013 20:59

TomTom of Garmin ?

Post by Tux »

Ik heb me net zo'n zumo 590 aangeschaft. De voornaamste reden was de leesbaarheid van het scherm welke volgens Mr GPS in alle omstandigheden het beste was, de snellere cpu tov van voorgangers en de Life Time Maps.
Voor de prijs vanaf 578? krijgt er wel een zeer zwaar toestel voor terug en dat ligt niet aan de batterij. Prijs/kg zit dus wel goed.
Een TMC ontvanger is helaas niet beschikbaar :angry:, in de plaats daarvan ben je nu verplicht een gsm met mobiele gegevens via blauwe tand te koppelen tenminste als je nog verkeersinfo wil maar h?, ik rij toch tussen de file door.
MP3 mogelijkheden zijn bij de vleet (pandora, muziek vanuituit de Garmin of GSM naar je BT Helm) maar eigenlijk luister ik enkel naar het motorgeluid en naar het verkeer als ik rij. Voor mij niet nodig dus.
Weersvoorspellingen vind ik dan weer een nuttige optie want ik doe niet graag zo'n regenpak aan. Helaas enkel via BT GSM.
Bochtige wegen ... tja, woon-werk liefst zo snel mogelijk. Daarbuiten liever tracks en die zijn beschikbaar (herberekenen uit).
De 590 heeft een enorme kabelboom (12V, audio en usb) welke natuurlijk wel kan gestript worden. Toestel was blijkbaar nog niet zwaar genoeg.
Die kabelboom hangt aan een belachelijk craddletje t.o.v. die van de BMW Nav V waardoor je bijna verplicht bent nog eens 100? extra uit te geven aan iets deftiger van Touratech of Wunderlich. De touratech versie is niet diefstalbestendig, die van Wunderlich misschien wel.
Interessante functies zoals bij de NavigatorV (ivm motormanagement) zitten er (voorlopig althans) nog niet bij.
De zumo accepteerd allerhande kaartmateriaal, zelfs ingescande topo's. Dat ga ik zeker eens uitproberen.
Zeer iritant zijn de popups die je rijdend moet wegklikken tijdens het begin van de rit ivm met het gekoppelde BT aparaat dat hij niet kan vinden omdat ik mijn GSM thuis heb laten liggen.
Mijn besluit :
Al bij al een zeer goed, snel, goed leesbaar maar veel te zwaar toestel met voor mij persoonlijk veel te veel toeters en bellen i.p.v. bewezen technologie (TMC).
Gelukkig kan ik hem volledig inbrengen in de kosten.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

TomTom of Garmin ?

Post by duibhce Kaelann »

Tux wrote:Die kabelboom hangt aan een belachelijk craddletje t.o.v. die van de BMW Nav V waardoor je bijna verplicht bent nog eens 100? extra uit te geven aan iets deftiger van Touratech of Wunderlich. De touratech versie is niet diefstalbestendig, die van Wunderlich misschien wel.
Dat belachelijke cradletje is anders meer dan stevig genoeg hoor. De 660 gebruikt exact hetzelfde en ik heb nooit iets anders nodig gehad. Zelfs niet op de WR450 bij stevig off-road rijden blijft alles perfect zitten waar het hoort. Ook zonder het idiote beveiligingsschroefje.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M »

:stupid:
En diefstalbeveiliging is nu ook niet dadelijk een issue als je de gps er bij elke stop af haalt.
I am confused. Oh no, maybe not!

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

TomTom of Garmin ?

Post by Bas »

Sorry dat ik me even loop te moeien, maar dit is een koopje: https://www.louis.de/artikel/garmin-zum ... tner=hurra

Kaarten en updates zijn onbeperkt gratis.
En de ontvanger voor verkeers info zit bij de garmin in de auto-sigaretten-lader (TMC), die is vast wel ergens los te kopen zodat je dat ook hebt.
Ja die TMC werkt op alle Garmins, ook de 340 van Louis aan amper 300 euro.

En met Garmin Basecamp heb je voor iets meer een GPS met fantastische motor routes, het ding begint plots totaal anders te rekenen :wav:

Tux
Posts: 56
Joined: 30 Jan 2013 20:59

TomTom of Garmin ?

Post by Tux »

F M wrote::stupid:
En diefstalbeveiliging is nu ook niet dadelijk een issue als je de gps er bij elke stop af haalt.
Dat hij zo makkelijk afneembaar is maakt hem dan ook zo diefstalgevoelig. Voor mij mag het iets minder makkelijk gaan zoals met een sleuteltje bij de TouraTech mount.

Tux
Posts: 56
Joined: 30 Jan 2013 20:59

TomTom of Garmin ?

Post by Tux »

Bas wrote: Ja die TMC werkt op alle Garmins, ook de 340 van Louis aan amper 300 euro.
Volgens mij werkt dat helaas niet meer bij de 590LM (aan bijna het dubbele).

Post Reply