TomTom of Garmin ?

Zolang er maar knopjes aan zitten
Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: TomTom of Garmin ?

Post by Tom Thumper »

Bij mijn Tomtom rider 2 moest ik steeds effectief op een routepunt komen voordat ik naar het volgende kon, of ik moest via een menu gaan ingeven dat ik het routepunt wou overslaan. Als er dan een punt op je route lag dat niet echt helemaal goed lag, aan de verkeerde kant van het plein ofzo was dat toch wel vet kut.

Is dat nog steeds het geval of heeft Tomtom daar ondertussen een elegante oplossing voor gevonden?
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: TomTom of Garmin ?

Post by F M »

Op de TT400-reeks heb je 2 mogelijkheden om routes in te laden (eigenlijk 3).

De eerste mogelijkheid is dezelfde als jouw oude TT rider: een ITN route. Dit is een route de je op de PC maakt (dikwijls werd TYRE gebruikt), maar in het itn-bestand zit eigenlijk enkel de verzameling viapunten waarmee je die route gemaakt hebt. De TomTom maakt daar dan zelf een route van, met zijn instellingen (kortste/snelste). Die viapunten moet je inderdaad allemaal bezoeken tenzij je ze onderweg verwijdert. Dit verwijderen zou op de TT400 trouwens minder eenvoudig gaan dan bij de Rider, maar mogelijk is dat met firmware-updates inmiddels verholpen.

De tweede mogelijkhied is het gebruik van een gpx-bestand ipv een itn-bestand. In een gpx-bestand kan zowel een route als een spoor zitten. Het gebruik van een route blijkt niet altijd goed te werken. Daarom gebruik je best een gpx-bestand dat sporen (tracks) bevat. Deze sporen worden door de TT400 net zoals bij de Garmin Zumo's omgezet naar een route op de kaart in het toestel. Bij de Zumo moet je dan verplicht rijden met herberekenen uitgeschakeld, omdat bij een herberekening je direct naar het eindpunt geleid wordt. De TT400 zal wel altijd herberekenen (kan je niet uitschakelen) , maar blijkt op een logische en snelle manier je terugnaar de originele route te leiden, zonder de route verder te wijzigen.

Dat is hun elegante oplossing. Maar je hebt niet de totale vrijheid van zelf te kiezen zoals bij de Zumo's (mits genoeg kennis van workarounds).
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply