TomTom of Garmin ?

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

Vorig weekend wat met de Montana gewerkt van Trooper en ik was niet echt onder de indruk. Afin, in de auto werkt hij als perfecte autonavigator, en de vele submenu's ken ik al van mijn 60Csx. Het gewicht was in eerste instantie een tegenvaller, maar het grote scherm is wel tof natuurlijk. Wat me wel tegenviel was de helderheid van het scherm. Ook wat raar dat het toestel zomaar "uit" gaat - in feite gaat het in datamodus denk ik - als je het in de wagen aansluit op een usb-kabel, met het idee die op te laden via de sigaretteaansteker.
De Montana was geen multitouch, vond ik wel een gemiste kans. Is de Monterra dat? Nog niks over gevonden.

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

TomTom of Garmin ?

Post by Nickel »

Muug wrote:.... Ook wat raar dat het toestel zomaar "uit" gaat - in feite gaat het in datamodus denk ik - als je het in de wagen aansluit op een usb-kabel, met het idee die op te laden via de sigaretteaansteker.
...
Mijn vrouw haren zumo 350 doet dat ook als je die via een usb kabel aansluit op een 12volt stekker met zo'n 2 usb uitgangen in de wagen.

Als ik die aansluit op een 12volt stekker die rechtstreeks een mini usb fiche heeft op dezelfde auto dan doet hij het niet en blijft hij mooi werken en tegelijk opladen.

Bizar fenomeen
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

TomTom of Garmin ?

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:De Montana was geen multitouch, vond ik wel een gemiste kans. Is de Monterra dat? Nog niks over gevonden.
De Monterra is eigenlijk gelijk eender welk ander Android toestel, behalve dat er geen SIM-kaart in kan en je dus geen GSM functionaliteit hebt. Maar multi-touch e.d. dus allemaal wel. Blijft ook gewoon werken wanneer je die aan de USB hangt, wat buiten voor het opladen eigenlijk niet nodig is want je kan gewoon via Wifi of bluetooth ook bestanden transfereren.
Nickel wrote:Als ik die aansluit op een 12volt stekker die rechtstreeks een mini usb fiche heeft op dezelfde auto dan doet hij het niet en blijft hij mooi werken en tegelijk opladen.

Bizar fenomeen
Een USB kabel bevat verschillende draadjes. Enkele daarvan zijn puur voor stroomvoorziening, de rest is voor data transfer. USB kabels die puur gemaakt zijn om op te laden hebben die data transfer draadjes niet (om kosten te besparen). Wanneer een gemiddeld garmin toestel een USB herkent met data transfer capabiliteit gaat die ervan uit dat je data wil transfereren en zet die zich idd in "data-modus" en kan je het toestel niet verder gebruiken.
Met een pure oplaadkabel gebeurt dat niet.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M »

Die multi-touch op de Monterra, werkt dat ook met handschoenen aan ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

TomTom of Garmin ?

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote:Die multi-touch op de Monterra, werkt dat ook met handschoenen aan ?
even goed als de single touch met handschoenen aan :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

F M wrote:Die multi-touch op de Monterra, werkt dat ook met handschoenen aan ?
volgens wat ik gelezen heb, hangt het wat van de handschoen af. Je kan ook de gevoeligheid van het touchscreen aanpassen, wat ook helpt. Maar er bestaan ook vloeistofkes in de handel waarmee ge dan de vingertoppen van uw handschoenen inwrijft waardoor ge dan het scherm beter kunt bedienen.

TRooPER
Posts: 1975
Joined: 19 Oct 2009 11:57

TomTom of Garmin ?

Post by TRooPER »

Muug wrote:
F M wrote:Die multi-touch op de Monterra, werkt dat ook met handschoenen aan ?
volgens wat ik gelezen heb, hangt het wat van de handschoen af. Je kan ook de gevoeligheid van het touchscreen aanpassen, wat ook helpt. Maar er bestaan ook vloeistofkes in de handel waarmee ge dan de vingertoppen van uw handschoenen inwrijft waardoor ge dan het scherm beter kunt bedienen.
:P zoiets



Muug, die helderheid op de mijne : kan zijn dat die op auto-profiel bij mij niet op MAX staat, omdat ik geen lader gebruik en dan ook minder batterijverbruik heb. Die staat in mijn bus ook niet direct in zonlicht dus,...., ik zal eens een USB laderke moeten kopen/maken zonder de datadraajes naar de 12V plug (voor op mijn to do lijstje)
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

TomTom of Garmin ?

Post by fore »

F M wrote: Maar bij de TomTom is het sowieso nog anders: pas wanneer je een viapunt bereikt, rekent hij de route naar het volgende punt uit. Vandaar dat je bij Tomtom normaal gezien alle viapunten MOET passeren, tenzij je ze manueel uitschakelt.
Tomtom berekend ATIJD de volledige route (tot de finish). Doch als je een viapunt overgeslagen hebt (omleiding bvb, of je volgt een voorrijder met een zumo ... :wink: ) dan wil hij je, zoals je zegt, terugsturen naar dat punt. Doch, hij laat de route wel zien in een ander kleurtje. Dat is voor mij een teken dat ik (terug) op de route ben maar dat er nog aan viapunt 'achter' mij ligt. Dat kan ik, met de laatste tomtom, (tijdens het rijden) manueel markeren als 'reeds bezocht'.

- Het principe van 'veilgheidsmenu' tijdens het rijden hebben ze eruit gelaten. Alle functies/menu's zijn bereikbaar, zonder dat je hoeft te stoppen.

- Het aantal viapunten is uitgebreid naar 99 (ipv 49)

- Er is idd een mogelijkheid om GPX-routes om te zetten naar ITN op de tomtom zelf. Ik heb ervaren dat de viapunten nogal gemakkelijk OP de kruispunten worden gezet. Ik heb ze liever dat ze net erachter liggen. (dan ben je zeker dat je de goede weg inslaat, ook al wil het gps-algoritme U terug sturen via een andere weg.)

- kronkelwegen lijkt me enkel nuttig voor lange A => B ritten en niet om in te stellen als je een route volgt (Zoals Muug voorstelt). Als je een route volgt, waar via-punten relatief kort bij elkaar liggen, is er weinig kans dat er een kronkelende alternatieve weg ligt.

- De GPS-houder problemen (12 => 5V omzetting) zijn hopelijk van de baan ... (hout vasthouden ... :unsure: )
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re:TomTom of Garmin ?

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:
F M wrote:Die multi-touch op de Monterra, werkt dat ook met handschoenen aan ?
volgens wat ik gelezen heb, hangt het wat van de handschoen af. Je kan ook de gevoeligheid van het touchscreen aanpassen, wat ook helpt. Maar er bestaan ook vloeistofkes in de handel waarmee ge dan de vingertoppen van uw handschoenen inwrijft waardoor ge dan het scherm beter kunt bedienen.
(multi)touch werkt bij mij ook zonder die extra spuitbussen of andere middeltjes. Grootste probleem is de maat van de knopjes en het feit dat hij een druk op het scherm al eens als een swipe durft interpreteren.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M »

fore wrote:
F M wrote: Maar bij de TomTom is het sowieso nog anders: pas wanneer je een viapunt bereikt, rekent hij de route naar het volgende punt uit. Vandaar dat je bij Tomtom normaal gezien alle viapunten MOET passeren, tenzij je ze manueel uitschakelt.
Tomtom berekend ATIJD de volledige route (tot de finish). Doch als je een viapunt overgeslagen hebt (omleiding bvb, of je volgt een voorrijder met een zumo ... :wink: ) dan wil hij je, zoals je zegt, terugsturen naar dat punt. Doch, hij laat de route wel zien in een ander kleurtje. Dat is voor mij een teken dat ik (terug) op de route ben maar dat er nog aan viapunt 'achter' mij ligt. Dat kan ik, met de laatste tomtom, (tijdens het rijden) manueel markeren als 'reeds bezocht'.
OK, dat had ik dus verkeerd voor.

Je bevindingen zijn overigens over het algemeen niet meer geldig voor de nieuwe Rider 400-reeks.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

pfff
'k heb zo wat zitten lezen links en rechts
en ik vind minder en minder argumenten om ne modernere gps dan mijn 60csx te nemen...
mijn geld voor iets anders houden peis ik

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

Bon,
Ondertussen zijn we weer enkele weken bedenktijd verder. :book:
Mijn prioriteiten heb ik gereduceerd naar diegene die ik essentieel vind voor een gps-toestel. Ze staan in volgorde van belangrijkheid.
1) extreem goede gps-ontvangst ==> een gps die niet weet waar hij is wanneer jij middenin een beboste valei staat in Roemeni? is waardeloos
2) helderheid scherm ==> een gps die op mijn motorstuur gemonteerd staat en die ik steeds moet verdraaien omdat de zon erin zit te spiegelen leidt tot gevaarlijke situaties
3) snelle processor ==> het hertekenen wanneer je in- of uitzoomt moet zo snel mogelijk gebeuren, idem met het verschuiven van de kaart. Duurt dat te lang, dan moet je (per moto of auto) verdorie aan de kant gaan staan om te wachten tot het schermpje ok is
4) batterijduur ==> omdat ik de gps niet op elke moto (ik heb er nu drie) kan opladen, en omdat die gps het dus minstens ??n lange dag op batterijen moet kunnen uithouden, en liefst minstens twee dagen
5) draagbaarheid ==> ik steek dat graag in mijn achterzak of vestzak bij citytrips (altijd je kaartje bij je !) en natuurwandelingen (de vorm van de track kan je bvb vergelijken met de vorm die in het toeristische foldertje staat uitgetekend)
6) robuust : dat ding is duur, dat ding moet kunnen afzien, vuil, water, weersomstandigheden, mishandelingen

De 60csx die ik momenteel heb, faalt vooral op punt 2 en 3

Blauwtand, gesproken mededelingen, touchscreen, muziek, telefoon, wifi en zo verder vind ik "luxe" en bijgevolg geen belangrijke meerwaarde. Kunnen routeren is een handig extraatje, maar wegens slechte ervaringen daarmee (herberekeningen met afwijkingen tot gevolg) gebruik ik dat niet graag. Liever de routeringen van mijn smartphone of wagen.

Ik heb trouwens begrepen dat je in AS Adventure eco cheques kan gebruiken voor gps-toestellen, dus de aankoop gaat geen pijn doen aan mijn portefeuille. :wav:

Ziezo dus, mijn prioriteitenlijstje is afgewerkt. Ik denk dat de Garmin GPSMap 64s behoorlijk dicht in de buurt komt ! Of hebben jullie toch nog een ander advies? Ik hoor het graag !

Gunter
Posts: 181
Joined: 13 Jan 2013 21:32

TomTom of Garmin ?

Post by Gunter »

Ik heb ook de 60csx en zou ook voor de 64 gaan moest hij stuk zijn, in de hand, auto, boot, mobilhome, op de moto en op de fiets... overal gebruik ik da spel, nu op de moto liever de Tripy, gene zever enkel ne grote pijl op uw scherm, op adres navigeren is wat moeilijker maar daar lig ik nie wakker van....

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

64s of oregon
oregon of 64s
64s of oregon
....
:sterrekes:
'k peis da'k 't vrouwke ne keer ga inschakelen om te helpen kiezen. :sweetheart:

petervdc
Posts: 3442
Joined: 23 Oct 2009 11:45

TomTom of Garmin ?

Post by petervdc »

Muug wrote:64s of oregon
oregon of 64s
64s of oregon
....
:sterrekes:
'k peis da'k 't vrouwke ne keer ga inschakelen om te helpen kiezen. :sweetheart:
de 64st heeft meer geheugen ?

das eigenlijk de ferm verbeterde versie van de 60csx dus
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

64s vs oregon 600 : alle details : http://www.gpscompared.net/garmin-gpsma ... egon-650t/

64s vs 600 :
met knoppen vs zonder knoppen
resolutie is de helft van de 600
16 cm lang vs 11 cm lang
260 gram vs 211 gram
batterij van 64s gaat zeker twee keer zolang mee als bij de oregon 600
beiden verdragen AAtjes

Beide toestellen hebben een supergpsontvangst, een superscherm, zijn superrobuust

https://www.youtube.com/watch?v=C0Ab2lr4WVI&
en op 't einde wordt het nog zotter, ze smijten er echt hard mee
en op meppen met de hamer

Kortom, de Oregon is kleiner en lichter en beter, het scherm is grappig genoeg een volle centimeter groter, de ontvangst is super en het is ZEER robuust. Batterij gaat heel misschien niet lang genoeg mee en er zijn geen knoppen, maar blijkbaar slijten die als ge ze intensief gebruikt (zie ik ook bij mijn 60csx)

Dus ja, knoppen of geen knoppen eigenlijk...

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M »

Ik zou het display vergelijken in de winkel. Is het kleiner scherm van de 64s minder goed af te lezen --> kies de Oregon.
Is het scherm ook goed af te lezen, dan weer naar af; knoppen zijn handiger voor functies als in- en uitzoomen, maar minder handig voor ingeven van zoektermen bv. En wat betekent de levensduur op batterij echt voor je: ben je bereid onderweg te wisselen van batterijen? En bij een meerdaags gebruik: kan je alle batterijen weer opgeladen krijgen?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

Zaterdag ne keer passeren bij AS Adventure.
Ne keer 64s en Oregon 600 uitproberen.
Vrouwlief ook eens laten proberen, die is wel gecharmeerd door het touchscreen.

wat batterijen betreft : opladen kan in ons kampeerbuske, in hotelkamers ook, maar 't is alweer een extra lader die mee moet. Maar - en ik weet dat ik hiermee alleen sta - 't is toch zielig dat die dingen-met-touchscreen het met moeite een volle dag uithouden.

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

Zo, het is de Oregon 600 geworden. Meteen maar een powerbank van 15000mAh bij gekocht, en wat van die NiMh-batterijtjes, kwestie van meteen goed uitgerust te zijn. Die eco-cheques zijn nu nog niet op ... :blink:

petervdc
Posts: 3442
Joined: 23 Oct 2009 11:45

TomTom of Garmin ?

Post by petervdc »

Een kennis zoekt een 2de hands gps.
Moet via rammount op 2 moto's passen.
Tomtom of garmin, is om het even.
Prijs, euh, goedkoop...

Iemand ?
Keep going

Post Reply