TomTom of Garmin ?

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11753
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

F M wrote:Paul, lees mijn eerste post eens goed: gelijk de Garmin outdoortoestellen, zoals jij er ??n hebt. De Zumo's rekenen NIET van punt tot punt, die volgen een route die er volledig in zit.
ja jong... :oops: ne zumo op ne moto zit ook buiten eh... :mad:
ik en gpssen... :sweeet:

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M »

Ach, ik denk dat ik het zelfs nog niet juist geformuleerd heb. Volgens mij rekenen de outdoor-Garmins de route zelf uit van punt tot punt, maar doen ze dat bij het laden van de route. Ik weet niet 100 % zeker wat ze doen als je de route verlaat. Gaan ze automatisch herberekenen, of kan je dat uitschakelen? Dat weet ik eigenlijk niet.

Maar bij de TomTom is het sowieso nog anders: pas wanneer je een viapunt bereikt, rekent hij de route naar het volgende punt uit. Vandaar dat je bij Tomtom normaal gezien alle viapunten MOET passeren, tenzij je ze manueel uitschakelt.

De Garmin outdoors laden dus niet de gehele route in, zoals de Zumo's dat doen. Waarschijnlijk omdat een outdoortoestel in de eerste plaats bedoeld is voor 'langzame' gebruikers (wandelaars, fietsers), die mogelijk offroad gaan (in de betekenis van 'weg van de wegen op de kaart'), en dus normaal gezien werken met tracks. Routes zijn voor die toestellen eigenlijk bijzaak.
I am confused. Oh no, maybe not!

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

TomTom of Garmin ?

Post by TRooPER »

als ge ne keer met een garmin montana wilt testrijden op ne zondag moet ge maar ne keer roepen....
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11753
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

goed idee, misschien doe ik dat wel eens van 't jaar !

Tux
Posts: 56
Joined: 30 Jan 2013 20:59

TomTom of Garmin ?

Post by Tux »

Ik heb me net zo'n zumo 590 aangeschaft. De voornaamste reden was de leesbaarheid van het scherm welke volgens Mr GPS in alle omstandigheden het beste was, de snellere cpu tov van voorgangers en de Life Time Maps.
Voor de prijs vanaf 578? krijgt er wel een zeer zwaar toestel voor terug en dat ligt niet aan de batterij. Prijs/kg zit dus wel goed.
Een TMC ontvanger is helaas niet beschikbaar :angry:, in de plaats daarvan ben je nu verplicht een gsm met mobiele gegevens via blauwe tand te koppelen tenminste als je nog verkeersinfo wil maar h?, ik rij toch tussen de file door.
MP3 mogelijkheden zijn bij de vleet (pandora, muziek vanuituit de Garmin of GSM naar je BT Helm) maar eigenlijk luister ik enkel naar het motorgeluid en naar het verkeer als ik rij. Voor mij niet nodig dus.
Weersvoorspellingen vind ik dan weer een nuttige optie want ik doe niet graag zo'n regenpak aan. Helaas enkel via BT GSM.
Bochtige wegen ... tja, woon-werk liefst zo snel mogelijk. Daarbuiten liever tracks en die zijn beschikbaar (herberekenen uit).
De 590 heeft een enorme kabelboom (12V, audio en usb) welke natuurlijk wel kan gestript worden. Toestel was blijkbaar nog niet zwaar genoeg.
Die kabelboom hangt aan een belachelijk craddletje t.o.v. die van de BMW Nav V waardoor je bijna verplicht bent nog eens 100? extra uit te geven aan iets deftiger van Touratech of Wunderlich. De touratech versie is niet diefstalbestendig, die van Wunderlich misschien wel.
Interessante functies zoals bij de NavigatorV (ivm motormanagement) zitten er (voorlopig althans) nog niet bij.
De zumo accepteerd allerhande kaartmateriaal, zelfs ingescande topo's. Dat ga ik zeker eens uitproberen.
Zeer iritant zijn de popups die je rijdend moet wegklikken tijdens het begin van de rit ivm met het gekoppelde BT aparaat dat hij niet kan vinden omdat ik mijn GSM thuis heb laten liggen.
Mijn besluit :
Al bij al een zeer goed, snel, goed leesbaar maar veel te zwaar toestel met voor mij persoonlijk veel te veel toeters en bellen i.p.v. bewezen technologie (TMC).
Gelukkig kan ik hem volledig inbrengen in de kosten.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

TomTom of Garmin ?

Post by duibhce Kaelann »

Tux wrote:Die kabelboom hangt aan een belachelijk craddletje t.o.v. die van de BMW Nav V waardoor je bijna verplicht bent nog eens 100? extra uit te geven aan iets deftiger van Touratech of Wunderlich. De touratech versie is niet diefstalbestendig, die van Wunderlich misschien wel.
Dat belachelijke cradletje is anders meer dan stevig genoeg hoor. De 660 gebruikt exact hetzelfde en ik heb nooit iets anders nodig gehad. Zelfs niet op de WR450 bij stevig off-road rijden blijft alles perfect zitten waar het hoort. Ook zonder het idiote beveiligingsschroefje.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M »

:stupid:
En diefstalbeveiliging is nu ook niet dadelijk een issue als je de gps er bij elke stop af haalt.
I am confused. Oh no, maybe not!

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

TomTom of Garmin ?

Post by Bas »

Sorry dat ik me even loop te moeien, maar dit is een koopje: https://www.louis.de/artikel/garmin-zum ... tner=hurra

Kaarten en updates zijn onbeperkt gratis.
En de ontvanger voor verkeers info zit bij de garmin in de auto-sigaretten-lader (TMC), die is vast wel ergens los te kopen zodat je dat ook hebt.
Ja die TMC werkt op alle Garmins, ook de 340 van Louis aan amper 300 euro.

En met Garmin Basecamp heb je voor iets meer een GPS met fantastische motor routes, het ding begint plots totaal anders te rekenen :wav:

Tux
Posts: 56
Joined: 30 Jan 2013 20:59

TomTom of Garmin ?

Post by Tux »

F M wrote::stupid:
En diefstalbeveiliging is nu ook niet dadelijk een issue als je de gps er bij elke stop af haalt.
Dat hij zo makkelijk afneembaar is maakt hem dan ook zo diefstalgevoelig. Voor mij mag het iets minder makkelijk gaan zoals met een sleuteltje bij de TouraTech mount.

Tux
Posts: 56
Joined: 30 Jan 2013 20:59

TomTom of Garmin ?

Post by Tux »

Bas wrote: Ja die TMC werkt op alle Garmins, ook de 340 van Louis aan amper 300 euro.
Volgens mij werkt dat helaas niet meer bij de 590LM (aan bijna het dubbele).

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M »

Klopt. Verkeersinformatie haal je in het toestel binnen via je smartphone.
I am confused. Oh no, maybe not!

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

TomTom of Garmin ?

Post by Bas »

Het werkt inderdaad niet met een TMC, enkel via internet en je moet er een abbo voor nemen.

Kan lekker duur worden als je in het buitenland zit :motten:

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

TomTom of Garmin ?

Post by Marreke »

Geen TomStom en een beetje Garmin hier.
Ik heb een Takara in de ene auto, een Garmin in de andere auto en een BAS voor op de motor. En als de BAS wegvalt staan er van die dingen langs de weg met letters en pijltjes. En als zelfs d?t niet werkt... ben ik niet te beroerd om even te stoppen en de weg te vragen. Levert vaak heel mooie routes op omdat "de locals" de mooiste wegen kennen.
Op die manier een heel mooi stukje Oostenrijk ontdekt dat zowel Garmin als TomTom mij nooit hadden laten zien.

Wat is er mis met de weg vragen?

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

TomTom of Garmin ?

Post by Jopet »

Marreke er is niets mis met de weg vragen en zeker niet aan locals, heb inderdaad ook al mooie dingen gezien zo dat je anders niet ziet. Dit op voorwaarde dat je dus alleen rijdt. Maar als je dan inderdaad in the middle of nowhere zit en je wilt terug naar je hotel rijden is een gps soms toch wel gemakkelijk.

Ook is nogal moeilijk als je in groep rijdt en je wilt allemaal ongeveer dezelfde route rijden om dan aan de locals te vragen langs waar je maten gereden hebben.....
Daarom hebben tegenwoordig de meeste onder ons wel een gps, zo kunnen we elk op ons eigen tempo dezelfde rit rijden zonder dat de snelle mannen verplicht zijn te wachten op de tragere of de tragere moeten zo geen risico moeten nemen om de snellere te volgen. Uiteindelijk kom je dan toch telkens op de zelfde vooropgestelde rust/drink/eetplaatsen terecht.

Zelf als ik op reis ga met de auto neem ik de zumo mee alhoewel ik met een ingebouwde gps zit, ik vind het gemakkelijk om de routes op voorhand te tekenen en zo de vooropgestlede routes +/- te volgen. Maar als leidreed gebruik ik steeds Michelin kaarten en zoek de groene baantjes op.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M »

Ook ik ben een totale adept van gps. Routes vooraf maken, goed kijken op de kaarten waar je de mooie bochtjes ziet. Dan de route rijden zonder om de haverklap zoals vroeger moeten stoppen en op de kaart zoeken waar je bent, en veel tijd verliezen.

En niet moeten afhangen van vragen aan de locals, die dikwijls helemaal niet weten wat motorrijden is, en geen benul hebben van wat jou interesseert. :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11753
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

F M wrote: En niet moeten afhangen van vragen aan de locals, die dikwijls helemaal niet weten wat motorrijden is, en geen benul hebben van wat jou interesseert. :mrgreen:
:grin:
Het verschil in beleving tussen u en Marre heeft puur te maken met "looks". :gieren: Een voorbeeldje : al drie jaar fiets ik naar het station en ik moet daarvoor een steenweg oversteken. Altijd moet ik het goede moment afwachten, dus als er geen auto's meer passeren. Vandaag kwam ik daar toevallig tegelijk met een mooi jong meisje met lange bruine lokken aan. Binnen de vijf seconden was er een wagen gestopt om haar doorgang te verlenen. Waar ik dan ook lekker van geprofiteerd heb. Ik ben ervan overtuigd dat er zich iets gelijkaardigs afspeelt wanneer een mannelijke of vrouwelijke motard de weg vraagt. :mad:

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M »

:lol:
Maar eigenlijk zou ik als vrouwspersoon nog minder vertrouwen op waar 'locals' u naartoe willen sturen. :blink:
I am confused. Oh no, maybe not!

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

TomTom of Garmin ?

Post by Marreke »

Een vrouw in vol leren pak ?n op een duuzend... de verkeerde kant op sturen? Er zullen er maar weinig zijn die d?t durven! :lol:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

TomTom of Garmin ?

Post by petervdc »

Marreke wrote:Een vrouw in vol leren pak ?n op een duuzend... de verkeerde kant op sturen? Er zullen er maar weinig zijn die d?t durven! :lol:
lol
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11753
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote:FM heeft het volgens mij allemaal heel goed samengevat.
Volgens mij had Garmin ook een absolute killer op de markt kunnen zetten met de Garmin Monterra, maar ze zijn daar een beetje de mist in gegaan door:
Beetje duur zekers?
http://www.2dehands.be/sport-fitness/ov ... 66365.html

ge hebt geen idee hoeveel koppijn ik krijg als ik begin te kijken naar wat er nieuw en tweedehands te koop is aan TomTom of Garmin-toestellen :sterrekes: :sterrekes: :sterrekes: En ik als leek heb geen idee welk model al verouderd is en welk niet....

Post Reply