TomTom of Garmin ?

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M »

Klopt. Verkeersinformatie haal je in het toestel binnen via je smartphone.
I am confused. Oh no, maybe not!

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

TomTom of Garmin ?

Post by Bas »

Het werkt inderdaad niet met een TMC, enkel via internet en je moet er een abbo voor nemen.

Kan lekker duur worden als je in het buitenland zit :motten:

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

TomTom of Garmin ?

Post by Marreke »

Geen TomStom en een beetje Garmin hier.
Ik heb een Takara in de ene auto, een Garmin in de andere auto en een BAS voor op de motor. En als de BAS wegvalt staan er van die dingen langs de weg met letters en pijltjes. En als zelfs d?t niet werkt... ben ik niet te beroerd om even te stoppen en de weg te vragen. Levert vaak heel mooie routes op omdat "de locals" de mooiste wegen kennen.
Op die manier een heel mooi stukje Oostenrijk ontdekt dat zowel Garmin als TomTom mij nooit hadden laten zien.

Wat is er mis met de weg vragen?

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

TomTom of Garmin ?

Post by Jopet »

Marreke er is niets mis met de weg vragen en zeker niet aan locals, heb inderdaad ook al mooie dingen gezien zo dat je anders niet ziet. Dit op voorwaarde dat je dus alleen rijdt. Maar als je dan inderdaad in the middle of nowhere zit en je wilt terug naar je hotel rijden is een gps soms toch wel gemakkelijk.

Ook is nogal moeilijk als je in groep rijdt en je wilt allemaal ongeveer dezelfde route rijden om dan aan de locals te vragen langs waar je maten gereden hebben.....
Daarom hebben tegenwoordig de meeste onder ons wel een gps, zo kunnen we elk op ons eigen tempo dezelfde rit rijden zonder dat de snelle mannen verplicht zijn te wachten op de tragere of de tragere moeten zo geen risico moeten nemen om de snellere te volgen. Uiteindelijk kom je dan toch telkens op de zelfde vooropgestelde rust/drink/eetplaatsen terecht.

Zelf als ik op reis ga met de auto neem ik de zumo mee alhoewel ik met een ingebouwde gps zit, ik vind het gemakkelijk om de routes op voorhand te tekenen en zo de vooropgestlede routes +/- te volgen. Maar als leidreed gebruik ik steeds Michelin kaarten en zoek de groene baantjes op.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M »

Ook ik ben een totale adept van gps. Routes vooraf maken, goed kijken op de kaarten waar je de mooie bochtjes ziet. Dan de route rijden zonder om de haverklap zoals vroeger moeten stoppen en op de kaart zoeken waar je bent, en veel tijd verliezen.

En niet moeten afhangen van vragen aan de locals, die dikwijls helemaal niet weten wat motorrijden is, en geen benul hebben van wat jou interesseert. :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

F M wrote: En niet moeten afhangen van vragen aan de locals, die dikwijls helemaal niet weten wat motorrijden is, en geen benul hebben van wat jou interesseert. :mrgreen:
:grin:
Het verschil in beleving tussen u en Marre heeft puur te maken met "looks". :gieren: Een voorbeeldje : al drie jaar fiets ik naar het station en ik moet daarvoor een steenweg oversteken. Altijd moet ik het goede moment afwachten, dus als er geen auto's meer passeren. Vandaag kwam ik daar toevallig tegelijk met een mooi jong meisje met lange bruine lokken aan. Binnen de vijf seconden was er een wagen gestopt om haar doorgang te verlenen. Waar ik dan ook lekker van geprofiteerd heb. Ik ben ervan overtuigd dat er zich iets gelijkaardigs afspeelt wanneer een mannelijke of vrouwelijke motard de weg vraagt. :mad:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M »

:lol:
Maar eigenlijk zou ik als vrouwspersoon nog minder vertrouwen op waar 'locals' u naartoe willen sturen. :blink:
I am confused. Oh no, maybe not!

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

TomTom of Garmin ?

Post by Marreke »

Een vrouw in vol leren pak ?n op een duuzend... de verkeerde kant op sturen? Er zullen er maar weinig zijn die d?t durven! :lol:

petervdc
Posts: 3457
Joined: 23 Oct 2009 11:45

TomTom of Garmin ?

Post by petervdc »

Marreke wrote:Een vrouw in vol leren pak ?n op een duuzend... de verkeerde kant op sturen? Er zullen er maar weinig zijn die d?t durven! :lol:
lol
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote:FM heeft het volgens mij allemaal heel goed samengevat.
Volgens mij had Garmin ook een absolute killer op de markt kunnen zetten met de Garmin Monterra, maar ze zijn daar een beetje de mist in gegaan door:
Beetje duur zekers?
http://www.2dehands.be/sport-fitness/ov ... 66365.html

ge hebt geen idee hoeveel koppijn ik krijg als ik begin te kijken naar wat er nieuw en tweedehands te koop is aan TomTom of Garmin-toestellen :sterrekes: :sterrekes: :sterrekes: En ik als leek heb geen idee welk model al verouderd is en welk niet....

petervdc
Posts: 3457
Joined: 23 Oct 2009 11:45

TomTom of Garmin ?

Post by petervdc »

De nieuwe tomtom 400 schijnt super te zijn, kan ook overweg met gpx, ?n de kronkelroutes zijn nog beter
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

is dat iets anders dan een Rider?

petervdc
Posts: 3457
Joined: 23 Oct 2009 11:45

TomTom of Garmin ?

Post by petervdc »

Muug wrote:is dat iets anders dan een Rider?
mister gps
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

petervdc wrote:
Muug wrote:is dat iets anders dan een Rider?
mister gps
interessant....

en hier komt die Monterra niet echt rooskleurig uit : http://www.oppad.nl/?uitrusting=garmin- ... eview-2014

petervdc
Posts: 3457
Joined: 23 Oct 2009 11:45

TomTom of Garmin ?

Post by petervdc »

Muug wrote:
petervdc wrote:
Muug wrote:is dat iets anders dan een Rider?
mister gps
interessant....
Ik heb een zumo 550 van 7 jaar oud, en net een 2dehandsje gekocht voor 100euro, perfecte staat. Dus we kunnen nog effe voort.
Ahja, en die 60csx van Trooper ook nog...

Maar die TT400 ziet er echt prima uit hoor !
Keep going

Koeno
Posts: 3203
Joined: 03 Sep 2012 11:01

TomTom of Garmin ?

Post by Koeno »

Ik heb al sinds het begin der motortijden een zumo 400,
en dat ding doet het nog steeds geweldig...

niet de platste/kleinste/compactste, maar enorm gemakkelijk te bedienen...

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

Koeno wrote:Ik heb al sinds het begin der motortijden een zumo 400,
en dat ding doet het nog steeds geweldig...

niet de platste/kleinste/compactste, maar enorm gemakkelijk te bedienen...
welk kaartmateriaal dan???

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re:TomTom of Garmin ?

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: en hier komt die Monterra niet echt rooskleurig uit : http://www.oppad.nl/?uitrusting=garmin- ... eview-2014
wel, ik heb uitgebreid onderzoek gedaan naar de monterra omdat ik het wel een heel interessant concept vond. De commentaren uit die review zijn ondertussen voor een groot stuk achterhaald. Zoals wel vaker bij Garmin zaten er behoorlijk wat kinderziektes in het toestel. De meesten zijn ondertussen opgelost met update. OTA trouwens, dus veel handiger dan bij andere garmin toestellen.
Ik heb ondertussen dus eentje gekocht. Wel aan een sterk gereduceerde prijs.
gpx bestanden worden nu automatisch ge?mporteerd als je ze in de juiste folder plaatst of je kan het manueel doen dit gewoon het bestand te openen en importeren te kiezen. Zo kan je gemakkelijk routes uit een email of van op bvb. Dropbox direct openen.
Van een trage processor heb ik geen last. wekt sneller dan mijn Zumo 660. Android applicaties werken maar marginaal trager dan op mijn Galaxy S4.
de versie van Android is inderdaad wat verouderd. Maar gisteren las ik nog dat de overgrote meerderheid van de smart phones op een Android versie draait die minstens even oud is.
Wifi is met dan snel genoeg om filmpjes te streamen.
Het is veel eenvoudiger om met verschillende kaarten te werken dan op de Zumo. Ik kan ook op het toestel via online route planners routes aanmaken en via gpx direct importen.
Met alle updates is het toestel ook veel stabieler dan in sommige reviews wordt aangegeven.

overal dus best tevreden van. Maar het zal, net zoals de ique indertijd wel weer bij een eenmalige uitstap naar een ander OS blijven vrees ik. Jammer.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

ivm TT400 : de kronkelroutes die 'm zelf uit zoekt zijn geweldig goed. Maar daarentegen ben je dus ferm gekloot als je halverwege een opgeladen route even wilt afwijken om te gaan eten of tanken of zo. Dan stuurt hij je weer naar 't begin van je route.... :mad:

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re:TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote:
Muug wrote: en hier komt die Monterra niet echt rooskleurig uit : http://www.oppad.nl/?uitrusting=garmin- ... eview-2014
wel, ik heb uitgebreid onderzoek gedaan naar de monterra omdat ik het wel een heel interessant concept vond. De commentaren uit die review zijn ondertussen voor een groot stuk achterhaald. Zoals wel vaker bij Garmin zaten er behoorlijk wat kinderziektes in het toestel. De meesten zijn ondertussen opgelost met update. OTA trouwens, dus veel handiger dan bij andere garmin toestellen.
't is omdat ik weet dat gij een techno-adept bent die altijd alles goed uitpluist dat ik het afgelopen WE best wel geboeid geluisterd heb naar u. En op 2dehands staan ze aan 400 euro, wat een mooie prijs is.
De TT400 lijkt ZEER goed te zijn in het zelf verzinnen van een toffe route tussen A en B maar komt te kort bij routes die je moet uploaden.
Ook : "je kunt momenteel bij de rider 400 namelijk ?berhaupt geen routes laden via de usb-kabel; ook al heb je de goede. Je MOET de micro SD er uit halen en via een cardreader de itn of gpx file erop zetten."
Uitgebreide topic, met inbreng van oa mrgps en iemand van tomtom zelf : http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... 00-17.html

Leuk weetje : Een lezer op motor-forum deelt het kamp van de gps-gebruikers in twee : zij die graag in het lang en breed met kaartmateriaal aan de slag gaan om zelf een route te maken en daartegenover de van A naar B rijders die onderweg wel een leuk ritje willen maken. Die eerste groep zijn natuurlijk de Garmin-gebruikers ? la FM en die tweede groep zijn duidelijk de TT-rijders.

Ik begin te peizen dat ik best wel goesting heb in de tw?? kampen ! :konijnetand

Post Reply