TomTom of Garmin ?

Zolang er maar knopjes aan zitten
Koeno
Posts: 3180
Joined: 03 Sep 2012 11:01

TomTom of Garmin ?

Post by Koeno »

Muug wrote:
Koeno wrote:De vfr heeft gene kick verkeerd gegeven,
Ik heb 2 keer ne kick verkeerd gegeven, :p :whip:
En zijn uw knie?n braaf geweest, of heb je die thuis gelaten?
vrijdag = geen enkel probleem gehad.
zaterdag pas na +/-320km een linkerknie die begon te zeuren...
zondag in het oprijden naar zeeland geen problemen, maar toen ik s'avonds naar huis reed (slechts 100tal km) was het moeilijker, maar dat steek ik eerder op vermoeidheid...

Al bij al geslaagd dus... al zal ik toch eens op controle gaan binnenkort :blush:

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

Muug wrote:
F M wrote:Of toch een tip: Pol zijne Quest ?
Vind ik een z??r goed idee, maar die verkoop ik pas na de zomervakantie. Voorlopig hou ik 'm als backup.
mezelf kwoten : die quest is/mag op de verkoop, 't is de 60csx die ik voorlopig hou. :oops:
(hersens hadden quest en 60csx door elkaar gehaspeld) :lipsrsealed2:

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M »

Slimme, die Quest staat nog altijd hier op het forum te koop, vandaar dat ik die aanhaalde. :sweeet:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

ik ben nie slim :angry:

petervdc
Posts: 3442
Joined: 23 Oct 2009 11:45

TomTom of Garmin ?

Post by petervdc »

F M wrote: :roll: Ready for disaster...
En waarom ?
Ram mount & kabeltje naar een 12V stekker.

Een oude tomtom rider of zo, moet toch kunnen ?
Of een oude garmin.
Als het maar werkt. Gewoon basic navigatie.

"later" doen ze dan nog wat ze willen, toch ?
Keep going

petervdc
Posts: 3442
Joined: 23 Oct 2009 11:45

TomTom of Garmin ?

Post by petervdc »

pingu wrote:'k heb er hier nog twee liggen. Komen sinds ik de Zumo 220 heb niet meer uit de kast. Was wel een fantastisch toestelletje die Quest. Kon zowat ?lles. Pas met de Montana heeft Garmin daar min of meer een waardige opvolger voor uitgebracht. Up-to-date kaartmateriaal is met OSM niet echt een probleem meer. Alleen dat beperkte geheugen is nogal "lastig".
Wat precies heb je liggen ? Is dat te koop ? Prijs ? Hoe bevestigen op de moto ?
Keep going

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

TomTom of Garmin ?

Post by pingu »

petervdc wrote:
pingu wrote:'k heb er hier nog twee liggen. Komen sinds ik de Zumo 220 heb niet meer uit de kast. Was wel een fantastisch toestelletje die Quest. Kon zowat ?lles. Pas met de Montana heeft Garmin daar min of meer een waardige opvolger voor uitgebracht. Up-to-date kaartmateriaal is met OSM niet echt een probleem meer. Alleen dat beperkte geheugen is nogal "lastig".
Wat precies heb je liggen ? Is dat te koop ? Prijs ? Hoe bevestigen op de moto ?
Er ligt er hier eentje in de originele doos, met oplaad-cradle voor in het stopcontact, cradle + speaker (gesproken aanwijzigen) voor in de auto, RAM cradle voor op de moto, originele software CD, update naar CityNavigator 2008, TopoMap Belgi? (ook van rond 2008). De mount voor de moto is wel alleen de cradle, de rest van de RAM bevestiging heb ik herbruikt voor de Zumo.

Die staat eigenlijk niet te koop wegens te lui om hem te koop te zetten :mrgreen: Wat dat moet kosten zou ik bijgevolg ook nog niet weten. Maar als er iemand een fatsoenlijk bod op doet mag die wel weg denk ik.

User avatar
Droopy
Posts: 1055
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: TomTom of Garmin ?

Post by Droopy »

Na een jaartje stilte ga ik weer eens wat leven in deze topic blazen. :grin:

Door de "route starten..." topic van Wim (met al zijn W's en M'en) en FM ben ik ook nog wat gaan opzoeken.
Om daar niet teveel off-topic te gaan zet ik mijn bedenkingen maar in deze topic. ;)

Garmin's zijn blijkbaar zalig als moto gps als je heel wat van computers en computerprogramma's kent en daar handig mee kan omgaan.
Tom-Tom's lijken me meer iets eenvoudiger, een eindpunt instellen, kronkelwegen intikken en starten maar.
Indien nodig kan je met een Tom-Tom tegenwoordig blijkbaar zowel eigen brouwsels als Garmin routes invoeren.

Voordelen van de Tom-Tom zijn dat je bij de 400 en 410 lifetime updates hebt van de kaarten, flits info en verkeersinfo. Bij alle twee kan je het scherm 90° draaien en heb je een autohouder erbij of kan je die extra kopen.

Bij Garmin zijn er blijkbaar meer routes die je kan uploaden maar als ik die "route starten..." topic lees lijkt me dat eigenlijk meer antireclame voor Garmin, FM geeft schitterende handige tips maar het lijkt me toch allemaal vreselijk ingewikkeld en ik heb de indruk dat dit vooral aan de Garmin logica ligt of ben ik fout :?:

Ja, ik ben aan het sparen voor iets. :grin:

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: TomTom of Garmin ?

Post by F M »

Ik vind die TomTom400 een goede keuze.

Zeker als je voor jezelf rap rap een mooie route zelf wil laten maken door de TomTom. De Garmin 590 kan dat ook, maar ik heb al gemerkt dat Garmin een rare interpretatie heeft van 'bochtige wegen'. De TT-software lijkt dat veel beter t e doen.

Ik ben voorstander van het gebruik van sporen om uit te wisselen met anderen. Een spoor is op zich onafhankelijk van kaartmateriaal. Welke kaartversie je ook in je toestel hebt zitten, maakt niet uit, een spoor is voor iedereen gelijk. Het toestel maakt dan van he spoor een route op de aanwezige kaart. Vroeger konden alleen Garmin Zumo's dat, maar de TT 400 kan dat ook.

Het 'probleem'-verhaal van de Zumo's is een iets ander verhaal bij de TomTom: dat toestel zal altijd de route herberekenen als je van de route afwijkt. Alleen blijkt die dat redelijk logisch te doen. In dezelfde situatie als in het andere draadje (je bent niet op de route en je wil de route oppikken) zal de TomTom dus automatisch zelf een route aanmaken naar de originele route. Je moet zelf niet opgeven waar je naar de route wil. Maar je hebt bijgevolg ook zelf weinig keuze.

Maar voor velen is dat helemaal geen probleem.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Droopy
Posts: 1055
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: TomTom of Garmin ?

Post by Droopy »

Hmm, ik ben weer een heel stuk slimmer, bedankt FM. :thumbsup:

Track's (of sporen) uitwisselen wil ik gerust doen en ik wist niet dat de TT dit ook al kan. :)

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: TomTom of Garmin ?

Post by Tom Thumper »

Bij mijn Tomtom rider 2 moest ik steeds effectief op een routepunt komen voordat ik naar het volgende kon, of ik moest via een menu gaan ingeven dat ik het routepunt wou overslaan. Als er dan een punt op je route lag dat niet echt helemaal goed lag, aan de verkeerde kant van het plein ofzo was dat toch wel vet kut.

Is dat nog steeds het geval of heeft Tomtom daar ondertussen een elegante oplossing voor gevonden?
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: TomTom of Garmin ?

Post by F M »

Op de TT400-reeks heb je 2 mogelijkheden om routes in te laden (eigenlijk 3).

De eerste mogelijkheid is dezelfde als jouw oude TT rider: een ITN route. Dit is een route de je op de PC maakt (dikwijls werd TYRE gebruikt), maar in het itn-bestand zit eigenlijk enkel de verzameling viapunten waarmee je die route gemaakt hebt. De TomTom maakt daar dan zelf een route van, met zijn instellingen (kortste/snelste). Die viapunten moet je inderdaad allemaal bezoeken tenzij je ze onderweg verwijdert. Dit verwijderen zou op de TT400 trouwens minder eenvoudig gaan dan bij de Rider, maar mogelijk is dat met firmware-updates inmiddels verholpen.

De tweede mogelijkhied is het gebruik van een gpx-bestand ipv een itn-bestand. In een gpx-bestand kan zowel een route als een spoor zitten. Het gebruik van een route blijkt niet altijd goed te werken. Daarom gebruik je best een gpx-bestand dat sporen (tracks) bevat. Deze sporen worden door de TT400 net zoals bij de Garmin Zumo's omgezet naar een route op de kaart in het toestel. Bij de Zumo moet je dan verplicht rijden met herberekenen uitgeschakeld, omdat bij een herberekening je direct naar het eindpunt geleid wordt. De TT400 zal wel altijd herberekenen (kan je niet uitschakelen) , maar blijkt op een logische en snelle manier je terugnaar de originele route te leiden, zonder de route verder te wijzigen.

Dat is hun elegante oplossing. Maar je hebt niet de totale vrijheid van zelf te kiezen zoals bij de Zumo's (mits genoeg kennis van workarounds).
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply