TomTom of Garmin ?

Zolang er maar knopjes aan zitten
bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re:TomTom of Garmin ?

Post by bompa »

Maar in de zumo 550, 660 kan je ook vanzelf die kronkel wegen rijden ,als je de onroute kaart er insteekt met de groenewegen ,
als je dat doet en je van A naar B wil rijden heb je dikwijls al een mooie route want dan neemt die de groenewegen van die onroute kaart ,ik rij soms zoal is als ik in Nederland ergens gaan fietsen ben , en dan in het terugkomen met de wagen kom je dan toch wel is op mooie wegen terecht

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re:TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

bompa wrote:Maar in de zumo 550, 660 kan je ook vanzelf die kronkel wegen rijden ,als je de onroute kaart er insteekt met de groenewegen ,
als je dat doet en je van A naar B wil rijden heb je dikwijls al een mooie route want dan neemt die de groenewegen van die onroute kaart ,ik rij soms zoal is als ik in Nederland ergens gaan fietsen ben , en dan in het terugkomen met de wagen kom je dan toch wel is op mooie wegen terecht
gebruikt gij de zumo voor op de fiets? Miss Muug wilt weten of een auto/moto-gps goed is voor te gaan fietsen.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re:TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: Met alle updates is het toestel ook veel stabieler dan in sommige reviews wordt aangegeven.
welke firmware hebt gij staan? Stuur anders eens lijstje door met een overzichtje van alle versienrs van alle software. :!:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re:Re:TomTom of Garmin ?

Post by duibhce Kaelann »

bompa wrote:Maar in de zumo 550, 660 kan je ook vanzelf die kronkel wegen rijden ,als je de onroute kaart er insteekt met de groenewegen ,
als je dat doet en je van A naar B wil rijden heb je dikwijls al een mooie route want dan neemt die de groenewegen van die onroute kaart ,ik rij soms zoal is als ik in Nederland ergens gaan fietsen ben , en dan in het terugkomen met de wagen kom je dan toch wel is op mooie wegen terecht
in basecamp kan het ook met gewoon kaart materiaal, door de routing op 'motorcycle' te zetten. Nog niet op het niveau van TT, maar wel leuk als eerste aanzet om van te beginnen.
Ik denk dat het ook onderweg kan op de nieuwere toestellen (Montana, monterra, ...) maar zelf nog niet getest.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re:TomTom of Garmin ?

Post by bompa »

Nee maar ik neem altijd de zumo 550 mee , dan kan ik thuis op de pc de route maken
naar een parking ergens op de fietsroute die het dichtst bij ons thuis ligt :grin: en op de fiets zet ik de 60 CSx , en dan na de fietstrack gefietst te hebben laad ik de fietsen terug op het fietsrek, en laad ik soms de onroutekaart groene wegen in ,in de zumo en dan rij ik zo naar huis , het is dan wel verder maar gewoonlijk minder druk en gewoonlijk nog mooie wegen ook :grin:

In de wagen staat wel een vast gps , maar daar gebruik ik de zumo ook meestal

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re:Re:TomTom of Garmin ?

Post by bompa »

duibhce Kaelann wrote:
bompa wrote:Maar in de zumo 550, 660 kan je ook vanzelf die kronkel wegen rijden ,als je de onroute kaart er insteekt met de groenewegen ,
als je dat doet en je van A naar B wil rijden heb je dikwijls al een mooie route want dan neemt die de groenewegen van die onroute kaart ,ik rij soms zoal is als ik in Nederland ergens gaan fietsen ben , en dan in het terugkomen met de wagen kom je dan toch wel is op mooie wegen terecht
in basecamp kan het ook met gewoon kaart materiaal, door de routing op 'motorcycle' te zetten. Nog niet op het niveau van TT, maar wel leuk als eerste aanzet om van te beginnen.
Ik denk dat het ook onderweg kan op de nieuwere toestellen (Montana, monterra, ...) maar zelf nog niet getest.
Ja maar ik gebruik basecamp nog niet ,zolang ik met mapsource verder kan blijf ik dat gebruiken , en ik heb mij een paar jaar geleden die onroutekaart groenewegen aangeschaft op een micro sd kaart ,ik heb die gewoonlijk bij en soms laad ik die in,in de zumo en dat zijn gewoonlijk wel mooie wegen om te rijden

Basecamp heb ik ook wel op de pc staan , ik oefen daar soms wel is mee ,maar ik vind mapsource voor de moment nog altijd makkelijker

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re:TomTom of Garmin ?

Post by F M »

Muug wrote:
duibhce Kaelann wrote:
Muug wrote: en hier komt die Monterra niet echt rooskleurig uit : http://www.oppad.nl/?uitrusting=garmin- ... eview-2014
wel, ik heb uitgebreid onderzoek gedaan naar de monterra omdat ik het wel een heel interessant concept vond. De commentaren uit die review zijn ondertussen voor een groot stuk achterhaald. Zoals wel vaker bij Garmin zaten er behoorlijk wat kinderziektes in het toestel. De meesten zijn ondertussen opgelost met update. OTA trouwens, dus veel handiger dan bij andere garmin toestellen.
't is omdat ik weet dat gij een techno-adept bent die altijd alles goed uitpluist dat ik het afgelopen WE best wel geboeid geluisterd heb naar u. En op 2dehands staan ze aan 400 euro, wat een mooie prijs is.
De TT400 lijkt ZEER goed te zijn in het zelf verzinnen van een toffe route tussen A en B maar komt te kort bij routes die je moet uploaden.
Ook : "je kunt momenteel bij de rider 400 namelijk ?berhaupt geen routes laden via de usb-kabel; ook al heb je de goede. Je MOET de micro SD er uit halen en via een cardreader de itn of gpx file erop zetten."
Uitgebreide topic, met inbreng van oa mrgps en iemand van tomtom zelf : http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... 00-17.html

Leuk weetje : Een lezer op motor-forum deelt het kamp van de gps-gebruikers in twee : zij die graag in het lang en breed met kaartmateriaal aan de slag gaan om zelf een route te maken en daartegenover de van A naar B rijders die onderweg wel een leuk ritje willen maken. Die eerste groep zijn natuurlijk de Garmin-gebruikers ? la FM en die tweede groep zijn duidelijk de TT-rijders.

Ik begin te peizen dat ik best wel goesting heb in de tw?? kampen ! :konijnetand
Ge hebt uw huiswerk goed gemaakt ! :mrgreen:

Nog ??n argument, voorlopig tegen TT400: de uitstekende kronkelwegen-optie is wel alleen goed voor wie op zijn eentje rijdt. Die routes die de TT zelf maakt, kan je immers niet delen met anderen.

Ik blijf voorlopig nog even een Garmin-adept, tenzij TT mits enkele firmware-updates de volgende punten oplost:
1. Bij importeren van een gpx-bestand het verplicht bezoeken van het startpunt ongedaan maken.
2. Zorg dat je routes van de PC kan opladen via een usb-kabel ipv via de mini-sdkaart.
3. Zorg dat de bluetoothverbinding met de helmset actief blijft.

Als dat OK komt, dan bestaat de kans dat ik overstap naar de TomTom.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re:TomTom of Garmin ?

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:
duibhce Kaelann wrote: Met alle updates is het toestel ook veel stabieler dan in sommige reviews wordt aangegeven.
welke firmware hebt gij staan? Stuur anders eens lijstje door met een overzichtje van alle versienrs van alle software. :!:
firmware versies: http://garminmonterra.wikispaces.com/Firmware
lijst van gekende problemen (openstaand en reeds opgelost): http://garminmonterra.wikispaces.com/Common+Issues
Een redelijke lijst, maar niet alle issues komen voor op alle toestellen.

Ik zit op een 2.80 firmware en een 1.26 GOA
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re:TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

Muug wrote: De TT400 lijkt ZEER goed te zijn in het zelf verzinnen van een toffe route tussen A en B
Lijkt mij zalig in onbekend buitenland, gelijk Montenegro of Bosni? bvb ....

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re:TomTom of Garmin ?

Post by petervdc »

Muug wrote: Ook : "je kunt momenteel bij de rider 400 namelijk ?berhaupt geen routes laden via de usb-kabel; ook al heb je de goede. Je MOET de micro SD er uit halen en via een cardreader de itn of gpx file erop zetten."
Uitgebreide topic, met inbreng van oa mrgps en iemand van tomtom zelf : http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... 00-17.html
Hmm, mr gps denkt dat er firmware updates komen die dat gaan verhelpen.
Idd redelijk omslachtig dat het via de card moet...

Nu, als TT erin slaagt het beste van garmin & de TT kronkelroute te verenigen, hebben ze een topper hoor !
Keep going

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re:TomTom of Garmin ?

Post by OzzePaa »

petervdc wrote: ...................
Nu, als TT erin slaagt het beste van garmin & de TT kronkelroute te verenigen, hebben ze een topper hoor !
Dat had ik ook al zitten denken, Peter :thumbsup: Maarja ... "best of both worlds" blijft dikwijls wishfull thinking h? :|
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re:TomTom of Garmin ?

Post by Tom Thumper »

Even een vraagje over TomTom, hoe zit dat met downloaden van kaarten, gaat dat even vlot? Kan je daar ook kaarten opzetten van andere uitgevers of topokaarten?
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re:TomTom of Garmin ?

Post by F M »

'Men' zegt dat het updaten van de TomTomkaarten vlot gaat, veel minder omslachtig dan bij Garmin. Ik heb er zelf wel geen ervaring mee.

Maar er kunnen volgens mij geen andere kaarten opgezet worden.
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re:TomTom of Garmin ?

Post by Tom Thumper »

F M wrote:'Men' zegt dat het updaten van de TomTomkaarten vlot gaat, veel minder omslachtig dan bij Garmin. Ik heb er zelf wel geen ervaring mee.

Maar er kunnen volgens mij geen andere kaarten opgezet worden.
Merci FM, met mijn eerste TomTom heb ik heel positieve ervaringen gehad. Welk heel simpel weinig poespas maar het probleem was toen ook dat je er geen andere kaarten op krijgt. Als dat nog steeds het geval is, blijft dat toch wel een heel groot minpunt. :(
Me gusta la moto, me gustas tu.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re:TomTom of Garmin ?

Post by pingu »

F M wrote:'Men' zegt dat het updaten van de TomTomkaarten vlot gaat, veel minder omslachtig dan bij Garmin. Ik heb er zelf wel geen ervaring mee.

Maar er kunnen volgens mij geen andere kaarten opgezet worden.
Bwa, dat omslachtige bij Garmin is toch al fel verbeterd vind ik. In den tijd met mijne Quest, tja dat was miserie: DVD installeren, ergens een unlock-code opduikelen (die je bij herinstallatie op vb nieuwe PC gegarandeerd ergens t? goed had weggelegd), via MapSource de juiste selectie naar de Quest sturen, etc.

Maar tegenwoordig is dat toch maar gewoon de Zumo aan de PC hangen, Garmin Express starten (indien dat niet automatisch gebeurt), en "yup installeer die updates maar" klikken?

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re:TomTom of Garmin ?

Post by F M »

Dan moet je maar eens op het Nederlandse gps-forum kijken en zien hoeveel mensen nog problemen hebben met dat updaten...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re:TomTom of Garmin ?

Post by F M »

En, Paul, in Holland raden ze je allemaal de Montana aan? Heb je die al overwogen ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re:TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

jep, juist, daar heb ik een volle dag niet meer naar gekeken :lol: Merci voor de herinnering !

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

TomTom of Garmin ?

Post by Davy78 »

Kronkelwegen ... leuke feature, ik blijf het af en toe gebruiken, maar ik heb het toch ook al een paar keer vervloekt.

Die binnen ring rond het centrum van gent? Ah, dat kronkelt ook een beetje he. Dus als ge ergens in de groene rand van gent zit en ge gebruikt die feature ... :)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

Davy78 wrote:Kronkelwegen ... leuke feature, ik blijf het af en toe gebruiken, maar ik heb het toch ook al een paar keer vervloekt.

Die binnen ring rond het centrum van gent? Ah, dat kronkelt ook een beetje he. Dus als ge ergens in de groene rand van gent zit en ge gebruikt die feature ... :)
de commentaar erop is inderdaad dat 'm nogal graag dwars door een bebouwde kom gaat .... maar die nieuwe TT heeft ook een bergwegenfunctie, die dus specifiek wegen met hoogteverschillen zoekt, en als ge die twee combineert en ge zit in de alpen of ardennen dan wordt het wel plezant volgens mij !

Post Reply