TomTom of Garmin ?

Zolang er maar knopjes aan zitten
petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

TomTom of Garmin ?

Post by petervdc »

De nieuwe tomtom 400 schijnt super te zijn, kan ook overweg met gpx, ?n de kronkelroutes zijn nog beter
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

is dat iets anders dan een Rider?

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

TomTom of Garmin ?

Post by petervdc »

Muug wrote:is dat iets anders dan een Rider?
mister gps
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

petervdc wrote:
Muug wrote:is dat iets anders dan een Rider?
mister gps
interessant....

en hier komt die Monterra niet echt rooskleurig uit : http://www.oppad.nl/?uitrusting=garmin- ... eview-2014

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

TomTom of Garmin ?

Post by petervdc »

Muug wrote:
petervdc wrote:
Muug wrote:is dat iets anders dan een Rider?
mister gps
interessant....
Ik heb een zumo 550 van 7 jaar oud, en net een 2dehandsje gekocht voor 100euro, perfecte staat. Dus we kunnen nog effe voort.
Ahja, en die 60csx van Trooper ook nog...

Maar die TT400 ziet er echt prima uit hoor !
Keep going

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

TomTom of Garmin ?

Post by Koeno »

Ik heb al sinds het begin der motortijden een zumo 400,
en dat ding doet het nog steeds geweldig...

niet de platste/kleinste/compactste, maar enorm gemakkelijk te bedienen...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

Koeno wrote:Ik heb al sinds het begin der motortijden een zumo 400,
en dat ding doet het nog steeds geweldig...

niet de platste/kleinste/compactste, maar enorm gemakkelijk te bedienen...
welk kaartmateriaal dan???

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re:TomTom of Garmin ?

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: en hier komt die Monterra niet echt rooskleurig uit : http://www.oppad.nl/?uitrusting=garmin- ... eview-2014
wel, ik heb uitgebreid onderzoek gedaan naar de monterra omdat ik het wel een heel interessant concept vond. De commentaren uit die review zijn ondertussen voor een groot stuk achterhaald. Zoals wel vaker bij Garmin zaten er behoorlijk wat kinderziektes in het toestel. De meesten zijn ondertussen opgelost met update. OTA trouwens, dus veel handiger dan bij andere garmin toestellen.
Ik heb ondertussen dus eentje gekocht. Wel aan een sterk gereduceerde prijs.
gpx bestanden worden nu automatisch ge?mporteerd als je ze in de juiste folder plaatst of je kan het manueel doen dit gewoon het bestand te openen en importeren te kiezen. Zo kan je gemakkelijk routes uit een email of van op bvb. Dropbox direct openen.
Van een trage processor heb ik geen last. wekt sneller dan mijn Zumo 660. Android applicaties werken maar marginaal trager dan op mijn Galaxy S4.
de versie van Android is inderdaad wat verouderd. Maar gisteren las ik nog dat de overgrote meerderheid van de smart phones op een Android versie draait die minstens even oud is.
Wifi is met dan snel genoeg om filmpjes te streamen.
Het is veel eenvoudiger om met verschillende kaarten te werken dan op de Zumo. Ik kan ook op het toestel via online route planners routes aanmaken en via gpx direct importen.
Met alle updates is het toestel ook veel stabieler dan in sommige reviews wordt aangegeven.

overal dus best tevreden van. Maar het zal, net zoals de ique indertijd wel weer bij een eenmalige uitstap naar een ander OS blijven vrees ik. Jammer.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

ivm TT400 : de kronkelroutes die 'm zelf uit zoekt zijn geweldig goed. Maar daarentegen ben je dus ferm gekloot als je halverwege een opgeladen route even wilt afwijken om te gaan eten of tanken of zo. Dan stuurt hij je weer naar 't begin van je route.... :mad:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re:TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote:
Muug wrote: en hier komt die Monterra niet echt rooskleurig uit : http://www.oppad.nl/?uitrusting=garmin- ... eview-2014
wel, ik heb uitgebreid onderzoek gedaan naar de monterra omdat ik het wel een heel interessant concept vond. De commentaren uit die review zijn ondertussen voor een groot stuk achterhaald. Zoals wel vaker bij Garmin zaten er behoorlijk wat kinderziektes in het toestel. De meesten zijn ondertussen opgelost met update. OTA trouwens, dus veel handiger dan bij andere garmin toestellen.
't is omdat ik weet dat gij een techno-adept bent die altijd alles goed uitpluist dat ik het afgelopen WE best wel geboeid geluisterd heb naar u. En op 2dehands staan ze aan 400 euro, wat een mooie prijs is.
De TT400 lijkt ZEER goed te zijn in het zelf verzinnen van een toffe route tussen A en B maar komt te kort bij routes die je moet uploaden.
Ook : "je kunt momenteel bij de rider 400 namelijk ?berhaupt geen routes laden via de usb-kabel; ook al heb je de goede. Je MOET de micro SD er uit halen en via een cardreader de itn of gpx file erop zetten."
Uitgebreide topic, met inbreng van oa mrgps en iemand van tomtom zelf : http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... 00-17.html

Leuk weetje : Een lezer op motor-forum deelt het kamp van de gps-gebruikers in twee : zij die graag in het lang en breed met kaartmateriaal aan de slag gaan om zelf een route te maken en daartegenover de van A naar B rijders die onderweg wel een leuk ritje willen maken. Die eerste groep zijn natuurlijk de Garmin-gebruikers ? la FM en die tweede groep zijn duidelijk de TT-rijders.

Ik begin te peizen dat ik best wel goesting heb in de tw?? kampen ! :konijnetand

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re:TomTom of Garmin ?

Post by bompa »

Maar in de zumo 550, 660 kan je ook vanzelf die kronkel wegen rijden ,als je de onroute kaart er insteekt met de groenewegen ,
als je dat doet en je van A naar B wil rijden heb je dikwijls al een mooie route want dan neemt die de groenewegen van die onroute kaart ,ik rij soms zoal is als ik in Nederland ergens gaan fietsen ben , en dan in het terugkomen met de wagen kom je dan toch wel is op mooie wegen terecht

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re:TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

bompa wrote:Maar in de zumo 550, 660 kan je ook vanzelf die kronkel wegen rijden ,als je de onroute kaart er insteekt met de groenewegen ,
als je dat doet en je van A naar B wil rijden heb je dikwijls al een mooie route want dan neemt die de groenewegen van die onroute kaart ,ik rij soms zoal is als ik in Nederland ergens gaan fietsen ben , en dan in het terugkomen met de wagen kom je dan toch wel is op mooie wegen terecht
gebruikt gij de zumo voor op de fiets? Miss Muug wilt weten of een auto/moto-gps goed is voor te gaan fietsen.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re:TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: Met alle updates is het toestel ook veel stabieler dan in sommige reviews wordt aangegeven.
welke firmware hebt gij staan? Stuur anders eens lijstje door met een overzichtje van alle versienrs van alle software. :!:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re:Re:TomTom of Garmin ?

Post by duibhce Kaelann »

bompa wrote:Maar in de zumo 550, 660 kan je ook vanzelf die kronkel wegen rijden ,als je de onroute kaart er insteekt met de groenewegen ,
als je dat doet en je van A naar B wil rijden heb je dikwijls al een mooie route want dan neemt die de groenewegen van die onroute kaart ,ik rij soms zoal is als ik in Nederland ergens gaan fietsen ben , en dan in het terugkomen met de wagen kom je dan toch wel is op mooie wegen terecht
in basecamp kan het ook met gewoon kaart materiaal, door de routing op 'motorcycle' te zetten. Nog niet op het niveau van TT, maar wel leuk als eerste aanzet om van te beginnen.
Ik denk dat het ook onderweg kan op de nieuwere toestellen (Montana, monterra, ...) maar zelf nog niet getest.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re:TomTom of Garmin ?

Post by bompa »

Nee maar ik neem altijd de zumo 550 mee , dan kan ik thuis op de pc de route maken
naar een parking ergens op de fietsroute die het dichtst bij ons thuis ligt :grin: en op de fiets zet ik de 60 CSx , en dan na de fietstrack gefietst te hebben laad ik de fietsen terug op het fietsrek, en laad ik soms de onroutekaart groene wegen in ,in de zumo en dan rij ik zo naar huis , het is dan wel verder maar gewoonlijk minder druk en gewoonlijk nog mooie wegen ook :grin:

In de wagen staat wel een vast gps , maar daar gebruik ik de zumo ook meestal

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re:Re:TomTom of Garmin ?

Post by bompa »

duibhce Kaelann wrote:
bompa wrote:Maar in de zumo 550, 660 kan je ook vanzelf die kronkel wegen rijden ,als je de onroute kaart er insteekt met de groenewegen ,
als je dat doet en je van A naar B wil rijden heb je dikwijls al een mooie route want dan neemt die de groenewegen van die onroute kaart ,ik rij soms zoal is als ik in Nederland ergens gaan fietsen ben , en dan in het terugkomen met de wagen kom je dan toch wel is op mooie wegen terecht
in basecamp kan het ook met gewoon kaart materiaal, door de routing op 'motorcycle' te zetten. Nog niet op het niveau van TT, maar wel leuk als eerste aanzet om van te beginnen.
Ik denk dat het ook onderweg kan op de nieuwere toestellen (Montana, monterra, ...) maar zelf nog niet getest.
Ja maar ik gebruik basecamp nog niet ,zolang ik met mapsource verder kan blijf ik dat gebruiken , en ik heb mij een paar jaar geleden die onroutekaart groenewegen aangeschaft op een micro sd kaart ,ik heb die gewoonlijk bij en soms laad ik die in,in de zumo en dat zijn gewoonlijk wel mooie wegen om te rijden

Basecamp heb ik ook wel op de pc staan , ik oefen daar soms wel is mee ,maar ik vind mapsource voor de moment nog altijd makkelijker

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re:TomTom of Garmin ?

Post by F M »

Muug wrote:
duibhce Kaelann wrote:
Muug wrote: en hier komt die Monterra niet echt rooskleurig uit : http://www.oppad.nl/?uitrusting=garmin- ... eview-2014
wel, ik heb uitgebreid onderzoek gedaan naar de monterra omdat ik het wel een heel interessant concept vond. De commentaren uit die review zijn ondertussen voor een groot stuk achterhaald. Zoals wel vaker bij Garmin zaten er behoorlijk wat kinderziektes in het toestel. De meesten zijn ondertussen opgelost met update. OTA trouwens, dus veel handiger dan bij andere garmin toestellen.
't is omdat ik weet dat gij een techno-adept bent die altijd alles goed uitpluist dat ik het afgelopen WE best wel geboeid geluisterd heb naar u. En op 2dehands staan ze aan 400 euro, wat een mooie prijs is.
De TT400 lijkt ZEER goed te zijn in het zelf verzinnen van een toffe route tussen A en B maar komt te kort bij routes die je moet uploaden.
Ook : "je kunt momenteel bij de rider 400 namelijk ?berhaupt geen routes laden via de usb-kabel; ook al heb je de goede. Je MOET de micro SD er uit halen en via een cardreader de itn of gpx file erop zetten."
Uitgebreide topic, met inbreng van oa mrgps en iemand van tomtom zelf : http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... 00-17.html

Leuk weetje : Een lezer op motor-forum deelt het kamp van de gps-gebruikers in twee : zij die graag in het lang en breed met kaartmateriaal aan de slag gaan om zelf een route te maken en daartegenover de van A naar B rijders die onderweg wel een leuk ritje willen maken. Die eerste groep zijn natuurlijk de Garmin-gebruikers ? la FM en die tweede groep zijn duidelijk de TT-rijders.

Ik begin te peizen dat ik best wel goesting heb in de tw?? kampen ! :konijnetand
Ge hebt uw huiswerk goed gemaakt ! :mrgreen:

Nog ??n argument, voorlopig tegen TT400: de uitstekende kronkelwegen-optie is wel alleen goed voor wie op zijn eentje rijdt. Die routes die de TT zelf maakt, kan je immers niet delen met anderen.

Ik blijf voorlopig nog even een Garmin-adept, tenzij TT mits enkele firmware-updates de volgende punten oplost:
1. Bij importeren van een gpx-bestand het verplicht bezoeken van het startpunt ongedaan maken.
2. Zorg dat je routes van de PC kan opladen via een usb-kabel ipv via de mini-sdkaart.
3. Zorg dat de bluetoothverbinding met de helmset actief blijft.

Als dat OK komt, dan bestaat de kans dat ik overstap naar de TomTom.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re:TomTom of Garmin ?

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:
duibhce Kaelann wrote: Met alle updates is het toestel ook veel stabieler dan in sommige reviews wordt aangegeven.
welke firmware hebt gij staan? Stuur anders eens lijstje door met een overzichtje van alle versienrs van alle software. :!:
firmware versies: http://garminmonterra.wikispaces.com/Firmware
lijst van gekende problemen (openstaand en reeds opgelost): http://garminmonterra.wikispaces.com/Common+Issues
Een redelijke lijst, maar niet alle issues komen voor op alle toestellen.

Ik zit op een 2.80 firmware en een 1.26 GOA
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re:TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

Muug wrote: De TT400 lijkt ZEER goed te zijn in het zelf verzinnen van een toffe route tussen A en B
Lijkt mij zalig in onbekend buitenland, gelijk Montenegro of Bosni? bvb ....

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re:TomTom of Garmin ?

Post by petervdc »

Muug wrote: Ook : "je kunt momenteel bij de rider 400 namelijk ?berhaupt geen routes laden via de usb-kabel; ook al heb je de goede. Je MOET de micro SD er uit halen en via een cardreader de itn of gpx file erop zetten."
Uitgebreide topic, met inbreng van oa mrgps en iemand van tomtom zelf : http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... 00-17.html
Hmm, mr gps denkt dat er firmware updates komen die dat gaan verhelpen.
Idd redelijk omslachtig dat het via de card moet...

Nu, als TT erin slaagt het beste van garmin & de TT kronkelroute te verenigen, hebben ze een topper hoor !
Keep going

Post Reply