TomTom of Garmin ?

Zolang er maar knopjes aan zitten
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

TomTom of Garmin ?

Post by Koeno »

F M wrote:Er hoeft maar ??n klein kaartdeeltje dubbel op te staan, en je krijgt al allerlei problemen.

Installeer dit eens op je PC: http://www.javawa.nl/jdm.html

Hiermee kan je checken of je overlappende kaarten op je toestel hebt staan. Ik weet niet of dit de oorzaak van je probleem zou zijn, maar het kan geen kwaad dit te controleren.
Toch maar even je hulp in roepen:
Er waren overlappende delen. al zei de tool zelf dat het kon dat dit door weergave zo lijkt maar niet is.

Kheb eerst een backup gemaakt, en dan de schots/uk kaart eraf gegooid.
dan uiteindelijk besloten te updaten naar een 2015 map....

Nu blijkt die 2015 kaart te groot voor mijn device (al zeiden ze op my.garmin.com) dat het wel zou lukken.
Nu na installatie kan ik de kaart wel gebruiken, maar enkel voor regio Turkije...
Benelux, blijft kaart materiaal van 2008.

Via garmin express kan ik wel de installatie aanpassen en andere regio kiezen, maar enige regio blijft Turkije...

heb jij soms tips? :(

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M »

In het kort:

Maak backup van je Zumo (copieer de bestanden naar je PC)
Verwijder de kaartbestanden op je Zumo (iets van gbmapprom.imp en eventueel gbmapsup.img). Verwijder niet de basemap.
Draai opnieuw ewpress.
Helemaal in he begin kan je ergens instellingen kiezen (goed kijken). Kies hierbij voor updaten op toestel EN op PC.
Doordat je de oude kaarten verwijderd hebt, zal er nu zeker een grotere regio gekozen kunnen worden voor installatie op je Zumo. Misschien nog niet helemaal Europa.
Geen nood: na installatie zal de gekozen regio op je Zumo staan, en geheel Europa op je PC.
Later kan je van je PC de dan nodige regio's naar je toestel zetten met Mapsource of Basecamp. Of je plaatst de kaartdelen die nog niet in je Zumo staan op een SD-kaart die je in je Zumo plaatst.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

TomTom of Garmin ?

Post by Koeno »

F M wrote:In het kort:

Maak backup van je Zumo (copieer de bestanden naar je PC)
Verwijder de kaartbestanden op je Zumo (iets van gbmapprom.imp en eventueel gbmapsup.img). Verwijder niet de basemap.
Draai opnieuw ewpress.
Helemaal in he begin kan je ergens instellingen kiezen (goed kijken). Kies hierbij voor updaten op toestel EN op PC.
Doordat je de oude kaarten verwijderd hebt, zal er nu zeker een grotere regio gekozen kunnen worden voor installatie op je Zumo. Misschien nog niet helemaal Europa.
Geen nood: na installatie zal de gekozen regio op je Zumo staan, en geheel Europa op je PC.
Later kan je van je PC de dan nodige regio's naar je toestel zetten met Mapsource of Basecamp. Of je plaatst de kaartdelen die nog niet in je Zumo staan op een SD-kaart die je in je Zumo plaatst.
Benelux + uitlopers in FR en DE zijn aan het installeren...

Ik durfde die Europe 2008 niet verwijderen, omdat het toch een update betreft ,maar blijkbaar steekt dat zo nauw niet?
toch nog eens kijken of ik de rest niet kan installeren op de sd kaart :)
al ben ik best tevreden als benelux weer up 2 date is.

dikke merci!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

TomTom of Garmin ?

Post by OzzePaa »

"2008 niet verwijderd" :war: Als je de files die FM aangeeft van de Zumo gooit ... dan heb je toch niks meer dan de basiskaart, Koen :?: Een "update" van het kaartmateriaal is bij Garmin niet zoals bij Microsoft : hij past niet de aanwezige kaarten aan met de "nieuwe" gegevens, maar vervangt heel den boel. Allez, zo ervaar ik dat toch.
Op m'n Zumo 550 gaat al lang heel Europa niet meer op ...
Bij een "LifeTime Kaartupdate" download ik gewoon alles ALLEEN naar mijn PC, en plaats dan (dmv Mapsource of Install Maps-progje) de kaarten die ik "normaal" nodig heb. Bij reisjes daarbuiten, gewoon toevoegen en later er weer af.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

TomTom of Garmin ?

Post by Koeno »

OzzePaa wrote:Een "update" van het kaartmateriaal is bij Garmin niet zoals bij Microsoft : hij past niet de aanwezige kaarten aan met de "nieuwe" gegevens, maar vervangt heel den boel.
Awel, dat wist ik dus niet, en had ik dat geweten, dan euhm, had ik de vraag niet moeten stellen.
Maar gps'en is voor mij een geweldig onbekend iets...

Geeft mij maar php-code/javascript en al dieje zever :D

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M »

:peepwall: Durf ik ? :peepwall:
:denk:

Ach, waarom niet ? :wav:

Bas wrote:Sorry dat ik me even loop te moeien, maar dit is een koopje: https://www.louis.de/artikel/garmin-zum ... tner=hurra

Kaarten en updates zijn onbeperkt gratis.
En de ontvanger voor verkeers info zit bij de garmin in de auto-sigaretten-lader (TMC), die is vast wel ergens los te kopen zodat je dat ook hebt.
Ja die TMC werkt op alle Garmins, ook de 340 van Louis aan amper 300 euro.

En met Garmin Basecamp heb je voor iets meer een GPS met fantastische motor routes, het ding begint plots totaal anders te rekenen :wav:
Hoe is het met de mappy mini 330 ? :whistling:
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

TomTom of Garmin ?

Post by Koeno »

Ondertussen is mijne zumo 400 volledig up 2 date (firmware en kaarten).
baantjes die ik al lang niet meer had (wegens gloednieuw) zitten er weer in...

merci voor den tip van da toolke, da is verdekken heel handig...

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

TomTom of Garmin ?

Post by OzzePaa »

F M wrote::peepwall: Durf ik ? :peepwall:
:denk:

Ach, waarom niet ? :wav:

Bas wrote:Sorry dat ik me even loop te moeien, maar dit is een koopje: https://www.louis.de/artikel/garmin-zum ... tner=hurra

Kaarten en updates zijn onbeperkt gratis.
En de ontvanger voor verkeers info zit bij de garmin in de auto-sigaretten-lader (TMC), die is vast wel ergens los te kopen zodat je dat ook hebt.
Ja die TMC werkt op alle Garmins, ook de 340 van Louis aan amper 300 euro.

En met Garmin Basecamp heb je voor iets meer een GPS met fantastische motor routes, het ding begint plots totaal anders te rekenen :wav:
Hoe is het met de mappy mini 330 ? :whistling:
FM, ge stelt de vraag die ik al efkes klaar heb, maar ze toch maar niet stelde omdat dat toch een tamelijk onbetamelijk stukske M&T-forum geschiedenis is :whistling: Had het er met Bompa ook al even over en besloot toch maar de stok niet in het hoenderhok te gooien. :lipsrsealed2: Maar je hebt gelijk : 't is wel een interessante vraag :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

ondertussen aan het twijfelen tussen de Montana en de Monterra :|
Ik heb het boek "Garmin Gps Gids 2.0" liggen en daar staat al bijna vanaf de eerste blz te lezen wat die Montana allemaal beter doet dan de rest. En de Monterra is zelfs nog beter eigenlijk, met zijn nog betere en helder-dere-dere-dere en gevoeligerderder scherm :mad:
Andere optie is gewoon niks veranderen en gewoon de 60csx blijven gebruiken, die is ook nog perfect :lipsrsealed2:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

TomTom of Garmin ?

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:en de Monterra is zelfs nog beter eigenlijk, met zijn nog betere en helder-dere-dere-dere en gevoeligerderder scherm :mad:
Lees eerst eens wat meer reviews over de Monterra, op HUBB en ADV bvb. De ervaringen zijn niet altijd even positief. Ik heb desondanks al die reviews gelezen te hebben alsnog een Monterra gekocht. Maar ik zie er dan ook niet tegen op om redelijk wat tijd te steken in dat ding naar mijn goesting te krijgen en er leren mee te werken.

Al rijdend en met handschoenen zijn de knopjes imho ook redelijk klein, maar nog doenbaar. Je kan dat wel aanpakken met een andere android home screen. Een stad of een adres intypen al rijdend zoals dat op de Zumo wel kon is wel een hele uitdaging met het kleine Android toetsenbordje.

Je kan gerust eens langs komen om ermee te spelen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

Vorig weekend wat met de Montana gewerkt van Trooper en ik was niet echt onder de indruk. Afin, in de auto werkt hij als perfecte autonavigator, en de vele submenu's ken ik al van mijn 60Csx. Het gewicht was in eerste instantie een tegenvaller, maar het grote scherm is wel tof natuurlijk. Wat me wel tegenviel was de helderheid van het scherm. Ook wat raar dat het toestel zomaar "uit" gaat - in feite gaat het in datamodus denk ik - als je het in de wagen aansluit op een usb-kabel, met het idee die op te laden via de sigaretteaansteker.
De Montana was geen multitouch, vond ik wel een gemiste kans. Is de Monterra dat? Nog niks over gevonden.

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

TomTom of Garmin ?

Post by Nickel »

Muug wrote:.... Ook wat raar dat het toestel zomaar "uit" gaat - in feite gaat het in datamodus denk ik - als je het in de wagen aansluit op een usb-kabel, met het idee die op te laden via de sigaretteaansteker.
...
Mijn vrouw haren zumo 350 doet dat ook als je die via een usb kabel aansluit op een 12volt stekker met zo'n 2 usb uitgangen in de wagen.

Als ik die aansluit op een 12volt stekker die rechtstreeks een mini usb fiche heeft op dezelfde auto dan doet hij het niet en blijft hij mooi werken en tegelijk opladen.

Bizar fenomeen
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

TomTom of Garmin ?

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:De Montana was geen multitouch, vond ik wel een gemiste kans. Is de Monterra dat? Nog niks over gevonden.
De Monterra is eigenlijk gelijk eender welk ander Android toestel, behalve dat er geen SIM-kaart in kan en je dus geen GSM functionaliteit hebt. Maar multi-touch e.d. dus allemaal wel. Blijft ook gewoon werken wanneer je die aan de USB hangt, wat buiten voor het opladen eigenlijk niet nodig is want je kan gewoon via Wifi of bluetooth ook bestanden transfereren.
Nickel wrote:Als ik die aansluit op een 12volt stekker die rechtstreeks een mini usb fiche heeft op dezelfde auto dan doet hij het niet en blijft hij mooi werken en tegelijk opladen.

Bizar fenomeen
Een USB kabel bevat verschillende draadjes. Enkele daarvan zijn puur voor stroomvoorziening, de rest is voor data transfer. USB kabels die puur gemaakt zijn om op te laden hebben die data transfer draadjes niet (om kosten te besparen). Wanneer een gemiddeld garmin toestel een USB herkent met data transfer capabiliteit gaat die ervan uit dat je data wil transfereren en zet die zich idd in "data-modus" en kan je het toestel niet verder gebruiken.
Met een pure oplaadkabel gebeurt dat niet.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M »

Die multi-touch op de Monterra, werkt dat ook met handschoenen aan ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

TomTom of Garmin ?

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote:Die multi-touch op de Monterra, werkt dat ook met handschoenen aan ?
even goed als de single touch met handschoenen aan :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug »

F M wrote:Die multi-touch op de Monterra, werkt dat ook met handschoenen aan ?
volgens wat ik gelezen heb, hangt het wat van de handschoen af. Je kan ook de gevoeligheid van het touchscreen aanpassen, wat ook helpt. Maar er bestaan ook vloeistofkes in de handel waarmee ge dan de vingertoppen van uw handschoenen inwrijft waardoor ge dan het scherm beter kunt bedienen.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

TomTom of Garmin ?

Post by TRooPER »

Muug wrote:
F M wrote:Die multi-touch op de Monterra, werkt dat ook met handschoenen aan ?
volgens wat ik gelezen heb, hangt het wat van de handschoen af. Je kan ook de gevoeligheid van het touchscreen aanpassen, wat ook helpt. Maar er bestaan ook vloeistofkes in de handel waarmee ge dan de vingertoppen van uw handschoenen inwrijft waardoor ge dan het scherm beter kunt bedienen.
:P zoiets



Muug, die helderheid op de mijne : kan zijn dat die op auto-profiel bij mij niet op MAX staat, omdat ik geen lader gebruik en dan ook minder batterijverbruik heb. Die staat in mijn bus ook niet direct in zonlicht dus,...., ik zal eens een USB laderke moeten kopen/maken zonder de datadraajes naar de 12V plug (voor op mijn to do lijstje)
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

TomTom of Garmin ?

Post by fore »

F M wrote: Maar bij de TomTom is het sowieso nog anders: pas wanneer je een viapunt bereikt, rekent hij de route naar het volgende punt uit. Vandaar dat je bij Tomtom normaal gezien alle viapunten MOET passeren, tenzij je ze manueel uitschakelt.
Tomtom berekend ATIJD de volledige route (tot de finish). Doch als je een viapunt overgeslagen hebt (omleiding bvb, of je volgt een voorrijder met een zumo ... :wink: ) dan wil hij je, zoals je zegt, terugsturen naar dat punt. Doch, hij laat de route wel zien in een ander kleurtje. Dat is voor mij een teken dat ik (terug) op de route ben maar dat er nog aan viapunt 'achter' mij ligt. Dat kan ik, met de laatste tomtom, (tijdens het rijden) manueel markeren als 'reeds bezocht'.

- Het principe van 'veilgheidsmenu' tijdens het rijden hebben ze eruit gelaten. Alle functies/menu's zijn bereikbaar, zonder dat je hoeft te stoppen.

- Het aantal viapunten is uitgebreid naar 99 (ipv 49)

- Er is idd een mogelijkheid om GPX-routes om te zetten naar ITN op de tomtom zelf. Ik heb ervaren dat de viapunten nogal gemakkelijk OP de kruispunten worden gezet. Ik heb ze liever dat ze net erachter liggen. (dan ben je zeker dat je de goede weg inslaat, ook al wil het gps-algoritme U terug sturen via een andere weg.)

- kronkelwegen lijkt me enkel nuttig voor lange A => B ritten en niet om in te stellen als je een route volgt (Zoals Muug voorstelt). Als je een route volgt, waar via-punten relatief kort bij elkaar liggen, is er weinig kans dat er een kronkelende alternatieve weg ligt.

- De GPS-houder problemen (12 => 5V omzetting) zijn hopelijk van de baan ... (hout vasthouden ... :unsure: )
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re:TomTom of Garmin ?

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote:
F M wrote:Die multi-touch op de Monterra, werkt dat ook met handschoenen aan ?
volgens wat ik gelezen heb, hangt het wat van de handschoen af. Je kan ook de gevoeligheid van het touchscreen aanpassen, wat ook helpt. Maar er bestaan ook vloeistofkes in de handel waarmee ge dan de vingertoppen van uw handschoenen inwrijft waardoor ge dan het scherm beter kunt bedienen.
(multi)touch werkt bij mij ook zonder die extra spuitbussen of andere middeltjes. Grootste probleem is de maat van de knopjes en het feit dat hij een druk op het scherm al eens als een swipe durft interpreteren.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M »

fore wrote:
F M wrote: Maar bij de TomTom is het sowieso nog anders: pas wanneer je een viapunt bereikt, rekent hij de route naar het volgende punt uit. Vandaar dat je bij Tomtom normaal gezien alle viapunten MOET passeren, tenzij je ze manueel uitschakelt.
Tomtom berekend ATIJD de volledige route (tot de finish). Doch als je een viapunt overgeslagen hebt (omleiding bvb, of je volgt een voorrijder met een zumo ... :wink: ) dan wil hij je, zoals je zegt, terugsturen naar dat punt. Doch, hij laat de route wel zien in een ander kleurtje. Dat is voor mij een teken dat ik (terug) op de route ben maar dat er nog aan viapunt 'achter' mij ligt. Dat kan ik, met de laatste tomtom, (tijdens het rijden) manueel markeren als 'reeds bezocht'.
OK, dat had ik dus verkeerd voor.

Je bevindingen zijn overigens over het algemeen niet meer geldig voor de nieuwe Rider 400-reeks.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply