TomTom of Garmin ?

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
Muug
Posts: 6650
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug » 21 May 2015 13:26

Vorig weekend wat met de Montana gewerkt van Trooper en ik was niet echt onder de indruk. Afin, in de auto werkt hij als perfecte autonavigator, en de vele submenu's ken ik al van mijn 60Csx. Het gewicht was in eerste instantie een tegenvaller, maar het grote scherm is wel tof natuurlijk. Wat me wel tegenviel was de helderheid van het scherm. Ook wat raar dat het toestel zomaar "uit" gaat - in feite gaat het in datamodus denk ik - als je het in de wagen aansluit op een usb-kabel, met het idee die op te laden via de sigaretteaansteker.
De Montana was geen multitouch, vond ik wel een gemiste kans. Is de Monterra dat? Nog niks over gevonden.

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

TomTom of Garmin ?

Post by Nickel » 21 May 2015 14:27

Muug wrote:.... Ook wat raar dat het toestel zomaar "uit" gaat - in feite gaat het in datamodus denk ik - als je het in de wagen aansluit op een usb-kabel, met het idee die op te laden via de sigaretteaansteker.
...
Mijn vrouw haren zumo 350 doet dat ook als je die via een usb kabel aansluit op een 12volt stekker met zo'n 2 usb uitgangen in de wagen.

Als ik die aansluit op een 12volt stekker die rechtstreeks een mini usb fiche heeft op dezelfde auto dan doet hij het niet en blijft hij mooi werken en tegelijk opladen.

Bizar fenomeen
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2043
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

TomTom of Garmin ?

Post by duibhce Kaelann » 21 May 2015 14:44

Muug wrote:De Montana was geen multitouch, vond ik wel een gemiste kans. Is de Monterra dat? Nog niks over gevonden.
De Monterra is eigenlijk gelijk eender welk ander Android toestel, behalve dat er geen SIM-kaart in kan en je dus geen GSM functionaliteit hebt. Maar multi-touch e.d. dus allemaal wel. Blijft ook gewoon werken wanneer je die aan de USB hangt, wat buiten voor het opladen eigenlijk niet nodig is want je kan gewoon via Wifi of bluetooth ook bestanden transfereren.
Nickel wrote:Als ik die aansluit op een 12volt stekker die rechtstreeks een mini usb fiche heeft op dezelfde auto dan doet hij het niet en blijft hij mooi werken en tegelijk opladen.

Bizar fenomeen
Een USB kabel bevat verschillende draadjes. Enkele daarvan zijn puur voor stroomvoorziening, de rest is voor data transfer. USB kabels die puur gemaakt zijn om op te laden hebben die data transfer draadjes niet (om kosten te besparen). Wanneer een gemiddeld garmin toestel een USB herkent met data transfer capabiliteit gaat die ervan uit dat je data wil transfereren en zet die zich idd in "data-modus" en kan je het toestel niet verder gebruiken.
Met een pure oplaadkabel gebeurt dat niet.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 2918
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M » 21 May 2015 14:50

Die multi-touch op de Monterra, werkt dat ook met handschoenen aan ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2043
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

TomTom of Garmin ?

Post by duibhce Kaelann » 21 May 2015 15:08

F M wrote:Die multi-touch op de Monterra, werkt dat ook met handschoenen aan ?
even goed als de single touch met handschoenen aan :mrgreen:
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 6650
Joined: 17 Oct 2009 13:04

TomTom of Garmin ?

Post by Muug » 21 May 2015 15:10

F M wrote:Die multi-touch op de Monterra, werkt dat ook met handschoenen aan ?
volgens wat ik gelezen heb, hangt het wat van de handschoen af. Je kan ook de gevoeligheid van het touchscreen aanpassen, wat ook helpt. Maar er bestaan ook vloeistofkes in de handel waarmee ge dan de vingertoppen van uw handschoenen inwrijft waardoor ge dan het scherm beter kunt bedienen.

TRooPER
Posts: 1709
Joined: 19 Oct 2009 11:57

TomTom of Garmin ?

Post by TRooPER » 21 May 2015 15:34

Muug wrote:
F M wrote:Die multi-touch op de Monterra, werkt dat ook met handschoenen aan ?
volgens wat ik gelezen heb, hangt het wat van de handschoen af. Je kan ook de gevoeligheid van het touchscreen aanpassen, wat ook helpt. Maar er bestaan ook vloeistofkes in de handel waarmee ge dan de vingertoppen van uw handschoenen inwrijft waardoor ge dan het scherm beter kunt bedienen.
:P zoiets



Muug, die helderheid op de mijne : kan zijn dat die op auto-profiel bij mij niet op MAX staat, omdat ik geen lader gebruik en dan ook minder batterijverbruik heb. Die staat in mijn bus ook niet direct in zonlicht dus,...., ik zal eens een USB laderke moeten kopen/maken zonder de datadraajes naar de 12V plug (voor op mijn to do lijstje)
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

TomTom of Garmin ?

Post by fore » 21 May 2015 17:20

F M wrote: Maar bij de TomTom is het sowieso nog anders: pas wanneer je een viapunt bereikt, rekent hij de route naar het volgende punt uit. Vandaar dat je bij Tomtom normaal gezien alle viapunten MOET passeren, tenzij je ze manueel uitschakelt.
Tomtom berekend ATIJD de volledige route (tot de finish). Doch als je een viapunt overgeslagen hebt (omleiding bvb, of je volgt een voorrijder met een zumo ... :wink: ) dan wil hij je, zoals je zegt, terugsturen naar dat punt. Doch, hij laat de route wel zien in een ander kleurtje. Dat is voor mij een teken dat ik (terug) op de route ben maar dat er nog aan viapunt 'achter' mij ligt. Dat kan ik, met de laatste tomtom, (tijdens het rijden) manueel markeren als 'reeds bezocht'.

- Het principe van 'veilgheidsmenu' tijdens het rijden hebben ze eruit gelaten. Alle functies/menu's zijn bereikbaar, zonder dat je hoeft te stoppen.

- Het aantal viapunten is uitgebreid naar 99 (ipv 49)

- Er is idd een mogelijkheid om GPX-routes om te zetten naar ITN op de tomtom zelf. Ik heb ervaren dat de viapunten nogal gemakkelijk OP de kruispunten worden gezet. Ik heb ze liever dat ze net erachter liggen. (dan ben je zeker dat je de goede weg inslaat, ook al wil het gps-algoritme U terug sturen via een andere weg.)

- kronkelwegen lijkt me enkel nuttig voor lange A => B ritten en niet om in te stellen als je een route volgt (Zoals Muug voorstelt). Als je een route volgt, waar via-punten relatief kort bij elkaar liggen, is er weinig kans dat er een kronkelende alternatieve weg ligt.

- De GPS-houder problemen (12 => 5V omzetting) zijn hopelijk van de baan ... (hout vasthouden ... :unsure: )
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2043
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re:TomTom of Garmin ?

Post by duibhce Kaelann » 21 May 2015 18:50

Muug wrote:
F M wrote:Die multi-touch op de Monterra, werkt dat ook met handschoenen aan ?
volgens wat ik gelezen heb, hangt het wat van de handschoen af. Je kan ook de gevoeligheid van het touchscreen aanpassen, wat ook helpt. Maar er bestaan ook vloeistofkes in de handel waarmee ge dan de vingertoppen van uw handschoenen inwrijft waardoor ge dan het scherm beter kunt bedienen.
(multi)touch werkt bij mij ook zonder die extra spuitbussen of andere middeltjes. Grootste probleem is de maat van de knopjes en het feit dat hij een druk op het scherm al eens als een swipe durft interpreteren.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 2918
Joined: 26 Oct 2009 21:45

TomTom of Garmin ?

Post by F M » 21 May 2015 20:26

fore wrote:
F M wrote: Maar bij de TomTom is het sowieso nog anders: pas wanneer je een viapunt bereikt, rekent hij de route naar het volgende punt uit. Vandaar dat je bij Tomtom normaal gezien alle viapunten MOET passeren, tenzij je ze manueel uitschakelt.
Tomtom berekend ATIJD de volledige route (tot de finish). Doch als je een viapunt overgeslagen hebt (omleiding bvb, of je volgt een voorrijder met een zumo ... :wink: ) dan wil hij je, zoals je zegt, terugsturen naar dat punt. Doch, hij laat de route wel zien in een ander kleurtje. Dat is voor mij een teken dat ik (terug) op de route ben maar dat er nog aan viapunt 'achter' mij ligt. Dat kan ik, met de laatste tomtom, (tijdens het rijden) manueel markeren als 'reeds bezocht'.
OK, dat had ik dus verkeerd voor.

Je bevindingen zijn overigens over het algemeen niet meer geldig voor de nieuwe Rider 400-reeks.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest