Garmin basecamp leren

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Garmin basecamp leren

Post by duibhce Kaelann »

voor mensen die Mr GPS niet zo interessant vinden is dit misschien wel interessantere lectuur:
http://www.newenglandriders.org/Learn_BaseCamp_PC.pdf
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Garmin basecamp leren

Post by Jopet »

Kan altijd handig zijn als we eens ergens vast zitten in Basecamp :thumbsup:

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Garmin basecamp leren

Post by F M »

Omdat ik net een fiets-gps gekocht heb, moet ik nu ook met Basecamp leren werken. Deze PDF leek me dus handig. Maar na het lezen van hun uitleg over gpx-files, heb ik er al genoeg van. Als in de rest even veel nonsens geschreven is, kan je het beter dadelijk weggooien... :roll:
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Garmin basecamp leren

Post by bompa »

F M wrote:Omdat ik net een fiets-gps gekocht heb, moet ik nu ook met Basecamp leren werken. Deze PDF leek me dus handig. Maar na het lezen van hun uitleg over gpx-files, heb ik er al genoeg van. Als in de rest even veel nonsens geschreven is, kan je het beter dadelijk weggooien... :roll:
Ik gebruik al jaren een fiets gps , maar ik heb nog nooit Basecamp daarvoor gebruikt , maar ik zet ook geen routes op dat fiets gps ,maar alleen maar tracks en dat gaat vlotjes, en de batterijen gaan ook nog langer mee dan met een route, en een track gaat waar de fietspaden liggen en ook door de natuur, waar je een route niet altijd doorkrijgt.

Ik maak mijn fietsroutes hierop http://www.fietsnet.be/routeplanner/ Ik stel gewoonlijk een te rijden rit samen of een bestaande rit waar ik alleen de knooppunten maar van heb, en met dan op de knooppunten te klikken heb ik ook den track , druk gewoonlijk dan de nummers af , en laad den track in het gps en zo hebben we gewoonlijk de nummers en den track bij , is er een nummer weg rijden we verder op den track en dat werkt zo zeer goed :grin:

Als je Map source op je pc staan het en je hebt een ritje gemaakt in die routeplanner en je klikt op, exporteer de route naar je Gps ,dan heb je den track op je pc in Map source of Basecamp naargelang je op je pc staan hebt,( het kan met beide maar ik gebruik Map source ),en dan is het alleen nog maar in je gps laden.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Garmin basecamp leren

Post by bompa »

bompa wrote:
F M wrote:Omdat ik net een fiets-gps gekocht heb, moet ik nu ook met Basecamp leren werken. Deze PDF leek me dus handig. Maar na het lezen van hun uitleg over gpx-files, heb ik er al genoeg van. Als in de rest even veel nonsens geschreven is, kan je het beter dadelijk weggooien... :roll:
Ik gebruik al jaren een fiets gps , maar ik heb nog nooit Basecamp daarvoor gebruikt , maar ik zet ook geen routes op dat fiets gps ,maar alleen maar tracks en dat gaat vlotjes, en de batterijen gaan ook nog langer mee dan met een route, en een track gaat waar de fietspaden liggen en ook door de natuur, waar je een route niet altijd doorkrijgt.

Ik maak mijn fietsroutes hierop http://www.fietsnet.be/routeplanner/ Ik stel gewoonlijk een te rijden rit samen met op de knooppunten te klikken , druk gewoonlijk dan de nummers af , en laad den track in het gps en zo hebben we gewoonlijk de nummers en den track bij , is er een nummer weg rijden we verder op den track en dat werkt zo zeer goed :grin:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Garmin basecamp leren

Post by F M »

Maar op mijn Edge Touring staat een voorgeladen kaart van Garmin, gebaseerd op de OpenStreetMap. Ik kan die kaart op de PC alleen maar gebruiken in Basecamp, door de Edge aan de PC te hangen. Vandaar de noodzaak om Basecamp te gebruiken.

De Edge vormt tracks automatisch om naar 'koersen' (is specifiek iets van de Edge-reeks), en die koers gaat over de bestaande fietspaden in de kaart. Als een track een pad volgt dat niet op mijn kaar tstaat, dan zou de Edge een totaal afwijkende koers kunnen berekenen. Ik moet de tracks dus wel op de PC eerst checken op de kaart van de Edge.
I am confused. Oh no, maybe not!

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Garmin basecamp leren

Post by ChiChiWaWa »

Ik zet meestal de routering af op mijn Edge 1000. Dan gaat hij de track niet berekenen op het kaartmateriaal, maar dan moet je wel zelf in de gaten houden als je ergens moet afslaan natuurlijk. Al kan je 'm wel laten beepen als je van de track af gaat.

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Garmin basecamp leren

Post by ChiChiWaWa »

The important thing to remember is that gpx files are not routes. They are merely a series of points like breadcrumbs left along a route.
En daar stop ik met lezen ...
Image

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Garmin basecamp leren

Post by F M »

Dat was mijn idee ook. :cool:

Bij een Edge touring kan je de routering niet afzetten.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Garmin basecamp leren

Post by duibhce Kaelann »

ChiChiWaWa wrote:
The important thing to remember is that gpx files are not routes. They are merely a series of points like breadcrumbs left along a route.
En daar stop ik met lezen ...
je moet niet verder lezen natuurlijk, he. Ik heb de file maar gelinkt voor de mensen die er iets aan kunnen hebben.

Maar heb je het xml schema van een gpx al eens bekeken? Een route wordt net als een track bepaald door punten. Ipv een <trk> met <trckpt> heb je een <rte> met <rtept> en wat verschillende metadata, maar het zijn wel degelijk "points along a route" (of losse punten in het geval van een aparte waypoint zonder route).

En zowiezo is dat niet het punt dat ze proberen te maken, ze proberen te duiden waarom een gpx bestand dat een route bevat verschillende resultaten kan geven op verschillend kaartmateriaal.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Garmin basecamp leren

Post by F M »

Ja, en hun oplossing daarvoor is dat je altijd de route moet laten herberekenen in het gps-toestel, wat je met een Zumo nu net NIET moet doen...
I am confused. Oh no, maybe not!

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Garmin basecamp leren

Post by ChiChiWaWa »

duibhce Kaelann wrote: Maar heb je het xml schema van een gpx al eens bekeken? Een route wordt net als een track bepaald door punten. Ipv een <trk> met <trckpt> heb je een <rte> met <rtept> en wat verschillende metadata, maar het zijn wel degelijk "points along a route" (of losse punten in het geval van een aparte waypoint zonder route).

En zowiezo is dat niet het punt dat ze proberen te maken, ze proberen te duiden waarom een gpx bestand dat een route bevat verschillende resultaten kan geven op verschillend kaartmateriaal.
Ik kan me niet voorstellen dat de opslag van een route veel anders gaat zijn in een GDB hoor. En als je de route uit een GDB op een totaal ander kaartmateriaal gaat zetten, dan kan je ook rare resultaten krijgen. Het advies was vroeger dan ook altijd : herteken de route op je eigen kaartmateriaal.

Maar tegenwoordig is het eigenlijk makkelijk genoeg h?. Deel ritten onderling als een track. Laat de GPS zelf er maar een route van berekenen, of teken het als je er de tijd voor hebt zelf na op MapSource of Basecamp. En als je de optie hebt, laat de track dan samen met je route weergeven op de GPS, dan kan je ook zien waar het ene van het andere afwijkt.

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Garmin basecamp leren

Post by ChiChiWaWa »

F M wrote: Bij een Edge touring kan je de routering niet afzetten.
Ah, wist ik niet. Da's een minpuntje. Meestal zet ik zo'n track er maar op als ondersteuning of om onderweg te kunnen zien hoeveel km ik nog moet afzien als ik zo'n georganiseerde rit in de ardennen ga rijden ...

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Garmin basecamp leren

Post by F M »

Voor mij is het geen minpuntje. Ik wilde net wel degelijk afslagen te horen (met pieptoon) en te zien krijgen.
I am confused. Oh no, maybe not!

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Garmin basecamp leren

Post by ChiChiWaWa »

F M wrote:Voor mij is het geen minpuntje. Ik wilde net wel degelijk afslagen te horen (met pieptoon) en te zien krijgen.
Then all is well :)

Alleen mogen ze bij Garmin eens ergens goed uitleggen wat die 'te vermijden' instellingen voor effect hebben op de routes, want ik wil met de MTB wel een andere route krijgen dan met de koersfiets :silly:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Garmin basecamp leren

Post by bompa »

Oei als ik dat allemaal zo lees zal ik maar verder doen met mijne 60 CSx en de routeplanner, en verder tracks rijden
want als we gaan fietsen zitten we bijna altijd ergens in een natuurgebied .
Ik heb daar eigenlijk nog maar een paar keer een route meegereden , dat was dan elke keer om van de parking waar de wagen staat naar ergens op de track te rijden,of terug van den track naar de wagen te rijden , als wij beginnen te fietsen markeer ik op het gps altijd waar de wagen staat . altijd handig. :grin:

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Garmin basecamp leren

Post by Muug »

bompa wrote:Oei als ik dat allemaal zo lees zal ik maar verder doen met mijne 60 CSx en de routeplanner, en verder tracks rijden
:stupid: maar niet helemaal :P
Ik ga volledig akkoord ivm de tracks, ik ben daar ook al jaren adept van, maar ik heb nu drie weken met de Oregon 600 (met osm-kaarten) gewerkt en mijn god wat is dat een goed ding ! Klein, handig, goede ontvangst maar bovenal zo snel met zoomen en de kaart verslepen en zo. En ook subliem qua auto-navigatie, dus om je van A naar B te laten sturen. Ik ga fan blijven van tracks, maar die 60csx is zooo zielig traag nu ! :yikes:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Garmin basecamp leren

Post by bompa »

Muug wrote:
bompa wrote:Oei als ik dat allemaal zo lees zal ik maar verder doen met mijne 60 CSx en de routeplanner, en verder tracks rijden
:stupid: maar niet helemaal :P
Ik ga volledig akkoord ivm de tracks, ik ben daar ook al jaren adept van, maar ik heb nu drie weken met de Oregon 600 (met osm-kaarten) gewerkt en mijn god wat is dat een goed ding ! En ook subliem qua auto-navigatie, dus om je van A naar B te laten sturen. Ik ga fan blijven van tracks, maar die 60csx is zooo zielig traag nu ! :yikes:
Ja maar ik ben ook traag met de fiets :grin: ik ben nog nooit ergens voorbijgereden waar ik moest afdraaien volgens den track met de fiets :mrgreen: en meestal gebruik ik de 60csx nu op de fiets , vroeger ook op den enduro,maar die heb ik niet meer, dus nu nog alleen op de fiets :mrgreen:
Ik heb er juist nog een trackje ingestoken voor morgen se,de zand en waterroute van knooppunten en stuk track bijgetekend op de topo kaart en aaneengeplakt ben benieuwd :grin:

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Garmin basecamp leren

Post by petervdc »

Heeft hier iemand zin om een avondje les te geven over basecamp ?
Keep going

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Garmin basecamp leren

Post by F M »

ChiChiWaWa wrote:
F M wrote: Bij een Edge touring kan je de routering niet afzetten.
Ah, wist ik niet. Da's een minpuntje. Meestal zet ik zo'n track er maar op als ondersteuning of om onderweg te kunnen zien hoeveel km ik nog moet afzien als ik zo'n georganiseerde rit in de ardennen ga rijden ...
Ik lees net dat er een software-update aankomt waarna de Edge Touring ook de routering kan afzetten, en je dus ook gewoon de track kan volgen.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply