Slimme telefoon vs gps?

Zolang er maar knopjes aan zitten
F M

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M » 24 May 2016 18:46

Tom Thumper wrote:
F M wrote:... By the way, ik denk wel dat het scherm van de mini misschien wat klein zal uitvallen voor gebruik op de moto?
Na de tip van Bompa eens naar de specs van de zumo 340 gaan kijken en voorwaar, dat scherm is kleiner van dat van mijn "mini" telefoon.
Ik heb een Zumo590, dat scherm is duidelijk groter dan dat van de S4 mini.
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper

Post by Tom Thumper » 26 May 2016 11:39

Ik heb OsmAnd geïnstalleerd op mijn telefoon die ondertussen dan ook nog eens snel een Android update te verwerken kreeg en nu allemaal andere interfaces heeft maar bon, dit geheel terzijde. OsmAnd ziet er cool uit. Ik heb dat enkele jaren geleden al eens gebruikt op een iets minder slimme telefoon en dat navigeerde net een beetje te traag, nu ziet het er een stuk sneller uit.

Verder is de Givi smartphone houder toegekomen. Met mijn S5 mini heb ik het model voor de S5 besteld. Mijn mini past perfect, ik vrees dat mensen die dit besteld hebben voor hun S5 bedrogen gaan uitkomen, zeker als er vanonder nog een voedingskabel in moet. Maar ja, niet mijn probleem. Ik zijn zo content als een klein jong met nief speelgoed en zit te popelen om alles eens uit te proberen. Moet nog werken tot 18 uur. :thumbsdown:
Me gusta la moto, me gustas tu.

F M

Post by F M » 26 May 2016 13:14

Tom Thumper wrote:Ik heb OsmAnd geïnstalleerd op mijn telefoon
Ik ook.

En gelijk zo veel apps op de smartphone, ben ik daar weer niet smart genoeg voor. :(
I am confused. Oh no, maybe not!

TRooPER

Post by TRooPER » 27 May 2016 11:16

en waarom zou een smartphone minder goed tegen de trillingen kunnen dan een gps toestel?

in beide toestellen zit toch telkens een printplaat in die minstens even gevoelig zijn.
met de juiste houder (eventueel met demping) zie ik ook geen problemen daaromtrent.
waterdichtheid zal afhangen van de telefoon en houder,

enige waar ik persoonlijk mee zit , is als je die slimme telefoon al gebruikt om 1 of 2 apps (flitsapp en dashcam) op te draaien tijdens het rijden, dat die derde GPS app er toch teveel aan wordt om allemaal op hetzelfde toestel te gebruiken.
Daarom verkies is voorlopig nog een apart GPS toestel.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Muug

Post by Muug » 27 May 2016 11:59

Ne smartphone, waarvan ik er al een aantal heb mogen uiteen vijzen, wilt altijd zo licht mogelijk zijn, en bijgevolg zit daar 't minimum van minimum aan materiaal in. Aan robuustheid en trillingsbestendigheid en - ook - stofdichtheid wordt absoluut niet gedacht. Behalve dan bij enkele werftelefoons.
Bij een outdoorgps ligt dat wel anders me dunkt. Maar, gelijk je zegt, mits een goede steun die dan de demping voor zich neemt, zal dat wel lukken.

toeternietoe

Post by toeternietoe » 28 May 2016 10:37

TRooPER wrote:en waarom zou een smartphone minder goed tegen de trillingen kunnen dan een gps toestel?

in beide toestellen zit toch telkens een printplaat in die minstens even gevoelig zijn.
met de juiste houder (eventueel met demping) zie ik ook geen problemen daaromtrent.
waterdichtheid zal afhangen van de telefoon en houder,

enige waar ik persoonlijk mee zit , is als je die slimme telefoon al gebruikt om 1 of 2 apps (flitsapp en dashcam) op te draaien tijdens het rijden, dat die derde GPS app er toch teveel aan wordt om allemaal op hetzelfde toestel te gebruiken.
Daarom verkies is voorlopig nog een apart GPS toestel.
Ik vrees toch ook dat de constructie van smartphones echt niet voorzien is voor de trillingen op de moto. Zoals Muug aanhaalt is er wel degelijk een verschil in constructie. Het kan een tijdje goed gaan en sommigen zullen misschien wel blijven werken, maar de kans dat het mis gaat is groot, ook met een zgn aangepaste steun. Ik heb ooit een pocketpc met navigatie gebruikt op mijn eerste moto. Die had ik in een speciale beschermende Otterbox gestoken. Ondanks dat, heeft het geen jaar geduurd of de printplaat had schade. Los daarvan is het gebruiksgemak van een smartphone op de moto gewoon veel minder. Als je het toch wil proberen, gebruik dan geen smartphone waarop je nog moet vertrouwen voor andere zaken.

Ps: Je kan navigatie, flitspalen en dashcam combineren in één app zoals Sygic. Ik ben er zeer tevreden van.
To Ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

Tom Thumper

Post by Tom Thumper » 13 Aug 2016 15:49

De Heer is waarlijk opgestaan! :o Of op zijn minst mijn Tripy. Ik vermoed dat er een vocht probleem was na een toch wel heel natte rit en dat ondertussen alles schoon is opgedroogd.

Ik heb wel wat geëxperimeenteerd met de smart phone in de smart phone houder. Zo heel geweldig vind ik het niet maar het was dan ook een vrij goedkope oplossing. Gelukkig heb ik geen nieuwe gps gekocht.

Probleem met dat hoesje is dat er inderdaad een gaatje in is om de lader door te steken maar de micro usb aansluiting kan niet echt bij in het huisjes, dat zit dan zo halverwege het gat in het hoesje.

Verder lijkt de smart phone véél trager en minder accuraat in het bepalen van waar ik ben. Maar dat ligt misschien aan het soort smartphone? Anderzijds is de Samsung Galaxy S5 mini niet echt een instapmodel... :dontknow:

Morgen bij de fiesttocht de twee naast elkaar eens proberen nu dat de Tripy terug onder de levenden is.

TRooPER

Post by TRooPER » 16 Aug 2016 13:49

Tom Thumper wrote:De Heer is waarlijk opgestaan! :o Of op zijn minst mijn Tripy. Ik vermoed dat er een vocht probleem was na een toch wel heel natte rit en dat ondertussen alles schoon is opgedroogd.

Ik heb wel wat geëxperimeenteerd met de smart phone in de smart phone houder. Zo heel geweldig vind ik het niet maar het was dan ook een vrij goedkope oplossing. Gelukkig heb ik geen nieuwe gps gekocht.

Probleem met dat hoesje is dat er inderdaad een gaatje in is om de lader door te steken maar de micro usb aansluiting kan niet echt bij in het huisjes, dat zit dan zo halverwege het gat in het hoesje.

Verder lijkt de smart phone véél trager en minder accuraat in het bepalen van waar ik ben. Maar dat ligt misschien aan het soort smartphone? Anderzijds is de Samsung Galaxy S5 mini niet echt een instapmodel... :dontknow:

Morgen bij de fiesttocht de twee naast elkaar eens proberen nu dat de Tripy terug onder de levenden is.

misschien eens aan tripy vragen of er losse 'dichtingen' te bestellen zijn, zodat bij volgende regenperiode weer geen uitval is.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Tom Thumper

Post by Tom Thumper » 16 Aug 2016 15:12

TRooPER wrote:misschien eens aan tripy vragen of er losse 'dichtingen' te bestellen zijn, zodat bij volgende regenperiode weer geen uitval is.
Of misschien de volgende keer het vijzeke van de stroomtoevoer dichtdraaien voordat ik een hele dag in de strontregen ga rijden? :wall:

Post Reply