Slimme telefoon vs gps?

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

Gisteren omstreek 18uur is stilletjes van mij heen gegaan, Tripy, hij was net 5 jaar oud. Dat hij rust in vrede.

En dan moet er iets in de plaats komen.

Maar die dingen zijn duur en ik heb een degelijke smartphone. Hoe ver ga ik hier mee komen? Iemand interesante app voor navigatie die gpx aankunnen of andere manieren hebben om routes mee te maken, downloaden etc?

Wat bestaat er ondertussen hardware-gewijs aan degelijke montagespullen? Ik zou het echt wel niet tof vinden moest mijnen telefoon zo een keertje van mijn brommer waaien en wat meer waterdicht is ook wel een pluspunt?

Of heeft er iemand dat al eens allemaal onderzocht en kwam die tot de conclusie dat het eigenlijk toch wel een pak beter is om toch maar weer eens een paar honderd euro uit te trekken voor een apart apparaat?

Of toch de Tripy opsturen en vollenbak betalen voor de reparatie want volgend jaar zit dat toestel er aan te komen waar iedereen op zit te wachten?
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Davy78 »

Aan navigatie apps geen gebrek, maar de vraag is ... hoe lang gaat uw dure iphone/android die trillingen, vocht etc verdragen?

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

Davy78 wrote:Aan navigatie apps geen gebrek, maar de vraag is ... hoe lang gaat uw dure iphone/android die trillingen, vocht etc verdragen?
Inderdaad, dat is zeker een belangrijk punt, vandaar het deeltje over "degelijk" montagemateriaal, zo een klemmeke met wat moesj zie ik niet zitten. Ram mount heeft een waterdichte box bijv, dat zou al een begin zijn als mijn touch screen zou blijven werken. Het is dus eerder in die richting dat ik wil denken, niet de stuurbevestiging voor de bomma die efkes gaat fietsen. Maar natuurlijk ook niks tegen de bomma die gaat fietsen
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Voor rond de 50 euro vind je bij RAD houders om de smartphone op je stuur te bevestigen. Je moet natuurlijk wel zorgen voor stroomvoorziening, want de smartphone zal het op batterij niet zo lang volhouden als je Tripy.

Mogelijk zijn vocht- en vuilproblemen daarmee opgelost. Trillingen is nog iets anders. Afleesbaarheid, bediening,... is af te wachten.

Apps zal je zelf mogen zoeken. Er bestaan on line toch al redelijk wat sites waar je routes kan maken en exporteren as gpx. Denk wel dat jij ook graag off road rijdt, dus de app op je smartphone zal met tracks overweg moeten kunnen.

Ik zou zeggen, probeer het eens en laat je bevindingen weten? Er zijn waarschijnlijk nog geïnteresseerden?
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

Merci FM, ik moet eens wat meer op de RAD site gaan kijken precies.

Zo een gifi stuurbevestiging is echt niet duur. Ik ga me dat aanschaffen, dat kan altijd van pas komen. Ondertussen kan ik een beetje experimenteren met navigatie apps en eens kijken hoe ver we komen met de Tripy after care...

Sound like a plan!
Me gusta la moto, me gustas tu.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by pingu »

Davy78 wrote:Aan navigatie apps geen gebrek, maar de vraag is ... hoe lang gaat uw dure iphone/android die trillingen, vocht etc verdragen?
:stupid:
Voor in de auto zonder twijfel de 'slimme' telefoon. Waze voor als er internet is, de app van HERE voor als de kaarten offline moeten (buitenland). Maar op de moto? Dat gaat toch niet goed komen vrees ik, vooral owv trillingen. Dus daar heb ik mij een jaar of wat terug een 2e hands Zumo 220 voor op de kop getikt (voor een prijske). Dus mss nekeer op ebay/kapaza/2dehands rondneuzen? De ervaring leert wel dat je, om op 2e hands 'nen deal' te kunnen doen, geduld moet oefenen; 't mag dus niet te dringend zijn allemaal...

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Voor alle duidelijkheid, voor Tom is zo een Zumo220 geen aanrader. Kan niet met tracks om.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by zappa »

Tom Thumper wrote:Merci FM, ik moet eens wat meer op de RAD site gaan kijken precies.

!
voor't moment is uw naamgenoot & naamgenoot te winnen bij RAD ... ;)
sig nature

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

Water ok, kan een probleem vormen maar zo een Givi ding lijkt me, samen met het hoezeke dat er over kan, vrij waterdicht en mijn Galaxy S5 kan ook wat water aan.

Trillen? Gaat dat zo een groot probleem opleveren? :dontknow: Als ik zo een Givi hoes bekijk lijkt me dat toch wel serieus trillingen te dempen. Ok, om 14 dagen off road toestanden te gaan doen ergens in een uithoek zou ik ook echt voor wat degelijker gaan maar zo met de watjes brommer over de schone asfaltwegen in onze Ardennen? :dontknow:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by duibhce Kaelann »

voor gewoon op de baan zou ik me niet al te veel zorgen maken over trillingen. Enkel de aansluiting voor stroom is daar een beetje een zwak punt.
Voor navigatie app zou ik eens naar OSMAnd kijken. Of Viewranger als je wat uitgebreidere tracking en logging wilt.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by karel-p »

ik heb OSM AND op m'n smartphone.
(Kaarten gratis en offline)
6 euro hoesje met klem van de action
( smartphone zit goed in de mousse : trillingen nul )
1 euro USB plug en 1 euro chinese 12V aansluiting
(Wat prutsen met een kabeltje, zekering en schakelaartje)
en klaar is kees

Meer dan voldoende voor mij voor de baan en toerritten te doen. :whistling:

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

Ok, dus samengevat:

8 euro en wat geprul voor een Osmand oplossing. Minpunt: dure smarphone zou mogelijks beschadigd kunnen raken op den duur.
500 euro en wat geprul voor een Garmin. Pluspunt: smartphone gaat langer mee.

Voor 492 euro wil ik al wel eens een smartphone vervangen. :thumbsup:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Tom Thumper wrote:Pluspunt: smartphone gaat langer mee.
Die mag je me eens uitleggen. Ik zie een smartphone geen 8 jaar meegaan, zoals mijn nog altijd prima werkende Zumo550 (hoewel 'mijn' niet meer juist is), die daarenboven al een paar keer op de grond gevallen is zonder gevolgen.

Maar ik ben inderdaad benieuwd of het goed zal werken en blijven werken. Doen dus! 8-)
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

F M wrote:
Tom Thumper wrote:Pluspunt: smartphone gaat langer mee.
Die mag je me eens uitleggen. Ik zie een smartphone geen 8 jaar meegaan, zoals mijn nog altijd prima werkende Zumo550 (hoewel 'mijn' niet meer juist is), die daarenboven al een paar keer op de grond gevallen is zonder gevolgen.

Maar ik ben inderdaad benieuwd of het goed zal werken en blijven werken. Doen dus! 8-)
Neenee, een smartphone gaat niet langer meegaan dan een Garmin maar een smartphone gaat wel langer meegaan als je die niet op de moto gebruikt.

En wat vallen betreft, mijn S5 mini kan dat heel goed. Van de behuizing is inmiddels heel wat blingbling af maar werken doet die nog prima.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

O, ik had het verkeerd begrepen.

Maar ik ben eigenlijk echt wel benieuwd of het zal werken; alle experts beweren dat niet-dedicated systemen het trillen en vooral het stof en vuil niet lang zullen overleven.

Karel-p gebruikt dus wel de smartphone. Ik ben benieuwd hoe lang al, en met welke frequentie.


En mijn S4 mini heeft ook al de grond een paar keer gezien... By the way, ik denk wel dat het scherm van de mini misschien wat klein zal uitvallen voor gebruik op de moto?
I am confused. Oh no, maybe not!

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by pingu »

F M wrote:Voor alle duidelijkheid, voor Tom is zo een Zumo220 geen aanrader. Kan niet met tracks om.
Een Zumo220 kan idd geen tracks importeren. Maar wel routes in "offroad mode" (direct route of zoiets). Dus effe in Basecamp track in route omzetten en dan de route naar de Zumo sturen. Klaar! Niet zo cool als de recentere Zumo's die het track -> route conversieprocess in de Zumo zelf hebben zitten, maar het werkt wel.

Maar dat was natuurlijk het punt niet, die 2dehands hoeft geen 220 te zijn natuurlijk...

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

pingu wrote:
F M wrote:Voor alle duidelijkheid, voor Tom is zo een Zumo220 geen aanrader. Kan niet met tracks om.
Een Zumo220 kan idd geen tracks importeren. Maar wel routes in "offroad mode" (direct route of zoiets). Dus effe in Basecamp track in route omzetten en dan de route naar de Zumo sturen. Klaar! Niet zo cool als de recentere Zumo's die het track -> route conversieprocess in de Zumo zelf hebben zitten, maar het werkt wel.

Maar dat was natuurlijk het punt niet, die 2dehands hoeft geen 220 te zijn natuurlijk...

Pff, dit stukje uitleg is voldoende om te besluiten dat het geen Garmin wordt. Waarom moet dat altijd zo moeilijk zijn? Waarom kijken die niet eens naar de concurrentie?

In dat toestel zit een gpx, wat eigenlijk gewoon een xml is, als het er niet inzit is het er gemakkelijk in te steken. In het toestel zit een kaart. In dat toestel zit een gps. Wat is er nu moeilijk aan om gewoon die gpx op de kaart te zetten op de juiste plaats? En dan een optie toevoegen om van die gpx, als de gebruiker dat wenst, een route te maken over de routeerbare wegen op het toestel.

Waarom moet Garmin daar dan ineens weer een heel pak euro's extra voor vragen en doen alsof het iets heel fancy is maar eigenlijk gaat het over de basis van navigeren met een gps. :thumbsdown:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Tja, TomTom, jouw bedrijfje slaagt daar pas sinds heel kort in met de TomTom400-reeks. geen enkel andere TomTom kan dat, dus ergens moet dat toch een functie zijn die weinig gevraagd is...

Voor off road is het zelfs beter dat die track niet omgezet wordt naar een route, daarvoor heeft jouw bedrijfje zelfs nog geen enkel geschikt toestel...

Ik ben dus ook weer benieuwd hoe de apps op de smartphone ermee omgaan.
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

"Mijn bedrijfje", was dat maar waar. :lol:
Me gusta la moto, me gustas tu.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by bompa »

Ik heb me laatst een nieuwe zumo 340 aangeschaft , en voor die prijs kan je amper een 2dehands kopen
die kan wel met tracks en kan je toch wel mee offroad rijden , begint zo stilletjes te lukken :grin:

Post Reply