Slimme telefoon vs gps?

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by karel-p »

ik heb OSM AND op m'n smartphone.
(Kaarten gratis en offline)
6 euro hoesje met klem van de action
( smartphone zit goed in de mousse : trillingen nul )
1 euro USB plug en 1 euro chinese 12V aansluiting
(Wat prutsen met een kabeltje, zekering en schakelaartje)
en klaar is kees

Meer dan voldoende voor mij voor de baan en toerritten te doen. :whistling:

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

Ok, dus samengevat:

8 euro en wat geprul voor een Osmand oplossing. Minpunt: dure smarphone zou mogelijks beschadigd kunnen raken op den duur.
500 euro en wat geprul voor een Garmin. Pluspunt: smartphone gaat langer mee.

Voor 492 euro wil ik al wel eens een smartphone vervangen. :thumbsup:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Tom Thumper wrote:Pluspunt: smartphone gaat langer mee.
Die mag je me eens uitleggen. Ik zie een smartphone geen 8 jaar meegaan, zoals mijn nog altijd prima werkende Zumo550 (hoewel 'mijn' niet meer juist is), die daarenboven al een paar keer op de grond gevallen is zonder gevolgen.

Maar ik ben inderdaad benieuwd of het goed zal werken en blijven werken. Doen dus! 8-)
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

F M wrote:
Tom Thumper wrote:Pluspunt: smartphone gaat langer mee.
Die mag je me eens uitleggen. Ik zie een smartphone geen 8 jaar meegaan, zoals mijn nog altijd prima werkende Zumo550 (hoewel 'mijn' niet meer juist is), die daarenboven al een paar keer op de grond gevallen is zonder gevolgen.

Maar ik ben inderdaad benieuwd of het goed zal werken en blijven werken. Doen dus! 8-)
Neenee, een smartphone gaat niet langer meegaan dan een Garmin maar een smartphone gaat wel langer meegaan als je die niet op de moto gebruikt.

En wat vallen betreft, mijn S5 mini kan dat heel goed. Van de behuizing is inmiddels heel wat blingbling af maar werken doet die nog prima.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

O, ik had het verkeerd begrepen.

Maar ik ben eigenlijk echt wel benieuwd of het zal werken; alle experts beweren dat niet-dedicated systemen het trillen en vooral het stof en vuil niet lang zullen overleven.

Karel-p gebruikt dus wel de smartphone. Ik ben benieuwd hoe lang al, en met welke frequentie.


En mijn S4 mini heeft ook al de grond een paar keer gezien... By the way, ik denk wel dat het scherm van de mini misschien wat klein zal uitvallen voor gebruik op de moto?
I am confused. Oh no, maybe not!

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by pingu »

F M wrote:Voor alle duidelijkheid, voor Tom is zo een Zumo220 geen aanrader. Kan niet met tracks om.
Een Zumo220 kan idd geen tracks importeren. Maar wel routes in "offroad mode" (direct route of zoiets). Dus effe in Basecamp track in route omzetten en dan de route naar de Zumo sturen. Klaar! Niet zo cool als de recentere Zumo's die het track -> route conversieprocess in de Zumo zelf hebben zitten, maar het werkt wel.

Maar dat was natuurlijk het punt niet, die 2dehands hoeft geen 220 te zijn natuurlijk...

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

pingu wrote:
F M wrote:Voor alle duidelijkheid, voor Tom is zo een Zumo220 geen aanrader. Kan niet met tracks om.
Een Zumo220 kan idd geen tracks importeren. Maar wel routes in "offroad mode" (direct route of zoiets). Dus effe in Basecamp track in route omzetten en dan de route naar de Zumo sturen. Klaar! Niet zo cool als de recentere Zumo's die het track -> route conversieprocess in de Zumo zelf hebben zitten, maar het werkt wel.

Maar dat was natuurlijk het punt niet, die 2dehands hoeft geen 220 te zijn natuurlijk...

Pff, dit stukje uitleg is voldoende om te besluiten dat het geen Garmin wordt. Waarom moet dat altijd zo moeilijk zijn? Waarom kijken die niet eens naar de concurrentie?

In dat toestel zit een gpx, wat eigenlijk gewoon een xml is, als het er niet inzit is het er gemakkelijk in te steken. In het toestel zit een kaart. In dat toestel zit een gps. Wat is er nu moeilijk aan om gewoon die gpx op de kaart te zetten op de juiste plaats? En dan een optie toevoegen om van die gpx, als de gebruiker dat wenst, een route te maken over de routeerbare wegen op het toestel.

Waarom moet Garmin daar dan ineens weer een heel pak euro's extra voor vragen en doen alsof het iets heel fancy is maar eigenlijk gaat het over de basis van navigeren met een gps. :thumbsdown:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Tja, TomTom, jouw bedrijfje slaagt daar pas sinds heel kort in met de TomTom400-reeks. geen enkel andere TomTom kan dat, dus ergens moet dat toch een functie zijn die weinig gevraagd is...

Voor off road is het zelfs beter dat die track niet omgezet wordt naar een route, daarvoor heeft jouw bedrijfje zelfs nog geen enkel geschikt toestel...

Ik ben dus ook weer benieuwd hoe de apps op de smartphone ermee omgaan.
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

"Mijn bedrijfje", was dat maar waar. :lol:
Me gusta la moto, me gustas tu.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by bompa »

Ik heb me laatst een nieuwe zumo 340 aangeschaft , en voor die prijs kan je amper een 2dehands kopen
die kan wel met tracks en kan je toch wel mee offroad rijden , begint zo stilletjes te lukken :grin:

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

F M wrote:... By the way, ik denk wel dat het scherm van de mini misschien wat klein zal uitvallen voor gebruik op de moto?
Na de tip van Bompa eens naar de specs van de zumo 340 gaan kijken en voorwaar, dat scherm is kleiner van dat van mijn "mini" telefoon.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Tom, uwe smartphone had al lang op het stuur van uwe Explorer moeten staan. Doe eens voort ! :whip:

;)
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by bompa »

Tom Thumper wrote:
F M wrote:... By the way, ik denk wel dat het scherm van de mini misschien wat klein zal uitvallen voor gebruik op de moto?
Na de tip van Bompa eens naar de specs van de zumo 340 gaan kijken en voorwaar, dat scherm is kleiner van dat van mijn "mini" telefoon.
Ik denk dat de grote van het scherm van de 340 wel zal meevallen, is iets groter dan van de zumo 550
in de hoogte is het hetzelfde maar in de breedte is het iets breder, 2 ,03cm breder heb ik juist gemeten
Image
Last edited by bompa on 24 May 2016 18:16, edited 1 time in total.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote:Tja, TomTom, jouw bedrijfje slaagt daar pas sinds heel kort in met de TomTom400-reeks. geen enkel andere TomTom kan dat, dus ergens moet dat toch een functie zijn die weinig gevraagd is...
Ik denk inderdaad dat de functie niet zo veel gevraagd is. maar wat garmin doet is gewoon functionaliteit die ze al geïmplementeerd hebben uitschakelen in de goedkopere toestellen om de duurdere prijs van de "high end" te rechtvaardigen.
Niets nieuws natuurlijk. En common practice bij veel fabrikanten. Maar wel en beetje duf voor de consument die graag precies die functionaliteit heeft.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

duibhce Kaelann wrote:Maar wel en beetje duf voor de consument die graag precies die functionaliteit heeft.
Hoe kan jij dat toch mooi verwoorden vanuit die verre oorden! :smitten:

Sneu had ook een heel mooi alternatief geweest! ;)
Me gusta la moto, me gustas tu.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

F M wrote:Tom, uwe smartphone had al lang op het stuur van uwe Explorer moeten staan. Doe eens voort ! :whip:

;)
Givi ding besteld.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Tom Thumper wrote:
duibhce Kaelann wrote:Maar wel en beetje duf voor de consument die graag precies die functionaliteit heeft.
Hoe kan jij dat toch mooi verwoorden vanuit die verre oorden! :smitten:

Sneu had ook een heel mooi alternatief geweest! ;)
Tja, en hoe hadden jullie dan toestellen gepositioneerd van goedkoop naar duur? Een auto of motor wordt ook duurder naarmate er meer op geïnstalleerd is. :dontknow:

@Jo, heb jij op je droomreis nog tijd om je met deze futiliteiten bezig te houden ? :shock: :shock:
:lol:
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

F M wrote: Tja, en hoe hadden jullie dan toestellen gepositioneerd van goedkoop naar duur? Een auto of motor wordt ook duurder naarmate er meer op geïnstalleerd is. :dontknow:
Op basis van functionaliteiten die de toestellen écht hebben. Het tonen van de track op het toestel is een functionaliteit die naar alle waarschijnlijkheid aanwezig is op de goedkope toestellen. Ze is er op meest basic wandeltoestellen (Etrex 119 euro) maar men heeft die niet beschikbaar gemaakt op motortoestellen omdat de meeste mensen het toch niet gebruiken. Maw het is er maar je ziet het niet. Op de duurdere dingen is het er even goed als op de goedkopere toestellen maar je ziet het wel.

Als de kast van dat toestel van de fabriek gewoon zwart zou zijn maar de meeste mensen willen dat zilver geverfd, dan gaat men die dingen zilver verven. Moesten ze dan een duurdere versie uitbrengen die zwart is, maw niet zilver geverfd en ze vragen daar meer geld voor, dan is dat niet serieus. Zelfde met het beschikbaar maken van .gpx bestanden op de duurdere versies.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Muug »

Is er nergens een slimme jongen die al ingebroken heeft in die software en het dus mogelijk maakt om die optietjes te tweaken?

User avatar
Droopy
Posts: 1055
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Droopy »

Tom Thumper wrote: Givi ding besteld.
'k Heb zo'n Givi ding van RAD op de moto staan.
De auto gps en de smartphone gps passen daarin. :grin:
Maar... :?
Het is geen "plug and play", bij alle twee is het wat gepruts om die kabel door dat veel te smalle givi gaatje te krijgen en om het scherm dan goed te positioneren.
Even snel aansluiten en vertrekken is er dus niet bij, het duurt een paar minuten vooraleer alles goed zit, niet onoverkomelijk maar dit even ter info. ;)

Mijn Huawei smartphone heeft trouwens last van de hitte, na een paar uurtjes te werken in de blakende zon was de batterij oververhit en was het tijdelijk gedaan met navigeren.... :whistling:

Wat ik bij allebei een nadeel vind is dat ze allebei leren van mijn rijgedrag maar da's niet handig omdat ik met de auto liefst de kortste en snelste weg neem en met de moto liefst de kronkeligste en langste weg neem, soms is het niet leuk om met de auto in smalle boerenbaantjes terecht te komen. :?
'k Heb dus ook meegedaan met de maandwedstrijd van RAD. :grin:

Post Reply