Slimme telefoon vs gps?

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Tom Thumper wrote:
F M wrote:... By the way, ik denk wel dat het scherm van de mini misschien wat klein zal uitvallen voor gebruik op de moto?
Na de tip van Bompa eens naar de specs van de zumo 340 gaan kijken en voorwaar, dat scherm is kleiner van dat van mijn "mini" telefoon.
Ik heb een Zumo590, dat scherm is duidelijk groter dan dat van de S4 mini.
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

Ik heb OsmAnd geïnstalleerd op mijn telefoon die ondertussen dan ook nog eens snel een Android update te verwerken kreeg en nu allemaal andere interfaces heeft maar bon, dit geheel terzijde. OsmAnd ziet er cool uit. Ik heb dat enkele jaren geleden al eens gebruikt op een iets minder slimme telefoon en dat navigeerde net een beetje te traag, nu ziet het er een stuk sneller uit.

Verder is de Givi smartphone houder toegekomen. Met mijn S5 mini heb ik het model voor de S5 besteld. Mijn mini past perfect, ik vrees dat mensen die dit besteld hebben voor hun S5 bedrogen gaan uitkomen, zeker als er vanonder nog een voedingskabel in moet. Maar ja, niet mijn probleem. Ik zijn zo content als een klein jong met nief speelgoed en zit te popelen om alles eens uit te proberen. Moet nog werken tot 18 uur. :thumbsdown:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Tom Thumper wrote:Ik heb OsmAnd geïnstalleerd op mijn telefoon
Ik ook.

En gelijk zo veel apps op de smartphone, ben ik daar weer niet smart genoeg voor. :(
I am confused. Oh no, maybe not!

TRooPER
Posts: 1975
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TRooPER »

en waarom zou een smartphone minder goed tegen de trillingen kunnen dan een gps toestel?

in beide toestellen zit toch telkens een printplaat in die minstens even gevoelig zijn.
met de juiste houder (eventueel met demping) zie ik ook geen problemen daaromtrent.
waterdichtheid zal afhangen van de telefoon en houder,


enige waar ik persoonlijk mee zit , is als je die slimme telefoon al gebruikt om 1 of 2 apps (flitsapp en dashcam) op te draaien tijdens het rijden, dat die derde GPS app er toch teveel aan wordt om allemaal op hetzelfde toestel te gebruiken.
Daarom verkies is voorlopig nog een apart GPS toestel.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Muug »

Ne smartphone, waarvan ik er al een aantal heb mogen uiteen vijzen, wilt altijd zo licht mogelijk zijn, en bijgevolg zit daar 't minimum van minimum aan materiaal in. Aan robuustheid en trillingsbestendigheid en - ook - stofdichtheid wordt absoluut niet gedacht. Behalve dan bij enkele werftelefoons.
Bij een outdoorgps ligt dat wel anders me dunkt. Maar, gelijk je zegt, mits een goede steun die dan de demping voor zich neemt, zal dat wel lukken.

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by toeternietoe »

TRooPER wrote:en waarom zou een smartphone minder goed tegen de trillingen kunnen dan een gps toestel?

in beide toestellen zit toch telkens een printplaat in die minstens even gevoelig zijn.
met de juiste houder (eventueel met demping) zie ik ook geen problemen daaromtrent.
waterdichtheid zal afhangen van de telefoon en houder,


enige waar ik persoonlijk mee zit , is als je die slimme telefoon al gebruikt om 1 of 2 apps (flitsapp en dashcam) op te draaien tijdens het rijden, dat die derde GPS app er toch teveel aan wordt om allemaal op hetzelfde toestel te gebruiken.
Daarom verkies is voorlopig nog een apart GPS toestel.
Ik vrees toch ook dat de constructie van smartphones echt niet voorzien is voor de trillingen op de moto. Zoals Muug aanhaalt is er wel degelijk een verschil in constructie. Het kan een tijdje goed gaan en sommigen zullen misschien wel blijven werken, maar de kans dat het mis gaat is groot, ook met een zgn aangepaste steun. Ik heb ooit een pocketpc met navigatie gebruikt op mijn eerste moto. Die had ik in een speciale beschermende Otterbox gestoken. Ondanks dat, heeft het geen jaar geduurd of de printplaat had schade. Los daarvan is het gebruiksgemak van een smartphone op de moto gewoon veel minder. Als je het toch wil proberen, gebruik dan geen smartphone waarop je nog moet vertrouwen voor andere zaken.

Ps: Je kan navigatie, flitspalen en dashcam combineren in één app zoals Sygic. Ik ben er zeer tevreden van.
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

De Heer is waarlijk opgestaan! :o Of op zijn minst mijn Tripy. Ik vermoed dat er een vocht probleem was na een toch wel heel natte rit en dat ondertussen alles schoon is opgedroogd.

Ik heb wel wat geëxperimeenteerd met de smart phone in de smart phone houder. Zo heel geweldig vind ik het niet maar het was dan ook een vrij goedkope oplossing. Gelukkig heb ik geen nieuwe gps gekocht.

Probleem met dat hoesje is dat er inderdaad een gaatje in is om de lader door te steken maar de micro usb aansluiting kan niet echt bij in het huisjes, dat zit dan zo halverwege het gat in het hoesje.

Verder lijkt de smart phone véél trager en minder accuraat in het bepalen van waar ik ben. Maar dat ligt misschien aan het soort smartphone? Anderzijds is de Samsung Galaxy S5 mini niet echt een instapmodel... :dontknow:

Morgen bij de fiesttocht de twee naast elkaar eens proberen nu dat de Tripy terug onder de levenden is.
Me gusta la moto, me gustas tu.

TRooPER
Posts: 1975
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TRooPER »

Tom Thumper wrote:De Heer is waarlijk opgestaan! :o Of op zijn minst mijn Tripy. Ik vermoed dat er een vocht probleem was na een toch wel heel natte rit en dat ondertussen alles schoon is opgedroogd.

Ik heb wel wat geëxperimeenteerd met de smart phone in de smart phone houder. Zo heel geweldig vind ik het niet maar het was dan ook een vrij goedkope oplossing. Gelukkig heb ik geen nieuwe gps gekocht.

Probleem met dat hoesje is dat er inderdaad een gaatje in is om de lader door te steken maar de micro usb aansluiting kan niet echt bij in het huisjes, dat zit dan zo halverwege het gat in het hoesje.

Verder lijkt de smart phone véél trager en minder accuraat in het bepalen van waar ik ben. Maar dat ligt misschien aan het soort smartphone? Anderzijds is de Samsung Galaxy S5 mini niet echt een instapmodel... :dontknow:

Morgen bij de fiesttocht de twee naast elkaar eens proberen nu dat de Tripy terug onder de levenden is.

misschien eens aan tripy vragen of er losse 'dichtingen' te bestellen zijn, zodat bij volgende regenperiode weer geen uitval is.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

TRooPER wrote:misschien eens aan tripy vragen of er losse 'dichtingen' te bestellen zijn, zodat bij volgende regenperiode weer geen uitval is.
Of misschien de volgende keer het vijzeke van de stroomtoevoer dichtdraaien voordat ik een hele dag in de strontregen ga rijden? :wall:
Me gusta la moto, me gustas tu.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

Ik heb dit oude draadje nog eens van onder het stof gehaald, we zijn ondertussen 5 jaar verder en de techniek is geëvolueerd. Tijd voor een nieuwe stand van zake?

Good old Tripy doet het nog steeds maar het is toch wel een gedoe om een .gpx over te tekenen en er een roadbook van te maken. Natuurlijk is dat niet echt helemaal nodig omdat je ook gewoon de track kan volgen met de Tripy maar als de track zichzelf ergens kruist, wordt het toch een beetje ambetant want dan weet je natuurlijk niet welk van de twee sporen je moet volgen.

In een Garmin heb ik weinig zin wegens te veel dingen die mis kunnen lopen als je bepaalde dingen doet of niet doet. Gebruiksvriendelijkheid is mijn grootste bezwaar tgo die dingen. TomTom heeft dan weer een vreemde manier om met tracks om te gaan...

Dus heb ik maar eens de OsmAnd app opnieuw geïnstalleerd op de telefoon. Enkele jaren geleden was de telefoon, of was het OsmAnd, die veel te traag reageerde waardoor het niet echt prettig te gebruiken was. Op de telefoon was het meestal om te navigeren met Waze of GoogleMaps, Tripy om routes te rijden. In de tijd dat er roaming tarieven aangerekend werden in het buitenland, gebruikte ik OsmAnd ook in de auto in het buitenland maar de data aan normale prijzen aangerekend worden, ben ik hier ook Waze gaan gebruiken.

Na een tip van Duibding die vertelde hoe handig OsmAnd omgaat met GPX bestanden moest ik nu toch wel eens proberen. HOE ZALIG IS DAT? Gewoon, een gratis app die op uw smartphone staat en doet waar Garmin en TomTom niet in slagen: gewoon, plug en play een .gpx omzetten in een route met navigatie aanwijzingen in no time. Je kan zelf kiezen of je de track wilt zien of niet. Natuurlijk wil ik de track zien, ik wil kunnen controleren of de berekende route overeenkomt met de track. Gratis app? Ja, maar dan ben je beperkt in het aantal kaarten dat je kan gebruiken, de betaalde versie kost een volle €5,50

Nee, ik zie geen enkele reden om nog zo zot veel geld uit te geven aan gelijk welke GPS. Een degelijke smartphone maakt die dingen volledig overbodig.

Op een gegeven moment had ik wel even een probleem toen het begon te regenen. Ik had me al vaak afgevraagd waarom er een regenhoesje bij de bevestiging van de GSM op de moto zit. De gsm is toch waterdicht? En toen begon het te regenen. Het touchscreen van de GSM reageert op waterdruppels en ging helemaal in overdrive. Hoesje er over en probleem was opgelost, maar dit heeft natuurlijk meer te maken met de bevestiging op de moto van de GSM en niet met de app zelf.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by duibhce Kaelann »

de app heeft ook 200.000 instellingen die ge kunt aanpassen als ge daar goesting in hebt :roll:
Da's voor mij een van de voornaamste minpunten. Op het vlak van instellingen is het niet echt gebruiksvriendelijk. Maar tracks navigeren doet het als de beste. Tweede minpunt is dat OSMAnd wel heel snel denk dat iets een afslag is, zelfs wanneer er in de verste verte geen alternatieve opties te bekennen zijn dan de baan te volgen. Daardoor krijg je heel veel instructies voor het gewoon pakken van een bocht. Maar voor ne klungelaar als ik is dat misschien niet slecht :lol:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Muug »

Werken met Garmin: het is een full-time hobby op zich :mrgreen:
TomTom: ik kan nu volmondig confirmeren dat TT zwaar faalt in het volgen van tracks. Gelijk welke track ge daar in smijt, de TT maakt daar met zijn eigen logaritmes iets anders van. Van 't weekend heb ik mogen merken dat die op een totaal van wel 850 km minstens tien keer de andere kant uitging. Hij komt na twee kruispunten of soms twintig kilometer wel weer uit op de goede "route", maar 't is toch enorm vervelend. Vermoedende dat zoiets zou gaan gebeuren, heb ik wijselijk nooit geleid, enkel gevolgd. En daarmee hebben we dus QED: TT is geniaal in het verzinnen van zijn eigen kronkelroutes, of gewoon om asap van A naar B te gaan maar aub gebruik het niet om een ander zijn tracks te proberen volgen!

Osmand dus, ZEER interessant om te weten!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

duibhce Kaelann wrote: 24 Aug 2020 13:06 Tweede minpunt is dat OSMAnd wel heel snel denk dat iets een afslag is, zelfs wanneer er in de verste verte geen alternatieve opties te bekennen zijn dan de baan te volgen. Daardoor krijg je heel veel instructies voor het gewoon pakken van een bocht. Maar voor ne klungelaar als ik is dat misschien niet slecht :lol:
Dat heb ik inderdaad gemerkt maar vermits ik snel de instelling vond om de madam te laten zwijgen, dat is de eerste die je tegenkomt, stoort me dat niet echt. In tegenstelling tot de Tripy heb je een duidelijk overzicht van de situatie op de kaart.
Me gusta la moto, me gustas tu.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by pingu »

Tom Thumper wrote: 24 Aug 2020 10:39 Dus heb ik maar eens de OsmAnd app opnieuw geïnstalleerd op de telefoon. Enkele jaren geleden was de telefoon, of was het OsmAnd, die veel te traag reageerde waardoor het niet echt prettig te gebruiken was. Op de telefoon was het meestal om te navigeren met Waze of GoogleMaps, Tripy om routes te rijden. In de tijd dat er roaming tarieven aangerekend werden in het buitenland, gebruikte ik OsmAnd ook in de auto in het buitenland maar de data aan normale prijzen aangerekend worden, ben ik hier ook Waze gaan gebruiken.

Na een tip van Duibding die vertelde hoe handig OsmAnd omgaat met GPX bestanden moest ik nu toch wel eens proberen. HOE ZALIG IS DAT? Gewoon, een gratis app die op uw smartphone staat en doet waar Garmin en TomTom niet in slagen: gewoon, plug en play een .gpx omzetten in een route met navigatie aanwijzingen in no time. Je kan zelf kiezen of je de track wilt zien of niet. Natuurlijk wil ik de track zien, ik wil kunnen controleren of de berekende route overeenkomt met de track. Gratis app? Ja, maar dan ben je beperkt in het aantal kaarten dat je kan gebruiken, de betaalde versie kost een volle €5,50

Nee, ik zie geen enkele reden om nog zo zot veel geld uit te geven aan gelijk welke GPS. Een degelijke smartphone maakt die dingen volledig overbodig.

Op een gegeven moment had ik wel even een probleem toen het begon te regenen. Ik had me al vaak afgevraagd waarom er een regenhoesje bij de bevestiging van de GSM op de moto zit. De gsm is toch waterdicht? En toen begon het te regenen. Het touchscreen van de GSM reageert op waterdruppels en ging helemaal in overdrive. Hoesje er over en probleem was opgelost, maar dit heeft natuurlijk meer te maken met de bevestiging op de moto van de GSM en niet met de app zelf.
Ik gebruik OsmAnd al een jaar of twee, drie voor wandeltochten (gratis topo kaarten, hoogtelijnen,...). Een paar maand geleden m'n GSM vervangen door zo'n "outdoor" model (https://www.gsmarena.com/ulefone_armor_7-10020.php) dat ik nu ook op de moto gebruik. Waze voor A -> B (er is m.i. niks beters), OsmAnd voor routes. GSM staat via een simpele aluminium steun op de moto, voeding via (waterdichte) USB met zo'n magnetische koppeling. Nog geen probleem gehad met "doldraaiend" scherm in de regen.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by pingu »

duibhce Kaelann wrote: 24 Aug 2020 13:06 de app heeft ook 200.000 instellingen die ge kunt aanpassen als ge daar goesting in hebt :roll:
Da's voor mij een van de voornaamste minpunten. Op het vlak van instellingen is het niet echt gebruiksvriendelijk. Maar tracks navigeren doet het als de beste. Tweede minpunt is dat OSMAnd wel heel snel denk dat iets een afslag is, zelfs wanneer er in de verste verte geen alternatieve opties te bekennen zijn dan de baan te volgen. Daardoor krijg je heel veel instructies voor het gewoon pakken van een bocht. Maar voor ne klungelaar als ik is dat misschien niet slecht :lol:
Als je via een "track" navigeert dan heeft OsmAnd daar inderdaad last van. Als je als "route" exporteert / importeert, dan heeft 'ie dat niet. Maar dan ben je weer niet 100% zeker dat de route 100% overeenkomt met wat je had uitgetekend :?

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

pingu wrote: 26 Aug 2020 17:17 Als je via een "track" navigeert dan heeft OsmAnd daar inderdaad last van. Als je als "route" exporteert / importeert, dan heeft 'ie dat niet. Maar dan ben je weer niet 100% zeker dat de route 100% overeenkomt met wat je had uitgetekend :?
In welk bestandstype importeer je routes in OsmAnd? Kan je dan niet naast de originele GPX weergeven op je scherm zodat je dan ziet of er een verschil is?
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Een gpx is een bestandsvorm, waar zowel een track als een route in kan zitten.
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

F M wrote: 26 Aug 2020 20:46 Een gpx is een bestandsvorm, waar zowel een track als een route in kan zitten.
Dat klopt toch niet helemaal Frans, een gpx is in weze een XML waarin verschillende soorten gestructureerde data zit. De belangrijkste in de gpx is de track (trk node), waarin alle coördinaten zitten van alle punten waar de track komt. Daarnaast kan de gpx nog andere soorten van data bevatten die door een programma gebruikt kunnen worden om een route te gaan genereren, zoals de waypoints (wpt node) en begin en start punt (rte). De route wordt dus gegeneerd door een apparaat en zit in tegenstelling tot een .gdb niet in het bestand, enkel de nodige data om een route te kunnen genereren zit in de gpx.

Als dus OsmAnd op een andere manier omgaat met een route als met een track, ga ik er een beetje van uit dat de route op voorhand geconfigureerd is en in een of andere bestandsvorm door Osmand gelezen kan worden zoals een .gdb door Garmin gelezen wordt als een route waarvan het apparaat vindt dat het deze nog een keertje kan herberekenen met de meest iconische Garmin vraag allertijden tot gevolg en de opdracht die iedere gebruiker heeft om die functie uit te zetten, een .itn voor TomTom of een .trb voor Tripy.

Of is het zo dat door meer routepunten toe te voegen in de .gpx, de wpt-tags, er ook minder routeaanwijzingen gemaakt worden door OsmAnd?
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Tom Thumper wrote: 27 Aug 2020 12:27
F M wrote: 26 Aug 2020 20:46 Een gpx is een bestandsvorm, waar zowel een track als een route in kan zitten.
Dat klopt toch niet helemaal Frans, een gpx is in weze een XML waarin verschillende soorten gestructureerde data zit. De belangrijkste in de gpx is de track (trk node), waarin alle coördinaten zitten van alle punten waar de track komt. Daarnaast kan de gpx nog andere soorten van data bevatten die door een programma gebruikt kunnen worden om een route te gaan genereren, zoals de waypoints (wpt node) en begin en start punt (rte). De route wordt dus gegeneerd door een apparaat en zit in tegenstelling tot een .gdb niet in het bestand, enkel de nodige data om een route te kunnen genereren zit in de gpx.

Als dus OsmAnd op een andere manier omgaat met een route als met een track, ga ik er een beetje van uit dat de route op voorhand geconfigureerd is en in een of andere bestandsvorm door Osmand gelezen kan worden zoals een .gdb door Garmin gelezen wordt als een route waarvan het apparaat vindt dat het deze nog een keertje kan herberekenen met de meest iconische Garmin vraag allertijden tot gevolg en de opdracht die iedere gebruiker heeft om die functie uit te zetten, een .itn voor TomTom of een .trb voor Tripy.

Of is het zo dat door meer routepunten toe te voegen in de .gpx, de wpt-tags, er ook minder routeaanwijzingen gemaakt worden door OsmAnd?
Dat klopt toch niet helemaal, Tom ;) .
Mijn opmerking diende om aan te duiden dat je de term gpx verkeerd gebruikt. Je slimme telefoon geeft geen gpx weer, maar een route of een spoor, want die kunnen allebei in een gpx zitten, net zoals bv ook nog waypoints.

Een Garmin leest ook geen gdb-bestand. Een gdb bestand werd gebruikt om routes, sporen, waypoints gecondenseerd op te slaan op je PC (of een ander opslagmedium). Wanneer je vanuit Mapsource de routes- sporen, waypoints vanuit een gdb-bestand naar de GPS stuurt, zet Mapsource die om in een gpx-bestand. Je mag honderden gdb-bestanden in je Garmin plakken, die kan daar absoluut niets mee doen.

De route wordt in een garmin zelf gegenereerd in de outdoor-toestellen, gebaseerd op de waypoints in de gpx. Dat lijkt ook de methode te zijn van Osmand ,gezien het commentaar van Pingu dat er bij het gebruik van een route verschillen kunnen optreden.

De motortoestellen (de Zumo's) gebruiken echter alle tussenliggende shaping points in een route, zodat de Zumo de route niet meer zelf moet genereren aan de hand van de waypoints in de route. Wat die wel gaat doen, is al die shaping points, en de waypoints in een route, verschuiven naar de dichtstbijzijnde weg van de actieve kaart in de Zumo. En als er geen weg in de buurt ligt, dan maakt hij er op die plaats een stukje 'spoor' van, zodat je nog altijd je route kan volgen, op die plaats weliswaar zonder routeaanwijzingen. Dat is trouwens de grote sterkte van de Garmin Zumo's: je kunt er nagenoeg zeker van zijn dat een route ongewijzigd in je gps geraakt.

Maar dit alles ter zijde en ter algemene lering, want in tegenstelling tot bij de Garmin Zumo, weet ik niet wat de Osmand doet met een spoor of route die in een gpx-bestand zit.
I am confused. Oh no, maybe not!

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by pingu »

F M wrote: 27 Aug 2020 13:12 De route wordt in een garmin zelf gegenereerd in de outdoor-toestellen, gebaseerd op de waypoints in de gpx. Dat lijkt ook de methode te zijn van Osmand ,gezien het commentaar van Pingu dat er bij het gebruik van een route verschillen kunnen optreden.
Yup. Zo'n gpx kan blijkbaar waypoints, een route, en/of een track bevatten. Voor zover ik experimenteel kon vaststellen, behandelt OsmAnd een gpx met waypoints hetzelfde als eentje met een route: OsmAnd probeert zelf een route te berekenen tussen de way-/route-points in de gpx. Wat dus kan afwijken omdat OsmAnd mogelijks niet hetzelfde routeringsalgoritme gebruikt dan BaseCamp, Kurviger, TomTom, etc.

Als er een track in de gpx zit, dan gaat OsmAnd simpelweg langs die track navigeren (en evt. aanwezige route negeren). Daarbij wordt het onderliggende kaartmateriaal eigenlijk genegeerd. Afslagen worden aangegeven op basis van de vorm / richting van de track. Wat op een bochtig stukje dus al eens wil mis lopen...

Volgens deze post reddit.com zouden er plannen zijn om zo'n track automatisch in een route om te zetten (zoals de recente Garmin's kunnen geloof ik). Waarbij je dan de correcte "turn-by-turn" aanwijzingen zou moeten krijgen. Maar eerlijk gezegd zal mij dat worst wezen, ik heb toch geen Cardo of iets dergelijks om die aanwijzingen in m'n helm te krijgen :laughing:

Post Reply