Slimme telefoon vs gps?

Zolang er maar knopjes aan zitten
Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

F M wrote:... By the way, ik denk wel dat het scherm van de mini misschien wat klein zal uitvallen voor gebruik op de moto?
Na de tip van Bompa eens naar de specs van de zumo 340 gaan kijken en voorwaar, dat scherm is kleiner van dat van mijn "mini" telefoon.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Tom, uwe smartphone had al lang op het stuur van uwe Explorer moeten staan. Doe eens voort ! :whip:

;)
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by bompa »

Tom Thumper wrote:
F M wrote:... By the way, ik denk wel dat het scherm van de mini misschien wat klein zal uitvallen voor gebruik op de moto?
Na de tip van Bompa eens naar de specs van de zumo 340 gaan kijken en voorwaar, dat scherm is kleiner van dat van mijn "mini" telefoon.
Ik denk dat de grote van het scherm van de 340 wel zal meevallen, is iets groter dan van de zumo 550
in de hoogte is het hetzelfde maar in de breedte is het iets breder, 2 ,03cm breder heb ik juist gemeten
Image
Last edited by bompa on 24 May 2016 18:16, edited 1 time in total.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote:Tja, TomTom, jouw bedrijfje slaagt daar pas sinds heel kort in met de TomTom400-reeks. geen enkel andere TomTom kan dat, dus ergens moet dat toch een functie zijn die weinig gevraagd is...
Ik denk inderdaad dat de functie niet zo veel gevraagd is. maar wat garmin doet is gewoon functionaliteit die ze al geïmplementeerd hebben uitschakelen in de goedkopere toestellen om de duurdere prijs van de "high end" te rechtvaardigen.
Niets nieuws natuurlijk. En common practice bij veel fabrikanten. Maar wel en beetje duf voor de consument die graag precies die functionaliteit heeft.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

duibhce Kaelann wrote:Maar wel en beetje duf voor de consument die graag precies die functionaliteit heeft.
Hoe kan jij dat toch mooi verwoorden vanuit die verre oorden! :smitten:

Sneu had ook een heel mooi alternatief geweest! ;)
Me gusta la moto, me gustas tu.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

F M wrote:Tom, uwe smartphone had al lang op het stuur van uwe Explorer moeten staan. Doe eens voort ! :whip:

;)
Givi ding besteld.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Tom Thumper wrote:
duibhce Kaelann wrote:Maar wel en beetje duf voor de consument die graag precies die functionaliteit heeft.
Hoe kan jij dat toch mooi verwoorden vanuit die verre oorden! :smitten:

Sneu had ook een heel mooi alternatief geweest! ;)
Tja, en hoe hadden jullie dan toestellen gepositioneerd van goedkoop naar duur? Een auto of motor wordt ook duurder naarmate er meer op geïnstalleerd is. :dontknow:

@Jo, heb jij op je droomreis nog tijd om je met deze futiliteiten bezig te houden ? :shock: :shock:
:lol:
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

F M wrote: Tja, en hoe hadden jullie dan toestellen gepositioneerd van goedkoop naar duur? Een auto of motor wordt ook duurder naarmate er meer op geïnstalleerd is. :dontknow:
Op basis van functionaliteiten die de toestellen écht hebben. Het tonen van de track op het toestel is een functionaliteit die naar alle waarschijnlijkheid aanwezig is op de goedkope toestellen. Ze is er op meest basic wandeltoestellen (Etrex 119 euro) maar men heeft die niet beschikbaar gemaakt op motortoestellen omdat de meeste mensen het toch niet gebruiken. Maw het is er maar je ziet het niet. Op de duurdere dingen is het er even goed als op de goedkopere toestellen maar je ziet het wel.

Als de kast van dat toestel van de fabriek gewoon zwart zou zijn maar de meeste mensen willen dat zilver geverfd, dan gaat men die dingen zilver verven. Moesten ze dan een duurdere versie uitbrengen die zwart is, maw niet zilver geverfd en ze vragen daar meer geld voor, dan is dat niet serieus. Zelfde met het beschikbaar maken van .gpx bestanden op de duurdere versies.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Muug »

Is er nergens een slimme jongen die al ingebroken heeft in die software en het dus mogelijk maakt om die optietjes te tweaken?

User avatar
Droopy
Posts: 1055
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Droopy »

Tom Thumper wrote: Givi ding besteld.
'k Heb zo'n Givi ding van RAD op de moto staan.
De auto gps en de smartphone gps passen daarin. :grin:
Maar... :?
Het is geen "plug and play", bij alle twee is het wat gepruts om die kabel door dat veel te smalle givi gaatje te krijgen en om het scherm dan goed te positioneren.
Even snel aansluiten en vertrekken is er dus niet bij, het duurt een paar minuten vooraleer alles goed zit, niet onoverkomelijk maar dit even ter info. ;)

Mijn Huawei smartphone heeft trouwens last van de hitte, na een paar uurtjes te werken in de blakende zon was de batterij oververhit en was het tijdelijk gedaan met navigeren.... :whistling:

Wat ik bij allebei een nadeel vind is dat ze allebei leren van mijn rijgedrag maar da's niet handig omdat ik met de auto liefst de kortste en snelste weg neem en met de moto liefst de kronkeligste en langste weg neem, soms is het niet leuk om met de auto in smalle boerenbaantjes terecht te komen. :?
'k Heb dus ook meegedaan met de maandwedstrijd van RAD. :grin:

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Tom Thumper wrote:
F M wrote:... By the way, ik denk wel dat het scherm van de mini misschien wat klein zal uitvallen voor gebruik op de moto?
Na de tip van Bompa eens naar de specs van de zumo 340 gaan kijken en voorwaar, dat scherm is kleiner van dat van mijn "mini" telefoon.
Ik heb een Zumo590, dat scherm is duidelijk groter dan dat van de S4 mini.
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

Ik heb OsmAnd geïnstalleerd op mijn telefoon die ondertussen dan ook nog eens snel een Android update te verwerken kreeg en nu allemaal andere interfaces heeft maar bon, dit geheel terzijde. OsmAnd ziet er cool uit. Ik heb dat enkele jaren geleden al eens gebruikt op een iets minder slimme telefoon en dat navigeerde net een beetje te traag, nu ziet het er een stuk sneller uit.

Verder is de Givi smartphone houder toegekomen. Met mijn S5 mini heb ik het model voor de S5 besteld. Mijn mini past perfect, ik vrees dat mensen die dit besteld hebben voor hun S5 bedrogen gaan uitkomen, zeker als er vanonder nog een voedingskabel in moet. Maar ja, niet mijn probleem. Ik zijn zo content als een klein jong met nief speelgoed en zit te popelen om alles eens uit te proberen. Moet nog werken tot 18 uur. :thumbsdown:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Tom Thumper wrote:Ik heb OsmAnd geïnstalleerd op mijn telefoon
Ik ook.

En gelijk zo veel apps op de smartphone, ben ik daar weer niet smart genoeg voor. :(
I am confused. Oh no, maybe not!

TRooPER
Posts: 1975
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TRooPER »

en waarom zou een smartphone minder goed tegen de trillingen kunnen dan een gps toestel?

in beide toestellen zit toch telkens een printplaat in die minstens even gevoelig zijn.
met de juiste houder (eventueel met demping) zie ik ook geen problemen daaromtrent.
waterdichtheid zal afhangen van de telefoon en houder,


enige waar ik persoonlijk mee zit , is als je die slimme telefoon al gebruikt om 1 of 2 apps (flitsapp en dashcam) op te draaien tijdens het rijden, dat die derde GPS app er toch teveel aan wordt om allemaal op hetzelfde toestel te gebruiken.
Daarom verkies is voorlopig nog een apart GPS toestel.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Muug »

Ne smartphone, waarvan ik er al een aantal heb mogen uiteen vijzen, wilt altijd zo licht mogelijk zijn, en bijgevolg zit daar 't minimum van minimum aan materiaal in. Aan robuustheid en trillingsbestendigheid en - ook - stofdichtheid wordt absoluut niet gedacht. Behalve dan bij enkele werftelefoons.
Bij een outdoorgps ligt dat wel anders me dunkt. Maar, gelijk je zegt, mits een goede steun die dan de demping voor zich neemt, zal dat wel lukken.

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by toeternietoe »

TRooPER wrote:en waarom zou een smartphone minder goed tegen de trillingen kunnen dan een gps toestel?

in beide toestellen zit toch telkens een printplaat in die minstens even gevoelig zijn.
met de juiste houder (eventueel met demping) zie ik ook geen problemen daaromtrent.
waterdichtheid zal afhangen van de telefoon en houder,


enige waar ik persoonlijk mee zit , is als je die slimme telefoon al gebruikt om 1 of 2 apps (flitsapp en dashcam) op te draaien tijdens het rijden, dat die derde GPS app er toch teveel aan wordt om allemaal op hetzelfde toestel te gebruiken.
Daarom verkies is voorlopig nog een apart GPS toestel.
Ik vrees toch ook dat de constructie van smartphones echt niet voorzien is voor de trillingen op de moto. Zoals Muug aanhaalt is er wel degelijk een verschil in constructie. Het kan een tijdje goed gaan en sommigen zullen misschien wel blijven werken, maar de kans dat het mis gaat is groot, ook met een zgn aangepaste steun. Ik heb ooit een pocketpc met navigatie gebruikt op mijn eerste moto. Die had ik in een speciale beschermende Otterbox gestoken. Ondanks dat, heeft het geen jaar geduurd of de printplaat had schade. Los daarvan is het gebruiksgemak van een smartphone op de moto gewoon veel minder. Als je het toch wil proberen, gebruik dan geen smartphone waarop je nog moet vertrouwen voor andere zaken.

Ps: Je kan navigatie, flitspalen en dashcam combineren in één app zoals Sygic. Ik ben er zeer tevreden van.
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

De Heer is waarlijk opgestaan! :o Of op zijn minst mijn Tripy. Ik vermoed dat er een vocht probleem was na een toch wel heel natte rit en dat ondertussen alles schoon is opgedroogd.

Ik heb wel wat geëxperimeenteerd met de smart phone in de smart phone houder. Zo heel geweldig vind ik het niet maar het was dan ook een vrij goedkope oplossing. Gelukkig heb ik geen nieuwe gps gekocht.

Probleem met dat hoesje is dat er inderdaad een gaatje in is om de lader door te steken maar de micro usb aansluiting kan niet echt bij in het huisjes, dat zit dan zo halverwege het gat in het hoesje.

Verder lijkt de smart phone véél trager en minder accuraat in het bepalen van waar ik ben. Maar dat ligt misschien aan het soort smartphone? Anderzijds is de Samsung Galaxy S5 mini niet echt een instapmodel... :dontknow:

Morgen bij de fiesttocht de twee naast elkaar eens proberen nu dat de Tripy terug onder de levenden is.
Me gusta la moto, me gustas tu.

TRooPER
Posts: 1975
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TRooPER »

Tom Thumper wrote:De Heer is waarlijk opgestaan! :o Of op zijn minst mijn Tripy. Ik vermoed dat er een vocht probleem was na een toch wel heel natte rit en dat ondertussen alles schoon is opgedroogd.

Ik heb wel wat geëxperimeenteerd met de smart phone in de smart phone houder. Zo heel geweldig vind ik het niet maar het was dan ook een vrij goedkope oplossing. Gelukkig heb ik geen nieuwe gps gekocht.

Probleem met dat hoesje is dat er inderdaad een gaatje in is om de lader door te steken maar de micro usb aansluiting kan niet echt bij in het huisjes, dat zit dan zo halverwege het gat in het hoesje.

Verder lijkt de smart phone véél trager en minder accuraat in het bepalen van waar ik ben. Maar dat ligt misschien aan het soort smartphone? Anderzijds is de Samsung Galaxy S5 mini niet echt een instapmodel... :dontknow:

Morgen bij de fiesttocht de twee naast elkaar eens proberen nu dat de Tripy terug onder de levenden is.

misschien eens aan tripy vragen of er losse 'dichtingen' te bestellen zijn, zodat bij volgende regenperiode weer geen uitval is.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

TRooPER wrote:misschien eens aan tripy vragen of er losse 'dichtingen' te bestellen zijn, zodat bij volgende regenperiode weer geen uitval is.
Of misschien de volgende keer het vijzeke van de stroomtoevoer dichtdraaien voordat ik een hele dag in de strontregen ga rijden? :wall:
Me gusta la moto, me gustas tu.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

Ik heb dit oude draadje nog eens van onder het stof gehaald, we zijn ondertussen 5 jaar verder en de techniek is geëvolueerd. Tijd voor een nieuwe stand van zake?

Good old Tripy doet het nog steeds maar het is toch wel een gedoe om een .gpx over te tekenen en er een roadbook van te maken. Natuurlijk is dat niet echt helemaal nodig omdat je ook gewoon de track kan volgen met de Tripy maar als de track zichzelf ergens kruist, wordt het toch een beetje ambetant want dan weet je natuurlijk niet welk van de twee sporen je moet volgen.

In een Garmin heb ik weinig zin wegens te veel dingen die mis kunnen lopen als je bepaalde dingen doet of niet doet. Gebruiksvriendelijkheid is mijn grootste bezwaar tgo die dingen. TomTom heeft dan weer een vreemde manier om met tracks om te gaan...

Dus heb ik maar eens de OsmAnd app opnieuw geïnstalleerd op de telefoon. Enkele jaren geleden was de telefoon, of was het OsmAnd, die veel te traag reageerde waardoor het niet echt prettig te gebruiken was. Op de telefoon was het meestal om te navigeren met Waze of GoogleMaps, Tripy om routes te rijden. In de tijd dat er roaming tarieven aangerekend werden in het buitenland, gebruikte ik OsmAnd ook in de auto in het buitenland maar de data aan normale prijzen aangerekend worden, ben ik hier ook Waze gaan gebruiken.

Na een tip van Duibding die vertelde hoe handig OsmAnd omgaat met GPX bestanden moest ik nu toch wel eens proberen. HOE ZALIG IS DAT? Gewoon, een gratis app die op uw smartphone staat en doet waar Garmin en TomTom niet in slagen: gewoon, plug en play een .gpx omzetten in een route met navigatie aanwijzingen in no time. Je kan zelf kiezen of je de track wilt zien of niet. Natuurlijk wil ik de track zien, ik wil kunnen controleren of de berekende route overeenkomt met de track. Gratis app? Ja, maar dan ben je beperkt in het aantal kaarten dat je kan gebruiken, de betaalde versie kost een volle €5,50

Nee, ik zie geen enkele reden om nog zo zot veel geld uit te geven aan gelijk welke GPS. Een degelijke smartphone maakt die dingen volledig overbodig.

Op een gegeven moment had ik wel even een probleem toen het begon te regenen. Ik had me al vaak afgevraagd waarom er een regenhoesje bij de bevestiging van de GSM op de moto zit. De gsm is toch waterdicht? En toen begon het te regenen. Het touchscreen van de GSM reageert op waterdruppels en ging helemaal in overdrive. Hoesje er over en probleem was opgelost, maar dit heeft natuurlijk meer te maken met de bevestiging op de moto van de GSM en niet met de app zelf.
Me gusta la moto, me gustas tu.

Post Reply