Slimme telefoon vs gps?

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 06 Oct 2020 09:36 route naar Italië in de 100% "adventurous mode" = 99% autosnelweg. :wall:
Zoals al gezegd, Adventurous routing van Garmin s*cks.

Ik gebruik mijn Zumo op de motor nagenoeg altijd met zelf gemaakte routes. Van A naar B dient enkel voor in de auto.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 06 Oct 2020 10:23 Is er hier niemand die ooit een tablet gebruikt heeft ipv een smartphone?
Er bestaan enorm robuuste android-tablets die zéér waterdicht zijn, want ontworpen voor maritieme doeleinden. :thumbsup:
Zelf niet. Maar de gasten van Hyperpro in Alphen doen dat al enkele jaren op de motoren die ze zelf bouwen/aanpassen. Met veel succes blijkbaar.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Muug »

Op advrider zijn er ook wel tamelijk wat hits daarover:

https://advrider.com/f/threads/ruggediz ... n.1284993/
https://advrider.com/f/threads/setup-yo ... s.1097943/

Omdat het ding nogal zwaar is, moet er ook wel goed nagedacht worden over de mount ervan.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

Osmand is ook betalend ? :?

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

TuttoTerreno wrote: 07 Oct 2020 08:39 Osmand is ook betalend ? :?
Een beetje, je kan het gratis gebruiken mits je slechts een beperkt aantal kaarten installeert (5 of zo?) Wil je meer kaarten moet je betalen (ook 5 ofzo?). :ricky:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

7 downloads, maar elk land heeft dan weer gedetailleerde onderliggende regionale kaarten

dus die 7 heb je rap bereikt.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by duibhce Kaelann »

klopt. Hangt er een beetje vanaf in welke regio's je OSMAnd gebruikt of die 7 gratis kaarten voldoende is. Belgie zijn 2 kaarten, dus da's geen probleem. Bosnie, Croatie, Bulgarije, Roemenie, ... telkens 1 kaart.
Maar zodra je bvb heel Frankrijk of heel Duitsland wil downloaden kom je niet toe met die 7 kaarten. Je hebt denk ik wel steeds de optie om enkel online kaarten te gebruiken. Die tellen volgens mij niet mee in de beperking van 7. Maar dan heb je uiteraard wel data-verbruik.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

Na een beetje trial and error heb ik geleerd dat ge in Osmand best simpelweg de tracks laadt ("my places" is de file manager, moet ge ook maar weten) ,
en dan domweg op de navigatie button drukt en "follow track" uitkiest.

Ge wordt dan inderdaad meteen naar het dichtsbijzijnde punt van die track gestuurd, en de track wordt zonder boe of ba meteen een route met instructies. GEWELDIG.

En het lijkt niet zo dat in de huidige versie elke bocht een instructie meekrijgt. Ik ga dat een dezer ne keer in detail testen.
edit: bij andere tracks komen er wel nog veel te veel instructies. niet in elke bocht, maar toch in vele.

Als ik effectief een route wou maken ("create a route" op basis v een track), ben ik telkens de mist in gegaan. Het lukt wel, maar die route wordt opgeslagen als een tweede GPS track bovenop de eerste (dubbele lengte) en bij de navigatie komt er nog een directe lijn van eind naar beginpunt bij om de track opnieuw af te rijden. Ik ga die functie niet meer gebruiken :mrgreen:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

mocht Corona het toelaten, wordt de praktische test
in centraal Italia uitgebreid met... een Tripy !


tien dagen zijn helaas een eeuwigheid in covid-19 curves.
En voor de reisgenoot met de Tripy mogen Toscana, umbria niet rood kleuren wegens quarantaine verplichting bij thuiskomst.

hopelijk 🔥 mijn kaarsje nog bij de Madonna :|

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

Ik ben geen inzetgebied tegengekomen waar de Garmin XT de slimme telefoon kan verslaan.

Pluspunten voor de XT:
+ Schoon televieseke
+ waterdichte stroomverzorging
+ zelfs bij "allroad" wegen af en toe bruikbare gesproken instructies

Minpunten:

- de prijs van da kaske is echt niet te verantwoorden
- meerdaagse cursus nodig wegens ongebruiksvriendelijkheid van het kaske én van de Garmin PC software.
- te velde: route berekening naar uw volgende bestemming is gewoon pijnlijk slecht (echt vierde provinciale nivo)
- inladen en converteren van gpx tracks naar routes kan tergend moeizaam verlopen, zeker zonder PC in de buurt.
- ingeladen route "verdwijnt" vaak kilometerlang (ook op asfaltwegen) van het televieseke.


Het bizarre is dat de vier laatste minpunten ... software kwesties zijn. Dit kunnen ze perfekt oplossen met een update. Doch 50% kans dat ze het nog erger gaan maken.

Pluspunten voor de slimme foon:
+ prijs (best wat mensen hebben er al eentje)
+ het is een ding dat veel meer kan dan navigatie
+ Osmand software is allroad gebruiksvriendelijker dan de garmin equivalent, en betrouwbaarder. Laat geen steek vallen.
+ Mits betalende apps, onroad motor navigatie op champions league nivo

Minpunten:
- Formaat van outdoor foons is nogal baksteen achtig :lol:
- stroomverzorging bij een hele dag regen, kan problematisch zijn, denk ik
- de gesproken Osmand navigatie instructies kunnen je horendol maken. Veel te veel. Ge voelt u een rally piloot, met een constante stroom aan instructies (die helaas consequent 100-150m te vroeg komen):
Afbuigen = bocht minder dan 90°
Afslaan = bocht van ca. 90°
scherpe bocht = méér dan 90°



Nu, de combinatie van de twee is wel ijzersterk - ik ben héél weinig verkeerd gereden.

Dus ik ga me de luxe gunnen en de XT behouden.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

Ik ga niet argumenteren over de minpunten van de Zumo (want die zijn er inderdaad).
Maar dit puntje had ik nog niet zien passeren:
TuttoTerreno wrote: 27 Oct 2020 16:58 Minpunten:
- ingeladen route "verdwijnt" vaak kilometerlang (ook op asfaltwegen) van het televieseke.
Ook op het Nederlandse Waypointforum heb ik dit nog niet gelezen.

Dus dit verbaast me. :shock:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

zie XT topic,
opnieuw de route inladen zou soms hulp bieden. Maar bij mij duurde het niet lang en het probleem manifesteerde zich opnieuw, ook op grotere wegen.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

precies wat Ozzepa beschreven heeft, met ETA plots 2 minuten later.
terwijl de instructies wél juist blijven.

en ik had ook het omgekeerde, geen instructies behalve "rijd naar weg" terwijl de paarse lijn wel zichtbaar bleef.

kortom, het lijkt me dat hun software bijlange niet klaar is.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 28 Oct 2020 15:42 precies wat Ozzepa beschreven heeft, met ETA plots 2 minuten later.
A ja, dat had ik maar 'diagonaal' gelezen.

Zou dus voorvallen als je een stuk gereden hebt waar geen weg op de kaart is? Met andere woorden, heel weinig motards gaan dit voorhebben. Vandaar dat ik dat probleem nog niet kende.

En ja, dat is nog een minpunt (waar ik weer geen last van heb :laughing: ). Een groot pijnpunt van Garmin is het absoluut niet bugvrij uitbrengen van hun producten. Na een paar jaar updates zijn die bugs dan voor het grootste deel opgelost. Maar hebben ze bij het fixen weer andere bugs gecreëerd. En dan brengen ze een nieuw toestel uit, en nieuwe bugs...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

ik heb me wat verdiept in het rugged phone/tablet universum.
het opladen, of beter: constant bijladen van die foons/tabs schijnt toch een groot probleem te zijn. het grootste issue van zelfs die zeer dure Carpe iter, blijkbaar.


nu, sommig modern gerief heeft de wireless charging optie,
en er bestaan houders met die functie...
Als, ALS dat zou marcheren in alle omstandigheden, lijkt het me wel héél concurrentieel met de kaskes.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by duibhce Kaelann »

TuttoTerreno wrote: 07 Dec 2021 13:03 nu, sommig modern gerief heeft de wireless charging optie,
en er bestaan houders met die functie...
Als, ALS dat zou marcheren in alle omstandigheden, lijkt het me wel héél concurrentieel met de kaskes.
Op mijn Terra gebruik ik mijn rugged telfoon met een Ram X-grip gecombineerd en een goedkope ultradunne QI-charging pad. Er bestaan ook QI-accesoires specifiek voor de X-Grip, maar die kwamen een stuk duurder uit.
Op de T7 ben ik overgeschakeld naar de RAM QuickGrip omdat die toch wel een stuk handiger werkt bij het plaatsen en uithalen van de telefoon. Maar nog geen degelijke QI-oplossing gevonden die daarop past. Dus daar laad ik opnieuw gewoon via de USB-kabel met schakelaar.
Eigenlijk in beide gevallen nog geen merkbare negatieve impact op de batterij tegengekomen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

https://www.amazon.de/dp/B091JXJMJT/?co ... _lig_dp_it

dat lijkt me interessant.

2 manieren om op te laden, en met schakelaar.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Muug »

Er heeft een straffe madam met haar CRF250L een jaar lang offroad gereden rondom Australië. Die had een oudere iphone als gps, en die laadde dat toch ook gewoon met een usb-kabel op. Ik heb niet al haar filmpjes bekeken maar ik had de indruk dat ze geen problemen had.

op 12min30 begint haar uitleg over haar electronics. :thumbsup:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

Die zal tijd genoeg gehad hebben en nooit een verbindingsrit door de gietende regen rijden.


Een ander probleem is dat met USB ge vaak niet merkt dat er een stekkertje losgekomen is en dat er niet meer bijgeladen wordt….En tegen dat ge het merkt, is de foon buiten strijd.

En verder probleeem is dat bv. m‘n standaard USB poort niet veel vermogen kan doorgeven. Dus ondanks bijladen, gaat de batterij soms toch leeg.

En ik heb wel eens meegemaakt dat de USB poort het een tijdje niet deed.


Kortom, redundancy kan geen kwaad.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by duibhce Kaelann »

TuttoTerreno wrote: 07 Dec 2021 15:07 Die zal tijd genoeg gehad hebben en nooit een verbindingsrit door de gietende regen rijden.
Ik heb vaak genoeg in de gietende regen gereden zonder problemen.
TuttoTerreno wrote: 07 Dec 2021 15:07 Een ander probleem is dat met USB ge vaak niet merkt dat er een stekkertje losgekomen is en dat er niet meer bijgeladen wordt….En tegen dat ge het merkt, is de foon buiten strijd.
Dat een USB-kabel loskomt is me echt nog maar zelden overkomen. Wat al iets vaker gebeurt is dat ik vergeet van die terug in te pluggen na een stop. Maar dat merk ik al snel op aan het icoontje in OSMAnd. En zelfs als dat niet het geval zou zijn merk ik het ook aan het feit dat de helderheid van het scherm veel lager wordt al lang voor de batterij van de foon het zou begeven wanneer de usbkabel niet insteekt.
Foon buiten strijd heb ik werkelijk nog nooit voorgehad.
TuttoTerreno wrote: 07 Dec 2021 15:07 En verder probleeem is dat bv. m‘n standaard USB poort niet veel vermogen kan doorgeven. Dus ondanks bijladen, gaat de batterij soms toch leeg.
ik steek enkel USB stekkers die voldoende stroom leveren ;)
TuttoTerreno wrote: 07 Dec 2021 15:07 Kortom, redundancy kan geen kwaad.
Mijn redundancy is:
- USB-stekker
- USB-adaptertje voor in de sigarettenaanstekertoestand
- de goeie ouderwetse kaart die ik sowieso toch altijd bij heb
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply