Slimme telefoon vs gps?

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

OzzePaa wrote: 23 Sep 2020 11:39
OSMand geeft blijkbaar wat veel gesproken "afdraai"informatie ... of de XT dat in meer of mindere mate (of helemaal niet) doet als de track NIET over wegen en wegskes op de beschikbare kaart gaat weet ik nie zo direct.
Dus als je een reis (route) hebt gemaakt van een track, en er zijn op een bepaalde plaats geen wegen op de kaart (die tijdens de conversie actief was)?
Dat heb ik nog niet gezien bij de XT (ik ga in principe nooit van de weg af :) ), maar wel ooit bij de Zumo 550: daar reden we in Duitsland ergens een park in, waar wel degelijk wegen waren, alleen stonden ze niet op de kaart. Vermits er geen weg in de buurt was, maakte de Zumo daar eigenlijk een stuk track in de route. Je volgt op die plaats dus gewoon dat stukje track op zicht. Je krijgt geen aanwijzingen, want die haalt de Zumo uit de kaartinfo, die er hier niet is.

Je zou dus kunnen verwachten dat de XT dat ook zo oplost, maar de wegen van Garmin zijn soms ondoorgrondelijk (en er is hier niet eens een weg :o ). Iemand moet dat maar eens testen, zou ik zo zeggen.
I am confused. Oh no, maybe not!

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by pingu »

TuttoTerreno wrote: 23 Sep 2020 09:30 Dan een OsmAnd vraag, hoe verkrijgt men daar het kaartmateriaal (voor offline gebruik) ?
Dat kan in de app zelf. Menu 'kaarten downloaden'. Updates zijn maandelijks beschikbaar.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

dat klinkt ook goed.

Ik gebruik om te fietsen vooral Maverick, daar worden de OSM kaarten-tegeltjes geladen terwijl ge ernaar kijkt. En eens bekeken, blijven ze ook offline beschikbaar.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 23 Sep 2020 13:20 Dus als je een reis (route) hebt gemaakt van een track, en er zijn op een bepaalde plaats geen wegen op de kaart (die tijdens de conversie actief was)?
Bij het rijden van een track trekt OSMAnd zich niets aan van je kaart. die interpreteert de track en geeft instructies op basis van wat de software denkt dat een afslag is. Daardoor krijg je relatief veel instructies, want een bocht wordt al vlug een afslag.
Pas wanneer je van de track afwijkt gaat die kijken langs welke wegen op de kaart je terug op de track kan geraken. Maar je krijgt dus ook instructies op plaatsen waar er helemaal geen wegen op de kaart zijn.
Althans zo werkt het momenteel. In de nieuwe versie die er zit aan te komen zou een mogelijkheid zitten om een track ook naar een route te converteren op basis van je kaartmateriaal. Hoe dat precies gaat werken is nog even afwachten.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by pingu »

duibhce Kaelann wrote: 25 Sep 2020 15:11 Althans zo werkt het momenteel. In de nieuwe versie die er zit aan te komen zou een mogelijkheid zitten om een track ook naar een route te converteren op basis van je kaartmateriaal. Hoe dat precies gaat werken is nog even afwachten.
The future is here!
Deze week OsmAnd+ 3.8.2 geïnstalleerd. Via (nieuw?) menu 'plan a route' kan je nu een bestande track inladen, om daarvan een route te laten berekenen op basis van een navigatieprofiel naar keuze. Voor zover ik kan zien wordt de route berekend tussen alle punten van de track, er zou dus geen afwijking mogen zijn. Nog wel niet kunnen uitproberen, dus hoe goed het in de praktijk werk is nog af te wachten.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by duibhce Kaelann »

pingu wrote: 25 Sep 2020 16:11 The future is here!
Deze week OsmAnd+ 3.8.2 geïnstalleerd.
bedankt voor de info. Net de update gestart.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

F M wrote: 23 Sep 2020 13:20
OzzePaa wrote: 23 Sep 2020 11:39
OSMand geeft blijkbaar wat veel gesproken "afdraai"informatie ... of de XT dat in meer of mindere mate (of helemaal niet) doet als de track NIET over wegen en wegskes op de beschikbare kaart gaat weet ik nie zo direct.
Dus als je een reis (route) hebt gemaakt van een track, en er zijn op een bepaalde plaats geen wegen op de kaart (die tijdens de conversie actief was)?
Dat heb ik nog niet gezien bij de XT (ik ga in principe nooit van de weg af :) ), maar wel ooit bij de Zumo 550: daar reden we in Duitsland ergens een park in, waar wel degelijk wegen waren, alleen stonden ze niet op de kaart. Vermits er geen weg in de buurt was, maakte de Zumo daar eigenlijk een stuk track in de route. Je volgt op die plaats dus gewoon dat stukje track op zicht. Je krijgt geen aanwijzingen, want die haalt de Zumo uit de kaartinfo, die er hier niet is.

Je zou dus kunnen verwachten dat de XT dat ook zo oplost, maar de wegen van Garmin zijn soms ondoorgrondelijk (en er is hier niet eens een weg :o ). Iemand moet dat maar eens testen, zou ik zo zeggen.
Ik ging dat nog even checken. Het klopt inderdaad. Gaat een track door een gebied waar er geen wegen op de kaart zijn, dan behoudt de Zumo dat stukje spoor in de route.

Dus: is er een weg in de buurt, dan wordt het spoor verlegd naar die weg. Is er geen weg in de buurt, dan wordt dat stuk sporr gewoon behouden in de route, maar heb je daar natuurlijk geen aanwijzingen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

ik hoop deze week wat tijd over te hebben om de XT wat beter te leren kennen, en ook OsmAnd ne keer parallel te testen.

ik heb genoeg oude calimoto tracks liggen om wat mee te experimenteren.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

Ik wil er niet veel woorden aan vuil maken, maar om een route te plannen zonder PC, verslaat de slimme telefoon de Garmin XT hands down.

route naar Italië in de 100% "adventurous mode" = 99% autosnelweg. :wall:

Voor zover ik kan zien, heeft de route van calimoto (en niet eens "extra" bochtig gekozen) geen meter gemeenschappelijk met die van de XT.

Dat is toch wel om te huilen.

User avatar
Muug
Posts: 11775
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Muug »

Is er hier niemand die ooit een tablet gebruikt heeft ipv een smartphone?
Er bestaan enorm robuuste android-tablets die zéér waterdicht zijn, want ontworpen voor maritieme doeleinden. :thumbsup:
In Motoplus was er zo iemand die dat tijdens een TET-reis gebruikt had.
Gigantisch groot voordeel - zelfs letterlijk - was de enorme display.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 06 Oct 2020 09:36 route naar Italië in de 100% "adventurous mode" = 99% autosnelweg. :wall:
Zoals al gezegd, Adventurous routing van Garmin s*cks.

Ik gebruik mijn Zumo op de motor nagenoeg altijd met zelf gemaakte routes. Van A naar B dient enkel voor in de auto.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 06 Oct 2020 10:23 Is er hier niemand die ooit een tablet gebruikt heeft ipv een smartphone?
Er bestaan enorm robuuste android-tablets die zéér waterdicht zijn, want ontworpen voor maritieme doeleinden. :thumbsup:
Zelf niet. Maar de gasten van Hyperpro in Alphen doen dat al enkele jaren op de motoren die ze zelf bouwen/aanpassen. Met veel succes blijkbaar.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11775
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Muug »

Op advrider zijn er ook wel tamelijk wat hits daarover:

https://advrider.com/f/threads/ruggediz ... n.1284993/
https://advrider.com/f/threads/setup-yo ... s.1097943/

Omdat het ding nogal zwaar is, moet er ook wel goed nagedacht worden over de mount ervan.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

Osmand is ook betalend ? :?

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by Tom Thumper »

TuttoTerreno wrote: 07 Oct 2020 08:39 Osmand is ook betalend ? :?
Een beetje, je kan het gratis gebruiken mits je slechts een beperkt aantal kaarten installeert (5 of zo?) Wil je meer kaarten moet je betalen (ook 5 ofzo?). :ricky:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

7 downloads, maar elk land heeft dan weer gedetailleerde onderliggende regionale kaarten

dus die 7 heb je rap bereikt.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by duibhce Kaelann »

klopt. Hangt er een beetje vanaf in welke regio's je OSMAnd gebruikt of die 7 gratis kaarten voldoende is. Belgie zijn 2 kaarten, dus da's geen probleem. Bosnie, Croatie, Bulgarije, Roemenie, ... telkens 1 kaart.
Maar zodra je bvb heel Frankrijk of heel Duitsland wil downloaden kom je niet toe met die 7 kaarten. Je hebt denk ik wel steeds de optie om enkel online kaarten te gebruiken. Die tellen volgens mij niet mee in de beperking van 7. Maar dan heb je uiteraard wel data-verbruik.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

Na een beetje trial and error heb ik geleerd dat ge in Osmand best simpelweg de tracks laadt ("my places" is de file manager, moet ge ook maar weten) ,
en dan domweg op de navigatie button drukt en "follow track" uitkiest.

Ge wordt dan inderdaad meteen naar het dichtsbijzijnde punt van die track gestuurd, en de track wordt zonder boe of ba meteen een route met instructies. GEWELDIG.

En het lijkt niet zo dat in de huidige versie elke bocht een instructie meekrijgt. Ik ga dat een dezer ne keer in detail testen.
edit: bij andere tracks komen er wel nog veel te veel instructies. niet in elke bocht, maar toch in vele.

Als ik effectief een route wou maken ("create a route" op basis v een track), ben ik telkens de mist in gegaan. Het lukt wel, maar die route wordt opgeslagen als een tweede GPS track bovenop de eerste (dubbele lengte) en bij de navigatie komt er nog een directe lijn van eind naar beginpunt bij om de track opnieuw af te rijden. Ik ga die functie niet meer gebruiken :mrgreen:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

mocht Corona het toelaten, wordt de praktische test
in centraal Italia uitgebreid met... een Tripy !


tien dagen zijn helaas een eeuwigheid in covid-19 curves.
En voor de reisgenoot met de Tripy mogen Toscana, umbria niet rood kleuren wegens quarantaine verplichting bij thuiskomst.

hopelijk 🔥 mijn kaarsje nog bij de Madonna :|

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Slimme telefoon vs gps?

Post by TuttoTerreno »

Ik ben geen inzetgebied tegengekomen waar de Garmin XT de slimme telefoon kan verslaan.

Pluspunten voor de XT:
+ Schoon televieseke
+ waterdichte stroomverzorging
+ zelfs bij "allroad" wegen af en toe bruikbare gesproken instructies

Minpunten:

- de prijs van da kaske is echt niet te verantwoorden
- meerdaagse cursus nodig wegens ongebruiksvriendelijkheid van het kaske én van de Garmin PC software.
- te velde: route berekening naar uw volgende bestemming is gewoon pijnlijk slecht (echt vierde provinciale nivo)
- inladen en converteren van gpx tracks naar routes kan tergend moeizaam verlopen, zeker zonder PC in de buurt.
- ingeladen route "verdwijnt" vaak kilometerlang (ook op asfaltwegen) van het televieseke.


Het bizarre is dat de vier laatste minpunten ... software kwesties zijn. Dit kunnen ze perfekt oplossen met een update. Doch 50% kans dat ze het nog erger gaan maken.

Pluspunten voor de slimme foon:
+ prijs (best wat mensen hebben er al eentje)
+ het is een ding dat veel meer kan dan navigatie
+ Osmand software is allroad gebruiksvriendelijker dan de garmin equivalent, en betrouwbaarder. Laat geen steek vallen.
+ Mits betalende apps, onroad motor navigatie op champions league nivo

Minpunten:
- Formaat van outdoor foons is nogal baksteen achtig :lol:
- stroomverzorging bij een hele dag regen, kan problematisch zijn, denk ik
- de gesproken Osmand navigatie instructies kunnen je horendol maken. Veel te veel. Ge voelt u een rally piloot, met een constante stroom aan instructies (die helaas consequent 100-150m te vroeg komen):
Afbuigen = bocht minder dan 90°
Afslaan = bocht van ca. 90°
scherpe bocht = méér dan 90°



Nu, de combinatie van de twee is wel ijzersterk - ik ben héél weinig verkeerd gereden.

Dus ik ga me de luxe gunnen en de XT behouden.

Post Reply