Route starten bij Zumo 590/595 en 3-reeks

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Route starten bij Zumo 590/595 en 3-reeks

Post by F M »

Ik start dit topic voor nieuwe gebruikers van deze Zumo's. Wwwimmm heeft een 590 gekocht, Bompa heeft recent een 340 gekocht.

Dit verhaaltje geldt dus voor de Garmins Zumo 3-reeksen en de 590-595 LM, en ook voor de BMW Nav V.

Waarom deze uitleg? Omdat bij deze toestellen routes anders behandeld worden dan bij de 550/660. Waarom? Ik vermoed dat het te maken heeft met de vraag die Garmin dikwijls te horen kreeg van vele motorrijders die ergens een route gedownload of gekregen hebben, dikwijls een rondrit, en ze willen die route rijden, maar omdat ze zich niet in de buurt van het begin van de route bevinden, willen ze die ergens anders starten dan bij het beginpunt. En dan komt de vraag: "hoe moet ik dat doen"? :?

Voor iedereen die een beetje logisch kan denken is dit geen enkel probleem, maar toch kwam die vraag keer en keer opnieuw. Garmin was dit beu, en heeft een oplossing bedacht. Maar zoals we van Garmin gewoon zijn, werkt de oplossing natuurlijk 20 keer moeilijker dan voorheen... :pillepalle:

OK, wat is die oplossing volgens Garmin ? Wel, als je een route wil starten terwijl je nog niet op de route bent, dan komt de Zumo je vragen naar welk punt op de route je wil navigeren. Je kiest een punt, en je bent op weg! Schitterend, ware het niet dat je meestal geen flauw benul hebt welk punt je moet kiezen, want je kan die punten niet bekijken op de kaart, je moet ze kiezen uit een lijst. En zelfs als je wel weet met welk punt je de route wil beginnen, bv omdat je de punten een logische naam gegeven hebt, dan nog is de berekende route naar de originele route soms erg vreemd.

Dit kan je natuurlijk vermijden door vooraf in Basecamp de route aan te passen zodat die start op het punt waar jij je bevindt, bv thuis. Maar het kan ook dat je onderweg eens dringend moet tanken, je dus een tankstation op je Zumo zoekt, en je een route laat rekenen naar dat tankstation. Na het tanken wil je de originele route laden, en dan zit je weer terug met dat probleem: welk punt moet je kiezen? :roll:

Dat was verdorie een lange inleiding... :peepwall:

Nu gaan we redelijk gedetailleerd probleem en oplossing bekijken.

Als je een route maakt in Basecamp, dan leg je eigenlijk routepunten op de wegen waar je wil rijden, en Basecamp maakt dan een route tussen die punten over de wegen van zijn CN-kaart. Als je route af is, kan je de eigenschappen daarvan bekijken. Al die routepunten zijn dan te zien in een lijst. Het eerste en het laatste routepunt staan per definitie in het zwart, de andere punten zijn zwart of grijs. Als je in die lijst routepunten selecteert en dan op de rechtermuisknop klikt, dan krijg je bij de grijze punten in het uitklapmenu de keuze 'waarschuwing bij aankomst', bij de zwarte punten krijg je de mogelijkheid 'Niet waarschuwen bij aankomst'. Algemeen worden de zwarte punten 'harde' tussenpunten genoemd, de grijze worden 'zachte' punten genoemd.

Wat is nu het verschil in de praktijk? Zachte punten worden niet aangekondigd in het toestel, harde punten wel. Harde punten moeten ook bereikt worden in de route - als je ze mist zal het toestel je terug sturen. En het zijn deze harde punten die je als keuze voorgeschoteld krijgt om naartoe te rijden als je een route start. Opgelet, als je onderweg de route laat herberekenen, dan worden zowel de zachte als de harde punten gebruikt om de route opnieuw te berekenen.

Maar ik kom nu terug op de keuze naar welk routepunt je wil rijden als je een route activeert. Zit je op dat moment op de route, dan is er geen enkel probleem: het voorgestelde punt in de lijst is altijd goed. Zit ik echter bij een tankstation, weg van de route, dan wordt het moeilijk. Weet je toevallig welk het volgend harde punt is in de route, dan kies je dat, maar nog is het best mogelijk dat je eerst een heel eind terug gestuurd wordt.
Waarom? Garmin beschouwt een route of 'reis' als een opeenvolging van 'bestemmingen'. Dit zijn de harde punten. Een reis bestaat op die manier uit verschillende 'etappes' tussen de bestemmingen. Elke etappe bevat dus zeker een bestemming als eindpunt, maar ook de zachte viapunten tussen de bestemming van de vorige etappe en de bestemming van de huidige etappe.

Wanneer je bij het activeren van een route een hard punt (een bestemming) kiest, dan leidt de Zumo je niet rechtstreeks naar die bestemming, maar naar het eerste zachte punt op de etappe naar die bestemming! Het is dus best mogelijk dat je eigenlijk vlakbij het gekozen harde punt bent, maar dat je Zumo je leidt naar een zacht punt dat je 100 km geleden gepasseerd bent. Het is een logica die kant noch wal raakt, en absoluut geen verbetering tegenover de werking van de 550/660... :wall:

Dat was dus een heel verhaal om duidelijk te maken wat het probleem is wanneer je een route wil activeren als je er nog niet op bent.

Oplossing?
1. Als je sowieso naar het begin van de route wil, is er geen probleem. Je kiest gewoon het eerste punt, en de Zumo berekent een route naar de start, en vandaar start de originele route automatisch.
2. Wil je de route elders oppikken of voortzetten, dan moet je zorgen eerst op de route te geraken , dan pas de route starten en het voorgestelde harde punt kiezen, en weer is alles OK.


Einde verhaal ? Neen, want hoe moet je op die route geraken? (Tiens, was dit niet het originele probleem?). Want je moet die route wel kunnen zien.

Daarvoor zie ik 2 mogelijkheden.
Als eerste: wanneer je de route kiest, druk je niet op 'ga', maar op 'kaart'. Op die manier krijg je wel de route volledig te zien. Het is dan kwestie van juist in te zoomen om jouw positie en de route tegelijk in beeld te krijgen.
Ik gebruik de tweede manier: in Basecamp maak ik altijd een spoor (of track) van de route. Dat stuur ik mee naar de Zumo. Voor ik de route ga rijden, zorg ik altijd dat ik dat spoor zichtbaar maak (via 'apps', 'sporen', kies het spoor, 'gereedschapsicoontje' rechts onderaan, 'toon op kaart'). Wanneer ik dus niet op de route ben, zal ik op de kaart het spoor zien en op basis daarvan rijd ik ernaar toe.

Ernaar toe rijden kan je in beide gevallen gewoon op zicht doen. Je kan ook op het scherm de plek aanduiden waar je op de route wil komen, en dan gewoon een route laten berekenen naar dat punt.

Eens daar aangekomen activeer je de route en kies je het voorgestelde harde punt en klaar is kees.

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg was. Indien niet, dan vraag je maar op.

Dankuwelvooruwaandacht.
I am confused. Oh no, maybe not!

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

Re: Route starten bij Zumo 590/595 en 3-reeks

Post by Nickel »

:thumbsup:
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Re: Route starten bij Zumo 590/595 en 3-reeks

Post by toeternietoe »

FM

Mooie uitleg. Inderdaad een typisch voorbeeld van Garminese logica. Ik heb ook nog niet zolang geleden een NAV V aangeschaft en ben ook nog wat aan het zoeken naar de beste manier van werken. Ik herinner mij uit de tijd van mijn Streetpilot 2720 dat het mogelijk was om tijdens het rijden van een route een benzinestation op te zoeken in het toestel, dat station dan op te nemen in de route zodat je er kon naartoe navigeren en dan terug kon navigeren naar het punt waar je de route had verlaten. En dat allemaal zonder trucs of work arounds. Dat was pas logisch en praktisch. Ik heb dit nog niet kunnen uitproberen op mijn NAV V maar ik vermoed dat dit niet meer kan?
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Route starten bij Zumo 590/595 en 3-reeks

Post by F M »

Het kan wel. Maar ik raad het af.

Als je een tankstation gevonden hebt, en je wil een route ernaartoe, dan krijg je de vraag of je dat punt wil opnemen in de huidige route. Maar als je 'JA' klikt, dan zal als gevolg daarvan de hele route herberekend worden. Bestaat je route uit veel viapunten, dan zal dit waarschijnlijk maar hier en daar kleine afwijkingen oplevern, en kan het niet veel kwaad.

Maar velen, zoals ik, werken eigenlijk met een spoor dat we door de Zumo zelf naar een route laten omrekenen. Dit heeft als voordeel dat de route met 99% zekerheid identiek is aan je in Basecamp gemaakte route. Maar dat betekent dan wel dat je route eigenlijk maar 2 (harde) viapunten heeft: begin en einde van de route. Als die route herberekend wordt, dan blijft er natuurlijk niets van over.
I am confused. Oh no, maybe not!

wwwimmm
Posts: 91
Joined: 24 Jan 2016 09:35

Re: Route starten bij Zumo 590/595 en 3-reeks

Post by wwwimmm »

Bedankt om dit zo netjes en gedetailleerd uit de doeken te doen. :sweeet:

Maar mij lijkt dit niet zoveel anders dan met de 660 ? Ook met de 660 vond ik het meestal het handigst om, indien je ergens op de route wil inpikken, visueel(via de kaart dus) naar de route te rijden en dan pas de route te starten. Met het grotere scherm van de 590 kan dit alleen maar beter gaan.

In geval van een tankstation vind ik de keuze om dit toe te voegen als extra via-punt ook best werkbaar. Uiteraard is de voorwaarde wel dat je een route hebt met meerdere waypoints en niet enkel start en einde…
:ricky:

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Route starten bij Zumo 590/595 en 3-reeks

Post by F M »

wwwimmm wrote:
Maar mij lijkt dit niet zoveel anders dan met de 660 ? Ook met de 660 vond ik het meestal het handigst om, indien je ergens op de route wil inpikken, visueel(via de kaart dus) naar de route te rijden en dan pas de route te starten.
Het grote verschil is dat als je de route activeert, de 590 dadelijk komt vragen naar welk punt je wil rijden. En hij toont gewoon een lijst met punten. Je ziet dus helemaal geen route om naartoe te rijden op zicht. En als je een punt gekozen hebt, dan zie je dadelijk de aangepaste route, eerst naar dat punt toe, mogelijk met een omweg van vele kilometers. Je hebt dikwijls geen idee waar de originele route loopt.

Vandaar de workaround om het spoor zichtbaar te maken, ofwel om te kiezen voor 'kaart' ipv 'ga'.
I am confused. Oh no, maybe not!

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Route starten bij Zumo 590/595 en 3-reeks

Post by pingu »

Mooie uitleg FM.
Maar eigenlijk wordt het er dus niet makkelijker op met die nieuwe Garmins... Mijn Quest deed dat m.i. nog het best. Als je "van" een route was (en herberekenen stond uit), dan kreeg je een "kompaspeiltje" en afstand naar de route (dichtsbijzijnde punt op de route). Daarmee, in combinatie met de kaartweergave, was het dan eigenlijk peanuts om terug op de route te raken. Eens op de route, startte de Quest dan automatisch de routebegeleiding.

Geen idee hoe mijn Zumo 220 dat eigenlijk doet trouwens, moet ik 'n keer uitzoeken.

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Re: Route starten bij Zumo 590/595 en 3-reeks

Post by ChiChiWaWa »

Zelf komende van een 550 naar nu de NAV5 is er bij mij eigenlijk maar één ding verandert aan hoe ik de GPS gebruik, en dat is inderdaad de mooie toevoeging dat ik het spoor altijd zichtbaar kan maken.

En wat ik mis is de handigheid om een SD-kaartje makkelijk in en uit te halen, aangezien dat nu onder de batterij steekt :pillepalle:

Maar, ik zet nog steeds liever een spoor op de GPS, om die vervolgens daar zelf een route van te laten maken. Af en toe maakt dat wel eens een rare kronkel, maar minder vaak dan wanneer ik een route (zeker één die ik niet zelf gemaakt heb) naar de GPS stuur. En door het spoor daar in een opvallend kleurtje bij op te zetten, heb ik weer een extra controle of de route wel klopt met wat ik wil rijden, in het geval de GPS beslist dat je daar niet door kan of mag. Of als ik herberekenen ben vergeten uitzetten :lipsrsealed2:

Nadeel? Je hebt enkel begin- en eindpunt. Niet dat cafeetje waar je een broodje kon krijgen, niet het tankstation dat de organisator voor ogen had. Maar, ik hoef niet meer zoals ik heel vroeger met de 2610 wel nog deed elke route overtekenen op basis van mijn eigen kaartmateriaal.

En moet ik een omweg volgen, of afwijken voor een tankstation of om welke reden dan ook, dan rijd ik inderdaad op het gevoel/zicht terug naar de route. En als dat niet lukt, dan kies ik een punt op de route waar ik naartoe wil rijden, laat de GPS het werk doen dat ze allemaal kunnen (van A naar B) en eens terug op de route activeer ik gewoon weer het originele.

Het wordt pas echt ingewikkeld als mensen over routes, tracks, logs en sporen door elkaar gaan praten, om over GDB en GPX en dergelijke nog maar te zwijgen.

Wel al een paar keer gehad dat de route die de GPS berekent op basis van een spoor, niet helemaal tot aan het einde van het spoor rekent :dontknow: Eén keer stopte de route 'per toeval' op het 15duizenste punt van het spoor, maar ik heb het daarna nog voorgehad met een spoor van nog geen 7000 punten. Dus daar heb ik nog geen sluitende verklaring voor.

Maar wel een tip: Controleer nadat de GPS klaar is met het berekenen van een route op basis van een spoor, of de afstand overeen komt. Een kilometertje meer of minder is geen drama, maar als er tientallen kilometers ontbreken ...

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Route starten bij Zumo 590/595 en 3-reeks

Post by F M »

ChiChiWaWa wrote:Maar, ik zet nog steeds liever een spoor op de GPS, om die vervolgens daar zelf een route van te laten maken. Af en toe maakt dat wel eens een rare kronkel, maar minder vaak dan wanneer ik een route (zeker één die ik niet zelf gemaakt heb) naar de GPS stuur. En door het spoor daar in een opvallend kleurtje bij op te zetten, heb ik weer een extra controle of de route wel klopt met wat ik wil rijden, in het geval de GPS beslist dat je daar niet door kan of mag. Of als ik herberekenen ben vergeten uitzetten :lipsrsealed2:

Nadeel? Je hebt enkel begin- en eindpunt. Niet dat cafeetje waar je een broodje kon krijgen, niet het tankstation dat de organisator voor ogen had. Maar, ik hoef niet meer zoals ik heel vroeger met de 2610 wel nog deed elke route overtekenen op basis van mijn eigen kaartmateriaal.
Yep, zo doe ik het ook.

Wat het nadeel betreft, kunnen we weer een stap verder gaan. Je kan van de punten die je echt wil zien en herkennen op de kaart een POI-bestand maken, eventueel met een eigen icoontje en een waarschuwing als je in de omgeving komt. Dit is niet echt een oplossing wanneer je snel een route ineen steekt om te gaan rijden. Maar als je iets langer van te voor een reis voorbereidt, dan kan je dit wel overwegen.


En wat gdb betreft, begin dat maar te vergeten. Dat was een Garmin-eigen bestandstype dat ondertussen achterhaald is. Het gpx-bastandstype is veel algemener verspreid en nu zelfs door de TomTom 400-reeks te gebruiken.
I am confused. Oh no, maybe not!

ChiChiWaWa
Posts: 201
Joined: 16 Jul 2015 11:45

Re: Route starten bij Zumo 590/595 en 3-reeks

Post by ChiChiWaWa »

F M wrote: En wat gdb betreft, begin dat maar te vergeten. Dat was een Garmin-eigen bestandstype dat ondertussen achterhaald is. Het gpx-bastandstype is veel algemener verspreid en nu zelfs door de TomTom 400-reeks te gebruiken.
Preaching to the choir :!:
Maar ik kan het aantal mensen voor wie GDB gelijk staat aan een bestand met routes en GPX aan een bestand met sporen (helaas) niet tellen op één hand :wall:

Post Reply