GPS voor auto en moto ?

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

GPS voor auto en moto ?

Post by Mario »

eenvoudige vraag dus :
Bestaat dat een GPS-toestel dat zowel handig in een auto kan worden gebruikt als bij ritten met de moto, dus dat probleemloos zowel in auto als op een moto kan worden geïnstalleerd ?

misschien is dat met praktische alle GPS'en het geval of zijn dat net twee volledig gescheiden werelden ?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: GPS voor auto en moto ?

Post by duibhce Kaelann »

in't kort: GPS toestellen voor op de motor zijn eigenlijk ook altijd geschikt voor in de auto. Omgekeerd niet noodzakelijk, vanwege schokbestendigheid en waterdichtheid. Je kan er wel altijd een waterdicht hoesje rond doen. Maar dan ben je imho beter en goedkoper af met gewoon een GSM in een hoesje te gebruiken.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Nickel
Posts: 329
Joined: 28 Oct 2009 20:13

Re: GPS voor auto en moto ?

Post by Nickel »

Onze zumo's (de mijne ouwe getrouwe 550 van 9 jaar oud en vrouwkes 340) doen voor allebei dienst. Werkt perfekt.
If loud pipes save lives, imagine what learning to ride would do :mrgreen: .

User avatar
Blackbert
Posts: 3393
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: GPS voor auto en moto ?

Post by Blackbert »

Garmin Streetpilot 2610. :lipsrsealed2:

Koopjes worden zeldzaam, kaarten worden al jaren niet meer geupdated (pré-NT)
Maar zeer stevig en gebruiksvriendelijk, de mijne doet het al ruim 10 jaar, ook offroad in d'Alpen en Roemenië.

Oh, een nieuwe? Zeg dat dan. ;)

Wat mij bij mijn vraagje brengt: Zal een set OSM-kaarten ook werken in een pré-NT garmin? (ge weet wel, op een bepaald moment kwamen ze met de NT-kaarten, die dus niet werken op een ouder toestel.)
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: GPS voor auto en moto ?

Post by duibhce Kaelann »

Blackbert wrote: 21 Mar 2017 16:30 Wat mij bij mijn vraagje brengt: Zal een set OSM-kaarten ook werken in een pré-NT garmin? (ge weet wel, op een bepaald moment kwamen ze met de NT-kaarten, die dus niet werken op een ouder toestel.)
blijkbaar wel: https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=22&t=47055
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: GPS voor auto en moto ?

Post by zappa »

Mijn zumo 660 gebruik ik ook in de auto, met de speciale daarvoor bij gekregen houder (met zuignap) en hij herkent de "autohouder" en vraagt of hij zich zelf moet aanpassen = ge krijgt een autoke op een lijntje te zien ipv ne motor, misschien roept die stem wat minder hard? Dat weet ik niet want het geluid staat altijd af :grin:


Maar persoonlijk, die garmins vind ik niet de beste gps-sen om je ergens "heen" te laten navigeren (routes volgen die je op voorhand op de pc gemaakt heb gaat redelijk ok)
Maar andere merken zoals Mio bvb zijn beter om je goed te informeren waar precies je moet afslaan (vb in van die kleine Ardeense dorpjes met ne wirwar aan straatjes, mik ik soms wel eens 't verkeerde in, omdat de zumo het niet zo precies en duidelijk aangeeft) Of bij autostrades met afritten in andere richtingen, als je eenmaal ne afrit genomen hebt, blijkt dat ge de vorige ( naar de andere kant ) moest genomen hebben. De mio die we hier hebben, gaat dat veel duidelijker tonen. Maar mio maakt geen motor gps-sen dacht ik?

En TomTom ken ik niet ?
sig nature

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: GPS voor auto en moto ?

Post by duibhce Kaelann »

Voor een pure auto GPS zou ik eigenlijk geen geld meer geven. Een smartphone is tegenwoordig echt meer dan goed genoeg om je van a naar b te brengen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3393
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: GPS voor auto en moto ?

Post by Blackbert »

duibhce Kaelann wrote: 21 Mar 2017 16:48
Blackbert wrote: 21 Mar 2017 16:30 Wat mij bij mijn vraagje brengt: Zal een set OSM-kaarten ook werken in een pré-NT garmin? (ge weet wel, op een bepaald moment kwamen ze met de NT-kaarten, die dus niet werken op een ouder toestel.)
blijkbaar wel: https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=22&t=47055
Cheers mate,

Ne keer proberen se.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: GPS voor auto en moto ?

Post by Muug »

In onze oude bmw gebruik ik een oude lumia met de Here Drive app als Gps. Geweldig goed. De andere auto heeft een ingebouwde.
Verder ben ik nog steeds in de wolken over mijn Garmin Oregon voor fietsen, wandelen, motorrijden en voor de auto lukt dat natuurlijk ook.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: GPS voor auto en moto ?

Post by bompa »

Mario wrote: 21 Mar 2017 13:00 eenvoudige vraag dus :
Bestaat dat een GPS-toestel dat zowel handig in een auto kan worden gebruikt als bij ritten met de moto, dus dat probleemloos zowel in auto als op een moto kan worden geïnstalleerd ?

misschien is dat met praktische alle GPS'en het geval of zijn dat net twee volledig gescheiden werelden ?
Ik heb verleden jaar een zumo 340 lm bijgekocht 275 euro dacht ik ,daar heb je geen 2de hands zumo 550 voor,
Ik vind het een goed toestelletje voor zowel in de wagen als op de moto , als je van A naar B wil rijden heb je op de snelweg als je een afrit neemt of bij verandering van snelweg rijweg assistance , vind ik wel goed . Ik rij er routes mee zowel met de wagen als op de moto .

User avatar
laouen
Posts: 1710
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: GPS voor auto en moto ?

Post by laouen »

duibhce Kaelann wrote: 21 Mar 2017 21:12 Voor een pure auto GPS zou ik eigenlijk geen geld meer geven. Een smartphone is tegenwoordig echt meer dan goed genoeg om je van a naar b te brengen.
Er zijn tegenwoordig genoeg gratis apps voor de telefoon die ook nog 'ns geweldig werken.

Als je dataverkeer hebt is Waze een hele goeie app, vooral op drukke momenten. Heel sterk in het vinden van alternatieve routes. Waze gebruik ik voor die weinige keren dat ik met de auto ga werken. Zelfs voor die luttele 10km maakt het een enorm verschil. Je moet alleen leren van die app blindelings te volgen :?

Op onze reis vorig jaar hebben we ook Maps.me ontdekt. Daarbij kan je kaarten downloaden (openstreetmap) dus ideaal in het buitenland of als je geen dataverkeer hebt/wil. We zijn redelijk veel reizigers tegengekomen die enkel met die app en hun telefoon hun weg vonden tot ver in Armenië, Iran en Rusland!
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: GPS voor auto en moto ?

Post by Muug »

Waze :o
Werkt enkel als uw streaming aan staan, en uw data streamen weg gelijk water naar de zee. :pillepalle:

Here Drive werkt perfect zonder streaming. Map van het land of regio downloaden en hop.

karel-p
Posts: 111
Joined: 07 May 2015 09:07

Re: GPS voor auto en moto ?

Post by karel-p »

osmand ook en ge kunt gpx inladen

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: GPS voor auto en moto ?

Post by Mario »

Here drive lijkt op het eerste zicht goed te werken
maps.me ook al gedownload maar nog niet getest
osmand misschien ook nog eens proberen

moet nog wel iets vinden om m'n smartphone te bevestigen aan het Dashboard

bedankt voor de reacties en tips ! :)

User avatar
Droopy
Posts: 1055
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: GPS voor auto en moto ?

Post by Droopy »

Mario wrote: 27 Mar 2017 11:28 ...
moet nog wel iets vinden om m'n smartphone te bevestigen aan het Dashboard

...
In de Action kan je zoiets voor een paar euro's kopen, geen topkwaliteit maar ideaal om eens te testen. ;)

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: GPS voor auto en moto ?

Post by zappa »

Droopy wrote: 29 Mar 2017 15:12
Mario wrote: 27 Mar 2017 11:28 ...
moet nog wel iets vinden om m'n smartphone te bevestigen aan het Dashboard

...
In de Action kan je zoiets voor een paar euro's kopen, geen topkwaliteit maar ideaal om eens te testen. ;)
of 't gene dat Trooper heeft, een magneet die je in je smartfeun rug steekt en dat hang je dan tegen een andere plakkaatje op een zuignap op je ottoraampje :thumbsup:
sig nature


Post Reply