@FM : filmen vanop de moto: welke camera koop je best?

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

@FM : filmen vanop de moto: welke camera koop je best?

Post by Muug »

FM, gij weet daar veel van, dat weet ik. :grin:
Ge hebt hier al ne keer een filmpje getoond van 't verschil tussen filmen mét en zonder beeldstabilisatie. Maar ik vind het niet meteen terug.
Kunt ge hier in deze topic nog ne keer uw uitleg doen? Over welk über-model ging dat ook alweer?
En met welke software (al dan niet legaal gedownload) zou je die filmpjes editeren (=knippen, eventueel inzoom indien dat mogelijk is)?
Last edited by Muug on 12 Feb 2018 22:13, edited 1 time in total.

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: @FM : filmen vanop de camera: welke koop je best?

Post by F M »

Haha, een moderator die een topic niet terugvindt :lol:

viewtopic.php?f=35&t=6120&start=30#p219208

En weet ik veel ?

Ik heb een gerichte zoektocht gemaakt, omdat mijn 2e Drift HD Ghost hetzelfde probleem kreeg als mijn eerste: de mini-usb aansluiting die ik gebruikte voor een permanente voeding op de motor is daar niet tegen bestand.

Mijn vereisten waren:
  • voldoende batterijcapaciteit.
  • Beeldstabilisatie
  • Full HD (geen 4K)
Voor de batterijcapaciteit dus geen voeding meer. Wel 3 aparte batterijen, met een batterijlader om de 2 niet gebruikte op de motor op te laden (ik moet nog sterke 3M-dubbele velcro kopen om die lader te bevestigen)
Beeldstabilisatie: is redelijk goed op de Gopro Session5, Gopro Hero 5, erg goed op de Gopro Hero 6, en fantastisch goed op de Sony FDR-X3000R. Bij de Gopro's is dat een elektronische stabilisatie (softwarematig dus), bij de Sony is dat een optische of mechanische.
Omdat ik dus geen 4K nodig heb, heb ik een Sony HDR-AS300R gekocht, met maximum full HD, maar ik heb de allerlaatst verkrijgbare gekocht, dus die is nu uit de picture.
De Gopro Session was mijn eerste keuze, omwille van zijn heel compacte afmetingen. Maar dat heeft de serieuze beperking dat je de batterij niet kan vervangen, en dus enkel met mini-usb kabel aan de camera kan opladen. Net wat ik niet meer wilde.
De Hero6 heeft betere stabilisatie dan de 5, maar is ook een pak duurder. Een Session 6 komt er by the way niet.
Ook de Sony is eigenlijk peperduur.

Ik heb duidelijk niet gekeken naar de goedkopere toestellen. De beeldkwaliteit en stabilisatie was me te belangrijk geworden. Ik haat de trillende beelden van mijn Drift.

Qua montage:
Bij de Sony wordt eigen montagesoftware meegeleverd. Is die krachtig genoeg? Ik weet het niet, want ik heb die nog niet geprobeerd.

Ik gebruik Pinnacle Studio (ik heb versie 18). Dat is betalend, redelijk krachtig. Mits een zekere leercurve gaat dat redelijk, en kan je nogal wat. Het is wel allerminst stabiel. Heel regelmatig komt hij zeggen dat NGStudio niet meer werkt, en het programma wordt afgesloten. Gelukkig wordt alles wel bewaard, en kan je gewoon verder werken bij weer opstarten. Er zijn middeltjes die ietwat verbetering brengen, maar niemand kan het programma constant probleemloos draaiend houden...

Vroeger zat er in Windows ook standaard MovieMaker, maar ik denk niet dat dit er bij W10 nog bij zit.

Maar als jij nu een goedkoop cameraatje zoekt, dan heb je niks aan mijn epistel. :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

Cooper
Posts: 63
Joined: 10 Mar 2017 22:35
Location: Nijlen

Re: @FM : filmen vanop de camera: welke koop je best?

Post by Cooper »

Hoe kan je in godsnaam filmen vanop een camera ! :o :lol:
Once you ride a Wing, you never want another thing !

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: @FM : filmen vanop de camera: welke koop je best?

Post by Muug »

Cooper wrote: 12 Feb 2018 20:20 Hoe kan je in godsnaam filmen vanop een camera ! :o :lol:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
ik moest effenaf drie keer kijken eer ik het zag
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Post Reply