Oldschool... bestata nog?
Re: Oldschool... bestata nog?
Dat is een sterk punt van de TomTom. Dat moet je met een Garmin niet proberen.
Maar het is niet echt old school natuurlijk.
Maar het is niet echt old school natuurlijk.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Oldschool... bestata nog?
er zijn wel meer dingen die je met een garmin niet moet proberen. Updaten bijvoorbeeld.
Als brave huisvader ga ik regelmatig eens naar de website van garmin kijken en als er een update is, dan wordt die heel braafkes uitgevoerd. Blijkt nu dat sinds de laatste update, de 590 een beetje de kluts (en misschien wel meer dan dat) kwijt is want als ik een route wil invoeren wordt deze ingeladen tot 80% en daarna valt de boel gewoon stil.
Garmin en ik: dat is nooit echte liefde geweest (behalve met de 2610) en zal het ook nooit worden.
Of is dit eerder iets voor den bleittopic??
lou tems passo
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
Re: Oldschool... bestata nog?
Ik blijf erbij dat er volgens mij iets fundamenteels mis is met uw uwe specifieke 590 want bij mij loopt dat allemaal goed. Ik heb de uwe al rare, onverklaarbare dingen zien doen die voor een keer niet aan het manneke achter de knoppen liggen maar echt wel aan uw Gertruud te wijten zijn...Marsman wrote: ↑01 Mar 2020 15:48er zijn wel meer dingen die je met een garmin niet moet proberen. Updaten bijvoorbeeld.
Als brave huisvader ga ik regelmatig eens naar de website van garmin kijken en als er een update is, dan wordt die heel braafkes uitgevoerd. Blijkt nu dat sinds de laatste update, de 590 een beetje de kluts (en misschien wel meer dan dat) kwijt is want als ik een route wil invoeren wordt deze ingeladen tot 80% en daarna valt de boel gewoon stil.
Garmin en ik: dat is nooit echte liefde geweest (behalve met de 2610) en zal het ook nooit worden.
Of is dit eerder iets voor den bleittopic??
Last edited by Roadster on 02 Mar 2020 14:17, edited 1 time in total.
Re: Oldschool... bestata nog?
Ik heb het Nederlandse GPS-forum eens doorgenomen. maar ik vind daar nergens een gelijkaardige klacht.
Ik denk dus hetzelfde als Roadster, er scheelt misschien iets met je 590. Nu moet ik wel zeggen dat ik dat ook al dacht van je 550 indertijd. Dat is wel heel toevallig.
Heb je al eens een harde reset van je 590 uitgevoerd?
En nog een idee: is het altijd bij dezelfde route, of is het altijd, bij eender welke route ? En is het bij het omzetten van een spoor naar een route ?
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Oldschool... bestata nog?
harde reset werd enkele maanden geleden al eens uitgevoerd en dat heeft me bloed, zweet en tranen gekost om mijn gertrut daarna weer in de pas te laten lopen. De laatste stuiptrekking trouwens heb ik er toen na de IST 2.1 uitgehaald.F M wrote: ↑02 Mar 2020 13:51Ik heb het Nederlandse GPS-forum eens doorgenomen. maar ik vind daar nergens een gelijkaardige klacht.
Ik denk dus hetzelfde als Roadster, er scheelt misschien iets met je 590. Nu moet ik wel zeggen dat ik dat ook al dacht van je 550 indertijd. Dat is wel heel toevallig.
Heb je al eens een harde reset van je 590 uitgevoerd?
En nog een idee: is het altijd bij dezelfde route, of is het altijd, bij eender welke route ? En is het bij het omzetten van een spoor naar een route ?
Het werd mij door enkele mensen hier op het forum (die er veel meer van weten dan ik) aangeleerd om van elke route die ik in basecamp maak een track te maken en die naar mijn gertrut te sturen. Daarna laat ik ze van de track een route maken en die is betrouwbaar genoeg om daarna te rijden.
Het omzetten van een track in een route lukt haar wel (zij het zeeeeeeeeer traag), maar als ik die route dan wil inladen om effectief te gaan bollen, loopt dat rotding vast op 80%.
En dan is het wachten op Godot.
Maar zoals we inmiddels allemaal weten: die is nooit gekomen
lou tems passo
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
Re: Oldschool... bestata nog?
Voor een 590 zou je moeten rekenen op ongeveer een minuut per 100km route.
Ik dacht zelfs dat een al bestaande reis gewoon ineens ingeladen wordt, hoe dat dat dan kan stoppen op 80 % ??? Maar dat moet ik vanavond thuis eens proberen.
Maar dat betekent dat je geen enkele route meer kan laden? Dan is hij gewoon kapot, mijn gedacht
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Oldschool... bestata nog?
Halleluja: de trut heeft er weer zin in: ik krijg de route eindelijk ingeladen maar daar moet je wel zo'n kwartiertje tijd voor nemen.
Maar dan verschijnt een ander euvel: ALLE wegenkaarten, behalve die van België zijn verschwunden. 't Is te zeggen: ik krijg alleen nog autosnelwegen te zien. Met andere woorden: ik geraak tot aan de landsgrenzen en daarna..... le vide absolu
De hamer is stilaan aan 't lonken...
lou tems passo
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
Re: Oldschool... bestata nog?
Dus is de laatste kaartupdate fout gelopen. Kijk eens bij 'instellingen', 'kaarten' welke kaarten aanwezig zijn?
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Oldschool... bestata nog?
Europe DEM (wat dat ook moge betekenen)
CN Europe NTU 2020.30 All North
CN Europe NTU 2020.30 All North
lou tems passo
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
Re: Oldschool... bestata nog?
Je hebt enkel All North, geen All South. Dus heeft Garmin express bij de update maar de helft van de Europakaarten geinstalleerd. Ik denk dat All North eindigt bij Belgie. Frankrijk heb je niet meer. Routes die over Frankrijk gaan zullen dus problematisch zijn. Maar blijf je boven de Franse grens, zou het wel moeten lukken. Tenminste als het vinkje voor de All North kaart aan staat.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Oldschool... bestata nog?
update van de 'k-zit-in-de-miserie-blues:
bij nazicht bleek dus dat alleen het noorden van Europa geladen was. Nochthans kwam er na de laatste update een bericht dat alles up to date was.
Aangezien FM met slecht nieuws voor de pinnen kwam ("misschien issem gewoon kapot") kon het eigenlijk geen kwaad om wat te experimenteren en een restore van een oudere versie te doen. Tot nog toe heb ik dit nog nooit hoeven te doen, maar er moet dus voor alles een eerste keer zijn. Uiteindelijk heeft dat niet geholpen en heb ik de trut nog maar eens aan de Garmin Express-baxter gehangen. Dat was mijn tweede optie want ik heb de pest aan harde resets (de vorige zit nog vers in het achterhoofd... ).
En wat blijkt? Nu zijn beide Europas terug present. Het heeft wel een hele tijd geduurd eer alles ingeladen was, maar ik vermoed dat dat eerder te maken heeft met de schandalig trage snelheden waarmee Telenet ons zijn "supersnel internet" de laatste tijd in onze huiskamer loodst
Zoals eerder gemeld staat er ook nog Europe DEM (digital elevation maps) tussen het kaartmateriaal. Welk nut heeft dat eigenlijk en kan die optie open blijven of moet ze wel degelijk aangevinkt worden?
En dan nu aan de slag met wat routes inladen...
bij nazicht bleek dus dat alleen het noorden van Europa geladen was. Nochthans kwam er na de laatste update een bericht dat alles up to date was.
Aangezien FM met slecht nieuws voor de pinnen kwam ("misschien issem gewoon kapot") kon het eigenlijk geen kwaad om wat te experimenteren en een restore van een oudere versie te doen. Tot nog toe heb ik dit nog nooit hoeven te doen, maar er moet dus voor alles een eerste keer zijn. Uiteindelijk heeft dat niet geholpen en heb ik de trut nog maar eens aan de Garmin Express-baxter gehangen. Dat was mijn tweede optie want ik heb de pest aan harde resets (de vorige zit nog vers in het achterhoofd... ).
En wat blijkt? Nu zijn beide Europas terug present. Het heeft wel een hele tijd geduurd eer alles ingeladen was, maar ik vermoed dat dat eerder te maken heeft met de schandalig trage snelheden waarmee Telenet ons zijn "supersnel internet" de laatste tijd in onze huiskamer loodst
Zoals eerder gemeld staat er ook nog Europe DEM (digital elevation maps) tussen het kaartmateriaal. Welk nut heeft dat eigenlijk en kan die optie open blijven of moet ze wel degelijk aangevinkt worden?
En dan nu aan de slag met wat routes inladen...
lou tems passo
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
Re: Oldschool... bestata nog?
Als ge daar een vinkje voorzet kunde de wereld in 3D bekijken op uwe Zumo, MarsmanMarsman wrote: ↑03 Mar 2020 13:12 update van de 'k-zit-in-de-miserie-blues:
.........
Zoals eerder gemeld staat er ook nog Europe DEM (digital elevation maps) tussen het kaartmateriaal. Welk nut heeft dat eigenlijk en kan die optie open blijven of moet ze wel degelijk aangevinkt worden?
En dan nu aan de slag met wat routes inladen...
Over North en South staat hier https://www.mrgps.nl/garmin-city-naviga ... rschuwing/ trouwens alles
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: Oldschool... bestata nog?
Let op de "misschien" !!
Je hebt dus simpelweg het veel voorkomende Garmin-probleem met updates van kaarten meegemaakt.
Ik begin ook altijd met zweet in de handpalmen aan een kaartupdate. Ik moet zeggen, de laatste keren is het altijd goed gelopen bij mij. Geluk, denk ik dan.
Ik doe trouwens maximum 1 keer per jaar een kaartupdate. Ik ben van het principe "als het werkt, blijf eraf". Als je nagaat dat in auto's ingebouwde GPS-systemen nagenoeg nooit een update krijgen, waarom zouden we op de motor tot 3 keer per jaar nieuwe kaarten willen hebben?
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Oldschool... bestata nog?
wel, in de garage in Leuven waar ik vroeger met de motor ging, daar werkte een Ier en die had als motto: if it ain't broken, don't try to fix itF M wrote: ↑03 Mar 2020 14:25 Ik doe trouwens maximum 1 keer per jaar een kaartupdate. Ik ben van het principe "als het werkt, blijf eraf". Als je nagaat dat in auto's ingebouwde GPS-systemen nagenoeg nooit een update krijgen, waarom zouden we op de motor tot 3 keer per jaar nieuwe kaarten willen hebben?
Maar wat die gee pee essen in de auto betreft moet ik toch een beetje nuanceren want die worden wel degelijk bijgewerkt. In de tijd dat ik nog in de garage werkte kwamen er elk jaar nieuwe DVD's (en later SD-kaartjes) uit met de laatste nieuwe kaartupdates voor die toestellen. Die moest je dan wel aankopen (en ze waren echt niet goedkoop ).
En zo hadden we elk jaar wel opnieuw dezelfde die hards aan de balie die absoluut het allernieuwste kaartmateriaal wilden hebben voor hun koekblik. En dat waren, gek genoeg, bijna nooit klanten die veel op de baan zaten
Het kaartmateriaal in onze kar gaat intussen al 8 jaar mee en werd tot nu toe nog nooit bijgewerkt. Maar ik moet toegeven dat ik hoogst zelden met de auto rijd en zolang mijn madam overal geraakt waar ze moet zijn, komt er geen update
Aangezien er bij Garmin echter een gratis lifetime update-politiek gehanteerd wordt, zie ik niet in waarom je daar geen gebruik van zou maken: iets wat je gratis krijgt moet ge niet afslaan
Alleen komt ge dan al eens voor verrassingen te staan die hoogstwaarschijnlijk te negeren zijn door de nerds (no offence intended) onder ons, maar een ware gesel zijn voor de leek...
lou tems passo
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
- duibhce Kaelann
- Posts: 2918
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Oldschool... bestata nog?
Ik heb Garmin ondertussen buiten gekeild. Mijn motto: wat Garmin kan, kan mijn telefoon beter (en sneller). Alleen Basecamp gebruik ik nog af en toe voor routekes te maken. Maar ook daar steeds vaker online routeplanners.
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: Oldschool... bestata nog?
Met een extra "stevig" tellefonneke zoals dat van u, zal dat wel geen probleem vormen. Ik ga er toch van uit dat eender welke huis-tuin-en-keuken-SmartFeun niet echt happy kan zij met jarenlange montage op een motoduibhce Kaelann wrote: ↑03 Mar 2020 19:44 Ik heb Garmin ondertussen buiten gekeild. Mijn motto: wat Garmin kan, kan mijn telefoon beter (en sneller). Alleen Basecamp gebruik ik nog af en toe voor routekes te maken. Maar ook daar steeds vaker online routeplanners.
Over Garmin-kaartupdates : ik zet steeds de volledige kaart ENKEL op PC en laad met MapInstall dan de contreiën rond Belgenland op het toestel ... duurt belangezolang niet en lukt altijd zonder poespas
Merkeigen otto-GP'essen werden tot voor kort idd ge-updated met DVD of SD die dan schijteduur door de dealer verkocht werden.
Den A6 heeft zo nog Mercator-kaarten uit 2009 ... meestal niet echt onoverkomelijk, maar telkens ik bv in St Niklaas de klein mannen naar school breng, rijd ik volgens het wegwijsapparaat toch zo'n goeie km door de Belselese velden ipv over het "Westelijke Tangent"
En onder Eindhoven ist ook aangewezen "op de borden" te rijden, want daar is het Knooppunt "De Hocht" sinds mijnen otto geboren is totaal overhoop gehaald
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: Oldschool... bestata nog?
Moch ik een gunstig geprijsde en robuuste telefoon vinden, dan vloog de Zumo 220 hier ook direct (het ding is met nieuw kaartmateriaal stilaan te traag om vlot te kunnen gebruiken). Die nieuwe Zumos zijn me -- net als de TomToms -- gewoon te duur. En zo'n "bulletproof" telefoon kost ook al direct ferm wat centenduibhce Kaelann wrote: ↑03 Mar 2020 19:44 Ik heb Garmin ondertussen buiten gekeild. Mijn motto: wat Garmin kan, kan mijn telefoon beter (en sneller). Alleen Basecamp gebruik ik nog af en toe voor routekes te maken. Maar ook daar steeds vaker online routeplanners.
Re: Oldschool... bestata nog?
In de nieuwe (nu ja, 1j oud dus niet meer zó nieuw ) Mazda zit zo'n "Android Auto" link. Da's wat mij betreft het ideaal: telefoon inpluggen, waarna die de display op het dashboard overneemt en bedient kan worden met o.a. de knoppen aan het stuur (vb. in Waze). De nieuwe Triumph Tiger 900 zou blijkbaar een gelijkaardig systeem hebben, waarbij navigatie-aanwijzigen gewoon op het LCD dashboard getoond worden...OzzePaa wrote: ↑03 Mar 2020 20:56Merkeigen otto-GP'essen werden tot voor kort idd ge-updated met DVD of SD die dan schijteduur door de dealer verkocht werden.duibhce Kaelann wrote: ↑03 Mar 2020 19:44 Ik heb Garmin ondertussen buiten gekeild. Mijn motto: wat Garmin kan, kan mijn telefoon beter (en sneller). Alleen Basecamp gebruik ik nog af en toe voor routekes te maken. Maar ook daar steeds vaker online routeplanners.
Den A6 heeft zo nog Mercator-kaarten uit 2009 ... meestal niet echt onoverkomelijk, maar telkens ik bv in St Niklaas de klein mannen naar school breng, rijd ik volgens het wegwijsapparaat toch zo'n goeie km door de Belselese velden ipv over het "Westelijke Tangent"
En onder Eindhoven ist ook aangewezen "op de borden" te rijden, want daar is het Knooppunt "De Hocht" sinds mijnen otto geboren is totaal overhoop gehaald
Re: Oldschool... bestata nog?
Wie we hier hebben: De Pingu !!!
De TomTom 550 heb ik simpelweg aan - jawel - halve prijs kunnen kopen, door een gelukkig toeval in mijn leven. Aan die prijs kon ik dat niet laten liggen.
Anders zou ik ook wel gewoon een robuuste smartphone kopen. Maar ho, wacht, mijn Samsung A40 is van 't werk, dus gratis! Tja, waarom zou ik dàn nog geld gaan uitgeven aan een eigen, robuuste, smartphone.
Een luxeprobleem kortom.
Android zou trouwens veel beter computers beginnen uitbrengen, de wereldeconomie zou in één klap 100% efficiënter worden omdat er niet om de haverklap gereboot moet worden!
De TomTom 550 heb ik simpelweg aan - jawel - halve prijs kunnen kopen, door een gelukkig toeval in mijn leven. Aan die prijs kon ik dat niet laten liggen.
Anders zou ik ook wel gewoon een robuuste smartphone kopen. Maar ho, wacht, mijn Samsung A40 is van 't werk, dus gratis! Tja, waarom zou ik dàn nog geld gaan uitgeven aan een eigen, robuuste, smartphone.
Een luxeprobleem kortom.
Android zou trouwens veel beter computers beginnen uitbrengen, de wereldeconomie zou in één klap 100% efficiënter worden omdat er niet om de haverklap gereboot moet worden!
- duibhce Kaelann
- Posts: 2918
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Oldschool... bestata nog?
Inderdaad ook niet goedkoop. Maar voor die prijs wel veel multifunctioneler dan de minstens even dure GPS toestellen. Mijn Doogee S90 heeft me 350EUR gekost (inclusief extra battery pack om 10.000mAh aan juice te hebben). Sofie heeft een Samsung Galaxy S10E die wel wat meer heeft gekost, maar er iets stijlvoller uitziet en wat minder bulky is in gebruik.pingu wrote: ↑04 Mar 2020 10:26 Moch ik een gunstig geprijsde en robuuste telefoon vinden, dan vloog de Zumo 220 hier ook direct (het ding is met nieuw kaartmateriaal stilaan te traag om vlot te kunnen gebruiken). Die nieuwe Zumos zijn me -- net als de TomToms -- gewoon te duur. En zo'n "bulletproof" telefoon kost ook al direct ferm wat centen
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings