tracklog wissen op Zumo 590

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

tracklog wissen op Zumo 590

Post by Marsman »

omdat ik graag ordentelijk door het leven ga en de dingen liefst opgeruimd zie, probeer ik na elke rit de tracklog van de Zumo 590 leeg te maken. In Basecamp lukt dat niet. In het toestel zelf is een optie "wissen" beschikbaar (Apps - Sporen - Actief - Wis) waarmee je in één klap alle reisgegevens verwijdert.
Als ik het toestel dan koppel aan de PC blijkt dat die tracklog nog steeds in de directory "Interne Opslag" zit.
Hoe kan ik die directory in de Zumo leegmaken?
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: tracklog wissen op Zumo 590

Post by zappa »

Dacht dat je dat via het programma javawa moet kunnen, maar vraag niet hoe?

https://www.javawa.nl/

https://www.youtube.com/watch?v=OH00X7YV_kA
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: tracklog wissen op Zumo 590

Post by F M »

De actieve tracklog kan je volgens mij niet wissen. Die zit in het interne, niet bereikbare geheugen.

Ik zou er ook geen enkele reden voor kunnen bedenken om dat te willen. Als je bij instellingen, Kaart/Voert., kaartlagen het vinkje 'reislog' niet aanzet, zie je niets van de tracklog op je toestel.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: tracklog wissen op Zumo 590

Post by OzzePaa »

Tjeins ... :? Als mijne 340 aan de PC hangt, zie ik toch gewoon in de map "Garmin zumo" / "GPX" de file "CurrentTrackLog.gpx" en daar zitten al mijn kruimeltjestracks waar ik de laatste tijd geweeest ben ... De al wat meer opgedroogde in de submap "Archive".
Alle "Sporen" (route-tracks dus) zitten in die GPX-map als aparte files, en de Reizen (routes dus) vind ik allemaal samen in één bestand : de "Current.gpx", ook al in die GPX-map.
Kunde dus gewoon zoals elk bestand in verkenner verwijderen en of verplaatsen. Pies of keek :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: tracklog wissen op Zumo 590

Post by F M »

Neen, Pa. Die current.gpx mag je zo veel deleten als je wil, dat verwijdert niets. Die wordt telkens opnieuw aangemaakt wanneer je de gps aan de PC hangt.

De in de PC opgeladen routes, tracks, waypoints, actieve tracklog, bevinden zich allemaal in het interne geheugen van de gps, waar je niet aan kan.

Om toch alles wat daarin zit te kunnen zien, en eventueel naar je PC te kopiëren, wordt telkens bij het aankoppelen aan de PC die current.gpx aangemaakt en worden die gegevens daarin geplaatst. Het is dus slechts een kopie van het interne geheugen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: tracklog wissen op Zumo 590

Post by Marsman »

F M wrote: 29 Sep 2018 14:06 De actieve tracklog kan je volgens mij niet wissen. Die zit in het interne, niet bereikbare geheugen.

Ik zou er ook geen enkele reden voor kunnen bedenken om dat te willen. Als je bij instellingen, Kaart/Voert., kaartlagen het vinkje 'reislog' niet aanzet, zie je niets van de tracklog op je toestel.
geef mij dan eens één reden waarom die er WEL moeten blijven in staan (meer mag ook).

Van zodra ik thuiskom na een rit wordt de Zumo aangekoppeld en worden de tracks op de computer opgeslagen in een aparte directory. Zo kan ik dat later nog terugvinden als ik iets nodig zou hebben. Maar in de Zumo worden ze op dat moment volstrekt overbodig en vreten alleen maar geheugen.
Nu gaat ge mij vertellen dat die bestanden niet zoveel geheugenplaats innemen, en gelijk hebt ge, maar met één druppel per keer raakt de emmer ook vol
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: tracklog wissen op Zumo 590

Post by F M »

Nu ga ik dus vertellen dat die bestanden niet veel plaats innemen😎.

Maar als je de tracklog dadelijk op de pc opslaat, dan heb je ze inderdaad niet meer nodig op je gps. Je kan dan alle gpx- bestanden in de map gpx/archive continu weggooien. Maar die van het interne geheugen , daar geraak je simpelweg niet aan.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: tracklog wissen op Zumo 590

Post by Marsman »

met andere woorden: weer een onhebbelijkheid van Garmin die we kunnen toevoegen aan de lijst (die ondertussen al bijna zo lang moet zijn als de Encyclopedia Britannica) :roll: :roll: :roll:

Maar toch bedankt om mij enig inzicht te verschaffen in de materie :) :thumbsup:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: tracklog wissen op Zumo 590

Post by OzzePaa »

F M wrote: 29 Sep 2018 22:33 Neen, Pa. Die current.gpx mag je zo veel deleten als je wil, dat verwijdert niets. Die wordt telkens opnieuw aangemaakt wanneer je de gps aan de PC hangt.
.....
Aha, komsi-komsa :headbang: Dat had ik nog nie door ... merci FM ; weer iets bijgeleerd.
Daarjuist gechecked en idd, die twee files worden bij heropstart vd GPS telkens weer aangemaakt na deleten via PC. Het kan blijkbaar ook niet d.m.v. JaVaWa-Devicemanager zoals Zappa aangaf ... daar zie ik ook enkel de "Sporen" en al wat in der "Archive"-map zit.
De "Reizen" (routes) en de recente tracks geraak je dus enkel kwijt door ze op het toestel zelf te verwijderen.

En Marsman : ja, over die onhebbelijkheden zijn idd al bijna twéé Encyclopedia Brittanica volgeschreven ;)
En toch blijft het merk voor mij en vele anderen om zeer specifieke dingen/dingetjes de voorkeur genieten t.o.v. TomTom.
Vorig weekend nogmaaris ondervonden tijdens het Luxemburgweekend :?
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: tracklog wissen op Zumo 590

Post by Marsman »

inderdaad: ik dacht het allemaal al gezien te hebben met de Garmins die ik tot nu toe gehad heb, maar een collega van me heeft zichzelf recentelijk een Tomtom cadeau gedaan, na enkele Garmin miskleunen, maar de desillusie kwam al vrij snel want daar is de miserie nóg groter. Tenminste, als je er als leek gebruik van maakt.
Voor de nerds zal het hoogstwaarschijnlijk onbegrijpelijk zijn dat de leek er niks van begrijpt, maar zo'n ding zou ten dienste van de mens moeten staan en niet omgekeerd.
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: tracklog wissen op Zumo 590

Post by Koeno »

Maar die actieve tracklog blijft toch helemaal niet oneindig groeien in grootte zoals je beweert?
Ik begrijp dat je ordentelijk wilt blijven, maar je kan ook té veel willen (om het dan te catalogeren als onhebbelijk van Garmin uit).

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: tracklog wissen op Zumo 590

Post by F M »

Ik heb Marsman nergens zien beweren dat die tracklog oneindig blijft groeien?

En dat is ook niet zo. Wanneer er ongeveer 10.000 trackpunten in de log zitten, wordt een apart gpx-bestand aangemaakt en in de archive-map geplaatst. Het eerste aangemaakte bestand wordt 1.gpx genoemd, het 2e 2.gpx (origineel, nietwaar ?) en dat gaat zo voort tot bestand 20.gpx. Wanneer 21.gpx wordt aangemaakt, verdwijnt 1.gpx. Zo zijn er altijd maximaal 20 archive-bestanden aanwezig.

Ondertussen wordt het actieve tracklog ververst, zodat er slechts 1 in grootte beperkte tracklog in het intern geheugen aanwezig blijft.

Ik vind dit eigenlijk een logische en doordachte oplossing van Garmin. En daardoor vind ik het persoonlijk ook onnodig om die elke keer op de PC over te nemen. Je kan daar gerust een hele tijd mee wachten.

Maar als iemand ten aller tijden zo weinig mogelijk bestanden op zijn toestel wil hebben, is dat zijn goed recht, natuurlijk.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: tracklog wissen op Zumo 590

Post by Koeno »

F M wrote: 02 Oct 2018 13:51 Ik heb Marsman nergens zien beweren dat die tracklog oneindig blijft groeien?
Nu gaat ge mij vertellen dat die bestanden niet zoveel geheugenplaats innemen, en gelijk hebt ge, maar met één druppel per keer raakt de emmer ook vol

De emmer kan dus nooit vol geraken door die tracklog, want den emmer leegt zichzelf...
dus de uitspraak dat druppel met ne keer den emmer ook volloopt is niet correct.

Post Reply