Stefke wrote: ↑17 Mar 2019 18:02Oei, werkt gij nu ofwa?den Bullet wrote: ↑17 Mar 2019 16:51 Moet ik mij zorgen maken na 6 april.
Bof, dan ben ik weer een jaar ouder en dichter bij 't pensioen ...
maar dat heeft hij niet geschreven hé
Stefke wrote: ↑17 Mar 2019 18:02Oei, werkt gij nu ofwa?den Bullet wrote: ↑17 Mar 2019 16:51 Moet ik mij zorgen maken na 6 april.
Bof, dan ben ik weer een jaar ouder en dichter bij 't pensioen ...
Tjah ... zoals ik al zei : ben ook curieus wat het gaat doen met mijn 550 Er is al een eeuwigheid geen firmware-update meer voor geweest, dus ben kwazie zeker dat die nog in 10-bit rekent voor zijn tijd/datumbepaling.
die van Garmin doen dat toch nu al ?F M wrote: ↑19 Mar 2019 15:46 Het is wel raar dat Garmin zegt dat enkel de datum fout zal staan, en het toestel verder gewoon blijft werken, terwijl TomTom zegt dat hun toestellen door de verkeerde datum mogelijk ook de satellieten niet goed meer vinden, en bijgevolg ook de positie kan fout weergegeven worden...
Lifetime updates geldt voor de kaarten, niet voor de software.
Probleem is niet echt het klokje maar de positiebepaling die eveneens op basis van de tijd werkt. De gps weet hoe laat het is, weet waar de satellieten staan op dat moment, berekent de afstand naar de satelieten en weet zo waar hij is. Ongeveer toch. Dus als het klokje scheef staat is niet belangrijk maar je gaat in Bosnië belanden ipv in Roemenië.
Maar het tegenstrijdige is dat de gps zijn exacte tijd en datum haalt van de satellieten. Zo hebben vele Zumo550s (ook degene die ik had) het issue dat de batterij van de interne klok het al eens vroegtijdig durft begeven. En dan had je als gevolg dat wanneer je Zumo een tijdje niet gebruikt werd, je bij het opstarten een volledig foutieve tijd en datum te zien kreeg, en pas na een fix van de satellieten kreeg je de juiste tijd en datum.