moek me zorgen maken na 6 april ?

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by zappa »

En ik heb nog kaarten van 2013, updattten is niet direct iets dat ik tot een goed einde breng ? :?
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by F M »

Als je wil dat je gps de juiste datum aangeeft, kan je je zorgen maken. Als je gps ongeveer ouder is dan 5 jaar zal je een update moeten uitvoeren om de datum weer juist te krijgen. Voor heel oude toestellen zal je dat niet meer in orde krijgen.

.Maar de toestellen blijven in principe wel werken.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by OzzePaa »

Tjah ... de "week-roll-over"-bug :roll: Voor de tweede keer komt die ambetantigheid de kop opsteken :mrgreen:
Mensen met een "ouwe" GPS worden dan met de neus op de feiten gedrukt dat ze met "ouwe rommel" werken zeker :dontknow:
Hier :arrow: GPS voor de vuilbak :?: staat uitgelegd hoe het juist in mekaar zit ...
In het ergste scenario is het bakske inderdaad rijp voor de vuilbak wegens miscommunicatie tussen de satelieten en het apparaat.
Ben benieuwd wat m'n Zumo 550 er mee gaat aanvangen ... Op een Nuvi 510 wast inallegeval al sinds de eerste "roll-over" van dattum : die weet nog wel ongeveer nog de juiste dag, maar de maand en het jaar zijn kaduuk.
Het minste dat je kan overkomen, is dat het toestel gewoon blijft werken maar dat alle datumstempels (van opgenomen "tracks" bijvoorbeeld) niet juist zijn.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by zappa »

OzzePaa wrote: 17 Mar 2019 00:22 GPS voor de vuilbak :?:
chance dak niet goe kan mikken :mrgreen: en ik inzit mee mijnen vloer ... :?
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by zappa »

alst alleen maar den datum is, dan is dat niet erg, ik weet toch amper welke maand we zijn, laat staan welke dag :mrgreen:
sig nature

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by Jopet »

GPS en kaart updates zwijg mij erover, toen ik vorig jaar mijn Opel Insignia GSI kocht kwam ik uit de garage gereden en bleek hij geen 70 km/u banen te kennen, enkel 90 km/u, de A11 tussen Brugge en Hoeke had die nog nooit van gehoord.... m.a.w. absoluut niet up to date hoewel die 70 km/u ingevoerd is in januari 2017 en de A11 open gegaan is in juli 2017.
Het nieuwe model van de Insignia is uitgebracht in mei '17 en de GSI versie in mei '18, maar het kaart materiaal in de GPS blijkt dus van 09/16 te zijn en geen update beschikbaar!
Dus maar een klachtenmail gezonden en de dealer ging navraag doen bij de invoerder. Toen ik een week of 2 later in de garage kwam melde hij dat ze een omzendbrief gekregen hebben van Opel dat alle auto's geleverd vanaf 01-08-18 een gratis kaart-update kregen en inderdaad de Jopet heeft zijn auto afgehaald op 29-07 en voor de invoerder kom ik dus niet in aanmerking voor die update maar kan hem wel kopen voor 140 euro.....
Dan koop je een nieuwe auto met een bruto winkelprijs van 69.000 € (in Nederland) maar voor de invoerder moet je dan maar content zijn met oud kaartmateriaal van 2016 en kan er geen update vanaf..... Gelukkig was de baas van de garage (Bert de Bliek uit Oostburg NL) van een andere mening daarover en heb ik die update gratis van hem gekregen. Dus niet alle Nederlanders zijn gierig hé ;-)
Maar blijkbaar is dit niet enkel bij Opel zo, laatst stond er een artikel in de autogids daarover dat de meeste ingebouwde GPS'en niet up to date zijn en het veel te veel geld kosten voor een update, te meer iedereen weet als je een TomTom of Garmin koopt er meestal levenslange gratis updates bij krijgt of dat je gratis online apps zoals Waze of Maps en zo hebt, maar die invoerders weten toch dat je niet anders kan dat betalen en profiteren daar dus van.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by den Bullet »

Moet ik mij zorgen maken na 6 april.
Bof, dan ben ik weer een jaar ouder en dichter bij 't pensioen ... :peepwall:

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by Stefke »

den Bullet wrote: 17 Mar 2019 16:51 Moet ik mij zorgen maken na 6 april.
Bof, dan ben ik weer een jaar ouder en dichter bij 't pensioen ... :peepwall:
Oei, werkt gij nu ofwa? :peepwall:

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by TRooPER »

Euhm
Kben nog niet v de aardbol geweest, maar ik val uit de lucht....

Wat is er na 6 april, behalve 7april en ronde v vlaanderen kermiskoers.... 🤣?
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by zappa »

TRooPER wrote: 18 Mar 2019 21:31 Euhm
Kben nog niet v de aardbol geweest, maar ik val uit de lucht....

Die wind, dat doet wat met mensen :|


Faaaaaaaake news ?

:mrgreen:
sig nature

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by Mario »

Stefke wrote: 17 Mar 2019 18:02
den Bullet wrote: 17 Mar 2019 16:51 Moet ik mij zorgen maken na 6 april.
Bof, dan ben ik weer een jaar ouder en dichter bij 't pensioen ... :peepwall:
Oei, werkt gij nu ofwa? :peepwall:
:mrgreen:
maar dat heeft hij niet geschreven hé :peepwall:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by petervdc »

Ik heb ook nog een 550...
met lifetime updates

of dat geldt voor dees issue, no idea
Keep going

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by F M »

Ouder dan 5 jaar, dus wees maar zeker dat het voor jou speelt.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by OzzePaa »

F M wrote: 19 Mar 2019 13:59 Ouder dan 5 jaar, dus wees maar zeker dat het voor jou speelt.
Tjah ... zoals ik al zei : ben ook curieus wat het gaat doen met mijn 550 :dontknow: Er is al een eeuwigheid geen firmware-update meer voor geweest, dus ben kwazie zeker dat die nog in 10-bit rekent voor zijn tijd/datumbepaling.
Inallegeval valt het bij een Nuvi 510 die al eens een keer week-ge-over-rolled is best mee : die geeft enkel de maand en jaar foutief aan ... verder werkt da spel nog pico-bello. Het enige wat me in dat verband dan ambetant lijkt is de foutieve datumstempel m'n de tracks die "opgenomen" worden :(
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by F M »

Het is wel raar dat Garmin zegt dat enkel de datum fout zal staan, en het toestel verder gewoon blijft werken, terwijl TomTom zegt dat hun toestellen door de verkeerde datum mogelijk ook de satellieten niet goed meer vinden, en bijgevolg ook de positie kan fout weergegeven worden... :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by zappa »

F M wrote: 19 Mar 2019 15:46 Het is wel raar dat Garmin zegt dat enkel de datum fout zal staan, en het toestel verder gewoon blijft werken, terwijl TomTom zegt dat hun toestellen door de verkeerde datum mogelijk ook de satellieten niet goed meer vinden, en bijgevolg ook de positie kan fout weergegeven worden... :dontknow:
die van Garmin doen dat toch nu al ? :mrgreen:
sig nature

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by duibhce Kaelann »

petervdc wrote: 19 Mar 2019 13:20 Ik heb ook nog een 550...
met lifetime updates

of dat geldt voor dees issue, no idea
Lifetime updates geldt voor de kaarten, niet voor de software.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by Blackbert »

Image

de eerste en eigenlijk ook de beste, meest gebruiksvriendelijke die ik heb. al lang geen kaartupdates meer, maar daar is met OSM een mouw aangepast. doet het nog steeds prima in de auto, ben zeer benieuwd wat het op 7 april zal geven.
grease up your baby for a ball on the hill

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by TRooPER »

zou Tripy iets aantrekken van GPS datum en tijd?

of is dat zoals zijn bazeke : als em op vakantie is, is tijd niet belangrijk
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: moek me zorgen maken na 6 april ?

Post by Tom Thumper »

TRooPER wrote: 20 Mar 2019 12:57 zou Tripy iets aantrekken van GPS datum en tijd?

of is dat zoals zijn bazeke : als em op vakantie is, is tijd niet belangrijk
Probleem is niet echt het klokje maar de positiebepaling die eveneens op basis van de tijd werkt. De gps weet hoe laat het is, weet waar de satellieten staan op dat moment, berekent de afstand naar de satelieten en weet zo waar hij is. Ongeveer toch. Dus als het klokje scheef staat is niet belangrijk maar je gaat in Bosnië belanden ipv in Roemenië. ;)
Me gusta la moto, me gustas tu.

Post Reply