hallooo, garmin express?????

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

hallooo, garmin express?????

Post by Marsman »

gisteren Garmin express nog eens losgelaten op mijn Gertrut (zumo 590) en tevens op de PC en wat blijkt: in Basecamp krijg je nergens nog de namen van de steden / dorpen / gehuchten te zien. 't Was vroeger al gene vette, maar nu zijn ze helemaal weg (behalve als je links klikt). :whip:
Iemand een idee hoe dat komt? :dontknow:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: hallooo, garmin express?????

Post by OzzePaa »

Marsman wrote: 07 Apr 2019 22:44 gisteren Garmin express nog eens losgelaten op mijn Gertrut (zumo 590) en tevens op de PC en wat blijkt: in Basecamp krijg je nergens nog de namen van de steden / dorpen / gehuchten te zien. 't Was vroeger al gene vette, maar nu zijn ze helemaal weg (behalve als je links klikt). :whip:
Iemand een idee hoe dat komt? :dontknow:
Begrijp niet goed wat je bedoelt ... Heb je via Garmin Express de GPS ge-updated (met recente kaarten/software/firmware) en de kaarten ook op de PC geïnstalleerd ("Bekijk details"-"Installatieopties") :?:
Of staan de kaarten enkel op de GPS (= STANDAARD-instelling :!: :!: ) :?:
In het tweede geval haal je, telkens je de Zumo aansluit op de PC de kaarten van het toestel (tijdelijk) naar BaseCamp ... en dat kan even duren.
Welk kaartdetailniveau staat er geselecteerd in BaseCamp ? Als dat te laag staat moet je echt ver inzoomen om alle straten/namen/POI's enz te zien. Met : "Behalve als je links klikt" ben ik ook niet mee ... Als je "WAAR" links klikt ? Op de kaart ? Op een lijst ? Een route/waypoint ... ? en wat gebeurt er dan ? Zie je dan plots alle namen "van steden/dorpen/gehuchten" wél ? :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: hallooo, garmin express?????

Post by F M »

En één zaak die ja altijd eens mag proberen in Basecamp: <CTRL>G.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: hallooo, garmin express?????

Post by Marsman »

OzzePaa wrote: 07 Apr 2019 23:35
Marsman wrote: 07 Apr 2019 22:44 gisteren Garmin express nog eens losgelaten op mijn Gertrut (zumo 590) en tevens op de PC en wat blijkt: in Basecamp krijg je nergens nog de namen van de steden / dorpen / gehuchten te zien. 't Was vroeger al gene vette, maar nu zijn ze helemaal weg (behalve als je links klikt). :whip:
Iemand een idee hoe dat komt? :dontknow:
Begrijp niet goed wat je bedoelt ... Heb je via Garmin Express de GPS ge-updated (met recente kaarten/software/firmware) en de kaarten ook op de PC geïnstalleerd ("Bekijk details"-"Installatieopties") :?:
Of staan de kaarten enkel op de GPS (= STANDAARD-instelling :!: :!: ) :?:
In het tweede geval haal je, telkens je de Zumo aansluit op de PC de kaarten van het toestel (tijdelijk) naar BaseCamp ... en dat kan even duren.
Ik ga regelmatig eens kijken op Garmin Express. Als die dan zegt dat er een update is, dan doe ik die meestal wel. Al was het maar om de boel een beetje deftig te houden. Kaartmateriaal wordt steevast op de Zumo EN op de PC geïnstalleerd, al was het maar om conflicten tussen die twee te vermijden.
OzzePaa wrote: 07 Apr 2019 23:35 Welk kaartdetailniveau staat er geselecteerd in BaseCamp ? Als dat te laag staat moet je echt ver inzoomen om alle straten/namen/POI's enz te zien.
Meestal staat het detailniveau hier op "hoger" ingesteld. Werkt iets trager, maar is wel duidelijker. Maar zelfs als je naar "hoogste" overschakelt verandert dat niets aan de zaak: de plaatsnamen blijven onzichtbaar.
OzzePaa wrote: 07 Apr 2019 23:35Met : "Behalve als je links klikt" ben ik ook niet mee ... Als je "WAAR" links klikt ? Op de kaart ? Op een lijst ? Een route/waypoint ... ? en wat gebeurt er dan ? Zie je dan plots alle namen "van steden/dorpen/gehuchten" wél ? :dontknow:
elke stad / dorp / gehucht in Basecamp wordt weergegeven als een grijze zone die het gebied van die plaats afbakent. Als je genoeg inzoomt kan je met de muis op een plekje in die grijze zone gaan staan waar geen straten of paden zijn. Als je dààr links klikt krijg je de naam van die ene plaats te zien
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: hallooo, garmin express?????

Post by Marsman »

F M wrote: 08 Apr 2019 00:59 En één zaak die ja altijd eens mag proberen in Basecamp: <CTRL>G.
da's een goeie: dan zie je zo goed als niks meer :shock:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: hallooo, garmin express?????

Post by F M »

Maar als je zo goed als niks ziet en je geeft terug <CTRL>G, dan zie je alles weer. :grin:

Ik dacht dat dat misschien het probleem was, maar niet dus...

Ik heb zelf al een tijdje geen kaartupdate gedaan; ik weet dus niet of er iets scheelt met de laatste kaartversie. Maar ik heb dit probleem niet aan bod zien komen op het Nederlandse gps-forum van Waypoint. Dus betwijfel ik of het aan de kaart ligt. Eerder iets aan 'een' instelling bij jou. Moeilijk vanop afstand te zien.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: hallooo, garmin express?????

Post by Marsman »

instellingen bij mij? Zou't niet weten want de enige instellingen waartussen al eens gewisseld wordt zijn de activiteitenprofielen (van auto naar motor of vice-versa). Voor de rest is er geen enkele behoefte om daar aan te morrelen.

Wat trouwens ook opvalt is dat bepaalde straatnamen of minder belangrijke items WEL worden weergegeven. Ze verdwijnen stelselmatig naar gelang je uitzoomt, maar enkele zaken blijven hardnekkig hangen. Zo blijft bijvoorbeeld de Ringlaan van Kortrijk geäfficheerd, zelfs al zoom je uit naar 70km terwijl het overgrote deel van de straatnamen (of andere items) reeds verdwijnen vanaf zoomniveau 7km.

Ik heb ondertussen geprobeerd een nieuwe update uit te voeren, maar dat verandert niets aan de zaak.
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: hallooo, garmin express?????

Post by F M »

Je problemen zijn eigenlijk niet in Garmin Express, maar in Basecamp.

Welke versie van Basecamp gebruik je ? Windows of Mac ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: hallooo, garmin express?????

Post by Marsman »

Windows 10
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: hallooo, garmin express?????

Post by Marsman »

problemen kunnen inderdaad bij Basecamp liggen en daardoor is de titel van de topic misschien een beetje verkeerd gekozen. :lipsrsealed2:

Maar 't is toch met Garmin Express dat de updates binnengehaald worden, nee?
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Re: hallooo, garmin express?????

Post by toeternietoe »

Is de nieuwe kaart unlocked?
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: hallooo, garmin express?????

Post by F M »

Ik refereer naar Basecamp omdat de laatste versie van Basecamp door de meeste gebruikers niet geïnstalleerd wordt omwille van mogelijke problemen met fout tonen van sommige kaarten. Dat speelt weliswaar niet voor de City Navigator kaarten, die geven normaal geen probleem.

Alleen kan die laatste Basecampversie misschien nog problemen geven die niet gemeld worden door anderen, simpelweg omdat ze die versie niet gebruiken...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: hallooo, garmin express?????

Post by OzzePaa »

Marsman wrote: 09 Apr 2019 08:20 elke stad / dorp / gehucht in Basecamp wordt weergegeven als een grijze zone die het gebied van die plaats afbakent. Als je genoeg inzoomt kan je met de muis op een plekje in die grijze zone gaan staan waar geen straten of paden zijn. Als je dààr links klikt krijg je de naam van die ene plaats te zien
Tiens ... als ik dat doe ; bv inzoomen tot 70m op "grijze zone" (= dus de bebouwde kom) van Bilzen, en ik klik dan met linker muisknop op zo'n "leeg" stuk, terwijl het "handje" geselecteerd is, dan gebeurt er just niks ... er wordt niet méér of minder zichtbaar, en al zeker niet de naam "Bilzen". Als het "Waypoint"-tool, de "Nieuwe Route"-knop of "Nieuw Spoor"-knop geselecteerd is, en je klikt dan links in de "grijze zone", ja dan krijg je de naam van de plaats natuurlijk te zien ... als begin van een nieuwe route of spoor, of als nieuw waypoint.

In MAPSOURCE is het WEL zo dat als je met je muispointer (terwijl eender welke tool is geselecteerd), over de kaart beweegt, je een "kadertje" krijgt met de naam van het item waarop je muispointer staat. In een "grijze zone" verschijnt dus de naam van de plaats ... op een weg, de naam van die weg én de naam van de plaats ... op een kruispunt de naam van ALLE kruisende wegen én de naam an de plaats ... op een POI de naam ervan én de naam van de plaats.

In BaseCamp is dat inderdaad niet het geval ... althans toch niet in mijn versie en/of instellingen hier.

In het menu "Bestand" staat ergens "Herstellen" ... hiermee kan je BaseCamp terug zetten naar de standaard instellingen. Let op : al je gegevens verdwijnen, dus eerst back-up maken. Misschien kun je dat eens proberen
F M wrote: 09 Apr 2019 16:50 Ik refereer naar Basecamp omdat de laatste versie van Basecamp door de meeste gebruikers niet geïnstalleerd wordt omwille van mogelijke problemen met fout tonen van sommige kaarten. Dat speelt weliswaar niet voor de City Navigator kaarten, die geven normaal geen probleem.
Alleen kan die laatste Basecampversie misschien nog problemen geven die niet gemeld worden door anderen, simpelweg omdat ze die versie niet gebruiken...
MAAR ... (en Frans, verbeter me als ik onzin verkoop ;) )

Zoals FM hierboven schrijft, is vanaf versie 4.7.0 BaseCamp niet meer goed ... o.a. ook de koppeling naar Google Earth werkt er niet meer (althans niet zonder een ingreep te doen in het Windows-register).

Ondertussen is sinds 5 maart blijkbaar versie 4.8.3 beschikbaar :arrow: https://www.techspot.com/downloads/6602 ... ecamp.html
Ik weet niet of dat officieel is, want op de Garmin-downloadsite is nog steeds 4.7.0 de laatste ... en al helemaal niet of daarin dan de problemen zijn opgelost, maar ik betwijfel het ... :roll: :dontknow:

Als je een recentere versie staan hebt dan 4.6.3, verwijder je die best en installeert dus een oude versie : 4.6.2 doet het hier voortreffelijk.
Lees hier :arrow: https://www.gps-wijzer.nl/faq/basecamp-update-470/ waarom en download versie 4.6.2 via de link die er wordt aangegeven.

Misschien vertel ik dingen die je allemaal al weet, maar je kan trouwens ook jou Gertrute (Zumo 590) zo instellen dat het toestel herkend wordt door Mapsource .... en dat programma gebruiken ipv BaseCamp :idea: ;)
Ikzelf maak nog al mijn routes in Mapsource :!: :sweetheart:
Het enige waar ik BaseCamp voor gebruik is om die dan om te zetten naar een track (spoor) om ze te delen met mederijders (zowel Garminners als TomTom'ers).
Als ik toch een ROUTE inlaadt in de Zumo 340 (dus met NTU-kaarten), gebruik ik BaseCamp ook om eerst alle tussenpunten behalve begin en eindpunt "SOFT" te maken ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: hallooo, garmin express?????

Post by F M »

OzzePaa wrote: 09 Apr 2019 20:04 Ondertussen is sinds 5 maart blijkbaar versie 4.8.3 beschikbaar :arrow: https://www.techspot.com/downloads/6602 ... ecamp.html
Ik weet niet of dat officieel is, want op de Garmin-downloadsite is nog steeds 4.7.0 de laatste ... en al helemaal niet of daarin dan de problemen zijn opgelost, maar ik betwijfel het ... :roll: :dontknow:
4.8.3 is de nieuwste versie voor Mac. Voor Windows is 4.7.0 de laatste, en dus geen goede voor sommige zaken.

ik heb mijn basecamp doorpluisd naar mogelijke instellingen waarmee ik de problemen van Marsman zou kunnen reproduceren, maar ik blijf keurig plaatsnamen zien, op elk zoomniveau.

Behalve op mijn OpenFietsMap kaart, maar dat is daar normaal. Daar is ook helemaal geen sprake van grijze gebieden die een woonkern aanduiden, dat lijkt toch echt op een CityNavigator kaart.

Dus misschien nog eens de vraag: welke kaart is geselecteerd in Basecamp wanneer je geen plaatsnamen ziet. En is dat ook als je andere kaarten selecteert ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: hallooo, garmin express?????

Post by Marsman »

hola mannen, op 't gemakske: dit wordt veel te technisch voor mij. Ik heb daar allemaal geen verstand van. Ik probeer mijzelf door de chaotische jungle te worstelen die Basecamp voor mij is en dat is me soms al veel te ingewikkeld. :wall:
Ik kijk met weemoed terug naar de dagen dat je met Mapsource schone dingen kon doen, maar dat vinden al die computernerds maar niets uiteraard: voor dat volk kan het niet ingewikkeld genoeg zijn. Zo maken ze zichzelf immers onmisbaar. :whistling:
Ik daarentegen heb slechts één devies: KISS :thumbsup:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: hallooo, garmin express?????

Post by Marsman »

ondertussen heb ik ontdekt dat op mijn laptop de namen van de steden WEL aangegeven worden terwijl dit op de desktop NIET het geval is. Vermoedelijk zal het dus wel aan een instelling hier of daar liggen. Maar ik zou niet weten waar te zoeken in de (eerder vermelde) chaotische jungle die Basecamp voor mij is...
:dontknow: :furious3:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: hallooo, garmin express?????

Post by OzzePaa »

Als je daarmee goed kon werken, blijft Mapsource zoals ik al zei een (volwaardig) alternatief, Marsman ;) :thumbsup:
Je hoeft er slechts even een nerd :mrgreen: bij te halen om je 590 zichtbaar te maken voor dat programma :ugeek:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: hallooo, garmin express?????

Post by F M »

Ik heb op het gps-forum van Waypoint NL een identiek probleem gevonden En die gast heeft het zelf opgelost. Alleen... Het dateert van 2013, de mens heeft niet duidelijk aangegeven wat de oplossing was, en is sinds 2014 niet meer op het forum geweest. Je zal het hem dus niet meer kunnen vragen.
Zie https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=10 ... en#p342229
Ik zal thuis ook nog eens zoeken wat hij bedoelde met profiel aanpassingen en kruisjes uit-of aanvinken.
I am confused. Oh no, maybe not!

J2FK
Posts: 132
Joined: 19 May 2015 17:28

Re: hallooo, garmin express?????

Post by J2FK »

Ga eens naar bewerken - opties - activiteitenprofiel - geselecteerde functies voor weergave - punten en daar aanvinken "steden".
AUB......tis nikske jongen, graag gedaan 8-) 8-) ;)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: hallooo, garmin express?????

Post by OzzePaa »

J2FK wrote: 10 Apr 2019 16:22 Ga eens naar bewerken - opties - activiteitenprofiel - geselecteerde functies voor weergave - punten en daar aanvinken "steden".
AUB......tis nikske jongen, graag gedaan 8-) 8-) ;)
Dadissem ... dadissem ... dadissem :headbang: :headbang: :headbang: :rayof:
Een druk op de "Herstellen"-knop had waarschijnlijk hetzelfde opgeleverd ... met natuurlijk de rest ook tabula rasa ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Post Reply