TomTommeke wat doe je !
TomTommeke wat doe je !
Afin,
een 550 besteld.
En ontvangen.
Ne mens moet af en toe eens buiten de gebaande paden treden.
een 550 besteld.
En ontvangen.
Ne mens moet af en toe eens buiten de gebaande paden treden.
Re: TomTommeke wat doe je !
Dat zal met dat apparaat nie gemakkelijk zijn, want naar mijn ervaring vertikt die het zelfs een "Plaatselijk-verkeerstraat" in te rijden ... laat staan er een toerke met wat (op zijn kaarten) zogezegde "onbestaande" gravel of zandwegske te plannen.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: TomTommeke wat doe je !
Het was figuurlijk bedoeld.
Ik heb altijd al Garmin gehad en nu had ik onverwacht een mooi aanbod om deze te kopen.
Ik heb altijd al Garmin gehad en nu had ik onverwacht een mooi aanbod om deze te kopen.
Re: TomTommeke wat doe je !
De oudere riders, die vierkante bakken, waren eigenlijk gemakkelijker in gebruik. Ik mis op mijn 400 eigenlijk nog altijd features van mijn rider 2.
Voorbeeldje: als ik op mijn rider 2 navigeerde naar een bestemming, kwam die altijd vragen welk routetype ik wou (snelst, kronkelig, ...). Op mijn 400 moet ik eerst die bestemming ingeven, gaat hij de route calculeren, en dan moet ik 10 klikken voor ik het type kan veranderen.
Mijn 400 is redelijk sloom, maar dat hebben ze bij die 550's opgelost naar het schijnt.
Maar nu ondersteunen ze op zijn minst meer dan 48 punten in een route
Eens alles staat ingesteld werkt allles wel goed, ben wel fan van de tomtom weergave
Voorbeeldje: als ik op mijn rider 2 navigeerde naar een bestemming, kwam die altijd vragen welk routetype ik wou (snelst, kronkelig, ...). Op mijn 400 moet ik eerst die bestemming ingeven, gaat hij de route calculeren, en dan moet ik 10 klikken voor ik het type kan veranderen.
Mijn 400 is redelijk sloom, maar dat hebben ze bij die 550's opgelost naar het schijnt.
Maar nu ondersteunen ze op zijn minst meer dan 48 punten in een route
Eens alles staat ingesteld werkt allles wel goed, ben wel fan van de tomtom weergave
Re: TomTommeke wat doe je !
Is hij al uitgepakt?
Al mee gereden?
Voldoet hij aan de verwachtingen?
Staat hij al terug te koop ?
I am confused. Oh no, maybe not!
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1217
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: TomTommeke wat doe je !
Verkiest zo'n ding de weggetjes "met groene schaduw" of kiest het de snelste weg?
Of de kortste?
Mijn kennis van navigatie per motor is blijven hangen bij Michelin kaarten en roadbookrollers (helaas vastgesteld dat Chalmet.net niet meer actief is).
Per fiets gebruik ik de maverick App (o.a. opencyclemaps kaarten).
Of de kortste?
Mijn kennis van navigatie per motor is blijven hangen bij Michelin kaarten en roadbookrollers (helaas vastgesteld dat Chalmet.net niet meer actief is).
Per fiets gebruik ik de maverick App (o.a. opencyclemaps kaarten).
Re: TomTommeke wat doe je !
Dat kun je kiezen. TomTom laat je zelfs kiezen voor 'bochtige wegen' (het kan anders heten op de gps, ik heb geen TT).TuttoTerreno wrote: ↑06 May 2019 16:18 Verkiest zo'n ding de weggetjes "met groene schaduw" of kiest het de snelste weg?
Of de kortste?
Je kan het toestel zelfs rondritten laten maken, dacht ik. De Garmin Zumo kan dat ook, maar de optie 'bochtige wegen' van de Garmins is waardeloos.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: TomTommeke wat doe je !
"Groene" wegen heb ik nooit leuk gevonden omdat dat meestal vrij drukke tweevakswegen zijn. Bochtig, dat wel, maar te druk en de bochten zijn meestal pas interessant aan hoge snelheden. Afin, toch in die delen van Europa waar ik al gereden heb. Dus als 't moet kronkelen zal ik zeker eerder voor de witte wegjes kiezen.
Neen, ik heb er nog niet mee gereden. Zelfs simpelweg nog niet met de moto gereden sinds ik dat heb. Ergens klopt iets niet in mijn privé-leven Graptjen eh.
Optie "bochtige wegen" verwacht ik heel veel van. Is één van de dingen waar ik sterk naar uit kijk. Wat ook leuk is: de track van hetgeen je zonet gereden heb kan je op haast intuitieve wijze omzetten naar een route (afin, dat kan met die Tomtom waaraan die Ducati geschroefd zit).
Verder heb ik ook de stroomtoevoer nog niet in orde gebracht. De vorige eigenaar heeft wel usb-poorten in de cockpit van de Adventure gevezen maar als je er een usb-kabel in steekt dan klopt het stuur ertegen. Niet echt hard doordacht dus, die locatie. Dus ofwel sluit ik de gps aan op een powerpack in mijn tanktas (die ik nog niet heb) ofwel verzet ik die usb-poorten en kleef ik een sticker over dat vuistdikke gat in de cockpit, of ik zoek een usb-kabel met haaks aansluiting en probeer of dat kan werken. Maar dat allemaal gezegd hebbende, het is wellicht een slecht idee om de micro-usb-aansluiting van de gpsunit te gebruiken want ik veronderstel dat dat zal kapot trillen. Dus zou ik wellicht beter gebruik maken van de flexibele power-aansluiting die aan de gpshouder hangt. Maar de bijgesloten powercable eindigt heel subtiel in twee naakte koperdraadjes, een duidelijke hint om dat recht op de batterij te hangen. Waar ik geen zin in heb. Afin, we zijn er nog niet uit. Iemand een idee hoelang zo'n tomtom het op zijn accu kan uithouden?
Waarom zijn de dingen bij mij nooit simpel?
Neen, ik heb er nog niet mee gereden. Zelfs simpelweg nog niet met de moto gereden sinds ik dat heb. Ergens klopt iets niet in mijn privé-leven Graptjen eh.
Optie "bochtige wegen" verwacht ik heel veel van. Is één van de dingen waar ik sterk naar uit kijk. Wat ook leuk is: de track van hetgeen je zonet gereden heb kan je op haast intuitieve wijze omzetten naar een route (afin, dat kan met die Tomtom waaraan die Ducati geschroefd zit).
Verder heb ik ook de stroomtoevoer nog niet in orde gebracht. De vorige eigenaar heeft wel usb-poorten in de cockpit van de Adventure gevezen maar als je er een usb-kabel in steekt dan klopt het stuur ertegen. Niet echt hard doordacht dus, die locatie. Dus ofwel sluit ik de gps aan op een powerpack in mijn tanktas (die ik nog niet heb) ofwel verzet ik die usb-poorten en kleef ik een sticker over dat vuistdikke gat in de cockpit, of ik zoek een usb-kabel met haaks aansluiting en probeer of dat kan werken. Maar dat allemaal gezegd hebbende, het is wellicht een slecht idee om de micro-usb-aansluiting van de gpsunit te gebruiken want ik veronderstel dat dat zal kapot trillen. Dus zou ik wellicht beter gebruik maken van de flexibele power-aansluiting die aan de gpshouder hangt. Maar de bijgesloten powercable eindigt heel subtiel in twee naakte koperdraadjes, een duidelijke hint om dat recht op de batterij te hangen. Waar ik geen zin in heb. Afin, we zijn er nog niet uit. Iemand een idee hoelang zo'n tomtom het op zijn accu kan uithouden?
Waarom zijn de dingen bij mij nooit simpel?
Re: TomTommeke wat doe je !
Dat mag je met recht en reden doen Uit mijn ervaringen (met andermans TomToms) mag ik besluiten dat dat echt wel goed werkt. Hij pakt zelfs soms "witte wegskes" waar bv laatst op een ritje richting Limbourg de FJR's, Trike en Kawa GTR niet echt happy van werden ... de rest echter heeft genoten. Zo een beetje à la MPR1 zoMuug wrote: ↑06 May 2019 17:16 ............
Optie "bochtige wegen" verwacht ik heel veel van. Is één van de dingen waar ik sterk naar uit kijk. Wat ook leuk is: de track van hetgeen je zonet gereden heb kan je op haast intuitieve wijze omzetten naar een route (afin, dat kan met die Tomtom waaraan die Ducati geschroefd zit).
........
Veeeeeel beter dan de Garmin-versie van dit "feature" dus, MAAR .... er is toch nog werk aan : als je bv vanwaar uw huis woont, het apparaat een "kronkel-rond-ritje" tot zegmaar Mont-Saint-Guibert laat uitrekenen, kun je er vanuit gaan dat je, naast prachtige klein wegskes door het groen, ook alle prachtige kronkelstraatjes van Brussel-centrum onder de wielen krijgt Hij heeft er blijkbaar namelijk geen erg in WAAR dat die kronkelwegjes liggen ...
Voor dagge vertrekt dus best even de tevoorschijn getoverde route efkes (op het toestel) bekijken. Of beter nog in MyDrive laden en her en der wat tweaken waar het algoritme de mist is in gegaan
De TomTommers in onze groep beweren dat de batterij-autonomie makkelijk volstaat voor een halve-dag-toerke ... maar dat is dus onbevestigd.
Kun je die koperdraadjes niet op één of ander draadpaar pitsen dat (bij voorkeur) stroom krijgt met contact "AAN"
Een route maken van de zopas gereden "neus-vanachter-na"-track kan met de huidige Garmins trouwens ook hoor.
@TuttiTerreno : routes gemaakt door de TomTom (maar ook deze die je met route-software als GPX naar het toestel stuurt) worden door dat ding steeds KAARTGERELATEERD herberekend. Dat betekent dat als je een schoon stukje onverhard gevonden hebt dat echter niet op de Atlas-kaarten van TomTom staat, je daar een mooie omweg gaat maken. Want je krijgt het toestel (en evenzo MyDrive) niet zover zo'n "directe" route op te slaan. Zelfs "Plaatselijk-verkeer"-wegen of bv daar waar een "Landbouwweg-bord" geplant is, een tractorsluis of paaltje de doorgang voor auto's onmogelijk maakt in "doodlopende straat", gaat hij je splinternieuwe Rosso rond willen sturen
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: TomTommeke wat doe je !
Als ik zo is met een bochtig ritje wil beginnen van hier thuis uit ,steek ik het geheugenkaartje van de Onroute kaart BeNeLux in mijn gps en dat stuurt mij gewoonlijk toch langs geheel ander wegeltjes met toch wel meer bochten in naar de bestemming dan met de gewone kaart in het gps.
Re: TomTommeke wat doe je !
Die zit ook altijd in de Zumo 550, Bompa Altijd handig om bv na een "op-de-wilden-boef"-rit toch van een tof terug-toerke te kunnen genietenbompa wrote: ↑06 May 2019 19:36 Als ik zo is met een bochtig ritje wil beginnen van hier thuis uit ,steek ik het geheugenkaartje van de Onroute kaart BeNeLux in mijn gps en dat stuurt mij gewoonlijk toch langs geheel ander wegeltjes met toch wel meer bochten in naar de bestemming dan met de gewone kaart in het gps.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: TomTommeke wat doe je !
Ik zou me eigenlijk is een nieuw kaartje moeten aanschaffen ,want blijkbaar is er verleden jaar een nieuw uitgekomen ,niet dat het een grote rol speelt , want rij ik een ritje met dat kaartje in het gps dan is het toch maar om zo is een ritje te rijden zonder een route uit te stippelen om over ander wegeltjes te rijden dan gewoonlijk.OzzePaa wrote: ↑06 May 2019 20:00Die zit ook altijd in de Zumo 550, Bompa Altijd handig om bv na een "op-de-wilden-boef"-rit toch van een tof terug-toerke te kunnen genietenbompa wrote: ↑06 May 2019 19:36 Als ik zo is met een bochtig ritje wil beginnen van hier thuis uit ,steek ik het geheugenkaartje van de Onroute kaart BeNeLux in mijn gps en dat stuurt mij gewoonlijk toch langs geheel ander wegeltjes met toch wel meer bochten in naar de bestemming dan met de gewone kaart in het gps.
Re: TomTommeke wat doe je !
Ik dacht dat ik hier de gps-fanaat was, maar jij hebt dus nu al zeker een Zumo550, een TomTom550, een Tomtom Runner 3 Cardio, een Garmin Oregon 600, een Garmin GPS60csx, en een Garmin Quest. Of toch gehad.
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: TomTommeke wat doe je !
Jij houdt dat erg goed bij moet ik zeggen. Moet ik mij geviseerd voelen?
Quest is verkocht voor 50 euro.
GPS60CSX heb ik aan ik weet niet meer wie verkocht. Dat was een traag en - voor mij- onhandig toestel geworden.
Oregon 600: een dijk van een toestel, gebruik ik zeer graag en zeer veel (fietsen (minder), autorijden (minder), motorrijden, wandelen (zowel in de natuur als tijdens citytrips (minder)) , extreem polyvalent. Zonde dat het ding niet kan praten, nu ik m'n bluetooth heb. Gekocht met ecocheques in AS Adventure trouwens, dan doet dat geen pijn.
Sporthorloge is ultrahandig om je tijd en je parcours te registreren, en je hartslag. Interessante informatie!
Zumo550 zat geheel toevallig op de DS die ik kocht. Dus da's per ongeluk.
TT550: ik geef geen details over de aanbieding, maar ik had gek moeten zijn om dat te weigeren.
Toch ben ik geen fanaat, want ik kan er nauwelijks mee werken. Ik ben een basic gebruiker, jij daarentegen kent elke feature van elk model. Dus als er één van ons de fanaat is, dan jij toch wel. En dit vind ik goed, want dan kan ik veel vragen stellen indien nodig.
Re: TomTommeke wat doe je !
Ach, het Nederlandse gps-forum volg ik ook dagelijks, dus ik zie je daar altijd langs komen met je vragen
En ik weet redelijk veel van de toestellen die ik heb of gehad heb, en van de toestellen die me ook interesseren. Van je Oregon en je sporthorloge moet je me niets vragen, dat is totaal onbekend terrein voor mij.
Zelf heb ik gehad: een Garmin StreetPilot III, een Garmin Zumo550, en heb ik nu nog een Garmin Zumo590 en een Garmin Edge Touring.
En de vrouw heeft ooit een TomTom voor in de auto van me gekregen, en dat is een kreng waar ik altijd op sakker. Zo weinig intuïtief, ik moet altijd weer zoeken en zoeken hoe dat werkt.
I am confused. Oh no, maybe not!