TomTommeke wat doe je !

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 06 May 2019 17:16 ............
Optie "bochtige wegen" verwacht ik heel veel van. Is één van de dingen waar ik sterk naar uit kijk. Wat ook leuk is: de track van hetgeen je zonet gereden heb kan je op haast intuitieve wijze omzetten naar een route (afin, dat kan met die Tomtom waaraan die Ducati geschroefd zit).
........
Dat mag je met recht en reden doen :thumbsup: Uit mijn ervaringen (met andermans TomToms) mag ik besluiten dat dat echt wel goed werkt. Hij pakt zelfs soms "witte wegskes" waar bv laatst op een ritje richting Limbourg de FJR's, Trike en Kawa GTR niet echt happy van werden ... de rest echter heeft genoten. Zo een beetje à la MPR1 zo ;) :ricky:
Veeeeeel beter dan de Garmin-versie van dit "feature" dus, MAAR .... er is toch nog werk aan : als je bv vanwaar uw huis woont, het apparaat een "kronkel-rond-ritje" tot zegmaar Mont-Saint-Guibert laat uitrekenen, kun je er vanuit gaan dat je, naast prachtige klein wegskes door het groen, ook alle prachtige kronkelstraatjes van Brussel-centrum onder de wielen krijgt :o Hij heeft er blijkbaar namelijk geen erg in WAAR dat die kronkelwegjes liggen ... :roll:
Voor dagge vertrekt dus best even de tevoorschijn getoverde route efkes (op het toestel) bekijken. Of beter nog in MyDrive laden en her en der wat tweaken waar het algoritme de mist is in gegaan ;)
De TomTommers in onze groep beweren dat de batterij-autonomie makkelijk volstaat voor een halve-dag-toerke ... maar dat is dus onbevestigd.
Kun je die koperdraadjes niet op één of ander draadpaar pitsen dat (bij voorkeur) stroom krijgt met contact "AAN" :dontknow:
Een route maken van de zopas gereden "neus-vanachter-na"-track kan met de huidige Garmins trouwens ook hoor.

@TuttiTerreno : routes gemaakt door de TomTom (maar ook deze die je met route-software als GPX naar het toestel stuurt) worden door dat ding steeds KAARTGERELATEERD herberekend. Dat betekent dat als je een schoon stukje onverhard gevonden hebt dat echter niet op de Atlas-kaarten van TomTom staat, je daar een mooie omweg gaat maken. Want je krijgt het toestel (en evenzo MyDrive) niet zover zo'n "directe" route op te slaan. Zelfs "Plaatselijk-verkeer"-wegen of bv daar waar een "Landbouwweg-bord" geplant is, een tractorsluis of paaltje de doorgang voor auto's onmogelijk maakt in "doodlopende straat", gaat hij je splinternieuwe Rosso rond willen sturen ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by bompa »

Als ik zo is met een bochtig ritje wil beginnen van hier thuis uit ,steek ik het geheugenkaartje van de Onroute kaart BeNeLux in mijn gps en dat stuurt mij gewoonlijk toch langs geheel ander wegeltjes met toch wel meer bochten in naar de bestemming dan met de gewone kaart in het gps.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by OzzePaa »

bompa wrote: 06 May 2019 19:36 Als ik zo is met een bochtig ritje wil beginnen van hier thuis uit ,steek ik het geheugenkaartje van de Onroute kaart BeNeLux in mijn gps en dat stuurt mij gewoonlijk toch langs geheel ander wegeltjes met toch wel meer bochten in naar de bestemming dan met de gewone kaart in het gps.
Die zit ook altijd in de Zumo 550, Bompa :thumbsup: Altijd handig om bv na een "op-de-wilden-boef"-rit toch van een tof terug-toerke te kunnen genieten :grin:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by F M »

Muug wrote: 06 May 2019 17:16(afin, dat kan met die Tomtom waaraan die Ducati geschroefd zit).
Valt me nu op bij herlezen. De Ducati had toch een Zumo550 ?
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by bompa »

OzzePaa wrote: 06 May 2019 20:00
bompa wrote: 06 May 2019 19:36 Als ik zo is met een bochtig ritje wil beginnen van hier thuis uit ,steek ik het geheugenkaartje van de Onroute kaart BeNeLux in mijn gps en dat stuurt mij gewoonlijk toch langs geheel ander wegeltjes met toch wel meer bochten in naar de bestemming dan met de gewone kaart in het gps.
Die zit ook altijd in de Zumo 550, Bompa :thumbsup: Altijd handig om bv na een "op-de-wilden-boef"-rit toch van een tof terug-toerke te kunnen genieten :grin:
Ik zou me eigenlijk is een nieuw kaartje moeten aanschaffen ,want blijkbaar is er verleden jaar een nieuw uitgekomen ,niet dat het een grote rol speelt , want rij ik een ritje met dat kaartje in het gps dan is het toch maar om zo is een ritje te rijden zonder een route uit te stippelen om over ander wegeltjes te rijden dan gewoonlijk.

User avatar
Muug
Posts: 11758
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by Muug »

F M wrote: 07 May 2019 10:12
Muug wrote: 06 May 2019 17:16(afin, dat kan met die Tomtom waaraan die Ducati geschroefd zit).
Valt me nu op bij herlezen. De Ducati had toch een Zumo550 ?
Heeft.
Ik heb gemist bij 't schrijven. :lipsrsealed2:

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by F M »

Ik dacht dat ik hier de gps-fanaat was, maar jij hebt dus nu al zeker een Zumo550, een TomTom550, een Tomtom Runner 3 Cardio, een Garmin Oregon 600, een Garmin GPS60csx, en een Garmin Quest. Of toch gehad.

:shock: :shock: :shock: :shock:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11758
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by Muug »

F M wrote: 07 May 2019 14:29 Ik dacht dat ik hier de gps-fanaat was, maar jij hebt dus nu al zeker een Zumo550, een TomTom550, een Tomtom Runner 3 Cardio, een Garmin Oregon 600, een Garmin GPS60csx, en een Garmin Quest. Of toch gehad.
Jij houdt dat erg goed bij moet ik zeggen. :thumbsup: Moet ik mij geviseerd voelen? :sweetheart:
Quest is verkocht voor 50 euro.
GPS60CSX heb ik aan ik weet niet meer wie verkocht. Dat was een traag en - voor mij- onhandig toestel geworden.
Oregon 600: een dijk van een toestel, gebruik ik zeer graag en zeer veel (fietsen (minder), autorijden (minder), motorrijden, wandelen (zowel in de natuur als tijdens citytrips (minder)) , extreem polyvalent. Zonde dat het ding niet kan praten, nu ik m'n bluetooth heb. Gekocht met ecocheques in AS Adventure trouwens, dan doet dat geen pijn.
Sporthorloge is ultrahandig om je tijd en je parcours te registreren, en je hartslag. Interessante informatie!
Zumo550 zat geheel toevallig op de DS die ik kocht. Dus da's per ongeluk.
TT550: ik geef geen details over de aanbieding, maar ik had gek moeten zijn om dat te weigeren.

Toch ben ik geen fanaat, want ik kan er nauwelijks mee werken. Ik ben een basic gebruiker, jij daarentegen kent elke feature van elk model. Dus als er één van ons de fanaat is, dan jij toch wel. ;) En dit vind ik goed, want dan kan ik veel vragen stellen indien nodig. :thumbsup:

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by F M »

Muug wrote: 07 May 2019 15:13Jij houdt dat erg goed bij moet ik zeggen.
Ach, het Nederlandse gps-forum volg ik ook dagelijks, dus ik zie je daar altijd langs komen met je vragen :grin:

En ik weet redelijk veel van de toestellen die ik heb of gehad heb, en van de toestellen die me ook interesseren. Van je Oregon en je sporthorloge moet je me niets vragen, dat is totaal onbekend terrein voor mij.

Zelf heb ik gehad: een Garmin StreetPilot III, een Garmin Zumo550, en heb ik nu nog een Garmin Zumo590 en een Garmin Edge Touring.
En de vrouw heeft ooit een TomTom voor in de auto van me gekregen, en dat is een kreng waar ik altijd op sakker. Zo weinig intuïtief, ik moet altijd weer zoeken en zoeken hoe dat werkt.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11758
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by Muug »

F M wrote: 07 May 2019 15:22 En de vrouw heeft ooit een TomTom voor in de auto van me gekregen, en dat is een kreng waar ik altijd op sakker. Zo weinig intuïtief, ik moet altijd weer zoeken en zoeken hoe dat werkt.
Welll, zo privé hoeft het voor mij niet hoor :oops:

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by F M »

:lol: :lol: :lol:
Maar die commentaar geldt ook voor de TomTom :grin:
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by Tom Thumper »

Howla, nog een erg actief GPS gebruik. Sinds Waze op een degelijk niveau gekomen is, gebruik ik in de auto niets anders meer. Ik heb pass gemerkt dat de GPS in de auto me een 20 km verder naar het westen plaatst, geen idee sinds wanneer dat is, misschien heeft het iets te maken met de problemen van begin april maar het kan natuurlijk al vele maanden langer zijn dat dit een probleem is. De laatste 'recente' bestemming was ergens in het Noorden van Frankrijk.

Voor op straat en bij wandelen zijn er heel degelijke apps op de smartphone. Voor mij zijn dat heel degelijke alternatieven waardoor ik veel minder behoefte aan een gps heb. Op de moto om routes te rijden doet de Tripy het nog uitstekend, echt geen behoefte meer aan andere toestellen, al is de Tripy ondertussen echt wel beperkt in zijn mogelijkheden voor het dagelijks navigeren.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11758
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by Muug »

Tom Thumper wrote: 07 May 2019 16:55 Sinds Waze op een degelijk niveau gekomen is, gebruik ik in de auto niets anders meer.
Welk datagebruik heb je met Waze dan? Is zoiets uit te drukken in GB/km of GB/uur?

User avatar
Blackbert
Posts: 3431
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by Blackbert »

Muug wrote: 07 May 2019 15:13
GPS60CSX heb ik aan ik weet niet meer wie verkocht. Dat was een traag en - voor mij- onhandig toestel geworden.
You rang, mylord? :whistling:

Mijne SP 2610 werkt nog altijd prima, ondanks een tijdje misbruik in stof en modder. Ook na 7 april, met de oude pre-NT kaart. Is veel intuïtiever dan de 3 jaar oude Nuvi in de bus. De SP zit nu vast in de auto, met ook een setje OSM kaarten erbij.

De CSX zit op de moto. Heeft zijn beperkingen wat betreft geheugen voor routes, 't is wat gedoe om een adres in te geven en het scherm wordt precies wat klein, maar dat kan aan mij liggen. Maar aangezien het motorrijden al enige tijd op een laag pitje staat, zie ik geen reden om weer eens geld uit te geven en die CSX af te danken.

De Tripy ligt in een kartonnen doos te wachten tot ik eens naar de post geraak in de hoop dat ze hem weer tot leven kunnen wekken. Tof machien feitelijk, geen zever over 3D, birdseye, lane-assistent en andere watjestoestanden.
Mijn zus heeft de een of andere TOM² op haar brommer, en die z'n 'kronkelwegen' optie komt voor 90% overeen met die van de Tripy. Plezant.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by duibhce Kaelann »

Een beetje vanalles gehad:
- Lidl palmtop-kloon met Falck software op, een gigantische uitklapbare gps antenne en een touchscreen van in den tijd dat je daar nog een pennetje voor nodig had.
- Garmin Streetpilot 2610
- Garmin Zumo 550 (in garantie gekregen nadat de 2610 problemen begon te vertonen)
- Garmin Zumo 660 die laouen nog altijd in gebruik heeft
- Garmin Monterra: een fantastisch concept met te trage hardware en totaal abadoned door Garmin wat betreft updates. De traagheid ervan begint steeds meer op mijn zenuwen te werken. Maar je kan er wel eender welke Android software op draaien, op voorwaarde dat die nog compatbel is met Android 4.

Nu heb ik me een rugged smartphone besteld met de bedoeling die te gaan gebruiken op de motor. In het verleden al wat geexperimenteerd met Android apps en eigenlijk best tevreden van OSMAnd, Maps.me en Waze. Ben benieuwd wat het gaat geven in combinatie met een Ram X-mount.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by pingu »

duibhce Kaelann wrote: 07 May 2019 20:03 Nu heb ik me een rugged smartphone besteld met de bedoeling die te gaan gebruiken op de motor. In het verleden al wat geexperimenteerd met Android apps en eigenlijk best tevreden van OSMAnd, Maps.me en Waze. Ben benieuwd wat het gaat geven in combinatie met een Ram X-mount.
Welke smartphone precies, als ik vragen mag?
Ik gebruik voor "A naar B" (auto) ook alleen nog Waze; wandelen gebeurt met OSMAnd, alleen voor geocachen heb ik nog een eTrex (is toch een heel stuk nauwkeuriger dan smartphone). De Zumo 220 voor motogebruik krijgt steeds meer last met nieuw kaartmateriaal, genoeg om op m'n zenuwen te beginnen werken. Dus ook al even aan het denken om simpelweg een "rugged" smartphone te nemen voor de moto. Maar die zijn precies nogal duur...

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by duibhce Kaelann »

pingu wrote: 07 May 2019 21:17 Welke smartphone precies, als ik vragen mag?
Doogee S90 met Power mod. 10.000mAh met de extra baterij erop, maar dan te lomp om gewoon dagdagelijks te gebruiken. Zonder de extra batterij nog altijd een behoorlijke 5.000mAh. Maar mijn voornaamste hoop is dat ik de pins van die extra batterij kan gebruilen om een motorlader te maken. Ander zal het de QI wireless charging worden op de motor, maar die is minder efficient.

Chinese brol gelijk al de rest, maar deze doet niet de moeite om te doen alsof het niet Chinees is :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by Tom Thumper »

Muug wrote: 07 May 2019 17:21
Tom Thumper wrote: 07 May 2019 16:55 Sinds Waze op een degelijk niveau gekomen is, gebruik ik in de auto niets anders meer.
Welk datagebruik heb je met Waze dan? Is zoiets uit te drukken in GB/km of GB/uur?
:dontknow: Zo weinig dat ik dat nog nooit geteld heb. Ik heb een dataverbruik van ongeveer 2 GB per maand. Om de 14 dagen Leuven-Breda-Leuven, wekelijks Leuven-Kontich-Leuven en op de meeste ritjes staat Waze ook op. Amper de moeite om te tellen. Mijn abonnement heeft 4GB, meer dan voldoende, zelfs tijdens maanden met een skiverlof waarbij ik ook Waze gebruikte om naar Oostenrijk te gaan. Ik kan de overschot meenemen naar de volgende maand, ik heb nog meer gebruikt dan de overschot van de maand ervoor.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11758
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by Muug »

Merci! Ik heb een data abonnement van 1,5GB en dat moet ik soms wel wat mee opletten.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by TuttoTerreno »

ik heb zonet een old school "Denzel Ostalpen" uit de brievenbus gehaald :ricky:
75 toertjes, met lekkere old school foto's en dito beschrijvingen. Heerlijk.

Toer 75 - ik verzin dit niet - toertje gedeeltelijk langs Lago di Como :mrgreen: Net boven Mandello del Lario 8-)

Tegenwoordig zijn er zelfs Michelin kaarten 1:200.000 voor de betroffen regio - dat bestond vroeger niet :o

Ik heb nog een Touratech enduro tanktas, en ik meen dat ergens op zolder bij mijn ouders nog een chalmet A5 ligt.

En een oude smartphone en een degelijke fiets-houder heb ik ook nog. Luxury! :rayof:

Post Reply