TomTommeke wat doe je !

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by Raketman »

Ik denk dat ik ook wel eens aan iets nieuw zou kunnen toe zijn binnenkort. Nog altijd bezig met mijn allereerste Zumo 400, gekocht in 2006. Lifetime update op genomen (ooit) voor 90€. Was precies geen weggesmeten geld. Hij ziet eruit alsof hij de volledige Ventoux naar beneden gerold is, ik heb zelf een aan-/uit knop gemaakt uit rubber en die erin moeten kleven. Het scherm is serieus beschadigd maar werkt nog altijd volledig. Tweede batterij, die nog altijd goed is voor een uur of 5 autonomie.

Geen idee wat ik nu zou nemen. 'k Heb ondertussen al wel wat ervaring met Tomtom, en qua precies u op een adres afdroppen is dat wel top. Maar voor de rest kan ik daar precies weinig toeters en bellen aan ontdekken die dat interessant zouden kunnen maken voor op de moto. Zeker met wat offroad erbij.
Nil volentibus arduum

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by OzzePaa »

:? :? :? I'm in doubt ... vandaag (aangepaste ;) ) 5 Pontjes-rit gereden in het Hollandse Grote-Rivieren-Land en de Zumo 550 vertoont verdekke kuren :evil: Over talgemeen precies veel trager in alles dan voor die week-number-roll-over ... misschien te rap gereden, maar ik ben altijd al aan de afslag als da spel nog 50m te gaan heeft. Bij het "draaien" van de kaart naar "koers boeven" op een rotonde of een wat meer ingewikkelde "afslag-situatie" kannem bijlange niet volgen terwijl dat vroeger schoon smooth ging.
Volgende rit z'n jonger broerke noggis meenemen ... misschien ligt het aan de meest recente kaartupdate :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by F M »

Toch niet in 3D gereden, Marc ?

@homme de missile: als je van de wegen af wil rijden, moet je zeker geen TomTom nemen. Anderzijds, als je een moderne Garmin Zumo zou kiezen (3xx of 595), dan moet je wat leren omdenken, want het verschil met je 400 is enorm.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by zappa »

En wat vinden jullie van die montana ? :?:
sig nature

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by TRooPER »

zappa wrote: 11 May 2019 23:29 En wat vinden jullie van die montana ? :?:
Handig ding, doet wat het moet.
Groot genoeg, met batterij die 1 dag meegaat zonder opladen.
Kan je ook overal (te voet, fiets,....) meenemen.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by TuttoTerreno »

Ik heb alvast de App Calimoto geïnstalleerd, en experimenteer met de functies op het kleine gratis kaartje in mijn buurt.

Als ge doelloos wilt rondtuffen, genereert dat spel precies wel vrij interessante random routes.

Wat nog ontbreekt, is nen brommer,...

:furious3:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by bompa »

Gisteren toen we terug kwamen van een fietsweekend deed mijne 34O toch wel raar op de terugweg rond Eindhoven ,daar maakte hij een lus
bijna gelijk die snelweg er vroeger lag ,er zit een kaart in van 2018,30 ,mijne 60CSx daar was onderweg tijdens het fietsen alles normaal

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by Muug »

Eergisteren de voordelen van TomTom MyDrive ontdekt: op mydrive een route in elkaar flamberen gelijk in Basecamp, maar dan met de TT-logica erachter. Dus eerst instellen welk soort route het moet zijn, dan de route nog wat verslepen en alles opslaan. Dan de GPS opgestart en die kreeg via wifi die route binnen! :shock: Wat een be-lach-e-lijk groot gemak zeg. En op mijn smartphone MyDrive-app verscheen die route ook. :thumbsup:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 13 May 2019 12:47 Eergisteren de voordelen van TomTom MyDrive ontdekt: op mydrive een route in elkaar flamberen gelijk in Basecamp, maar dan met de TT-logica erachter. Dus eerst instellen welk soort route het moet zijn, dan de route nog wat verslepen en alles opslaan. Dan de GPS opgestart en die kreeg via wifi die route binnen! :shock: Wat een be-lach-e-lijk groot gemak zeg. En op mijn smartphone MyDrive-app verscheen die route ook. :thumbsup:
Mydrive is brol in vergelijking met MapSource ... iets minder in vergelijking met BaseCamp, want dat is op zich brol t.o.v. Mapsource, maar toch :mrgreen: :ugeek: :twisted:
Zolang je maar wil rijden langswaar MyDrive het ook OK vindt : niks aan de hand. Er zit veel potentieel in, maar er is nog werk aan :!:

Vant weekend de (trouwens héél leuke :grin: ) "5-Pontjes-rit" aangepast en toffe heen-en-terugroute aangebrejen in MapSource.
Piece of Cake.
Omdat er een paar TomTommers meereden, in BaseCamp een track van gemaakt en als GPX in MyDrive gimporteerd.
Vanzelfsprekend komt die track in dat online-programma 100% overeen met de bedoelde route.
So far so good :thumbsup: :sweeet:
Als zo'n spoor of track naar een Zumo (die er mee overweg kan) wordt gestuurd (gewoon, met een kabeltje of SD-kaartje Muug ;) ) maakt die daar een 99,9% gelijke ROUTE van aan en kan je er vanuit gaan dat die door alle Zumo'isten gereden kan worden zoals bedoeld.

Omdat ik niet over zulk apparaat beschik, weet ik dus echter niet wat een TomTom ervan maakt als die de track binnengehaald heeft en er een route van inéén gaat knutselen.

In de veronderstelling dat het programma op dezelfde wijze de TT-logika toepast, daarom dus "Bewerk route" aangeklikt in MyDrive.
Die gaat dan rekenen en "reconstrueert de route zodat ze kan bewerkt worden" :arrow: in feite maakt hij dus van de track een route. Na het eventueel kiezen van een andere gewenste "soort route" (Snelst/Spannend/Kronkels/Niveauverschil), gaat hij weer rekenen en legt de lichtblauwe "route" over de donkergroene track.
Mmm ... ziet er opt eerste zicht OK uit :thumbsup: :thumbsup: :rayof: ...
Bij nader inzoomen komen her en der toch nog grotere en kleinere -al dan niet essentieel geachte- afwijkingen aan het licht, die wat moeten "bijgetrokken" worden.
Cursor op de route plaatsen en als die in een "handje" verandert, het bolletje vastpakken en verslepen naar de weg waar je de route wil over laten gaan. Werkt allemaal wel wat slomer en onhandiger als je de Garmin routeplanners gewoon bent, maar het werkt ...

... zolang je geen weg of situatie kiest waarvan meneer TomTom denkt (te weten) dat je er niet over of door mag of kunt :roll:
Zeg maar een "plaatselijk verkeer-straat", een tractorsluis, iet of wat "landweg", vermeende wegwerkzaamheden, en al zeker een trajectje dat volgens de Atlas-kaarten gewoon niet bestaat.
Wat voor kronkels dat dat ding dan maakt is niet te beschrijven en uiterst frustrerend als je tracht het toch goed te krijgen :|
Ik lees wel dat in de TomTom-GPS zelf je eventueel kan kiezen voor "Fiets" als routeprofiel om die dingen wél goed te krijgen, maar dat kon ik dus niet testen. Zou mijn inziens wel raar zijn, alleen al kwestie van ETA en het dan gebruik maken van paadjes waar je met de moto effectief niet langs of door kan/mag. Moet dus eerst eens gechecked worden op waarheid.

Mijn Zumo 550 vertoont zoals gezegd traagheidskuren (en nee, FM, ik rij nooit met die stomme 3D-instelling ;) ) waardoor ik zo'n Hollands product misschien toch wou in overweging nemen mocht een nieuwe aanschaffen nodig zijn.
Helaas : die dingen op zich zijn zelfs top, intuitief en op vele dingen beter dan een Garmin ... maar veel te eigenwijs :roll: :!:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by Muug »

TT is gemaakt voor eenvoudige mensen dus :mrgreen: :thumbsup: En gij zijt geen eenvoudige. ;)

Ergo: al die truckers die zich overal vast rijden zouden beter een TT gebruiken ipv een Garmin! :o

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 13 May 2019 14:05 TT is gemaakt voor eenvoudige mensen dus :mrgreen: :thumbsup: En gij zijt geen eenvoudige. ;)

Ergo: al die truckers die zich overal vast rijden zouden beter een TT gebruiken ipv een Garmin! :o
Inderdaad .. en hunne 30-tonner op al die schoon klein wegskes in de gracht placeren zekers :lol: :lol: :lol:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by F M »

Muug wrote: 13 May 2019 14:05 TT is gemaakt voor eenvoudige mensen dus :mrgreen:
Hoe dat jouw perceptie in de loop der tijden toch ook serieus veranderd is. :)
Bij je gps6-dinges was je in het begin verbolgen omdat dat ding altijd de route herberekende, en je niet zeker was dat je route niet gewijzigd zou worden.

Nu ben je gelukkig met een TomTom, die nooit over wegen wil rijden die niet op de kaart staan, en die bij afwijken van de route altijd gaat herberekenen.

Met andere woorden, een niet gewijzigde route is niet zo belangrijk meer. Het kunnen inladen van routes in de cloud heeft meer belang gekregen :lol:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by Muug »

F M wrote: 13 May 2019 15:32
Muug wrote: 13 May 2019 14:05 TT is gemaakt voor eenvoudige mensen dus :mrgreen:
Hoe dat jouw perceptie in de loop der tijden toch ook serieus veranderd is. :)
Bij je gps6-dinges was je in het begin verbolgen omdat dat ding altijd de route herberekende, en je niet zeker was dat je route niet gewijzigd zou worden.

Nu ben je gelukkig met een TomTom, die nooit over wegen wil rijden die niet op de kaart staan, en die bij afwijken van de route altijd gaat herberekenen.

Met andere woorden, een niet gewijzigde route is niet zo belangrijk meer. Het kunnen inladen van routes in de cloud heeft meer belang gekregen :lol:
De grootste idioot is hij die zijn mening niet herziet. :ugeek:
Maar de toestellen zijn ook geëvolueerd, god zij dank.
Die 60CSX is/was misschien een geweldig toestel voor Rallyrijders, maar in zijn routeherberekeningen was het een kreng. Ik wantrouwde dat, en dat wantrouwen was gebaseerd op eigen, negatieve ervaringen.
Op dit moment van spreken wil ik inderdaad een eenvoudige gps die mij gewoon op de baan houdt, en daarin blinkt de TT zeker uit. Al dat geworstel met MapSource/Basecamp/OSM is nu eindelijk van de baan, met dit toestel. :rayof:
Grappig dus dat hij me toch onverhard over Kwaremont stuurde (er stond ook geen verbodsbord). Met de Ducati had ik dat trouwens zeker niet gedaan. :whistling:
Gelukkkig heb ik de Oregon nog, voor als ik Ozzepa eens wil kunnen volgen :mrgreen:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by F M »

Muug wrote: 06 May 2019 17:16 Wat ook leuk is: de track van hetgeen je zonet gereden heb kan je op haast intuitieve wijze omzetten naar een route
Haha, ik was iets aan het zoeken, en mijn oog viel hier op.

Is inderdaad heel leuk.



Als je eraan gedacht had om de track log op te zitten voor je begint te rijden, nietwaar ? ;)
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by Cotthem »

Vandaag met de moto naar het werk (blij dat het thuiswerk er op zit, niks voor mij). Eindelijk kon ik de tomtom eens testen in zijn motorritjes logaritmen....Aalst-Dendermonde via hoogste setting kronkelroute en zoveel mogelijk bergpassen :grin: . Het leverde mij een leuk woon-werk ritje van 50 minuten. Er waren zelfs 2 gravelbaantjes bij. Maar 50 minuten blijft te kort om te genieten...Ik heb wel den indruk dat baantjes bij tomtom (onverhard/gravel) betrouwbaarder zijn dan op de Zumo. Daarmee bedoel ik, als de Zumo mij via zo een baantje stuurt, is dat geen garantie dat ik het er op mijn eentje goed ga vanaf brengen. Die Zumo zou mij zelfs via GR routes of geitenpaden sturen.
Ik ben voorlopig fan van die tomtom...maar mijn zumo550 gaat nog niet de deur uit...Ik heb dat zo "geassembleerd" dat ik makkelijk kan wisselen tussen de 2 gps'n.
"...the path is the destination"

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by Muug »

Pas maar op met Tomtommeke, Trooper en ik zijn tijdens onze - wat we toen nog niet wisten - laatste motorrit een behoorlijk ruig pad ingestuurd, en zelfs met onze überbeesten moeten we ons gewonnen geven

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by F M »

Cotthem wrote: 14 Apr 2020 18:09 ... ritje van 50 minuten. ...Ik heb wel den indruk dat baantjes bij tomtom (onverhard/gravel) betrouwbaarder zijn dan op de Zumo.
Is één ritje van 50 minuten dus genoeg om te concluderen dat TomTom betrouwbaarder is dan Garmin ?
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Oh neen, het was maar een indruk. :laugh3:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by Muug »

Gij zijt gewoon jaloers, FM, want gij kúnt niet eens gaan rijden. :peepwall:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by F M »

Muug wrote: 15 Apr 2020 06:48 Gij zijt gewoon jaloers, FM, want gij kúnt niet eens gaan rijden. :peepwall:
Zijt daar maar zeker van!
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: TomTommeke wat doe je !

Post by F M »

F M wrote: 26 Feb 2020 14:35
Muug wrote: 06 May 2019 17:16 Wat ook leuk is: de track van hetgeen je zonet gereden heb kan je op haast intuitieve wijze omzetten naar een route
Haha, ik was iets aan het zoeken, en mijn oog viel hier op.

Is inderdaad heel leuk.



Als je eraan gedacht had om de track log op te zitten voor je begint te rijden, nietwaar ? ;)
Pol,

Al eens gekeken op het Waypoint-forum?
Meer nog, al eens gekeken in je handleiding ?
http://download.tomtom.com/open/manuals ... arches.htm

Blijkt dus dat je zowel in een Zumo als in een TT550 het automatisch vastleggen van een gereden track kan aan- en uitzetten. Alleen zet Garmin dat standaard op 'aan', en TomTom standaard op 'uit'.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply