Zumo XT

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Ik vrees ervoor. Daarvoor werd ANT-technologie gebruikt. Dat hadden ze nodig om de VIRB-camera's te kunnen bedienen met de Zumo. En dat konden ze dan ineens gebruiken voor de TPMS.

Maar nu ze geen camera's meer maken, hebben ze die technologie niet meer in het toestel gestoken. En dus heb je ook niets meer aan de TPMS-sensoren.
Je mag natuurlijk altijd aan Garmin vragen om dat te activeren in de nieuwe Zumo, maar dat zal alleen gebeuren als heel veel mensen dat vragen. Maar de duurdere motorfietsen hebben meer en meer zelf hun TPMS-systeem op de motor, dus de markt voor de Zumo-TPMS wordt alsmaar kleiner...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Zumo XT

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 12 Mar 2020 14:22 Je mag natuurlijk altijd aan Garmin vragen om dat te activeren in de nieuwe Zumo
Garmin heeft sowieso niet bepaald een geweldige track record mbt het ondersteunen / upgraden van "oude" toestellen via softwarematige verbeteringen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

duibhce Kaelann wrote: 12 Mar 2020 14:28
F M wrote: 12 Mar 2020 14:22 Je mag natuurlijk altijd aan Garmin vragen om dat te activeren in de nieuwe Zumo
Garmin heeft sowieso niet bepaald een geweldige track record mbt het ondersteunen / upgraden van "oude" toestellen via softwarematige verbeteringen.
De vraag gaat wel over de spiksplinternieuwe XT 8-)
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

In de XT betreffende Advrider-thread wordt toch ook nogal wat gemekkerd over "geen TPMS-ondersteuning meer" ... De inReach-functionaliteit kent daar trouwens veel bijval. En ze hebben er ook ontdekt dat je de XT best niet koppelt aan Explore als je individuele tracks (sporen dus) op de kaart wil zien.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

Marsman wrote: 09 Mar 2020 18:19 juist, zo is dat, maar de miserie komt dan wel op de kop van de consument terecht. :whip:
Kwaliteit is niet meer belangrijk, Marsman.
Enkel kwantiteit telt nog.
Het is over de jaren heen een duidelijke trend geworden.
Humo heeft het nooit beter verwoord met het begrip "klote-klanten", dat ze gebruikten in een reeks artikels waarin bedrijven hun haat-liefde relatie met klanten mochten komen ventileren.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Zumo XT

Post by Tom Thumper »

De nieuwe zumo XT, als all-terrain navigatiesysteem heeft natuurlijk de ANT+ waardoor de draadloze bandenspanningssensoren mogelijks kunnen aangesloten worden. Detectie van de bandenspanning, dat is toch een basisfunctionaliteit voor een dergelijk avontuurlijk navigatiesysteem? Hoe weet je anders dat uw banden plat zijn?

Maar of dat ding ook gewoon een track kan weergeven, gewoon als track zonder er een route van te maken, zonder gezeik dat je bij de volgende afslag ergens naar toe moeten, zonder zelfs aan te geven dat er überhaupt een afslag is, is me nog niet duidelijk?

Garmin heeft weer meer geïnvesteerd in fancy marketingklap dan in duidelijke info over hun product waarvan nog eens verwacht wordt dat het in het begin vol bugs zal zitten.

Met het waarschuwingssysteem voor scherpe bochten moest ik eens heel hard lachen. Stel je voor, motorrijden zonder dergelijk waarschuwingssysteem. En moest je dan nog eens aan zo een bocht toekomen en uw banden zijn plat, ja dat zou helemaal een ramp zijn. De all-terrain rijder moet natuurlijk beschermd worden tegen dergelijk onheil.

Na het lezen van Garmin info moest ik slechts 1 denken: "Serious? 500 euro voor gebakken lucht?" Ik zal wel nog wat verder doen met mijn Tripy en geduldig wachten tot het gezelschap dat natuurlijk met Garmins er eindelijk uit zijn naar waar ze eigenlijk moeten. Dikke fun zo een Garmin.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

Tom Thumper wrote: 12 Mar 2020 15:38 De nieuwe zumo XT, als all-terrain navigatiesysteem heeft natuurlijk de ANT+ waardoor de draadloze bandenspanningssensoren mogelijks kunnen aangesloten worden. Detectie van de bandenspanning, dat is toch een basisfunctionaliteit voor een dergelijk avontuurlijk navigatiesysteem? Hoe weet je anders dat uw banden plat zijn?

Maar of dat ding ook gewoon een track kan weergeven, gewoon als track zonder er een route van te maken, zonder gezeik dat je bij de volgende afslag ergens naar toe moeten, zonder zelfs aan te geven dat er überhaupt een afslag is, is me nog niet duidelijk?

Garmin heeft weer meer geïnvesteerd in fancy marketingklap dan in duidelijke info over hun product waarvan nog eens verwacht wordt dat het in het begin vol bugs zal zitten.

Met het waarschuwingssysteem voor scherpe bochten moest ik eens heel hard lachen. Stel je voor, motorrijden zonder dergelijk waarschuwingssysteem. En moest je dan nog eens aan zo een bocht toekomen en uw banden zijn plat, ja dat zou helemaal een ramp zijn. De all-terrain rijder moet natuurlijk beschermd worden tegen dergelijk onheil.

Na het lezen van Garmin info moest ik slechts 1 denken: "Serious? 500 euro voor gebakken lucht?" Ik zal wel nog wat verder doen met mijn Tripy en geduldig wachten tot het gezelschap dat natuurlijk met Garmins er eindelijk uit zijn naar waar ze eigenlijk moeten. Dikke fun zo een Garmin.
:sweetheart: Tom, hier ontbreekt een vette LIKE button :w00t:
Dat gezegd zijnde: ik denk dat mijn Garmin Oregon perfect kan wat jij belangrijk vindt. :)

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

Tom Thumper wrote: 12 Mar 2020 15:38 ......
Maar of dat ding ook gewoon een track kan weergeven, gewoon als track zonder er een route van te maken, zonder gezeik dat je bij de volgende afslag ergens naar toe moeten, zonder zelfs aan te geven dat er überhaupt een afslag is, is me nog niet duidelijk?
.....
Dat zou voor mij ook een no-buy betekenen, Tom, maar zoals hierboven al vermeld is het geen probleem. Is nog net hetzelfde als bij de vorige Zumo's .... OP VOORWAARDE dat het toestel NIET gekoppeld wordt aan Explore (de cloud-dienst om routes e.d. op te slaan en bv te delen), want dan is de optie "Toon op kaart" voor individuele tracks verschwunden. Ze komen dan allemaal ineens via Explore tevoorschijn ( en als je er veel in the cloud hebt staan, bedekken ze je volledige kaart).
Dit is inderdaad een schoon voorbeeld van de schabouwelijke wijze die Garmin telkens hanteert bij uitbrengen van een nieuw toestel.
Groot gelijk dus met je bedenkingen, maar het moet ook gezegd : Explore biedt wel potentieel en met Basecamp en bv OSM-kaarten heb je op een Garmin toch wel fun om off/all-road routes te maken. Zo'n 276XS lijkt me voor veeleisende en gevorderde gebruikers trouwens een (wel duurder) alternatief.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Zumo XT

Post by duibhce Kaelann »

F M wrote: 12 Mar 2020 15:05 De vraag gaat wel over de spiksplinternieuwe XT 8-)
De vraag is: gaat die compatibel zijn met verouderde toestellen? En de volgende vraag gaat zijn als die dat niet vanaf het begin is, gaat Garmin die dan upgraden om wel compatibel te worden?
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Zumo XT

Post by Tom Thumper »

duibhce Kaelann wrote: 12 Mar 2020 18:59 De vraag is: gaat die compatibel zijn met verouderde toestellen? En de volgende vraag gaat zijn als die dat niet vanaf het begin is, gaat Garmin die dan upgraden om wel compatibel te worden?
En wat denk je zelf? ;)
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Zumo XT

Post by duibhce Kaelann »

Tom Thumper wrote: 12 Mar 2020 19:07 En wat denk je zelf? ;)
ik weet het antwoord al, ik heb een Garmin Monterra liggen :whistling:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Tom Thumper wrote: 12 Mar 2020 15:38 Na het lezen van Garmin info moest ik slechts 1 denken: "Serious? 500 euro voor gebakken lucht?" Ik zal wel nog wat verder doen met mijn Tripy
Hoeveel kostte een Tripy eigenlijk, Tom?
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Zumo XT

Post by Tom Thumper »

F M wrote: 13 Mar 2020 15:05
Tom Thumper wrote: 12 Mar 2020 15:38 Na het lezen van Garmin info moest ik slechts 1 denken: "Serious? 500 euro voor gebakken lucht?" Ik zal wel nog wat verder doen met mijn Tripy
Hoeveel kostte een Tripy eigenlijk, Tom?
Ook veel te veel geld maar dat ding gaat al 8 jaar mee en is nog even bruikbaar als op dag 1.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

De meeste Zumo's 550 gaan ook nog altijd mee. Die van mij gaat al meer dan 12 jaar mee (weliswaar niet meer bij mij).

Ik moet van die Tripy's niks hebben. Eén voordeel hebben ze op een gps-toestel: je hoeft geen stroomvoorziening te voorzien. Voor de rest: heeeel veel geld voor wat het is.

Voilà. ik moest ook eens ergens mijn gal op kunnen spuwen. Dat is weer van de baan. :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Zumo XT

Post by Marsman »

F M wrote: 13 Mar 2020 15:28 De meeste Zumo's 550 gaan ook nog altijd mee. Die van mij gaat al meer dan 12 jaar mee (weliswaar niet meer bij mij).

Ik moet van die Tripy's niks hebben. Eén voordeel hebben ze op een gps-toestel: je hoeft geen stroomvoorziening te voorzien. Voor de rest: heeeel veel geld voor wat het is.

Voilà. ik moest ook eens ergens mijn gal op kunnen spuwen. Dat is weer van de baan. :mrgreen:
:stupid:

Frans, er was evengoed een adapter voor 12V beschikbaar.

Ik heb mijn tripy 1 indertijd na 2 jaar weggegeven aan een electronicafreak, onder andere omdat het, volgens mij nogal omslachtig was om daarmee te werken. Tenminste, als je zelf je routes ineen knutselde. Voordeel was dan weer dat je zelf je iconen kon aanmaken, maar, als je dat op een deftige manier wou doen, dan kroop daar gigantisch veel tijd in. Ook een nadeel: er was geen achtergrondverlichting voorzien zodat er bij duisternis niets te zien was op dat scherm. Nog een nadeel: het gebrek aan een landkaart zodat je op geen enkel moment een overzicht had van waar je was. Alleen een icoon met de eerstvolgende afslagpunt en dat was het.
Een andere reden om 'm te dumpen was dat het toestel problemen te kampen had met de stroomvoorziening (zelfs met de 12V-aansluiting) en een reparatie een dure grap ging worden.
En die tripy 2 heeft mij zeker nooit kunnen bekoren omdat er in 't begin nogal wat kwaliteitsissues waren, maar vooral omwille van de exorbitante prijzen die voor die toestellen en hun accessoires gevraagd werden.
Ik moet wel toegeven dat die spullen oneindig veel minder kapsones hadden dan eender welk toestel van garmin dat hier ooit is binnengekomen: route inladen en rijden maar.
Maar een echt navigatiesysteem, in de zin van: 'ik ben nu hier en ik wil naar daar', nee, dat is het voor mij niet.

Ik kan mij echter goed inbeelden dat daar nog echte die-hard fans voor te vinden zijn, maar mij spreekt het concept zeker niet meer aan. :whistling:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Roadster
Posts: 17
Joined: 16 Sep 2019 07:37

Re: Zumo XT

Post by Roadster »

Bof, Tripy, been there, done that. Routes maken was kinderspel maar is qua gebruik volgens mij in niks te vergelijken met een zumo.
Ik herinner mij ook nog dat ik mijn Tripy 2 heb moeten leeggieten na een apocalyptische regenrit :mrgreen:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

@FM : heb je, bij gebrek aan het stuk ijzer om er onder te hangen, nu al wat kunnen spelen met de nieuwe Zumo XT :?:
Ik lees op Waypoint dat een eerste levering pas zou toekomen eerste week van mei :dontknow: :?:
Heb je trouwens gebruik gemaakt van de inruilaktie voor je 595 ?
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Ik heb de mijne gekocht en betaald bij Waypoint Kessel-Lo.

Vandaag bericht gekregen dat , gezien er in Nederland nog altijd XT's geleverd werden met een niet 100% passende motorsteun, in België nog altijd geen XT's geleverd worden. Garmin België wacht tot ze alle problemen met de steun opgelost hebben.

Ik blijf dus wachten en meelezen in Nederland om de bugs te kennen voor ik ze tegen kom.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

F M wrote: 17 Apr 2020 18:50 Vandaag bericht gekregen dat , gezien er in Nederland nog altijd XT's geleverd werden met een niet 100% passende motorsteun, in België nog altijd geen XT's geleverd worden. Garmin België wacht tot ze alle problemen met de steun opgelost hebben.
Kleine nuance. Er was 'iets' misgelopen bij de eerste bestelling van WP Kessel-Lo bij Garmin. Toen dat uitgeklaard was, werden de leveringen van Garmin ingetrokken conform de berichtgeving hierboven.

Mijne maat Guido heeft recent ook de XT besteld bij WP Zolder, en daar hadden ze wel XT's ontvangen na hun eerste bestelling. Hij heeft gisteren zijn XT in de bus gehad.

Ik heb al een maand geleden betaald, en mag wachten tot ten vroegste begin mei. :evil:

Ik heb zin om dit naar het bleittopic te verplaatsen. Hoewel, de issues daar zijn wat van groter belang...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

Wilt ge bleiten groot of klein, het is in de bleittopic dat ge moet zijn! :w00t:

Post Reply