Zumo XT

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Als kleurenblinde heb ik het soms moeilijk zaken te onderscheiden, welke andere mensen wel duidelijk opmerken.

Zo ben ik heel slecht in stofzuigen, omdat ik de kruimels en het stof nauwelijks zie. (en mijn vrouw wil dat maar niet geloven😤)

Op mijn Zumo 590 moest ik een kaartthema maken met een dikke zwarte routelijn om die enigszins goed te kunnen zien.

Het scherm van de XT is echter zo goed en duidelijk dat ik voor het eerst de gps kan lezen met een zonnebril voor de ogen👍

Wat niet perfect werkt, is het automatisch laten herberekenen van de route als je ervan afgeweken bent. Dat was nochtans 1 van de grote pluspunten van de XT volgens Garmin en mr GPS. Op beide ritten heb ik gemerkt dat hij dat dikwijls goed doet, maar soms gaat hij de mist in.

Ik blijf dus rijden zonder automatisch herberekenen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

Bennem daarstraks bij F&J gaan afhalen met een mooie bedongen groepskorting voor 5 stuks :thumbsup:
Wat een mooi apparaat isda zeg 8-)
Nu natuurlijk het dilemma : op welke brommer komt dat schoon apparaat te staan en welke moet verder met de 340 ... :? :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Zumo XT

Post by duibhce Kaelann »

OzzePaa wrote: 28 May 2020 18:30 Nu natuurlijk het dilemma : op welke brommer komt dat schoon apparaat te staan en welke moet verder met de 340 ... :? :dontknow:
Met 5 stuks lijkt me de vraag eerder: welke moto's gaat ge nog bij kopen om die op te hangen? :mrgreen:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

duibhce Kaelann wrote: 28 May 2020 19:36
OzzePaa wrote: 28 May 2020 18:30 Nu natuurlijk het dilemma : op welke brommer komt dat schoon apparaat te staan en welke moet verder met de 340 ... :? :dontknow:
Met 5 stuks lijkt me de vraag eerder: welke moto's gaat ge nog bij kopen om die op te hangen? :mrgreen:
:lol: :lol: Ja... ze stond natuurlijk wagenwijd open, die deur :lol: :lol:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

OzzePaa wrote: 28 May 2020 18:30 Nu natuurlijk het dilemma : op welke brommer komt dat schoon apparaat te staan en welke moet verder met de 340 ... :? :dontknow:
Die waar je het meest mee rijdt natuurlijk. Of je koopt een tweede motorsteun.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

F M wrote: 28 May 2020 22:47
OzzePaa wrote: 28 May 2020 18:30 Nu natuurlijk het dilemma : op welke brommer komt dat schoon apparaat te staan en welke moet verder met de 340 ... :? :dontknow:
Die waar je het meest mee rijdt natuurlijk. Of je koopt een tweede motorsteun.
Een valabel argument ... maar mijn luie aard heeft beslist dat de 340 op den FJR blijft :arrow: zodoende moet ik er maar ééntje ombouwen :whistling: ;) :peepwall:
Wat ik zonder montage op een motor al gemerkt heb : de "Adventurous Routes"-functie is een maat voor niks :( :furious3:
TomTom Mydrive legt bevoorbeeld een trajectje naar Olmen EXACT zoals ik het zelf mooi "binnendoor" zou rijden via Hulsen ... de Garmin pakt gewoon de "obvious" grote wegen zoals die met een koekblik gereden gekozen worden. Ga nog maar eens op cursus bij TomTom wat dit betreft Mr. Garmin :whip: :thumbsdown:

Maar deze functie is voor mijn gebruik niet zo relevant, dus mijn keuze blijft bij de Zumo omwille van TomTommeke's eigengereidheid om te bepalen waar ik mag/kan en zal rijden :behead:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Ik laat eigenlijk ook nooit een route door de gps berekenen. Bij de 590 was dat een absolute ramp. Die nam zelfs voor 90% de N-wegen. Ik heb de XT wel al eens wat rondritten laten berekenen, om te zien hoe die het doet. Het ziet er beter uit dan bij de 590.

Maar vermits ik niet zo graag die kleine wegjes rijdt, zou ik er meer tevreden van zijn dan jij. Vanzeleven koop ik nooit de onroute motorkaart, want die kiest wel al die kleine wegjes. En de TomTom naar verluid ook. Ik zou me daar dood aan ergeren.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11775
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 29 May 2020 00:15.............; om te bepalen waar ik mag/kan en zal rijden :behead:
Ge kunt ook natuurlijk gewoon gelijk vroeger zelf beslissen waar te rijden. Gewoon gelijk de vogels uw neus volgen. 8-)

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Vogels hunne neus hangen hoog in de lucht en zien dus ver vooruit waar de wegen de moeite waard zijn.. Mijne neus ziet alleen wat voor hem ligt, en kan dus niet voorspellen hoe die wegen voor mij zullen evolueren qua bochtigheidsgraad. Daarvoor hangt mijne neus vooraf over een kaart, en zie ik wel waar het mooi om rijden is. Of heb ik toch ten minste veel meer kans om een leuke rit te rijden.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Zumo XT

Post by Droopy »

Muug wrote: 29 May 2020 11:42 Ge kunt ook natuurlijk gewoon gelijk vroeger zelf beslissen waar te rijden. Gewoon gelijk de vogels uw neus volgen. 8-)
Yep, mijn neus volgt gewoon de weg die ik toevallig tegenkom.
Soms heb ik dikke pech en zijn het saaie hoogwegen en soms zitten daar zalige onbekende polderbaantjes tussen. : :P
Als ik het echt niet weet of iets zoek gaat de waze even aan.
De nieuwe motofunctie van Waze trekt trouwens op geen :lipsrsealed2: , dat is gewoon hoofdwegen volgen en een moto ipv een auto als symbooltje. :(

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Zumo XT

Post by zappa »

Yessss ik heb nog eens een goed bruikbaar verjaardagkadootje gekregen.... nu ik zelf nog upgraden ... :?

FM zweeft/scheert waarschijnlijk nu nog over bergtoppen?

Iemand anders die de do 's en don't s van dit toestel weet ? (voor 't zelfde klik ik (alweer) iets aan, waar ik achterna niet meer vanaf geraak, dat op mijn zenuwen werkt of dat mij en het toestel doet flippen :lol: )
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11775
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

zappa wrote: 25 Jun 2020 15:25 Yessss ik heb nog eens een goed bruikbaar verjaardagkadootje gekregen.... nu ik zelf nog upgraden ... :?
Nice 8-)
Had gij een aantal jaar geleden niet nog een coole Garmin gekocht? Een Garmin 62 of zoiets?

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

Staat in dit topic, dus 't zal wel een XT zijn dan vermoed ik :?: :dontknow:
Indien ja, dan update die zijn eigen zichzelfe, Zappa :thumbsup: Je moet wel zorgen dattem op je Wifi-thuis-netwerk is geconnecteerd. En een usb-kabeltje naar de PC of met een stroomadapter aangesloten is, anders denktem dattem zonder stroom gaat vallen en dat is niet goed tijdens een update ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Zumo XT

Post by zappa »

Muug wrote: 25 Jun 2020 15:58
zappa wrote: 25 Jun 2020 15:25 Yessss ik heb nog eens een goed bruikbaar verjaardagkadootje gekregen.... nu ik zelf nog upgraden ... :?
Nice 8-)
Had gij een aantal jaar geleden niet nog een coole Garmin gekocht? Een Garmin 62 of zoiets?
yep, die gebruik ik alleen nog als ik met de paardjes naar de ardennen ga rijden (soms is er eens een stuk bos weg en kan je 't baantje niet meer vinden, dat lijntje volgen is dan gemakkelijk ) Maar meer dan dat kunnen mijn ogen daar niks meer mee doen :whistling:
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Zumo XT

Post by zappa »

OzzePaa wrote: 25 Jun 2020 16:40 Staat in dit topic, dus 't zal wel een XT zijn dan vermoed ik :?: :dontknow:
Indien ja, dan update die zijn eigen zichzelfe, Zappa :thumbsup: Je moet wel zorgen dattem op je Wifi-thuis-netwerk is geconnecteerd. En een usb-kabeltje naar de PC of met een stroomadapter aangesloten is, anders denktem dattem zonder stroom gaat vallen en dat is niet goed tijdens een update ;)
Geschatte resterende tijd : nog 45 minuten

En dan :rayof:


Maar dan is XTje geupdaat, maar krijg ik die kaarten ook in mijne basecamp? ( huidige zijn 2013 en missen al wel eens een rond puntje :mrgreen: )

edit : basecamp heeft de gegevens van toestel ontvangen en ik heb recente kaarten :pom: :pom:
Last edited by zappa on 25 Jun 2020 18:44, edited 1 time in total.
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Zumo XT

Post by zappa »

't zijn wel trage minuten? nog 30 resterende tijd :krabje:


Maar ik heb al dit topic eens samen gevat :grin:

- Je Haesen en Vaesen is nergens goed voor.

- Tonen van 1 spoor kan niet als je met Garmin Explore gesynchroniseerd hebt :w00t:

- TPMS : nee ANT+ : ja

- Als je stopt mee bleiten, krijg je een XT

- OzzePaa is ook een XT expert !

- 't is een grote led TV !

- ge moet niet automatisch herberekenen, als je geen frustratie wil.
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Zumo XT

Post by zappa »

Lap !


verschijnt op de led TV :

Er is een fout opgetreden tijdens de update. Het toestel probeert het opnieuw. Druk op annuleer om het later opnieuw te proberen, of update met gehulp van Garmin Express.

Maar ondertussen is de geschatte resterende tijd : 15 minuten.

Zal hem nog wat laten sukkelen, mijne eerste keer op 't internet via wifi ging ook niet vlotjes :mrgreen:

Hij is in gang geschoten :beer: :sweeet:
sig nature

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

Een beetje gesukkel kan geen kwaad, Zappa ... eigenlijk feitelijk kun je'r niet veel fout aan doen.
Bij kaartupdates heeftem wel wat tijd vandoen.
Zolang het ding van stroom voorzien is, gaat hij z'n plan wel trekken voor de updates. Je vlooide zelf al uit dat, als de XT aan de PC hangt, hij netjes zijn kaarten ter beschikking stelt in BaseCamp. Dus je hoeft ze niet noodzakelijkerwijs op de computer te installeren. Dat was trouwens bij de vorige generaties Garmins ook al zo. Nadeel is natuurlijk dat je niet kunt beginnen met routebakken tot de XT gekoppeld is.
Wel nog een raad : BLIJF WEG VAN EXPLORE ! Trekt op niks, werkt (nog) van geen kanten en gebt het voor nul de botten nodig ;)
Niet activeren dus !
Eénmaal de XT je thuisnetwerk kent, onthoud hij dat en koppelt zichzelf (na een korte zoektocht) telkens je weer in de buurt komt van uw huis-tuin-en-keuken WiFi.
Over het herberekenen : alhoewel de XT het veel beter zou moeten doen dan de vorige generaties die je (waypointloze) route compleet verneukelden, blijft zoals vroeger al aangeraden :arrow: gewoon op "uit" zetten.

Veel plezier met uwe, inderdaad schitterende, LED-TV veur den brommer ;) :grin:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Zumo XT

Post by petervdc »

Ik heb van mijn werk 240euro eco cheques gekregen, en volgens WaypointZolder kun je daarmee een gps kopen. Mijn zumo 550 is na 12j aan vervanging toe en ik twijfel tussen een TT 550 of een Garmin XT. Mijn opleg is dus ofwel 120 ofwel 240euro.

Khad een voorkeur voor de TT 550 maar die is 2j oud, en de Garmin XT is nieuw.

Welke aan te kopen ?
Keep going

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

petervdc wrote: 25 Jun 2020 23:14 Ik heb van mijn werk 240euro eco cheques gekregen, en volgens WaypointZolder kun je daarmee een gps kopen. Mijn zumo 550 is na 12j aan vervanging toe en ik twijfel tussen een TT 550 of een Garmin XT. Mijn opleg is dus ofwel 120 ofwel 240euro.

Khad een voorkeur voor de TT 550 maar die is 2j oud, en de Garmin XT is nieuw.

Welke aan te kopen ?
De TomTom 550 is een zeer goed, intuitief toestel met betere (recentere) kaarten dan de Garmin-apparaten.
Hij knutselt ook zelf best aardige "kronkelroutes" in mekaar. Niet altijd zoals je ze zelf zou maken, maar beter dan deze van de Garmin.
Voor mij het enige, en absoluut doorslaggevend argument om GEEN TomTom te kopen is dat hij (alleszins in de huidige generatie) NIET overweg kan met TRACKS (sporen).
T.T.Z. hij slikt wel een GPX met een spoor erin en zal die ook omzetten naar een route, maar een weg(ske) waarvan jij bv zeker weet dat je er langs kan/mag/wil ;) en dat NIET op z'n kaarten staat, gaat hij pertinent weigeren de route er langs te leggen en krijg je dus verschil(len) tussen de omgezette route en de track waarvan hij die route gebakken heeft.
Een TT kan ook geen TRACK zichtbaar maken op de kaart : hij zet deze ALTIJD om naar een route. Dat is het tweede onoverkomelijke punt voor mij : ik wil ook "op track" kunnen rijden en bovendien maak ik bij het afrijden van een route ook altijd de corresponderende track zichtbaar op kaart, zodat die als een onveranderlijke lijn "in" de routelijn ligt. Zodoende zie je onmiddellijk dat je afgeweken bent van de route en kan je er makkelijk (op zicht) weer naartoe manouvreren.
Het scherm van de XT is een enorm pluspunt voor dat toestel. Er wordt veel over "gestoeft" maar het is echt ook ongelooflijk goed.

Ergo : als je ook maar "iets" met tracks (sporen) wil doen, koop de Garmin.
Indien je dat geen moer uitmaakt en je wil "eenvoudiger" GPS'sen (zo'n beetje zoals een Apple t.ov. een PC) koop dan de TT550.

P.S. Mijn Zumo 550 dateert ook van 2006 Peter. Werkte sinds de "week-roll-over-bug" soms véél te traag : was bv steeds al aan de afslag als het pijltje op de Zumo nog tientallen meter te gaan had, of op een rotonde draaide hij dermate traag mee dat je telkens twee keer roond moest om de goeie afslag te nemen. (Ik rijdt wel steeds zonder Madam Truus in de helm)
Je gaat niet weten wat je ziet als je de XT in handen hebt ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Post Reply