Zumo XT

Zolang er maar knopjes aan zitten
Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Zumo XT

Post by Blackbert »

Ik gebruik het allemaal niet veel meer, vooral werkgerelateerd.
Wat ik wel merk: mijn stokoude Garmin SP in de auto genereert logischere routes van A naar B dan de 3 jaar oude Garmin Nuvi in de bus, die mij regelmatig absurde routes voorschotelt.
Niet om te zeuren als een bejaarde, maar voor de doorsnee gebruiker was het vroeger aangenamer werken met die dingen. Mapsource is veel intuitiever dan Basecamp, idem voor de oudere toestellen.
Om de analogie van Ozzepaa aan te halen: als ik in een auto stap wil ik ook niet eerst tien minuten moeten zoeken hoe dat ding gestart kan worden en waar ik de handrem afzet. Mijn voertuigen starten door aan de sleutel te draaien. Bij (veel) nieuwere modellen blijkt dat van merk tot merk te verschillen.
Mijn indruk bij GPS-toestellen is dat er zo veel toeters en bellen ingestoken worden dat de bouwers zelf hun weg niet meer vinden en de essentie kwijt geraken. Blijkbaar is elke vernieuwing niet persé een verbetering omdat de goede elementen van vroegere modellen niet meegenomen worden.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

OzzePaa wrote: 12 Oct 2020 23:51 Maar de TomTom heeft ook (nog andere) sterke punten, FM ... ;)
Natuurlijk, ik heb dat zelf ook al aangehaald.

Nogmaals mijn standpunt: elk toestel heeft zijn sterke en zwakke punten. Als jij veel belang hecht aan een bepaald feature, en dat toestel scoort daar slecht op, dan wil dat niet zeggen dat dat toestel 'brol' is, zoals die sceptische schrijver die TuttuTereno gevonden had. Dat wil zeggen dat je een ander toestel moet zoeken dat voor jou wel voldoet.

Je zal mij niet snel horen zeggen dat een toestel of software slecht is. Alleen voldoen een aantal niet aan je eigen specifieke wensen. En die nuance ontbreekt bij velen.

En Bert heeft een punt. Hoe meer toeters en bellen, hoe meer kans dat er ergens iets fout loopt.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

Blackbert wrote: 13 Oct 2020 09:05 Om de analogie van Ozzepaa aan te halen: als ik in een auto stap wil ik ook niet eerst tien minuten moeten zoeken hoe dat ding gestart kan worden en waar ik de handrem afzet.
Wel BlackBert, jij bent het ideale doelpubliek voor de TomTom-toestellen! :lol:
Wat trouwens helemaal niets is om u voor te schamen trouwens. ;)
't is binnenkort Kerstmis en Nieuwjaar, kadokestijd dus! Ge weet wat ge uw kinders moet vragen eh.
En vraagt uwen baas ook een schoon eindejaarsprim. :thumbsup:
:laughing:

Online
User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Zumo XT

Post by Blackbert »

Niks van.
De Sp nog eens onder de kraan steken en de creditcard tussen het scherm en de rand laten rondgaan zodat "a" en "1" weer werken. Soms is 'm iets trager dan voor dat 'einde jaarrekening'-ding, maar met OSM kaarten werkt die perfect en up to date. :whistling:

De Nuvi in de bus is er gekomen omdat daar een achteruitrijcamera bij past, handig ook om een aanhanger van 2,5 ton aan te koppelen zonder gepruts en lumbago's.

Mijn enige probleem is de Tripy, die vermoedelijk wat nattekes geworden is aan de binnenkant en sindsdien niks meer doet behalve tuuuut bij aanzetten.'k Zou ne keer moeten informeren of daar iets aan te doen is, want als ge zelf huisnummers kunt lezen is dat eigenlijk een perfect apparaat. (Dat trouwens bijna een identieke 'kronkelwegen'-route geeft als een TomTom.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

de XT doet dat goe.

alleen merkwaardig dat ie absoluut niks doet of zegt of piept als ik verkeerd rij!

ik kom op een grotere, geweldige bochtige baan, en de madam zegt 9km volgen.
ikke : gaaaas

maar na een km of zo ging de route rechts in een veld weggetje ... ongemerkt.

toen ik de fout merkte, moest ik -helaas :ricky: - een paar km terug.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Hangt af van de instellin 'herberekenen'. Als je dat uitzet omdat je je route niet wil verprutsen, dan gaat hij ook niks zeggen als je van de route gaat.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

dat lijken mij twee verschillende dingen.

bij herberekenen zou ie gewoon nieuwe instructies geven.

bij afwijken zonder herberekenen, kan ie zeggen "make a U-turn".
bijvoorbeeld.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

vandaag doet ie ineens rare dingen:

- ineens stonden er op een stuk traject duizend vlaggeskes naast de route, en dus piepte dat ding duizend keer en de text "u nadert" verschijnt in een groot venster op het scherm. telkens opnieuw.
om horendol van te worden, en eigenlijk was daar mijn aandacht elders nodig, om sporen in diepe gravel te vinden/trekken.

-de paarse route "verdwijnt" soms voor meerdere kilometer. alleen de instructies (op scherm en voice) blijven tegoei verder doen.

dan zat er een fout in de track/route. daar
heb ik de Osmand erbij genomen om er wegwijs uit te geraken. Basically moest ik ergens afslaan waar geen afslag was. en ik peins dat de track maker ook te ver gereden was.

de Osmand instructies laat ik sindsdien (zachtjes) op de achtergrond verder meelopen. kan geen kwaad.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 21 Oct 2020 22:51 dat lijken mij twee verschillende dingen.

bij herberekenen zou ie gewoon nieuwe instructies geven.

bij afwijken zonder herberekenen, kan ie zeggen "make a U-turn".
bijvoorbeeld.
Dat lijken jou 2 verschillende dingen, maar Garmin denkt daar anders over. Als jij zegt dat niet herberekend moet worden, gaat Garmin ervan uit dat jij effectief hier of daar wil afwijken van de route. En dan zou het ergerlijk zijn als je Zumo telkens komt zeggen dat je moet omkeren.
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Zumo XT

Post by Tom Thumper »

F M wrote: 22 Oct 2020 13:50
TuttoTerreno wrote: 21 Oct 2020 22:51 dat lijken mij twee verschillende dingen.

bij herberekenen zou ie gewoon nieuwe instructies geven.

bij afwijken zonder herberekenen, kan ie zeggen "make a U-turn".
bijvoorbeeld.
Dat lijken jou 2 verschillende dingen, maar Garmin denkt daar anders over. Als jij zegt dat niet herberekend moet worden, gaat Garmin ervan uit dat jij effectief hier of daar wil afwijken van de route. En dan zou het ergerlijk zijn als je Zumo telkens komt zeggen dat je moet omkeren.
Dat klopt maar ten dele Frans. Zonder herberekenen kan dat toestel niet zeggen dat je moet terugkeren, daar moet inderdaad een herberekening voor gemaakt worden. Maar een Garmin zou, zelfs zonder herberekening wél kunnen aangeven dat je buiten de route komt. Tripy doet dat bijvoorbeeld, je hoort een duidelijke piep en het scherm gaat een andere kaart of zelfs gewoon een kompas tonen. Dat noemen ze "gebruiksvriendelijkheid" of "UX" in moderne termen.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Het doet pijn om dat te zeggen, maar je hebt gelijk. :mrgreen:

De streetpilots vroeger zegden altijd "van de route". Zumo's doen dat niet. Ze herberekenen zonder iets te zeggen, als je herberekenen op automatisch hebt staan. Je hebt natuurlijk ook de mogelijkheid om hem te laten vragen of hij moet herberekenen bij afwijken van de route.

Dat lijkt the best of both worlds. Maar spijtig genoeg blijkt de herberekening anders te zijn dan wanneer je automatisch laat herberekenen...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

TuttoTerreno wrote: 21 Oct 2020 21:53 de XT doet dat goe.

alleen merkwaardig dat ie absoluut niks doet of zegt of piept als ik verkeerd rij!

ik kom op een grotere, geweldige bochtige baan, en de madam zegt 9km volgen.
ikke : gaaaas

maar na een km of zo ging de route rechts in een veld weggetje ... ongemerkt.

toen ik de fout merkte, moest ik -helaas :ricky: - een paar km terug.
Mnjah ... kan voorkomen. Zeker met al dat natuurschoon waarin jij nu aant rondrijden bent, en "ze" zegt 9km volgen, dat je niet elke vijf voet checkt of je nog goed "on track" bent.
Maar staat dat apparaat dan niet in je (periferisch) zichtveld ?
Want een secondefractie-lange blik op dienen televies leert toch direct dat je niemeer op je paarse lijn zit. Zo ervaar ik het tenminste. Ik rij wel altijd gewoon "op zicht" en dus nooit met "haar" in m'n oor om te horen hoever en waar de volgende richtingwijziging is, en mss daardoor wat meer "aan het scherm gekluisterd", maar idd wel raar dat "ze" de afslag in dat veldwegske als onderdeel van "9km rechtdoor" aanzag.
Dit alles onafgezien van de reden waarom "ze" dan niet meldt dat je van de route af bent geweken natuurlijk.
Dat "Nadert"-bericht en het (tijdelijk) verdwijnen van de paarse lijn ken ik ook. Heb gemerkt dat de XT, en ook m'n Zumo 340, die kuren vertoont alsem een stuk van de route gepasseerd is waar op zijn kaart de weg weg is. Bovendien wordt, als het dan plots weer OK lijkt, de ETA elke minuut 2 minuten LATER :shock: Gewoon efkes route stoppen en weer inladen lost het op, maar tis niet echt geweldig voor een GPS die pretendeert geweldig off-road te kunnen navigeren :thumbsdown:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

ah, als er een workaround is, is t al iets beter. het gebeurt echter te dikwijls.

vandaag nog een eigenaardigheid: 30km lang geen instructies op asfaltwegen (!) behalve "Rijd naar weg"

pas toen ik een afslag mistte, en terugdraaide enz. , "herpakte" de XT zich vanaf het moment dat ik weer op de route zat.

blijft een raar beestje.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 23 Oct 2020 00:42 Maar staat dat apparaat dan niet in je (periferisch) zichtveld ?
Jommo pa, uw perifeer zicht is veel beter dan dat van ons eh. :laughing: :peepwall:

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Zumo XT

Post by petervdc »

Eind deze maand ook een XT :-)
Keep going

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

petervdc wrote: 17 Mar 2021 11:15 Eind deze maand ook een XT :-)
Proficiat met de aanschaf, Peter ... Als je wat moeite wil doen om er een beetje vriendjes mee te worden, ga je er geen spijt van krijgen.

Alhoewel .... :? :roll:
F M wrote: 15 Mar 2021 18:35 Garmin heeft de installatie op de PC afgeschaft. Met de laatste versie van Garmin Express is die mogelijkheid verdwenen. En ik weet niet of je met een oudere versie van GarminExpress wel nog kan kaarten installeren.
Inderdaad, merk ik sinds gisteren ook dat Garmin Express de City Navigator NTU-kaarten niet meer op PC kan zetten :furious3: :cry: :wall: :furious3:
En bovendien was blijkbaar ook "Explore" zomaar ineens geactiveerd, want met de mogelijkheid om de track breder te maken, verdween plots deze om hem überhaupt zichtbaar te maken op de kaart, onder de ervan afgeleide route.
Herinstallatie van Garmin Drive op de smaartfoon loste dat gelukkig direct op.
Er is naart schijnt wel al een work-around om die kaarten nog op de PC te kunnen zetten, maar ik hoop samen met velen dat Garmin die flater gauw terug draait.
Vandaag ook eens peuteren of een oude GE terug te installeren is ...
Last edited by OzzePaa on 21 Mar 2021 15:27, edited 1 time in total.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

UPDATE :
Een oude Express-versie installeren is geen probleem, maar zogauw die opstart (mét internetverbinding :!: ) komt de melding dat een nieuwe versie MOET geïnstalleerd worden. Efkes geprobeerd om via verschillende wegen de update-functie van het programma uit te zetten (register/CC-Cleaner ...) maar het ding houdt vol :furious3:
Dan maar weer ge-update naar de laatste versie (7.4.1.0) en die heeft voor m'n 340 en 550 blijkbaar toch nog steeds de installatie-opties-keuze die toelaat te kiezen waar je de kaarten zet :?
Voor de XT is dat NIET het geval ... :krabje: Vreemd. Je kan voor dat toestel enkel kiezen de kaarten opnieuw te installeren of in "Beheer kaarten" de regio te wijzigen, en daarmee bv een kleinere selectie van Europa te installeren. Nu staat er FULL-Europe op. Misschien komt de installatie-optie terug als dat niet het geval is :dontknow:

Mocht je geen "ouder" toestel meer hebben, dan staat op het Waypoint-forum een methode om de CN-kaarten alsnog op PC te krijgen :arrow: https://www.mywaypoint.nl/page/faq/artikel/367 :thumbsup:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Zumo XT

Post by petervdc »

De XT is toegekomen. Gepaired met gsm en sena

de Garmin drive lukt niet, de app laat mijn gsm vastlopen, reset nodig, dus die pairing lukt nog niet

kheb een stootbandje besteld ook bij een ollander
Keep going

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Ik heb mijn XT bewust nog niet geüpdated. Ik lees weer veel verhalen van zaken die na de firmware-update niet goed meer lopen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

de veld- en boswegeltjes op de topo kaart vd XT hebben bij mij 2 soorten grijs : lichter en donkergrijs. Weet er iemand het verschil tussen beide?

ik heb al naar iets gelijk een legende gezocht voor die Garmin kaarten, maar niks bruikbaars gevonden.

Post Reply