Zumo XT

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

OzzePaa wrote: 14 Jul 2020 10:34 Als je je OP de route bevind, kies "Eind". Wil je naar het startpunt, kies "Begin". Ben je ergens ten velde in de buurt van de route, kies "Dichtsbijzijnde".
Maar ik heb al gemerkt dat dit bij een rondreis dikwijls fout loopt. Met een rondreis bedoel ik een rit die begint en eindigt op dezelfde plaats. Sta je ergens in de buurt van de route, maar kort bij het begin (en einde dus), dan kan je niet kiezen voor 'Eind', want je zit niet op de route. Je kan ook niet kiezen voor 'begin', want dan ga je terug moeten naar daar, terwijl je waarschijnlijk al net ergens verder bij de route bent. En als je kiest voor 'dichtstbijzijnde punt', dan heeft de XT de onhebbelijkheid de voorkeur te geven aan het stuk route op het einde, en heb je ook weer direct gedaan met je route...

Je moet er dus voor zorgen wel degelijk OP de route ts staan, en dan kan je kiezen voor 'einde'. Tenzij dat je op een weg bent waar je zowel bij het begin als bij het einde voorbij komt...

Er zitten wel degelijk nog wat bugs in die moeten opgelost worden.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4505
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Zumo XT

Post by zappa »

owkay, al wreed merci !!! xt ligt nog aan de voedingsbaxter om updeets te installeren... daarna ga ik eens grondig kijken. Hij werkt toch wel heel anders dan een 660. :shock:

dat van einde aantikken bij de start van je route, dat heb ik niet gedaan, misschien ligt daar de fout? En de route als track inladen.... :krabje: das ook nieuw, dus zal ik ook proberen.

Moet trouwens toch een nieuwe route maken, een dagje GD Luxembourg inclusief code oranje, ga ik me niet riskeren, zal tourke nog te tekenen, in Frankrijk worden.

:thumbsup: :thumbsup:
sig nature

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Zumo XT

Post by Tom Thumper »

Tja, die Garmins toch, het blijven toch wel kapoenen! Waarom kunnen ze dat niet gewoon simpel maken, waarom moet dat zo moeilijk? Dat mag niet, dat moet wel, ... Waarom toch?
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

Tom Thumper wrote: 14 Jul 2020 11:02 Tja, die Garmins toch, het blijven toch wel kapoenen! Waarom kunnen ze dat niet gewoon simpel maken, waarom moet dat zo moeilijk? Dat mag niet, dat moet wel, ... Waarom toch?
Omdat dat apparaten zijn voor mensen die liever nadenken dan rijden, Tom ;) :mrgreen: :lol: :lol:
Nee, eerlijk, als TomTom (de GPS hé ;) ) niet zo'n eigenwijs ding was ivm waar ik wil rijden en met tracks overweg zou kunnen was de XT niet mijn keuze geweest, maar jah ...
Misschien dat een volgende generatie TT's die voor mij onoverkomelijke minpunten aanpakt, maar ik las her en der dat dit ivm hoe een TT werkt, intrinsiek onmogelijk is :roll: :dontknow:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

F M wrote: 14 Jul 2020 10:46
OzzePaa wrote: 14 Jul 2020 10:34 Als je je OP de route bevind, kies "Eind". Wil je naar het startpunt, kies "Begin". Ben je ergens ten velde in de buurt van de route, kies "Dichtsbijzijnde".
Maar ik heb al gemerkt dat dit bij een rondreis dikwijls fout loopt ....

Je moet er dus voor zorgen wel degelijk OP de route ts staan, en dan kan je kiezen voor 'einde'. Tenzij dat je op een weg bent waar je zowel bij het begin als bij het einde voorbij komt...
.....
Dat is idd de beste manier, Frans : navigeer op zicht naar een punt dat je zelf kiest op de tracklijn en start de route dan met "Einde". Of vanuit "Waarheen" tik op een punt op de track en kies "Nieuwe route starten" ... Dan brengt hij je er ook met aanwijzingen naartoe natuurlijk.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Zumo XT

Post by petervdc »

OzzePaa wrote: 14 Jul 2020 10:34 Een speedcursus Zumo-use zou inderdaad precies toch nuttig zijn Zappa ..
Jaaaaaaaaa
Wanneer ? :mrgreen: :grin:
Keep going

User avatar
zappa
Posts: 4505
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Zumo XT

Post by zappa »

OzzePaa wrote: 14 Jul 2020 10:34 speedZappa ...

:mrgreen:


Had ik al gezegd "Explore" NIET te gebruiken en zeker niet te activeren op de Zumo, want dan toont hij de track niet !



XT gaf aan dat hij een date had een update, dus daarom heb ik hem maar laten updaten. En wat blijkt ??? Die explore die staat daar niet meer op ??? :dontknow: Die stond toch bij apps ?


ah nee hij staat bij "waarheen" maar is in 't lijstje onderaan gaan staan :|
Last edited by zappa on 14 Jul 2020 13:13, edited 1 time in total.
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4505
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Zumo XT

Post by zappa »

F M wrote: 14 Jul 2020 10:46
OzzePaa wrote: 14 Jul 2020 10:34 Als je je OP de route bevind, kies "Eind". Wil je naar het startpunt, kies "Begin". Ben je ergens ten velde in de buurt van de route, kies "Dichtsbijzijnde".
Maar ik heb al gemerkt dat dit bij een rondreis dikwijls fout loopt. Met een rondreis bedoel ik een rit die begint en eindigt op dezelfde plaats. Sta je ergens in de buurt van de route, maar kort bij het begin (en einde dus), dan kan je niet kiezen voor 'Eind', want je zit niet op de route. Je kan ook niet kiezen voor 'begin', want dan ga je terug moeten naar daar, terwijl je waarschijnlijk al net ergens verder bij de route bent. En als je kiest voor 'dichtstbijzijnde punt', dan heeft de XT de onhebbelijkheid de voorkeur te geven aan het stuk route op het einde, en heb je ook weer direct gedaan met je route...

Je moet er dus voor zorgen wel degelijk OP de route ts staan, en dan kan je kiezen voor 'einde'. Tenzij dat je op een weg bent waar je zowel bij het begin als bij het einde voorbij komt...

Er zitten wel degelijk nog wat bugs in die moeten opgelost worden.
Wel ik denk dat ik dat gisteren voorhad, ik had een route van 450m van het begin naar het einde :oops: Ik ben dan maar beginnen rijden waar ik dacht dat de route uiteindelijk liep, maar moet een baantje voorbij gereden hebben? En ik werd terug gezonden naar mijn 450m route tijd tot aankomst = 25u15 ? (zal wel ergens op een knopje geduwd hebben). Dan alweer langs zelfde wegje kwam ineens toch de volledige route te voorschijn op mijn kaart, tot de werkzaamheden in Hulst waar ik moest rondrijden, en ja dat rondrijden was niet zoals die XT voorstelde, want dan kwam ik nog voor die hoop zand en kraan uit. Toen ik terug wou op de route komen was ze weg? Zelfs opnieuw laden (deed ik vroeger met 660 eens opnieuw laden en naar het roze lijntje rijden, om op de route te komen) was er geen route meer te bespeuren.
sig nature

User avatar
zappa
Posts: 4505
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Zumo XT

Post by zappa »

zal voor volgend weekend maar om haarverf gaan :?
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 14 Jul 2020 11:11
Tom Thumper wrote: 14 Jul 2020 11:02 Tja, die Garmins toch, het blijven toch wel kapoenen! Waarom kunnen ze dat niet gewoon simpel maken, waarom moet dat zo moeilijk? Dat mag niet, dat moet wel, ... Waarom toch?
Omdat dat apparaten zijn voor mensen die liever nadenken dan rijden, Tom ;) :mrgreen: :lol: :lol:
Dat vat het wel mooi samen ja....
Mijn TT hier in DE en AU is de beste GPS die ik ooit al gehad heb

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Muug wrote: 14 Jul 2020 22:07 Mijn TT hier in DE en AU is de beste GPS die ik ooit al gehad heb
Yep. Omdat diens eigenschappen het best aansluiten op wat jij van een gps verwacht.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

F M wrote: 16 Jul 2020 09:51
Muug wrote: 14 Jul 2020 22:07 Mijn TT hier in DE en AU is de beste GPS die ik ooit al gehad heb
Yep. Omdat diens eigenschappen het best aansluiten op wat jij van een gps verwacht.
En dat is een zalig gevoel moet ik zeggen.
De Oregon voor de wandelbergpaadjes, de TT voor de asfaltwegen.
Ik denk zelfs, FM, dat gij er uw motorreis gemakkelijk en sneller mee zou kunnen plannen dan met de Garmin, omwille van de spectaculaire kronkel- algoritmes.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 16 Jul 2020 20:23
F M wrote: 16 Jul 2020 09:51
Yep. Omdat diens eigenschappen het best aansluiten op wat jij van een gps verwacht.
En dat is een zalig gevoel moet ik zeggen.
De Oregon voor de wandelbergpaadjes, de TT voor de asfaltwegen.
Ik denk zelfs, FM, dat gij er uw motorreis gemakkelijk en sneller mee zou kunnen plannen dan met de Garmin, omwille van de spectaculaire kronkel- algoritmes.
Die zijn zondermeer een uitermate intressant aspect van de TT. :thumbsup: Inallegeval nog altijd een stuk beter dan de kopie die Garmin er in de XT van aanbiedt.
Maar in DE of AU is het natuurlijk niet moeilijk om kronkelritjes te verzinnen. Ook in "de Vlaanders" zijn er kleine wegjes genoeg voorhande om een leuk ritje te bakken, maar meer deze coté en richting Noord-Limburg heb ik de voorbije weken een aantal door een TomTommer voorgestelde rondritten voor de Motsekletse-groep onder handen genomen en daaraan toch menige grotere of kleinere aanpassingen gedaan om ze naar mijn maatstaven op peil te krijgen. Een rondrit van 350km of tot een bepaalde bestemming of binnen een tijdsvenster bv gaat hij de "heenrit" bijna perfect maken zoals ik dat zelf zou doen in de gekozen richting, maar the way home is telkens van een wat minder gehalte. Ook nogallis dwars door centra en als er echt wat weinig kronkels te vinden zijn kreëert hij er wel zelf. Een onoverkomelijk langer recht stuk dan pakweg 5km onderbreekt hij halfweg door een omweggetje van een paar honderd meter langs een paar zijstraatjes. Of het gekke om op een kanaalweg een brugramp op te rijden en de andere kant er weer af omdat dat meer hoogteverschil geeft :pillepalle:
Er zit maw toch nog meer potentieel in en dat zal er wel uitkomen navenant de algoritmes verbeteren en de AI nog "leert". Het voordeel valt voor mij, zoals al een paar keer vermeld, echter volledig weg t.o.v het nadeel van niet met tracks overweg te kunnen. Met nog een stuk of wat andere onhebbelijkheden van de TT maakt dat de Zumo, met zijn evenzeer aanwezige minpunten, toch echt tot het enige alternatief voor "best of both worlds" in één apparaat :ugeek:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Muug wrote: 16 Jul 2020 20:23
F M wrote: 16 Jul 2020 09:51
Yep. Omdat diens eigenschappen het best aansluiten op wat jij van een gps verwacht.
En dat is een zalig gevoel moet ik zeggen.
De Oregon voor de wandelbergpaadjes, de TT voor de asfaltwegen.
Ik denk zelfs, FM, dat gij er uw motorreis gemakkelijk en sneller mee zou kunnen plannen dan met de Garmin, omwille van de spectaculaire kronkel- algoritmes.
Euhh, ik plan nooit een vakantieroute met een gps. Ik plan met een kaart. Dat is een groot deel van mijn plezier. Op een kaart zie ik ook de kronkelige wegen. En meer nog, via street view kan ik zien of de weg me aanstaat (niet in Duitsland spijtig genoeg). Niet te breed, niet te klein en smal. Ik wantrouw wat een gps me voorschotelt. Want de makers van die algoritmes weten niet waar ik de voorkeur aan geef. En het is niet omdat jij razend enthousiast bent van de TT-kronkelwegen, dat ik dat ook zal zijn. Ik vermoed zelfs van niet.

Vandaar dat ik me beter voel met een Garmin. Zodat ik zeker kan zijn dat ik in mijn gps altijd en overal kan zien en volgen wat ik gepland heb. En dat plannen moet niet 'snel' zijn.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Nog een aanvulling op dat plannen met bochten-algoritmes. 2 jaar terug heb ik mijn routes naar de Pyreneeën eerst gemaakt met Kurviger. Door heel veel mensen geprezen omwille van de schitterende bochtenroutes die hij tevoorschijn tovert.

Welnu, ik heb meer dan 50 % van die routes aangepast, omdat er me veel te veel kleine wegen in zaten. Heel kronkelend, dat wel. En wegen waar Muug of Ozzepaa of nog velen hier laaiend enthousiast over zouden zijn.

Maar ik niet.

Dus, hoe enthousiast Muug ook is over zijn TomTom, ik wil hem niet en ik vind de Zumo XT daarom voor mij een veel betere keuze.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

Ik treed Ozzepa bij dat TT soms rare sprongen maakt om toch maar kronkels te kunnen hebben. Hij heeft gelijk dat ie dat wat in de gaten houdt.

En FM gebruikt wellicht de onvolprezen Michelin-kaarten, die inderdaad nog steeds geweldig goed toelaten om het reliëf en het profiel van een route in te schatten?

:thumbsup:

User avatar
zappa
Posts: 4505
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Zumo XT

Post by zappa »

Heeft er al iemand met zijne XT op 't stuur gefilefiltert ?

Gisteren op de BRUlse ring, het kaartje staat half scherm links en rechts krijg ik 2 rijstroken en mijn te volgen lijn gaat over de stippellijn tussen de 2 rijstroken?

Zumo zijn madam was haar connectie kwijt met mijne intercom, heb dus niet kunnen luisteren wat die te zeggen had ?
sig nature

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

zappa wrote: 18 Jul 2020 07:53 Heeft er al iemand met zijne XT op 't stuur gefilefiltert ?

Gisteren op de BRUlse ring, het kaartje staat half scherm links en rechts krijg ik 2 rijstroken en mijn te volgen lijn gaat over de stippellijn tussen de 2 rijstroken?

Zumo zijn madam was haar connectie kwijt met mijne intercom, heb dus niet kunnen luisteren wat die te zeggen had ?
Nee, Zappa file-gefilter hoeft in mijn contreiën niet ;) Maar als dit zo is ist wel een straf feature van de XT dat die zelfs aangeeft waar je moet filterrijden :grin:
Het rechtse schermpje geeft vantevoren de te volgen rijstrook aan bij een naderende splitsing. Maar dat zou alleen het geval moeten zijn als je een route actief hebt ... Voor mij een mooie hulp, want ik durf me op zo'n voetbalveldbrede ottostraat of ring wellis helemaal aan de verkeerde kant bevinden dan waar ik zo meteen moet uitvoegen :oops: :wink:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
zappa
Posts: 4505
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Zumo XT

Post by zappa »

Waarom toch, wil de XT madam haar zwoele stem niet naar mijne helm brengen? Moet ik een bepaalde volgorde in acht nemen voor dat ze de route wil fluisteren in mijne sena ?
sig nature

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

zappa wrote: 20 Jul 2020 20:24 Waarom toch, wil de XT madam haar zwoele stem niet naar mijne helm brengen? Moet ik een bepaalde volgorde in acht nemen voor dat ze de route wil fluisteren in mijne sena ?
Daar kan ik je helaas geen zinnig woord over zeggen :dontknow: De XT-madam is al sinds ze nog Zumo_500-Madam heette, het zwijgen opgelegd ... ik zal zelf wel zien waarik moet afdraaien zonder dat (toegegeven geen onaangenaam klinkende) madam mij dat oplegt. Geen gezeur aan mijne kop dus ;) En het is misschien al 4 keer gebeurd dat ik een afslag gemist heb :ugeek:
Misschien is het wel een meerwaarde als ze op voetbalveldenbrede autostrades met 15 rijstroken vooraf zegt "Over 500m richting E25/E40 richting Verviers volgen" ... Op die plek weet ik dus zeker dat er geen 15 rijstroken zijn en ik dat zelf ook wel kan uitvlooien, maar een eeuw of zo geleden wel eens verloren gereden in Frankrijk toen we richting Disneyland volgens ne nonkel die daar al geweest was, gewoon "Marne La Vallée" maar moesten volgen ... daar waren wel 15 rijstroken (of zoiets ;) ) en de borden erboven begonnen allemaal met "Marne-la-Vallée" :lol: :lol:

Ergo : de mannen hier die wél geluid in hun helm hebben, gaan je dat ongetwijfeld haarfijn uitleggen :thumbsup:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Post Reply