Zumo XT

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 23 Jun 2021 10:16

nope, dat is niet het probleem. ik heb de routes op voorhand "gemaakt" en bij sommige tracks weigert hij hardnekkig de route erop te leggen. ook al is het openbare (asfalt) weg.
Dat is me niet duidelijk genoeg. Je maakt een route, en de route wordt niet op 'de' track gelegd. Welke track? Een route wordt ook niet op een track gelegd, maar op wegen. Als je tijd hebt ( nu niet waarschijnlijk), moet je eens stap voor stap uitleggen wat je doet en wat er juist mis is.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

we krijgen een te volgen track

die steekt in de XT

die wordt op de kaart getoond

als de XT van die track een route maakt/converteert, ligt die route niet steeds op dezelfde wegen als de track

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Zumo XT

Post by Koeno »

kaart materiaal waar bepaalde weg misschien nog herkend staat als enkele richting?
Dan kan de track doen wat hij wilt, de route zal daar niet langs willen toch?

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

mja, kan idd van het kaartmateriaal afhangen.
Mijn TT wilt me soms een veldweg insturen, omdat ie denkt dat het een asfaltweg is.
En omgekeerd soms. :roll:

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Zumo XT

Post by Schussboelie »

TuttoTerreno wrote: 23 Jun 2021 12:37 we krijgen een te volgen track

die steekt in de XT

die wordt op de kaart getoond

als de XT van die track een route maakt/converteert, ligt die route niet steeds op dezelfde wegen als de track
Je hebt de routes dus niet op voorhand gemaakt, enkel de track als ik het zo lees.
Dan klopt F M zijn uitleg wel.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

Tuurlijk, FM heeft in dit soort gevallen meestal gelijk. :thumbsup:
Maar de gebruiker in kwestie snapt niet waarom de routes niet mooi over de tracks gaan ilggen, en dat is vanzelfsprekend frustrerend.
Iets dat zoveel geld kost mag best wel goed werken.
Bij Garmins zijn er altijd teveel manco's die de gebruikersbeleving behoorlijk verstoren.
Om maar iets te zeggen: ze zijn als het OS Windows: even goed al decennia op de markt, en boordevol features, maar toch ook nog steeds een hopeloos onhandig OS voor onhandige computergebruikers. Regelmatig cryptische foutmeldingen, popups waar gebruikers naast klikken omdat ze schrik hebben om op OK én op Cancel te klikken, moeten rebooten om problemen op te lossen, megaveel resources verbruiken etc etc :whip:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Zumo XT

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 23 Jun 2021 16:24 popups waar gebruikers naast klikken omdat ze schrik hebben om op OK én op Cancel te klikken
altijd grappig wanneer je user tests doet en de gebruiker klikt op het kruisje van zo'n pop-up ipv op de OK of Cancel knop. Dat gaat recti linea terug naar de tekentafel om de vraag duidelijker te stellen of het op een compleet andere manier aan de gebruiker voor te leggen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 23 Jun 2021 12:37 we krijgen een te volgen track

die steekt in de XT

die wordt op de kaart getoond

als de XT van die track een route maakt/converteert, ligt die route niet steeds op dezelfde wegen als de track
Zoals Koeno aangeeft, dat kan enkel als het kaartmateriaal in de Zumo niet gelijk is aan de track. Als er geen weg op de kaart staat waar de track ligt, maar er liggen wel wegen dichtbij, dan zal de route over die wegen geleid worden. Als er echt geen wegen in de buurt liggen (op de kaart van de Zumo), dan behoudt de Zumo de track op die plaats, maar zal er ter plekke geen instructies gegeven worden.

En je mag er zeker van zijn dat de CN-kaarten in de Zumo hier en daar niet correct zijn, zeker niet in de meer afgelegen gebieden waar je door aan het rijden bent.

Daarom dat Garmin ook de mogelijkheid geeft om de track te tonen, zodat je je daarop kan blijven richten.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Zumo XT

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 23 Jun 2021 16:24 Iets dat zoveel geld kost mag best wel goed werken.
Bij Garmins zijn er altijd teveel manco's die de gebruikersbeleving behoorlijk verstoren.
Ik wil Garmin zeker niet idealiseren maar vaak, zoals nu misschien ook, is het niet de Garmin die een manco heeft maar gebruiker die een onvolledig conceptueel begrip van routes en tracks heeft.
Natuurlijk heeft TomTom die issues niet, ah nee, die kan met geen track aan de slag.
Een vliegtuig is ook makkelijker te besturen dan een helikopter maar kan dan ook niet verticaal opstijgen, hoveren of rond zijn as draaien (de meeste toch niet).
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

zoals gezegd, het gaat gewoon over wegen die op de Zumo kaarten staan.

nu, ik kan vergelijken met OsmAnd dat parallel loopt op dezelfde track, en dat gaat meteen correct, probleemloos, geeft de juiste info aan, enz.

de XT heeft bv. vandaag de verwachte aankomsttijd een halve dag lang getoond als de toenmalig actuele tijd. als ge wilt weten waar ge zit en hoe lang, hoe ver nog, hedde beter OsmAnd op staan.

alleen het kaske is beter (scherm en stroomverzorging) , maar de XT is eigenlijk gewoon brol omdat de software niet deugt.

sorry to hurt your feelings.

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 23 Jun 2021 18:11
Muug wrote: 23 Jun 2021 16:24 Iets dat zoveel geld kost mag best wel goed werken.
Bij Garmins zijn er altijd teveel manco's die de gebruikersbeleving behoorlijk verstoren.
Ik wil Garmin zeker niet idealiseren maar vaak, zoals nu misschien ook, is het niet de Garmin die een manco heeft maar gebruiker die een onvolledig conceptueel begrip van routes en tracks heeft.
Ja, dat wordt ook van veel Windows- gebruikers gezegd. Ik zeg dan dat de ontwerpers fout zijn. Ze moeten producten maken die eenvoudig zijn. Technologie moet ten dienste van de gebruiker staan, niet omgekeerd. Kijk naar hoe intuïtief een android of apple phone is. Miljarden mensen gebruiken die zonder nadenken.
Afin, we gaan weer offtopic en dat willen we beperken tegenwoordig. :grin:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

TuttoTerreno wrote: 23 Jun 2021 19:07 zoals gezegd, het gaat gewoon over wegen die op de Zumo kaarten staan.

nu, ik kan vergelijken met OsmAnd dat parallel loopt op dezelfde track, en dat gaat meteen correct, probleemloos, geeft de juiste info aan, enz.

de XT heeft bv. vandaag de verwachte aankomsttijd een halve dag lang getoond als de toenmalig actuele tijd. als ge wilt weten waar ge zit en hoe lang, hoe ver nog, hedde beter OsmAnd op staan.

alleen het kaske is beter (scherm en stroomverzorging) , maar de XT is eigenlijk gewoon brol omdat de software niet deugt.

sorry to hurt your feelings.
My feelings zijn niet ge-hurt, zijt maar zeker ;) Ik vind de XT (for my kind of routes and driving) stukken geschikter/beter dan de TT, en van Osmand kun je toch ook niet zeggen dat het een simpel ding is kwa instellingen ... Ik gebruik het graag op de fiets, maar de GSM is dan wel permanent aangedloten op de Intuvia ... Zoniet slurpt die app het ding in no time leeg.
Als je gefrustreerd raakt omwille van de materie/zaak niet helemaal te bevatten, is daar ook niks mis mee, maar met daarom dan iets brol te noemen, zou ik toch wat oppassen.
Daar volg ik Schuss.
Misschien is het een idee om eens een linkske naar die track te plaatsen. Als de wegen op de CN-kaarten staan lijkt het me heel raar dat de XT de route daar niet over zou leggen ... gewijzigde enkel-richting zou idd een verklaring zijn, maar zelf nog nooit ondervonden.
Wat de rare asnkomsttijd betreft : het is idd zo, dat (soms)als je via een "klein" wegske gereden bent, hij geen afstand tot volgende afslag meer geeft, en de ETA op de actuele tijd blijft.
De route (paarse lijn) blijft dan wel intact ! Efkes route stoppen en weer opstarten verhelpt dat euvel in 16 seconden ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Zumo XT

Post by duibhce Kaelann »

OzzePaa wrote: 23 Jun 2021 20:02 Efkes route stoppen en weer opstarten verhelpt dat euvel in 16 seconden ;)
aka "have you tried turning it off and on again" :lol:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 23 Jun 2021 20:26
OzzePaa wrote: 23 Jun 2021 20:02 Efkes route stoppen en weer opstarten verhelpt dat euvel in 16 seconden ;)
aka "have you tried turning it off and on again" :lol:
Ola... draaien die dingen op Windows?? :shock:
Dat verklaart alles.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

letterlijk de kleren van de keizer: wie niet ziet hoe geweldig het XT produkt is, is dom.


maar het is en blijft dikken brol.

route plannen? sorry, dat kan ons naakt keizerke niet. had je een TT moeten kopen. best autostrade nemen, zegt het naakt ventje.
gelukkig hebben we calimoto premium.


Track laden? oei, wreed moeilijk, Garmin drive wordt helaas niet herkend, en dus Basecamp nodig. oei, Basecamp en Mac, oei, dat gaat niet tegelijk met zus en zo, en ga zo maar door...
gelukkig hebben we OsmAnd (en calimoto).

ah, track geladen via fucking android transfer software (!) . route daarvan maken, oei, dat lukt precies niet. allez, toch niet zoals het hoort.

en als het enigszins per ongeluk lukt, herkent de keizer niet dat ge op het beginpunt staat. of ergens anders op de route en geeft de gekste bevelen.

ETA fout? sorry domkop, waarom doet ge geen re-boot? (ook al hebt ge al drie reboots gedaan). de vierde re-boot zal het probleem in 16 seconden oplossen. hoe gatachterlijk kan je zijn dat je dát niet weet?

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Zumo XT

Post by Schussboelie »

TuttoTerreno wrote: 23 Jun 2021 23:17 letterlijk de kleren van de keizer: wie niet ziet hoe geweldig het XT produkt is, is dom.
Dat is voor niks nodig gast, echt waar.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Schussboelie
Posts: 485
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Zumo XT

Post by Schussboelie »

Muug wrote: 23 Jun 2021 19:28
Schussboelie wrote: 23 Jun 2021 18:11
Ik wil Garmin zeker niet idealiseren maar vaak, zoals nu misschien ook, is het niet de Garmin die een manco heeft maar gebruiker die een onvolledig conceptueel begrip van routes en tracks heeft.
Ja, dat wordt ook van veel Windows- gebruikers gezegd. Ik zeg dan dat de ontwerpers fout zijn. Ze moeten producten maken die eenvoudig zijn. Technologie moet ten dienste van de gebruiker staan, niet omgekeerd. Kijk naar hoe intuïtief een android of apple phone is. Miljarden mensen gebruiken die zonder nadenken.
Daar doe je weer een overdreven aanname he.
Technologie ten dienste van de gebruiker? Akkoord, maar niet noodzakelijk van élke gebruikers.
Horses for courses.
Muug wrote: 23 Jun 2021 19:28Afin, we gaan weer offtopic en dat willen we beperken tegenwoordig. :grin:
Tja, als jij het doet...
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 24 Jun 2021 07:36
Muug wrote: 23 Jun 2021 19:28
Ja, dat wordt ook van veel Windows- gebruikers gezegd. Ik zeg dan dat de ontwerpers fout zijn. Ze moeten producten maken die eenvoudig zijn. Technologie moet ten dienste van de gebruiker staan, niet omgekeerd. Kijk naar hoe intuïtief een android of apple phone is. Miljarden mensen gebruiken die zonder nadenken.
Daar doe je weer een overdreven aanname he.
Technologie ten dienste van de gebruiker? Akkoord, maar niet noodzakelijk van élke gebruikers.
Horses for courses.
Muug wrote: 23 Jun 2021 19:28Afin, we gaan weer offtopic en dat willen we beperken tegenwoordig. :grin:
Tja, als jij het doet...
Ik haalde zomaar ter vergelijking even een voorbeeld aan. Als dat al niet meer mag. :devil:

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Zumo XT

Post by Koeno »

TuttoTerreno wrote: 23 Jun 2021 23:17 letterlijk de kleren van de keizer: wie niet ziet hoe geweldig het XT produkt is, is dom.


maar het is en blijft dikken brol.
Dus.... enkel jij hebt gelijk zo lijkt?

'k Heb gelukkig geen XT, maar een Zumo395.
Basecamp draait gewoon op mijn macbook.
En zelden tot nooit heb ik problemen met mijn GPS, of toch geen fouten waar ik niet mee aan de basis lig.

Als het zo slecht is, en Osmand zo goed......... verkoop de XT en spaar u de miserie?
Maar om hier zo tekeer te gaan is ook wat van de pot gerukt toch?

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

Ah, laat 'm, iedereen met ne keer zijne gal kunnen spugen. :thumbsup:
TTTT botst gewoon tegen de klassieke "beperkingen" van Garmin, en gezien de prijs van zo'n toestel, begrijp ik dat hij teleurgesteld/kwaad is.

Post Reply