Zumo XT

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1217
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

ondertussen wat gepruld met basecamp en track day1. Track ne keer naar BC gestuurd en terug, en track weer gebruikt om er een reis van te maken. Blijft weer eeuwig hangen op 12% ... gaat dan vlot naar 100%. maar zegt dan zoiets als "tot reis omzetten onmogelijk"
:wall:

Wat wel gelukt is, is het berekenen van de routes op basis van de tracks in BC.
En naar de XT getransfereerd,
MAAR ook dan duurt het nog vrij lang ("berekenen"!) voordat de routes echt zitten waar ze moeten zitten.

En het toestel blijft in batterij modus maar luttele seconden actief, ook al is het volop aan het berekenen -> schermpje blacks out = alles weg, back to start. (ja, ge zult dat allemaal wel ergens kunnen instellen, kweetet, en met hulp van de kenners zijn er allemaal workarounds voor alle onlogische zaken en fouten in de software...)

Laten we eerlijk zijn, dat is toch echt absoluut gebruiks-onvriendelijke brol, zo'n Garmin XT. :thumbsdown:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

Brol ... Tjah ... Der is wat van aan als jet op die manier bekijkt.
Maar toch : een GPS (ene die ge wat naar uw hand kunt zetten that is !) is gene koffiezet. Iets wat ik over computers ook altijd zeg tegen gebruikers die daar wél van uit gaan.
Je bent al een stuk op weg nu BaseCamp niet gewoon meer een woord is, maar wat meer vertrouwd raken met het apparaat en (nog) wat inspanning om met het onding te leren werken, en het komt wel goed ;)
Er worden niet voor niks cursussen gegeven of DVD's verkocht om het onder de knie krijgen van da spel te vergemakkelijken hé
Ook BaseCamp behoeft trouwens wel wat studie en inleving, want "er wat mee prullen" gaat je alleen maar gefrustreerd achter laten.
Als je m'n uiteenzetting leest in de Italian Challenge-thread, staat daar dat waarschijnlijk bij Day1 "Routeberekening niet mogelijk is" omdat het laatste trackpunt niet helemaal goed op een weg ligt.
Waarom dat dat voor een Zumo 340 geen probleem is, weet ik ook niet, maar blijkbaar is de oplossing die ik beschrijf afdoende om ook de XT die track te laten slikken.
Van de andere tracks maakt hij (OK, geduld is daarbij vereist) wél een propere identieke route.
Er is trouwens niks mis met de methode om BC een route te laten genereren van een weerbarstige track en die dan te gebruiken in het toestel. Dat de XT ook z'n tijd nodig heeft eer de route als "reis" beschikbaar is, is voor zulk een route normaal denk ik. Teken je zelf in BC een route die 2 keer zo lang is, en met evenveel kronkels, dan gaat de XT die duidelijk veel sneller binnenhalen. FM heeft het allis ergens uitgelegd : het langere rekenen heeft dacht ik te maken met kaartmateriaal op de GPS en dat waarmee de route is gemaakt.
Als het scherm uitvalt voor hij klaar is met rekenen kun je het-in-sleepmodus-gaan idd instellen op "Nooit". Een beetje handleiding doornemen is voldoende om te weten waar je dat kan doen.
Ik zeg niet dat zo'n apparaat niet (nog) gebruiksvriendelijker mag worden, maar bij een moderne TV zit tegenwoordig ook een kanjer van een handleiding om alle mogelijkheden van dat ding op een bevredigende manier te leren gebruiken, toch.
Batterijkes in de remote steken en knoppeke duwen terwijl je ermee naar het scherm wijst gaat volstaan om 'm aan te zetten, maar enige studie is hier toch ook aangewezen om er wat meer uit te halen en bv Discovery Channel op nummerke 1 te zetten. En TV's, net als auto's trouwens, hebben al een véél langere weg afgelegd in het gebruik zonder voorafgaande kennisopboyw hoe die dingen eigenlijk werken ...
Ik ben in dezen benieuwd hoe de nieuwe versie OsMand, die nu ook een echte route van de track zou maken op basis van de kaart ipv er gewoon een lijntje over te leggen en daardoor elke bocht die naam waardig als "afslaan" aankondigt, het er van af gaat brengen ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1217
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

Het gegeven dat mensen extra cursussen moeten volgen, zegt meteen alles over de hopeloze gebruiksvriendelijkheid ...


Bij mij eindigt dag1 wel op de straat(rand). Ik had het einde dan nog een stukske verder op de straat gelegd vooraleer terug naar de XT te sturen. Geen avans. Mogelijks is mijn wijziging niet opgeslagen of zo.

Als test heb ik day4 omgezet, en idd, na een tiental minuten op 12% is het ook gelukt.

Eergisteren lukte dat niet omdat het toestel heel de tijd terugsprong naar het "van begin tot einde" keuze venster.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

OzzePaa wrote: 07 Oct 2020 23:44 Er is trouwens niks mis met de methode om BC een route te laten genereren van een weerbarstige track en die dan te gebruiken in het toestel.
Maar wat doet Basecamp dan op de plaats waar er geen weg is in de kaart ???

En akkoord. Een Garmin en Basecamp zijn zeker geen 'plug and play'. Ik zeg het altijd tegen iedereen die een keuze wil maken tussen een Garmin en een TomTom. Eén van de overwegingen is dat je bij een Garmin moeite en tijd moet investeren om alles onder de knie te krijgen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1217
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

F M wrote: 08 Oct 2020 09:17
Maar wat doet Basecamp dan op de plaats waar er geen weg is in de kaart ???
Voor zover ik kan zien, ligt de route bovenop de track, maar mss zijn er afwijkingen die ik niet meteen gezien heb.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

By the way, is VGrandia een andere nickname van jou ? :whistling:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

TuttoTerreno wrote: 08 Oct 2020 09:47
F M wrote: 08 Oct 2020 09:17
Maar wat doet Basecamp dan op de plaats waar er geen weg is in de kaart ???
Voor zover ik kan zien, ligt de route bovenop de track, maar mss zijn er afwijkingen die ik niet meteen gezien heb.
Inderdaad zowat zoals OsMand het doet : 100% gelijklopende roze lijn bovenop het trackgedeelte waar CN 2021.10 geen weg heeft. Bij een testje met een zelf op goed geluk getekende track blijkt echter dat BC waar een weg in de buurt ligt toch soms bv een "grote" bocht in die weg afsnijdt als het volgende trackpunt wat te ver rechtdoor ligt.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1217
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

F M wrote: 08 Oct 2020 10:33 By the way, is VGrandia een andere nickname van jou ? :whistling:
nope

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Op het Waypoint gps-forum heeft iemand met die nickname een eerste vraag gesteld, over net hetzelfde probleem als wat jij (en wij) meemaken bij het converteren van tracks...

Ik dacht direct dat jij het was. :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1217
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

tja, het probleem zal wel optreden bij iedereen die op het toestel de tracks omzet...

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Ja, het is er misschien ook ene die in Italië wil meedoen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1217
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

in het blaadje "Motorrad" staat een opiniestuk met als ondertitel "Über den Schmerz, sich darüber klar zu werden, dass das nagelneue, supermoderne Navigationsgerät ein teurer Fehlkauf gewesen ist"


de XT wordt niet genoemd maar een goed verstaander heeft maar een half woo......

:devil:

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

Allez man En Ozzepa en FM zijn zo blij met dat apparaat?!
En gij maar vloeken....
Bewijst ge nu dat ge gelijk ik niks kent van gpssen? :dontknow: Of zijn de twee voorgenoemde heren ubermensen?

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Alles heeft te maken met wat je verwacht van een apparaat. Iedereen heeft andere verwachtingen of eisen.

Zo ben jij blij met je TomTom, want die maakt heerlijke routes zonder dat je iets moet voorbereiden. Ik daarentegen wil een systeem waarbij ik thuis alle routes zelf maak, en er zeker van kan zijn dat het toestel die routes niet wijzigt.

2 andere eisen. Voor mij voldoet de Zumo aan mijn eisen en de TomTom niet.

Tuttotereno wil dat de track met vele onverharde wegen probleemloos naar een route wordt omgezet. Ik zal nooit zulk een track rijden.

Tom wil geen geld uitgeven aan een duur dedicated apparaat met kuren. Ik geef graag geld uit om een superieur scherm te hebben en ben bereid te leven met mankementen.

Voor mijn behoeften is de XT het beste wat ik op de markt vind. Maar voor een ander zijn de specifieke mankementen een breekpunt.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1217
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

ahum.

ik wil eigenlijk meer dan wat onverharde weg navigatie.

het is zogezegd bedoeld voor de motorrijder.

Helaas kan het ding zelf geen mooie motorritjes samenstellen. Dat is anno 2020 toch wel een epic fail. Wat de meneer van dat magazine dus ook niet wist te waarderen, gezien zijn vorige, op hoge leeftijd overleden, GPS toestel dat wél kon...

Het wordt dan bovendien nog extra gepromoot voor gebruik op onverharde wegen. Adventure en zo.

En als ge dat dan uitprobeert, blijkt het ook niet zo goed te marcheren. Opnieuw slechter dan de oude toestellen.


ik heb geen enkel probleem om toe te geven dat ik niks ken van GPS'en. Maar dat zou relevant zijn als ik zelf een soort v linux GPS had proberen bouwen en dat ding zou dan niet deugen omdatikerniksvan ken.
quod non, ik heb een plug and play product gekocht voor de prijs die Garmin ervoor verlangt.

en dan kan ik tot nog toe niet zeggen dat het ding aan de verwachtingen voldoet. to put it mildly.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

Sluit me helemaal aan bij FM. :stupid:
Wat de producent ervan ook beweert, de Zumo XT is zeker niet perfect ; dat is nogal duidelijk en wordt door (serieuze) gebruikers ook niet beweerd.
Je hebt o.a. volledig gelijk dat de Adventurous Route-functie een lachertje is.
Maar omdat dat, net zoals voor FM, voor mij geen prioriteit is, is het toestel echter ook voor mij de beste keuze motor-navigatie op dit ogenblik.
Een TomTom zou namelijk absoluut zonder enige twijfel een 100% "teurerer Fehlkauf" geweest zijn. Alleen al omwille van de wijze waarop die met tracks omgaat : dat ding wil geeneens een route overnemen zoals ik wil dat ze gereden gaat worden ... ongelooflijk eigenwijs spul datte ;) :mrgreen:
Ik veronderstel dat je daarom niet geprobeerd hebt de ACT-tracks in een TomTom te krijgen ;) Juist om die reden is het natuurlijk sneu dat dat met de XT ook niet zonder slag of stoot lukte.

Een gelijkaardige tweespalt trouwens in de vergelijking tussen een PC en een Mac/Apple : heel het gezaag daarrond dat de eerstgenoemde een P.I.T.A was om mee te werken is pas begonnen toen den Aldi PC's begon te verkopen en omdat Microsoft vond dat hun OS nu als "volledig intuiïtief en door iedereen te bedienen" was, en Apple daar door middel van een keurslijf wél in slaagde.
Om mee nen auto te kunnen rijden moete toch ook eerst één en ander onder de knie krijgen, niet ? En daarvan verwacht je toch ook niet dat eender welk model overal even goed geschikt voor is. Terwijl daar al oneindig meer doorontwikkeling en aanpassen naar iets door elkeen te "bedienen" en "besturen" inzit. Of iedereen ook "met den otto kan rijden" is een heel ander onderwerp.
Je zegt "ik wil wat meer dan off-road navigatie". Wel , ik wil wel wat meer dan dat dat apparaat zelf een (min of meer) interessant toerke uit z'n mouw kan schudden.
Trouwens, welk "oud" (Garmin?)toestel dat zelf al zeer goeie rondritten genereerde "de meneer van dat magazine" bedoelde , weet ik niet, maar mij isser zo geen bekend alvorens de TT die functionaliteit tot op enig aanvaardbaar niveau tilde .
En plug-and-play is dat ding evenmin ... weerom : wat de maker ervan ook beweert. Net zoals een PC (zelfs een Mac) geen koffiezet is die de meest a-technische gebruiker zomaar zonder enige inleving in het apparaat correct en zomaar vlekkeloos zou kunnen gebruiken en er "alles" mee kan doen (behalve koffie zetten natuurlijk).
Tenslotte lijkt me de titel van het opiniestuk ook wat te neigen naar het sarcastische (EDIT : en dat blijkt na (online Probe-)lezen van het bewuste stuk ook zo te zijn :grin: ), maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het voor die meneer wel degelijk de spijtige realiteit kan zijn. Zijn verzuchtingen zullen misschien uit ervaring met een XT ontsproten, maar zijn evengoed van toepassing op eender welke andere GPS, want de meeste van de beschreven problemen zijn daar universeel. De AI laat nog zeer te wensen over als het gaat over bv de "kortste route" die dan ook nog "logisch" én zou moeten interessant moet zijn, of de correcte/actuele locatie van POI's.
Hij geeft trouwens ook zelf toe zich niet al te fel verdiept te hebben in de handleiding. Als je dan een functie niet vindt, is dat niet echt vreemd en staat los van het feit of die dan ook doet wat je ervan verwacht.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

Maar de TT wilt ook geen routes volgen, het zakske. Het lijkt wel zo, maar toch ook niet. En omdat ge geen tracks zichtbaar kunt maken, kunt ge dat niet op voorhand zien.
Wel vervelend.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Haha, wil ik dat artikel ook eens lezen. Ik naar motorradonline, en ik vind daar een artikel over de XT: 'Ueberzaugende Reisebegleiter'. Geen spoor van kritiek, enkel lovende woorden over de avontuurlijke routes die het toestel maakt.

Nog maar eens, het is maar wat men zelf wil van een toestel. Voor die mens maakte de Zumo schitterende routes.

Nu, daar zijn wij het allemaal over eens, dat doet de Zumo niet.

En mij interesseert dat nauwelijks. Ook anno 2020 blijf ik liever zelf mijn routes maken. Bijna iedereen is laaiend enthousiast over de routes die Kurviger produceert. Ik daarentegen wijzigde de routes van Kurviger voor meer dan de helft omdat de gekozen wegen mij niet aanstonden.

Ik verwacht dus helemaal niet van mijn Zumo dat hij zelf mooie routes maakt. En dus ben ik niet ongelukkig met de XT. Ik ben blij met zijn sterke punten.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

Maar de TomTom heeft ook (nog andere) sterke punten, FM ... ;)
Als er nu eens iemand zich als wedding-matcher voor Garmin en TomTom zou aanmelden hé :!: :idea:
Allez, ze moeten zelfs nog nie trouwen : gewoon wat foefelen en zorgen voor een spruit en we hebben een apparaat dat the best of both worlds bevat : geen discussies meer over welk het beste of 't gemakkelijkst is ;) :mrgreen:

Voor de leut efkes de XT een "Adventurous Route" laten berekenen van de Passo Manghen naar Lozzo di Cadore (het traject waarover sprake in bewuste artikel).
Nu is het in de Dolomieten niet echt moeilijk om een "bochtige" route te berekenen, maar toch : de GPS presenteert me (met Adventure-slider helemaal rechts) perfect dezelfde route als degene die ik zelf in MapSource efkes getrokken had. :thumbsup:

Image

Het artikel kun je als "LeseProbe" hier vinden, Frans ... :book2: (blz 12 vd Aktuelle Ausgabe)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1217
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

F M wrote: 12 Oct 2020 23:29 Haha, wil ik dat artikel ook eens lezen. Ik naar motorradonline, en ik vind daar een artikel over de XT: 'Ueberzaugende Reisebegleiter'. Geen spoor van kritiek, enkel lovende woorden over de avontuurlijke routes die het toestel maakt.

Nog maar eens, het is maar wat men zelf wil van een toestel. Voor die mens maakte de Zumo schitterende routes.

Nu, daar zijn wij het allemaal over eens, dat doet de Zumo niet.

En mij interesseert dat nauwelijks. Ook anno 2020 blijf ik liever zelf mijn routes maken. Bijna iedereen is laaiend enthousiast over de routes die Kurviger produceert. Ik daarentegen wijzigde de routes van Kurviger voor meer dan de helft omdat de gekozen wegen mij niet aanstonden.

Ik verwacht dus helemaal niet van mijn Zumo dat hij zelf mooie routes maakt. En dus ben ik niet ongelukkig met de XT. Ik ben blij met zijn sterke punten.
Garmin is een grote sponsor, eh.

overigens, calimoto kiest voor een andere route, via de passo Brocon.

Post Reply