Zumo XT

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Ja, het is er misschien ook ene die in Italië wil meedoen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

in het blaadje "Motorrad" staat een opiniestuk met als ondertitel "Über den Schmerz, sich darüber klar zu werden, dass das nagelneue, supermoderne Navigationsgerät ein teurer Fehlkauf gewesen ist"


de XT wordt niet genoemd maar een goed verstaander heeft maar een half woo......

:devil:

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

Allez man En Ozzepa en FM zijn zo blij met dat apparaat?!
En gij maar vloeken....
Bewijst ge nu dat ge gelijk ik niks kent van gpssen? :dontknow: Of zijn de twee voorgenoemde heren ubermensen?

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Alles heeft te maken met wat je verwacht van een apparaat. Iedereen heeft andere verwachtingen of eisen.

Zo ben jij blij met je TomTom, want die maakt heerlijke routes zonder dat je iets moet voorbereiden. Ik daarentegen wil een systeem waarbij ik thuis alle routes zelf maak, en er zeker van kan zijn dat het toestel die routes niet wijzigt.

2 andere eisen. Voor mij voldoet de Zumo aan mijn eisen en de TomTom niet.

Tuttotereno wil dat de track met vele onverharde wegen probleemloos naar een route wordt omgezet. Ik zal nooit zulk een track rijden.

Tom wil geen geld uitgeven aan een duur dedicated apparaat met kuren. Ik geef graag geld uit om een superieur scherm te hebben en ben bereid te leven met mankementen.

Voor mijn behoeften is de XT het beste wat ik op de markt vind. Maar voor een ander zijn de specifieke mankementen een breekpunt.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

ahum.

ik wil eigenlijk meer dan wat onverharde weg navigatie.

het is zogezegd bedoeld voor de motorrijder.

Helaas kan het ding zelf geen mooie motorritjes samenstellen. Dat is anno 2020 toch wel een epic fail. Wat de meneer van dat magazine dus ook niet wist te waarderen, gezien zijn vorige, op hoge leeftijd overleden, GPS toestel dat wél kon...

Het wordt dan bovendien nog extra gepromoot voor gebruik op onverharde wegen. Adventure en zo.

En als ge dat dan uitprobeert, blijkt het ook niet zo goed te marcheren. Opnieuw slechter dan de oude toestellen.


ik heb geen enkel probleem om toe te geven dat ik niks ken van GPS'en. Maar dat zou relevant zijn als ik zelf een soort v linux GPS had proberen bouwen en dat ding zou dan niet deugen omdatikerniksvan ken.
quod non, ik heb een plug and play product gekocht voor de prijs die Garmin ervoor verlangt.

en dan kan ik tot nog toe niet zeggen dat het ding aan de verwachtingen voldoet. to put it mildly.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

Sluit me helemaal aan bij FM. :stupid:
Wat de producent ervan ook beweert, de Zumo XT is zeker niet perfect ; dat is nogal duidelijk en wordt door (serieuze) gebruikers ook niet beweerd.
Je hebt o.a. volledig gelijk dat de Adventurous Route-functie een lachertje is.
Maar omdat dat, net zoals voor FM, voor mij geen prioriteit is, is het toestel echter ook voor mij de beste keuze motor-navigatie op dit ogenblik.
Een TomTom zou namelijk absoluut zonder enige twijfel een 100% "teurerer Fehlkauf" geweest zijn. Alleen al omwille van de wijze waarop die met tracks omgaat : dat ding wil geeneens een route overnemen zoals ik wil dat ze gereden gaat worden ... ongelooflijk eigenwijs spul datte ;) :mrgreen:
Ik veronderstel dat je daarom niet geprobeerd hebt de ACT-tracks in een TomTom te krijgen ;) Juist om die reden is het natuurlijk sneu dat dat met de XT ook niet zonder slag of stoot lukte.

Een gelijkaardige tweespalt trouwens in de vergelijking tussen een PC en een Mac/Apple : heel het gezaag daarrond dat de eerstgenoemde een P.I.T.A was om mee te werken is pas begonnen toen den Aldi PC's begon te verkopen en omdat Microsoft vond dat hun OS nu als "volledig intuiïtief en door iedereen te bedienen" was, en Apple daar door middel van een keurslijf wél in slaagde.
Om mee nen auto te kunnen rijden moete toch ook eerst één en ander onder de knie krijgen, niet ? En daarvan verwacht je toch ook niet dat eender welk model overal even goed geschikt voor is. Terwijl daar al oneindig meer doorontwikkeling en aanpassen naar iets door elkeen te "bedienen" en "besturen" inzit. Of iedereen ook "met den otto kan rijden" is een heel ander onderwerp.
Je zegt "ik wil wat meer dan off-road navigatie". Wel , ik wil wel wat meer dan dat dat apparaat zelf een (min of meer) interessant toerke uit z'n mouw kan schudden.
Trouwens, welk "oud" (Garmin?)toestel dat zelf al zeer goeie rondritten genereerde "de meneer van dat magazine" bedoelde , weet ik niet, maar mij isser zo geen bekend alvorens de TT die functionaliteit tot op enig aanvaardbaar niveau tilde .
En plug-and-play is dat ding evenmin ... weerom : wat de maker ervan ook beweert. Net zoals een PC (zelfs een Mac) geen koffiezet is die de meest a-technische gebruiker zomaar zonder enige inleving in het apparaat correct en zomaar vlekkeloos zou kunnen gebruiken en er "alles" mee kan doen (behalve koffie zetten natuurlijk).
Tenslotte lijkt me de titel van het opiniestuk ook wat te neigen naar het sarcastische (EDIT : en dat blijkt na (online Probe-)lezen van het bewuste stuk ook zo te zijn :grin: ), maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het voor die meneer wel degelijk de spijtige realiteit kan zijn. Zijn verzuchtingen zullen misschien uit ervaring met een XT ontsproten, maar zijn evengoed van toepassing op eender welke andere GPS, want de meeste van de beschreven problemen zijn daar universeel. De AI laat nog zeer te wensen over als het gaat over bv de "kortste route" die dan ook nog "logisch" én zou moeten interessant moet zijn, of de correcte/actuele locatie van POI's.
Hij geeft trouwens ook zelf toe zich niet al te fel verdiept te hebben in de handleiding. Als je dan een functie niet vindt, is dat niet echt vreemd en staat los van het feit of die dan ook doet wat je ervan verwacht.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

Maar de TT wilt ook geen routes volgen, het zakske. Het lijkt wel zo, maar toch ook niet. En omdat ge geen tracks zichtbaar kunt maken, kunt ge dat niet op voorhand zien.
Wel vervelend.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Haha, wil ik dat artikel ook eens lezen. Ik naar motorradonline, en ik vind daar een artikel over de XT: 'Ueberzaugende Reisebegleiter'. Geen spoor van kritiek, enkel lovende woorden over de avontuurlijke routes die het toestel maakt.

Nog maar eens, het is maar wat men zelf wil van een toestel. Voor die mens maakte de Zumo schitterende routes.

Nu, daar zijn wij het allemaal over eens, dat doet de Zumo niet.

En mij interesseert dat nauwelijks. Ook anno 2020 blijf ik liever zelf mijn routes maken. Bijna iedereen is laaiend enthousiast over de routes die Kurviger produceert. Ik daarentegen wijzigde de routes van Kurviger voor meer dan de helft omdat de gekozen wegen mij niet aanstonden.

Ik verwacht dus helemaal niet van mijn Zumo dat hij zelf mooie routes maakt. En dus ben ik niet ongelukkig met de XT. Ik ben blij met zijn sterke punten.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Zumo XT

Post by OzzePaa »

Maar de TomTom heeft ook (nog andere) sterke punten, FM ... ;)
Als er nu eens iemand zich als wedding-matcher voor Garmin en TomTom zou aanmelden hé :!: :idea:
Allez, ze moeten zelfs nog nie trouwen : gewoon wat foefelen en zorgen voor een spruit en we hebben een apparaat dat the best of both worlds bevat : geen discussies meer over welk het beste of 't gemakkelijkst is ;) :mrgreen:

Voor de leut efkes de XT een "Adventurous Route" laten berekenen van de Passo Manghen naar Lozzo di Cadore (het traject waarover sprake in bewuste artikel).
Nu is het in de Dolomieten niet echt moeilijk om een "bochtige" route te berekenen, maar toch : de GPS presenteert me (met Adventure-slider helemaal rechts) perfect dezelfde route als degene die ik zelf in MapSource efkes getrokken had. :thumbsup:

Image

Het artikel kun je als "LeseProbe" hier vinden, Frans ... :book2: (blz 12 vd Aktuelle Ausgabe)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

F M wrote: 12 Oct 2020 23:29 Haha, wil ik dat artikel ook eens lezen. Ik naar motorradonline, en ik vind daar een artikel over de XT: 'Ueberzaugende Reisebegleiter'. Geen spoor van kritiek, enkel lovende woorden over de avontuurlijke routes die het toestel maakt.

Nog maar eens, het is maar wat men zelf wil van een toestel. Voor die mens maakte de Zumo schitterende routes.

Nu, daar zijn wij het allemaal over eens, dat doet de Zumo niet.

En mij interesseert dat nauwelijks. Ook anno 2020 blijf ik liever zelf mijn routes maken. Bijna iedereen is laaiend enthousiast over de routes die Kurviger produceert. Ik daarentegen wijzigde de routes van Kurviger voor meer dan de helft omdat de gekozen wegen mij niet aanstonden.

Ik verwacht dus helemaal niet van mijn Zumo dat hij zelf mooie routes maakt. En dus ben ik niet ongelukkig met de XT. Ik ben blij met zijn sterke punten.
Garmin is een grote sponsor, eh.

overigens, calimoto kiest voor een andere route, via de passo Brocon.

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Zumo XT

Post by Blackbert »

Ik gebruik het allemaal niet veel meer, vooral werkgerelateerd.
Wat ik wel merk: mijn stokoude Garmin SP in de auto genereert logischere routes van A naar B dan de 3 jaar oude Garmin Nuvi in de bus, die mij regelmatig absurde routes voorschotelt.
Niet om te zeuren als een bejaarde, maar voor de doorsnee gebruiker was het vroeger aangenamer werken met die dingen. Mapsource is veel intuitiever dan Basecamp, idem voor de oudere toestellen.
Om de analogie van Ozzepaa aan te halen: als ik in een auto stap wil ik ook niet eerst tien minuten moeten zoeken hoe dat ding gestart kan worden en waar ik de handrem afzet. Mijn voertuigen starten door aan de sleutel te draaien. Bij (veel) nieuwere modellen blijkt dat van merk tot merk te verschillen.
Mijn indruk bij GPS-toestellen is dat er zo veel toeters en bellen ingestoken worden dat de bouwers zelf hun weg niet meer vinden en de essentie kwijt geraken. Blijkbaar is elke vernieuwing niet persé een verbetering omdat de goede elementen van vroegere modellen niet meegenomen worden.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

OzzePaa wrote: 12 Oct 2020 23:51 Maar de TomTom heeft ook (nog andere) sterke punten, FM ... ;)
Natuurlijk, ik heb dat zelf ook al aangehaald.

Nogmaals mijn standpunt: elk toestel heeft zijn sterke en zwakke punten. Als jij veel belang hecht aan een bepaald feature, en dat toestel scoort daar slecht op, dan wil dat niet zeggen dat dat toestel 'brol' is, zoals die sceptische schrijver die TuttuTereno gevonden had. Dat wil zeggen dat je een ander toestel moet zoeken dat voor jou wel voldoet.

Je zal mij niet snel horen zeggen dat een toestel of software slecht is. Alleen voldoen een aantal niet aan je eigen specifieke wensen. En die nuance ontbreekt bij velen.

En Bert heeft een punt. Hoe meer toeters en bellen, hoe meer kans dat er ergens iets fout loopt.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Zumo XT

Post by Muug »

Blackbert wrote: 13 Oct 2020 09:05 Om de analogie van Ozzepaa aan te halen: als ik in een auto stap wil ik ook niet eerst tien minuten moeten zoeken hoe dat ding gestart kan worden en waar ik de handrem afzet.
Wel BlackBert, jij bent het ideale doelpubliek voor de TomTom-toestellen! :lol:
Wat trouwens helemaal niets is om u voor te schamen trouwens. ;)
't is binnenkort Kerstmis en Nieuwjaar, kadokestijd dus! Ge weet wat ge uw kinders moet vragen eh.
En vraagt uwen baas ook een schoon eindejaarsprim. :thumbsup:
:laughing:

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Zumo XT

Post by Blackbert »

Niks van.
De Sp nog eens onder de kraan steken en de creditcard tussen het scherm en de rand laten rondgaan zodat "a" en "1" weer werken. Soms is 'm iets trager dan voor dat 'einde jaarrekening'-ding, maar met OSM kaarten werkt die perfect en up to date. :whistling:

De Nuvi in de bus is er gekomen omdat daar een achteruitrijcamera bij past, handig ook om een aanhanger van 2,5 ton aan te koppelen zonder gepruts en lumbago's.

Mijn enige probleem is de Tripy, die vermoedelijk wat nattekes geworden is aan de binnenkant en sindsdien niks meer doet behalve tuuuut bij aanzetten.'k Zou ne keer moeten informeren of daar iets aan te doen is, want als ge zelf huisnummers kunt lezen is dat eigenlijk een perfect apparaat. (Dat trouwens bijna een identieke 'kronkelwegen'-route geeft als een TomTom.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

de XT doet dat goe.

alleen merkwaardig dat ie absoluut niks doet of zegt of piept als ik verkeerd rij!

ik kom op een grotere, geweldige bochtige baan, en de madam zegt 9km volgen.
ikke : gaaaas

maar na een km of zo ging de route rechts in een veld weggetje ... ongemerkt.

toen ik de fout merkte, moest ik -helaas :ricky: - een paar km terug.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

Hangt af van de instellin 'herberekenen'. Als je dat uitzet omdat je je route niet wil verprutsen, dan gaat hij ook niks zeggen als je van de route gaat.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

dat lijken mij twee verschillende dingen.

bij herberekenen zou ie gewoon nieuwe instructies geven.

bij afwijken zonder herberekenen, kan ie zeggen "make a U-turn".
bijvoorbeeld.

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Zumo XT

Post by TuttoTerreno »

vandaag doet ie ineens rare dingen:

- ineens stonden er op een stuk traject duizend vlaggeskes naast de route, en dus piepte dat ding duizend keer en de text "u nadert" verschijnt in een groot venster op het scherm. telkens opnieuw.
om horendol van te worden, en eigenlijk was daar mijn aandacht elders nodig, om sporen in diepe gravel te vinden/trekken.

-de paarse route "verdwijnt" soms voor meerdere kilometer. alleen de instructies (op scherm en voice) blijven tegoei verder doen.

dan zat er een fout in de track/route. daar
heb ik de Osmand erbij genomen om er wegwijs uit te geraken. Basically moest ik ergens afslaan waar geen afslag was. en ik peins dat de track maker ook te ver gereden was.

de Osmand instructies laat ik sindsdien (zachtjes) op de achtergrond verder meelopen. kan geen kwaad.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo XT

Post by F M »

TuttoTerreno wrote: 21 Oct 2020 22:51 dat lijken mij twee verschillende dingen.

bij herberekenen zou ie gewoon nieuwe instructies geven.

bij afwijken zonder herberekenen, kan ie zeggen "make a U-turn".
bijvoorbeeld.
Dat lijken jou 2 verschillende dingen, maar Garmin denkt daar anders over. Als jij zegt dat niet herberekend moet worden, gaat Garmin ervan uit dat jij effectief hier of daar wil afwijken van de route. En dan zou het ergerlijk zijn als je Zumo telkens komt zeggen dat je moet omkeren.
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Zumo XT

Post by Tom Thumper »

F M wrote: 22 Oct 2020 13:50
TuttoTerreno wrote: 21 Oct 2020 22:51 dat lijken mij twee verschillende dingen.

bij herberekenen zou ie gewoon nieuwe instructies geven.

bij afwijken zonder herberekenen, kan ie zeggen "make a U-turn".
bijvoorbeeld.
Dat lijken jou 2 verschillende dingen, maar Garmin denkt daar anders over. Als jij zegt dat niet herberekend moet worden, gaat Garmin ervan uit dat jij effectief hier of daar wil afwijken van de route. En dan zou het ergerlijk zijn als je Zumo telkens komt zeggen dat je moet omkeren.
Dat klopt maar ten dele Frans. Zonder herberekenen kan dat toestel niet zeggen dat je moet terugkeren, daar moet inderdaad een herberekening voor gemaakt worden. Maar een Garmin zou, zelfs zonder herberekening wél kunnen aangeven dat je buiten de route komt. Tripy doet dat bijvoorbeeld, je hoort een duidelijke piep en het scherm gaat een andere kaart of zelfs gewoon een kompas tonen. Dat noemen ze "gebruiksvriendelijkheid" of "UX" in moderne termen.
Me gusta la moto, me gustas tu.

Post Reply