Zumo 660

Zolang er maar knopjes aan zitten
Post Reply
User avatar
den Bullet
Posts: 1475
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Zumo 660

Post by den Bullet »

Ne vriend wil ne Zumo 660 op zijnen VFR (jaar 2000) monteren. Zowel hij als ikzelf zijn op elektrisch gebied complete elektrobeten, dus de vraag is: wat doen we?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Zumo 660

Post by duibhce Kaelann »

Optie 1: het simpelste: rode kabel naar de + op de batterij, zwarte kabel naar de - op de batterij. De rest van de kabels kunt ge gewoon ergens weg steken.
Maar! als ge dan de zumo op de motor laat staan met het contact af kan die wel de batterij leeg trekken. Of als er wat vocht blijft zitten tussen de pinnekes op de houder kan het zijn dat dat ook gebeurt zonder dat de zumo erin steekt. Bovendien zit er volgens mij geen zekering op de Zumo kabel (kan het mij toch niet herinneren van de laatste keer dat ik eentje getrokken heb. Dus een kortsluiting in de houder of bekabeling kan desastreuze gevolgen hebben; En die Garmin houders heb ik al wel eens een steekje weten laten vallen. Ge zou er een inline zekering kunnen tussen steken, maar dan kunt ge er al evengoed ineens een relais tussen steken ook.

Optie 2: stroom pakken van bvb het achterlicht. Dan krijgt de houder enkel stroom wanneer het contact aan staat en is het gezekerd. Die zekering is daar eigenlijk niet op voorzien, maar voor ne snelle fix werkt dat wel.

Optie 3: Een zekering en relais tussen de batterij en de houder steken. De relais laten schakelen van bvb het parkeerlicht of achterlicht. Ne simpele automotive relais werkt prima. Volgens mij is een 3A of zelfs 2A zekering voldoende voor een Zumo, maar ik kan me vergissen.

Optie 4: Een switched fuse block zoals deze: https://www.slingmods.com/universal-mot ... ome-13-311. Daar kan je dan meteen allerhande accesoires aan hangen en kiezen of die altijd stroom moeten krijgen of enkel wanneer het contact aan staat (of in dit geval zelfs enkel wanneer de pinkers of het remlicht aan gaan).
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3431
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Zumo 660

Post by Blackbert »

Nog en nadeel van optie 1: vrije, niet gebruikte contactpunten corroderen sneller als er stroom op staat. Heb ik ooit mogen ondervinden met mijn Garmin SP. sindsdien altijd een schakelaartje er tussen. En een zekering uiteraard, aangepast aan wat er te zekeren valt.
grease up your baby for a ball on the hill

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Zumo 660

Post by bompa »

Ik heb bij mij een pries zo een gelijk bij ne sigarettenaansteker (een rubbere met een afdekdekseltje op) rechtstreeks op de batterij aangesloten onder de naftbak door naar het stuur,en aan de draden van het gps ne stekker aangezet en in die stekker zit normaal vanvoor een zekering , en in de winter kan ik daar dan den druppellader aanhangen als het zou moeten zonder iets te moeten demonteren.

J2FK
Posts: 134
Joined: 19 May 2015 17:28

Re: Zumo 660

Post by J2FK »

Bij mijne GayS zit de zumo 660 rechtstreeks op batt. en dit toch al 10j. en counting. Denk wel dat er een fuse in de kabelboom zit. Nooit problemen mee gehad, niet batt. niet met houder. Haal wel altijd zumo na rit eraf en plaats beschermkapje direct terug op houder. Ik ga af en toe met een voddeke wd40 eens over contactpunten houder...of het helpt..
Mijn starcom zit trouwens op rechtstreeks op batterij zonder schakelaar oid en mijn usb poorten ook maar daar heb ik wel schakelaarke tussen gezet. ;)

User avatar
den Bullet
Posts: 1475
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Zumo 660

Post by den Bullet »

Allemaal stijf bedankt voor de tips!

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Zumo 660

Post by F M »

J2FK wrote: 25 Apr 2020 19:54 Bij mijne GayS zit de zumo 660 rechtstreeks op batt. en dit toch al 10j. en counting. Denk wel dat er een fuse in de kabelboom zit.
Ik dacht dat die in de houder zelf zit bij de 660.
J2FK wrote: 25 Apr 2020 19:54Nooit problemen mee gehad, niet batt. niet met houder. Haal wel altijd zumo na rit eraf en plaats beschermkapje direct terug op houder. Ik ga af en toe met een voddeke wd40 eens over contactpunten houder
Dat schijnt wel belangrijk te zijn als je rechtstreeks op de batterij aansluit.
I am confused. Oh no, maybe not!

J2FK
Posts: 134
Joined: 19 May 2015 17:28

Re: Zumo 660

Post by J2FK »

Image
Dit is de originele kabelboom ;)

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Zumo 660

Post by Marsman »

J2FK wrote: 26 Apr 2020 14:01 Image
Dit is de originele kabelboom ;)
daar zit dus wel degelijk een zekering tussen (2de kabeltje van rechts)
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
den Bullet
Posts: 1475
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Zumo 660

Post by den Bullet »

En alles perfect kunnen monteren dank zij de goei raadgevingen hier!
Thnx a lot 8-)

Post Reply