Garmin 590 LM vraagjes

Zolang er maar knopjes aan zitten
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Garmin 590 LM vraagjes

Post by Muug »

Nu ligt hier een 590LM zeg.
Een derdehands okkozje die mij onverwacht in de schoot is gevallen. Is er een manier om complete reset te doen? Of misschien is dat niet nodig? Verder, als de SD kaart inzit, dan verschijnt de fout "cannot unlock maps" wat zou willen zeggen dat er iets niet juist is met het kaartmateriaal op de sd kaart. Hoe kan ik dat corrigeren of rechtzetten? Is de hack van Mr. GPS naar de 595LM de moeite?
Last edited by Muug on 21 Aug 2020 09:09, edited 1 time in total.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Garmin 590 LM vraagjes

Post by F M »

Muug wrote: 20 Aug 2020 22:58 als de SD kaart inzit, dan verschijnt de fout "cannot unlock maps" wat zou willen zeggen dat er iets niet juist is met het kaartmateriaal op de sd kaart.
Welke kaarten heb je als de SD-kaart er niet inzit ? Met andere woorden, heb je de kaarten op de SD-kaart nodig ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Garmin 590 LM vraagjes

Post by Muug »

F M wrote: 20 Aug 2020 23:25
Muug wrote: 20 Aug 2020 22:58 als de SD kaart inzit, dan verschijnt de fout "cannot unlock maps" wat zou willen zeggen dat er iets niet juist is met het kaartmateriaal op de sd kaart.
Welke kaarten heb je als de SD-kaart er niet inzit ? Met andere woorden, heb je de kaarten op de SD-kaart nodig ?
Ik zal het volgende week eens opzoeken, de komende drie dagen zijn nogal druk bezet. Nauwelijks thuis. Da's hier momenteel het rustigste moment van de komende drie dagen zelfs.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Garmin 590 LM vraagjes

Post by Muug »

Op de gps: CN Europe NTU 2018.30 ALL South en idem voor North
Op de SDkaart: geen idee? Hoe kan ik dat zien? :dontknow: Op de pc zie ik dat er een gmapsupp.img op staat van 2013. Verder geen gedacht van.

Enlighten me please.

Oja, kan dat ding niet wifi??? Ik vind nergens hoe je dat zou kunnen instellen? Enkel bluetooth lijkt instelbaar.

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Garmin 590 LM vraagjes

Post by zappa »

Muug wrote: 21 Aug 2020 20:55
Op de SDkaart: geen idee? Hoe kan ik dat zien? :dontknow: Op de pc zie ik dat er een gmapsupp.img op staat van 2013. Verder geen gedacht van.



als je die aansluit op basecamp, dan zie je toch in je colonne links (groen lijntje) dat station F is aangsloten? :dontknow:
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Garmin 590 LM vraagjes

Post by F M »

Muug wrote: 21 Aug 2020 20:55 Op de gps: CN Europe NTU 2018.30 ALL South en idem voor North
Op de SDkaart: geen idee? Hoe kan ik dat zien? :dontknow: Op de pc zie ik dat er een gmapsupp.img op staat van 2013. Verder geen gedacht van.

Enlighten me please.

Oja, kan dat ding niet wifi??? Ik vind nergens hoe je dat zou kunnen instellen? Enkel bluetooth lijkt instelbaar.
Een gmapsupp van 2013. dus heeft de vorige eigenaar ooit een bijkomende kaart op op die SD-kaart gezet, die nu voor problemen zorgt. SD-kaart niet gebruiken. of die gmapsupp verwijderen. CN All South en North vormen de volledige dekking van Europa, zij het al enkele jaren oud. Of als je toch wil weten welke kaarten op de SD-kaart staan: zoals Zappa zegt, aan PC hangen en met Basecamp de kaarten op de Zumo bekijken. Ipv Basecamp kan je ook Javawa Device Manager gebruiken om te zien wat er allemaal op je Zumo zit (ook eventuele fouten worden dan gemeld).

Een 590 heeft geen Wifi.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Garmin 590 LM vraagjes

Post by Muug »

Merci FM!
Morgenavond of maandag kijk ik nog wat beter naar die sd card.
Doet dat ding nog lifetime updates trouwens? Was dat niet afgeschaft?

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Garmin 590 LM vraagjes

Post by OzzePaa »

Elke nieuwe Garmin (Zumo) heeft Life-time kaartupdates incluis. Als je het ding aan de PC hangt, zou Garmin Express dat allemaal vlekkeloos moeten regelen ...
Er slingeren trouwens een paar "themes" rond op tinternet waardoor de abominabele afleesbaarheid vh scherm ietofwat verholpen wordt. En er is ook nog "een truuk van MeGPS" ... die de soms optredende problemen van direct "lege" batterij zou oplossen.
Met inachtname van "Een gekregen paard ... enz" is het wel niet echt een issue, maar met tenslotte ook nog de dikke worst van een aansluitkabel in gedachten, kan men zo'n 590 helaas niet echt een geweldig apparaat noemen ... Er staan er dan ook nogal wat in de aanbieding op allerlei verkoopkanalen van al die kersverse XT-eigenaars ;) :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Garmin 590 LM vraagjes

Post by F M »

Ik heb de mijne trouwens gewoon gratis meegegeven aan de koper van mijn RT :grin:

Zelf gemaakte kaartthema's waren voor mij ook een must om de afleesbaarheid afleesbaarder te maken. Een dikke zwarte routelijn hielp daarbij.

De 'kabelworst' was geen issue. Alles buiten de stroomkabel gewoon afgeknipt !
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Garmin 590 LM vraagjes

Post by Muug »

zappa wrote: 21 Aug 2020 21:42
Muug wrote: 21 Aug 2020 20:55 Op de SDkaart: geen idee? Hoe kan ik dat zien? :dontknow: Op de pc zie ik dat er een gmapsupp.img op staat van 2013. Verder geen gedacht van.
als je die aansluit op basecamp, dan zie je toch in je colonne links (groen lijntje) dat station F is aangsloten? :dontknow:
In Basecamp zie ik op die sdkaart enkel een mapje User Data, met daarin wat tracks en routes. Verder lijkt Basecamp mij niks te zien op die sd-kaart. Of ik kijk er heel hard naast. :?

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Garmin 590 LM vraagjes

Post by F M »

Javawa Device Manager downloaden en installeren. Zumo aan PC hangen en met JDM zie je welke kaarten in toestel en op SD-kaart staan. En die geeft zelfs fouten weer.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Garmin 590 LM vraagjes

Post by Muug »

Waarom is alles zo ingewikkeld? :evil:

Bij de eerste usb-kabel kreeg het toestel wel stroom maar het werd niet door de pc gezien. Google --> sommige usb-kabels dienen enkel om te laden. Goed, de kabel van TomTom dan maar gebruikt. Garmin Express geïnstalleerd ----> Zumo wordt herkend ----> controle voor updates ----> updates available: 7,33 GB alstublieft :shock: Drie uur tijd nodig om alles erop te zetten :w00t:
Installatie start nu: 8u34.
Allez, om 9u23 was 't afgelopen.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Garmin 590 LM vraagjes

Post by Muug »

op de SD-kaart staat CN Europe NT 2010.10, en die is niet ontgrendeld voor dit gekoppelde toestel.
Nu na de update staat er CN Europe NT 2021.10 North en South op en dat is perfect in orde.
Dus die SDkaart is waardeloos.

Merci Frans!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Garmin 590 LM vraagjes

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 27 Aug 2020 10:40 op de SD-kaart staat CN Europe NT 2010.10, en die is niet ontgrendeld voor dit gekoppelde toestel.
Nu na de update staat er CN Europe NT 2021.10 North en South op en dat is perfect in orde.
Dus die SDkaart is waardeloos.

Merci Frans!
Hoezo :?: Je kan die toch voor eendert wat anders ook gebruiken ... Topokaarten, fietskaarten, OSM :dontknow:
Ik gebruik op de XT geregeld de topokaart om te zien of er, zoals de CN-kaart aangeeft, écht geen wegske is ... ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Garmin 590 LM vraagjes

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 27 Aug 2020 08:34 Waarom is alles zo ingewikkeld? :evil:

Bij de eerste usb-kabel kreeg het toestel wel stroom maar het werd niet door de pc gezien. Google --> sommige usb-kabels dienen enkel om te laden. Goed, de kabel van TomTom dan maar gebruikt. Garmin Express geïnstalleerd ----> Zumo wordt herkend ----> controle voor updates ----> updates available: 7,33 GB alstublieft :shock: Drie uur tijd nodig om alles erop te zetten :w00t:
Installatie start nu: 8u34.
Allez, om 9u23 was 't afgelopen.
Après tout : toch niezoooo ingewikkeld, dus ;) :ugeek:
Korte drie uur ook, datte :grin: (Dankzij de "incremental" update-strategie van Garmin :dontknow: )
Dat USB- kabels niet altijd data vervoeren hebbikook ervaringsgewijs ontdekt, maar dat - zoals fabrikanten nogallis durven beweren - enkel de "meegeleverde" kabel zou werken geloof ik toch niet meer. :mrgreen:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Garmin 590 LM vraagjes

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 27 Aug 2020 16:58
Muug wrote: 27 Aug 2020 10:40 op de SD-kaart staat CN Europe NT 2010.10, en die is niet ontgrendeld voor dit gekoppelde toestel.
Nu na de update staat er CN Europe NT 2021.10 North en South op en dat is perfect in orde.
Dus die SDkaart is waardeloos.

Merci Frans!
Hoezo :?: Je kan die toch voor eendert wat anders ook gebruiken ...
Ja natuurlijk, dat wel. Maar ze is waardeloos met de info die er nu op staat.

Trouwens: in welke mate is de Zumo 590 nog nuttig/bruikbaar op de moto? Ik stel de vraag in afwachting van een eigen rijtest.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Garmin 590 LM vraagjes

Post by F M »

In welke mate niet ? :shock:

Wat is dat nu een vraag? Een Garmin Zumo is natuurlijk bruikbaar. Zoals uit de discussie met Tom zou moeten blijken dat je met een Zumo een route ongewijzigd kan overzetten van je PC, wat voor mij een groot pluspunt is. Alleen moet je spijtig genoeg een leercurve door voor je redelijk snapt hoe je met routes moet omgaan. En ik vrees dat jij daar niet het geduld en de goesting voor zal hebben. ;)

Voor mij had de omschakeling naar de XT voor 90% te maken met het slecht afleesbare scherm van de 590. Veel te flets.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Garmin 590 LM vraagjes

Post by Muug »

Ik wou gewoon weten of het ding te traag was geworden om bruikbaar te zijn, meer niet eigenlijk.

Verder, FM, heb ik al een quest gehad, een oregon, een 60csx, een 590 nu.... En voor de verandering sinds anderhalf jaar eens een Tomtom om de simpele reden dat ik die voor 200€ heb kunnen kopen .

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Garmin 590 LM vraagjes

Post by F M »

Neen, traagheid is in mijn ogen geen probleem.

Het fletse scherm is mijn grootste probleem met de 590. En de special manier om routes te starten is een issue als je geen moeite wil doen om te leren hoe het werkt. Hier heeft Garmin sinds de 590 en de 3-reeks het starten van een route serieus moeilijk gemaakt.

Oei, ik verlies precies mijn job als Garmin marketing manager... :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Garmin 590 LM vraagjes

Post by OzzePaa »

F M wrote: 29 Aug 2020 15:27 Neen, traagheid is in mijn ogen geen probleem.

Het fletse scherm is mijn grootste probleem met de 590. En de special manier om routes te starten is een issue als je geen moeite wil doen om te leren hoe het werkt. Hier heeft Garmin sinds de 590 en de 3-reeks het starten van een route serieus moeilijk gemaakt.

Oei, ik verlies precies mijn job als Garmin marketing manager... :mrgreen:
Inderdeed : mijn motomaatje hier in de buurt heeft ook (nog) een 590, en die vindt het fletse scherm ook een p.i.t.a. (wat experimenteren met kaartachtergrond-kleuren helpt iet-of-wat)
Voorts is dat apparaat nog perfect bruikbaar : mijn 550 (born 2006) had sinds de laatste week-roll-over wél serieus last van opkomende traagheid, maar tenige wat je de 590 en z'n kleinere broertjes kan aanwrijven is zoals FM aanhaalt het :furious3: :furious3: :furious3: dubbelstomme feit dat je een route pas mag starten als je effectief reeds (of weer) OP de route staat, want anders berekenen die dingen ze helemaal opnieuw met alle gevolgen vandien :roll:
De 590 "upgraden" naar 595-firmware zou ik persoonlijk niet avonturen ... hangen toch (soms) nogal wat issues aan blijkbaar :dontknow:
http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?f=13&t=1540
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Post Reply